تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۶۱

وزارت دفاع روسیه: 91 درصد اراضی اشغالی داعش در سوریه آزاد شد

(روزنامه ايران ـ 1396/07/15 ـ شماره 6611 ـ صفحه 20)

انگار جهان دارد به روزهای زوال داعش، خشن‌ترین گروه تروریستی بین‌المللی، نزدیک می‌شود. زیرا رسانه‌های روسی از جمله خبرگزاری اسپوتنیک و روسیا الیوم به نقل از وزارت دفاع روسیه و «مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل همسود» اعلام کردند، بیش از 90 درصد از خاک سوریه از اشغال تروریست‌های داعش خارج شده است. در عراق نیز شهرستان حویجه در استان کرکوک که جزو آخرین مقرهای مهم داعش در عراق به شمار می‌رفت، از تصرف این گروه تروریستی خارج شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «کراسنا ایزودا»، ارگان رسمی وزارت دفاع روسیه در این باره اعلام کرد، 91/6 درصد خاک سوریه از اشغال تروریست‌های داعش پاکسازی شده است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای ضمن تأیید این رقم اعلام کرد: از زمانی که نیروی هوایی روسیه وارد جنگ علیه داعش در سوریه شد [30 سپتامبر 2015] تا به امروز مناطق تحت سیطره داعش به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است. خبرگزاری اسپوتنیک همچنین به نقل از «آندری نوویکوف»، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل همسود، نوشت: بر اساس تخمین‌های نظامی، 91 درصد سرزمین سوریه از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی شده است که یک نتیجه‌ای بسیار مثبت است.

بنا‌بر این گزارش، نیروهای نظامی سوریه با حمایت هوایی روسیه، محاصره سه ساله گروه تروریستی داعش را در غرب و جنوب دیرالزور شکستند. «آندری نوویکوف»، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل همسود درباره آینده داعش نیز به اسپوتنیک گفت: داعش که در سوریه متحمل تلفات زیادی شده است، در حال انتقال اعضای تروریستی خود به پاکستان است.

چشم طمع آمریکا به دستاوردهای نظامی روسیه و سوریه

در حالی که رسانه‌های روسی به نقل از مقامات عالی رتبه از جمله وزارت دفاع روسیه دیروز جمعه و پنجشنبه شب گذشته این خبر را اعلام می‌کردند، برخی رسانه‌ها درصدد نسبت دادن این دستاورد نظامی مهم به ائتلاف امریکایی ضد داعش بودند، به طوری که یکی از خبرنگاران امریکایی در گفت‌و‌گو با سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه گفته بود، 91 درصد خاک سوریه و عراق به دست ائتلاف امریکا آزاد شده است. ایگور کوناشنکوف نیز در پاسخ به این خبرنگار گفت: تروریست‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم تا 30 سپتامبر 2015 یعنی دو سال بعد از آغاز عملیات ائتلاف امریکا کنترل 90 درصد خاک سوریه را در دست داشتند. همه استراتژی امریکا در آن زمان این بود که بنشیند و پیشروی داعش و قطع سر مردم را در کنار کمک به مخالفان سوریه و حساب کردن روزهایی که تا زمان سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باقی مانده، نگاه کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کوناشنکوف از این هم فراتر رفت و از امریکا به‌عنوان اصلی‌ترین مانع بر سر راه ریشه کن کردن کامل داعش در سوریه یاد کرد و گفت: مانع پیشرفت‌های ما در جنگ با تروریست‌ها قابلیت‌های نظامی تروریست‌ها نیست بلکه حمایت همکاران امریکایی ما از آنهاست. یکسری حملات داعش علیه نیروهای سوریه از مناطقی انجام شده است که «هیأت نظامی امریکا» در آنجا مستقر است. دیروز جمعه نیز شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از منابع سوری گزارش داد، امریکا به یک کاروان نظامی ارتش سوریه به این بهانه که به اطراف پایگاه نظامی «تنف» نزدیک شده‌اند، حمله هوایی کرده و ده‌ها نظامی سوری را کشته است.

این اقدام‌های امریکا که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از آنها به‌عنوان «بازی خطرناک امریکا در سوریه» یاد و واشنگتن را به «تحریک تروریست‌ها برای حمله به نیروهای دولت و ارتش سوریه» متهم می‌کند، در حالی است که خود امریکایی‌ها نیز به ناتوانی خود در جنگ با داعش در سوریه به‌طور تلویحی اعتراف می‌کنند. گواه این ادعا نیز اظهارات کنت مکنزی، رئیس بخش برنامه‌ریزی و سیاست‌های استراتژیک در ستاد مشترک ارتش امریکا است که گفته، برای واشنگتن مهم نیست چه کسی سوریه را از دست داعش آزاد می‌کند.

تأکید ملک سلمان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

اقدام دیگری که پنجشنبه گذشته در روسیه در جهت پایان دادن به بحران 6 ساله سوریه و پاک کردن کامل این کشور از لوث تروریست‌ها انجام شد، دیدار ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین بود. اگرچه جزئیات دقیق این دیدار و گفت‌و‌گو رسانه‌ای منتشر نشد اما صحبت‌های ملک سلمان مبنی بر همسو بودن با روسیه در مبارزه با تروریسم و احترام به تمامیت ارضی سوریه حکایت از توافق‌های پشت پرده مهمی داشت که می‌تواند به پایان جنگ در سوریه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز، ملک سلمان که با هیأتی 1000 نفره به روسیه سفر کرده و 334 اتاق در هتل ریتز چارلتون، یکی از باشکوه‌ترین هتل‌های مسکو و چند هتل پنج ستاره اطراف «میدان سرخ» برای خود و همراهانش گرفته‌بود، در مذاکرات رسمی با پوتین گفت: عربستان و روسیه در بسیاری از پرونده‌ها با هم اتفاق نظر دارند. ما به تشدید تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و خشکاندن منابع آن علاقه‌مند هستیم. ما بر اهمیت حل وفصل سیاسی بحران یمن تأکید داریم. از حل وفصل سیاسی بحران سوریه حمایت می‌کنیم. ما بر حمایت از عراق و تمامیت ارضی آن و سلامت جبهه داخلی‌اش تأکید می‌کنیم. ما می‌خواهیم پایتخت کشور فلسطین در شرق بیت المقدس باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر همتای سعودی خود درباره دیدار پوتین و ملک سلمان با بیان این مطلب که پادشاه عربستان روند مذاکرات آستانه را که هدف از آن پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است مثبت ارزیابی کرد، افزود، روسیه از اقدامات عربستان برای متحد کردن مخالفان سوریه به‌منظور حضور آنها در گفت‌و‌گوهای صلح آستانه حمایت می‌کند. لاوروف افزایش تعداد کشورهای ناظر در مذاکرات صلح آستانه را مفید دانست و گفت، از نقش ریاض و قاهره در متحد کردن مخالفان سوری قدردانی می‌کنیم.

روزنامه کامرسانت روسیه نیز در گزارشی درباره سفر ملک سلمان به روسیه نوشت: در جریان سفر ملک سلمان به مسکو قرارداد فروش سه میلیارد دلار جنگ افزار روسی از جمله سامانه دفاعی اس۴۰۰ به عربستان امضا می شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/202590

ش.د9603562

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات