تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۶۴

کسانی که دکتر معین را وارد انتخابات کردند موجب شدند احمدی نژاد پیروز شود

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/06/30 ـ شماره 4998 ـ صفحه 15)

حجت‌الاسلام‌رسول منتجب‌نیا از اعضای سابق مجمع روحانیون مبارز و قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگویی با شفقنا انتقاداتی جدی از اصلاح‌طلبان کرده است. او با اشاره به دیدگاه‌ها‌ی موجود پیرامون نقش روحانیت در عرصه سیاست، حضور این قشر را مشورتی دانسته و گفته است:

«ارشاد، مشورت و هدایت داشته باشند و هر وقت دیدند حکومتی منحرف شد، مردم را تشویق کنند که در برابر حکومت بایستند و مقابله کنند و هر حکومتی هم که مسیر عدالت را طی کرد مردم از آن حمایت کنند. حضرت امام آنطور که خودشان می‌فرمایند ابتدای پیروزی انقلاب چنین نظری داشتند که علما و روحانیون وارد مسائل اجرایی نشوند، کار بر عهده غیر روحانیون باشد و روحانیون فقط ارشاد و مردم را تشویق کنند؛ اما حضرت امام گفتند بعد از تشکیل دولت موقت، دیدم اشتباهاتی رخ داده است و اینجا من از آقایان خواستم که ورود کنند و مسائل را بر عهده بگیرند. البته باز هم امام نفرمودند که روحانیون کارهایی که در تخصص‌شان نیست بر عهده بگیرند؛ بالاخره فقط یکسری شغل‌ها و مسئولیت‌هاست که با روحانیت تناسب دارد».

وی همچنین در مورد حضور روحانیت در همه زوایای اجتماعی که بعضا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، نیز گفت: « عده‌ای تصور می‌کنند که ورود روحانیت در همه زوایای اجتماعی موجب نشر و گسترش فرهنگ دینی می‌شود و اعتقادات مردم را تحکیم می‌بخشد درحالی که من معتقدم این فکر درست نیست و روحانیت ضمن اینکه باید در صحنه حضور داشته باشد ولی این حضور باید در شان و متناسب با تخصص آنها باشد. به این نحو که اشاره کردید بعضی‌ها برخورد می‌کنند، برخورد غلطی است ».

او در ادامه ماجرای اختلاف نظر آیت الله‌ها‌شمی و آیت الله منتظری را در مورد حضور نماینده روحانیت در دانشگاه تعریف کرد و گفت: « بعد از مدتی که ما کار را شروع کردیم یک روز نزد مرحوم آیت‌الله‌ها‌شمی رفتم ضمن کارهایم گفتم که آیت‌الله منتظری کاری را بر عهده ما گذاشتند و ما داریم انجام می‌دهیم. گفتند چه کاری؟ گفتیم راجع به دانشگاه و نمایندگی ایشان در دانشگاه‌هاست که من و آقای بیات این کار را بر عهده داریم. ایشان خیلی تعجب کرد و به من گفت اگر من مطلع می‌شدم اجازه نمی‌دادم این کار انجام شود؛ این کار خوبی نیست و نباید در دانشگاه متولی دین مردم باشند. دانشجوها خودشان متدین هستند و انجمن‌های اسلامی هم حضور دارند و این کار به نفع روحانیت، من و آیت‌الله منتظری نیست. ».

منتجب نیا در ادامه گفتگو در مورد مجمع روحانیون مبارز و موفقیت آن در عرصه سیاست گفت: « جامعه روحانیت مبارز تشکیلات روحانی بود که قبل از انقلاب در تهران در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و دینی حضور فعال و موثر داشتند. می‌توان گفت تنها تشکیلات روحانی بود که در صحنه انقلاب حضور داشت و نقش موثری هم ایفا کرد جامعه روز به روز به پیش می‌رفت، نیازها و ضرورت‌ها، تکامل و تعالی فکری و فرهنگی جامعه هر روز بیشتر می‌شد و لازم بود که جامعه روحانیت هم همدوش با مردم پیش برود و جلودار این حرکت باشد اما متاسفانه این کار انجام نگرفت. جامعه روحانیت درجا می‌زد یعنی جمعی که جامعه روحانیت را تشکیل داده بودند با سنین نسبتا بالا می‌خواستند به تمام خواسته‌های جوانان و قشرهای مختلف جامعه پاسخگو باشند».

او همچنین با اشاره به انتخابات سال 84 و حضور دکتر معین به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان گفت:« تنها نتیجه منفی که حض ور دکتر معین در صحنه داشت این بود که آرا را پراکنده کرد و اصلاح طلب‌ها شکست خوردند و در معنا زمینه پیروزی آقای احمدی‌نژاد را فراهم کردند. یعنی اگر بخواهیم تحلیل کنیم که چه کسی موجب شد آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۴ پیروز میدان شود و ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد، باید بگوییم آنهایی که دکتر معین را آوردند و از او حمایت کردند.»

وی توضیح داد: « به دلیل اینکه اگر دکتر معین نمی‌آمد رقابت اول تنگاتنگ بین آقایان‌ها‌شمی و کروبی بود یکی از این دو نفر رئیس‌جمهور می‌شد و هر کدام رئیس‌جمهور می‌شدند اصلاح‌طلب‌ها پیروز بودند. اینها دکتر معین را آوردند و آقای مهرعلیزاده هم وارد انتخابات شد و این تشتت و اختلاف به وجود آمد و آقای احمدی‌نژاد با فاصله کم پیروز میدان شد. ».

او در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با اصلاح طلبان گفت: « یک پدیده بسیار زشت و نامطلوبی که در فضای سیاسی اصلاح طلبان به وجود آمده، این است که یک مجموعه‌ای نشستند و به خودشان اجازه می‌دهند که بر کل اصلاح‌طلب‌های کشور حاکمیت داشته باشند و به جای آنها تصمیم بگیرند و همه از آنها کورکورانه تبعیت کنند. متاسفانه آنها تصمیم‌سازی می‌کنند و به نام بعضی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم تمام می‌کنند یعنی به نام آنها و به کام آن چند نفر. یکی از شگردهایشان این است که اگر فردی با آنها مخالفت کرد، زود متهمش می‌کنند که این اصلاح‌طلب بدلی است و سرسپرده فلان جاست! اتهامی به او می‌چسبانند که جلوی اثرگذاری او را بگیرند، اگر حزب و تشکیلاتی خواست مستقل شود نفوذ و اختلاف ایجاد می‌کنند. این کار را انجام دادند یعنی تا الان در چند حزب قدرتمند اصلاح طلب اختلاف ایجاد کردند. »

وی درا ادامه افزود: «یک شگرد زشت غیر اخلاقی است که متاسفانه در جریان اصلاحات شکل گرفته است به جای اینکه بعضی از بزرگان وحدت ایجاد کنند و اختلافات را رفع کنند دامن به اختلافات می‌زنند که گروهی نشستند برنامه‌ریزی می‌کنند یعنی سیاست انگلیسی اختلاف بینداز و حکومت کن و متاسفانه این سیاست را در جبهه اصلاحات اعمال می‌کنند که کار زشتی است و با روح اصلاح‌طلبی کاملا مغایر است».

http://aftabeyazd.ir/?newsid=84987

ش.د9603565

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات