تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۳۵
رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به استقبال پيروزي كلينتون رفتند

رؤياي سوخته تجديدنظرطلبان

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1395/08/20 – شماره 4955 – صفحه 5)

رؤياي سوخته... شايد اين عنوان را بتوان بهترين تفسير براي پيش‌بيني‌هاي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از انتخابات امريكا دانست؛ روزي كه روزنامه‌هاي تجديد‌نظر‌طلب پيش از پايان انتخابات رياست جمهوري امريكا با ذوق‌زدگي تمام به پيش‌بيني پيروزي كلينتون پرداختند و با تيتر و عكس‌هايي كه‌وی را برجسته و حتی برنده قطعی انتخابات معرفی می‌کرد روي پيشخوان روزنامه‌فروشي‌ها ظاهر شدند. اما سقف اين رؤياپردازي‌ها خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد، فرو ريخت و رسانه‌هاي جهاني همزمان با طلوع خورشيد در تهران از پيشتازي ترامپ كانديداي جنجالي انتخابات امريكا خبر دادند؛ خبري كه همزمان با بالاتر آمدن خورشيد در آسمان تهران، تأييد و رسانه‌هاي اصلاح‌طلب مجبور شدند بپذيرند اتفاقي برخلاف ميل آنها در‌امـريكا رقم خورده و آرزوهای آنها به خبر تبدیل نشده است.

گاف‌هاي زنجيره‌اي

بر اين اساس روزنامه خبر جنوب كه در رده سوم دريافت‌كنندگان يارانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، در گافي آشكار و در حالي كه همچنان انتخابات در امريكا ادامه داشت، تيتر و عكس نخست خود را به هيلاري كلينتون اختصاص داد و وي را پيروز انتخابات و اولين رئيس‌جمهور زن ايالات متحده امريكا معرفي كرد؛ گافي كه باعث شد دست‌اندركاران اين روزنامه مجبور شوند دست به چاپ نوبت دوم بزنند و با حذف خبر پيروزي كلينتون، ترامپ را پيروز رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا معرفي كنند.

در همين حال روزنامه آرمان نيز عكس يك خود را به تصويري ساخته شده از ترامپ و كلينتون اختصاص داده بود و روي اين تصوير نيز مدعي شده بود هيلاري كلينتون پيشتاز انتخابات در امريكاست. انتشار اين ادعا توسط آرمان در حالي است كه در خوشبينانه‌ترين حالت، آرمان صفحه نخست خود را در اولين ساعات آغاز انتخابات در امريكا بسته بود؛ زماني كه هنوز هيچ صندوقي براي شمارش باز نشده بود.

اين اتفاق در حالي بود كه آرمان در شماره ديروز خود همچون هميشه گفت‌وگويي نيز با هاشمي‌رفسنجاني انجام داده و در آن پيروزي ترامپ را خطرناك توصيف كرده بود.

اما شايد بتوان شاهكار گاف روزنامه‌هاي ديروز را شرق معرفي كرد؛ روزنامه‌اي كه ذوق‌زده تصوير هيلاري كلينتون، اوباما و حسن روحاني را در كنار هم قرار داده بود و در حركتي شيطنت‌آميز تصويري را انتخاب كرده بود كه لباس هيلاري كلينتون و حسن روحاني با هم «ست» باشد؛ موضوعي كه مي‌تواند آن را تلاشي ناموفق براي نشان دادن همراهي حسن روحاني و هيلاري كلينتون نام نهاد. اين در حالي بود كه اين روزنامه در صفحه نخست خود هيچ هويت و شانسي براي دونالد ترامپ قائل نشده بود.

روزنامه آسيا نيز در حالي كه عكس صفحه اول خود را به كلينتون اختصاص داده بود نوشته بود به زبان آوردن عنوان خانم رئيس جمهور برايش دشوار است.

روزنامه روزان نيز همراه با ديگر همفكران خود تصوير صفحه نخست خود را به هيلاري كلينتون اختصاص داده بود و با تيتر «رؤياهاي زنانه بر فراز كاخ سفيد» عملاً به پيشواز پيروزي نامزد دموكرات‌ها رفته بود؛ موضوعي كه در روزنامه شهروند نيز اتفاق افتاد؛ جايي كه عكس خندان كلينتون را شفاف‌تر از دونالد ترامپ غمگين به تصوير كشيده بود.

اصلاح‌طلبان، بدون پشتوانه فكري

اما سؤال اصلي در اين ميان آنجاست كه دليل اين همه حمايت رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از هيلاري كلينتون چيست؟

پاسخ به اين سؤال را بايد در چهار بخش مهم جست‌وجو كرد:

1- واقعيت آن است كه رسانه‌هاي اصلاح‌طلب همچون هميشه تحت تأثير اخبار رسانه‌هاي غربي قرار داشتند؛ جايي كه اين رسانه‌ها مدام از پيش بودن هيلاري كلينتون در تمامي نظرسنجي‌ها خبر مي‌دادند و افكار عمومي را به گونه‌اي شكل داده بودند كه گويي كلينتون پيروز نهايي انتخابات روز گذشته است. حال رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نيز همچون عوام امريكايي، فريب بازي غول‌هاي رسانه‌اي غرب را خوردند و در ذهن خود هيلاري را پيروز انتخابات پنداشتند.

2- در همين حال دومين دليل ميل اصلاح‌طلبان به پيروزي هيلاري كلينتون موضوع برجام است چراكه برجام به عنوان مهم‌ترين دستاورد دولت يازدهم كه قرار است كليد پيروزي آنان در انتخابات آتي رياست جمهوري باشد، بارها توسط دونالد ترامپ تهديد شده بود و حتي وي سخن از پاره كردن برجام به ميان آورده بود، از اين رو اصلاح‌طلبان حتي نمي‌خواستند در ذهن خود اين كابوس را مرور كنند كه ترامپ ضدبرجام نيز مي‌تواند پيروز اين انتخابات باشد و ممكن است دولت مورد حمايتشان را در آستانه انتخابات با چالشي جدي مواجه كند، از اين رو مدام رؤياي شيرين پيروزي كسي كه ادامه‌دهنده سياست‌هاي امريكا در موضوع برجام است را مي‌پروراندند و اين رؤياپردازي تا روز انتخابات و استقبال ناشيانه از پيروزي هيلاري نيز ادامه پيدا كرد.

3- دليل سوم اين اشتياق به پيروزي هيلاري كلينتون نيز آنجا بود كه تيم اتاق فكر دولت و اصلاح‌طلبان در موضوع انتخابات امريكا به دنبال Plan B يا طرح دوم نبودند و تنها تمركز آنان طرح‌ريزي براي مواجهه با امريكاي هيلاري كلينتون بود. اين اتفاق در حالي بود كه اكثر كشورهاي دنيا طرح‌ها و برنامه‌هاي مختلفي را براي مواجهه با احتمال پيروزي هر دو كانديدا مدنظر داشتند اما در داخل ايران به دليل تأثيرپذيري جريان‌هاي سياسي از مؤسسات نظرسازي امريكايي كه قبلاً نيز به آن اشاره شد، هيچ طرحي براي مواجهه با دونالد ترامپ طراحي نشد. از اين رو رسانه‌ها تا آخرين لحظه بر طبل پيروزي كلينتون كوبيدند.

4- در نهايت نكته آخر نيز آن است كه كلينتون نمادي از روشنفكري در دنياي غرب است و اين جريان در سراسر دنيا به دنبال برجسته‌سازي نماد خود بود. در عين حال همان طور كه رهبر معظم انقلاب نيز به اين موضوع اشاره كردند، ترامپ نمادي از پوپوليسم و عوام‌گرايي بود كه روشنفكران سراسر دنيا و داخل ايران حاضر به پذيرش اين برچسب نبودند، از اين رو بود كه تا آخرين لحظه كوشيدند دامن خود را از حمايت از پوپوليسم پاك نگه دارند.

نیاز به یک استراتژی مدون

در نهايت همان طور كه پيشتر نيز عنوان شده بود در سياست خارجي امريكا نوع تقابل با جمهوري اسلامي ايران هيچ ارتباطي به حزب جمهوريخواه و دموكرات ندارد بلكه اين مانيفست‌ها و استراتژي‌هاي از‌پيش‌طراحي‌شده در اتاق فكرهاي اين كشور است كه نوع رفتار با ايران را طراحي مي‌كنند، از اين رو به جاي مرعوب شدن در مقابل جريانات مختلف و رؤياپردازي پيرامون پيروزي يك كانديداي خاص، بايد به فكر طراحي يك استراتژي مدون در خصوص نوع برخورد با اين تقابل بود؛ استراتژي‌اي كه با دست به دست شدن قدرت در داخل كشور تغييري نكند و هدفي واحد را در برابر دشمنان ترسيم كند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/821862

ش.د9505140

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات