تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۰۶

«جمنا»؛ جبهه تناقض‌ها و سردرگمی‌ها

(روزنامه ايران – 1395/12/22 – شماره 6455 – صفحه 3)

هر روز که به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نزدیک می‌شود، تحرکات اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان بیشتر و بیشتر می‌شود؛ اردوگاهی که می‌کوشد «تکثر» نامزدهای بالقوه‌اش را به جای «جبر ناگزیر» در قالب استراتژی و تئوری انتخاباتی دربیاورد و به قولی نقطه ضعفش را به نقطه قوت بدل کند. ایده معرفی 5 نامزد از سوی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» به صحنه رقابت‌ها و پایداری آنها تا پایان مناظره‌ها، در همین راستا از سوی اصولگرایان ائتلافی دنبال می‌شود. اما آیا این برنامه‌ای که فعلاً روی کاغذ است، می‌تواند تمام و کمال به اجرا دربیاید و در صورت اجرا، می‌تواند نتیجه را برای این جریان تضمین کند؟ هر چند این پرسش، پاسخ درست خود را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد گرفت، اما مروری بر موضعگیری‌های اخیر اصولگرایان ائتلافی و دیگر نحله‌های سیاسی و فکری این اردوگاه، حاکی از این است که «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» اصلاً کار راحتی در پیش رو ندارد؛ بویژه در حل و فصل تناقض‌هایی که در گام نخست با آن رو‌به‌رو شده است.

پنجشنبه، پنجم اسفند بود که نخستین مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد؛ مجمعی که اصولگرایان دست‌اندرکار، از آن به عنوان «پارلمان مردمی» اصولگرایان یاد می‌کردند که بناست در سه مرحله رأی‌گیری، از میان نامزدهای معرفی شده ابتدا 10 و سپس 5 نامزد را انتخاب کنند و در نهایت طی یک انتخابات داخلی از میان 5 نفر، به یک گزینه واحد برسند. الگویی که به‌زعم اصولگرایان، ائتلافی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها را از بدنه جامعه کلید می‌زند و جلوی انشقاق نامزدها را می‌گیرد. دو هفته پیش، در انتخابات ابتدایی نام 21 نفر به عنوان نامزد مطرح شد.

اگر چه ابتدا اعلام شده بود هر تشکل عضو «جبهه مردمی» یک نامزد معرفی خواهد کرد، اما فقط 7 نامزد متعلق به «جبهه یکتا» بود. ساعتی بعد از انتشار خبر رأی‌گیری، حسین کنعانی مقدم اعلام کرد حجت‌الاسلام رئیسی بالاترین رأی را آورده است و گزینه نهایی این تشکل است. دفتر رئیسی در واکنش به این خبر، کاندیداتوری تولیت آستان قدس رضوی را تلویحاً رد کرد و همزمان «جبهه مردمی» اعلام کرد اخبار اعلام شده درباره نتیجه شمارش آرا مورد تأیید نیست و بعداً اعلام شد اسامی 10 منتخب در دومین مجمع عمومی که سال آینده برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

دیروز یحیی آل اسحاق، از اعضای هیأت مؤسس «جبهه مردمی» در گفت‌وگو با جماران در مورد دلایل اعلام کاندیداتوری رئیسی و کناره‌گیری وی، گفت: «خبر کاندیداتوری ایشان را یکی از اعضا بدون هماهنگی اعلام کرده بود. آقای رئیسی قبل از آن با اطلاعیه‌ای این را اعلام کرده بود اما اقبال به ایشان در این جبهه وجود دارد و تعداد زیادی از اعضا دوست دارند که ایشان نامزد انتخابات شود. منتها خودش مصلحت ندانست که حضور داشته باشد. وی با بیان اینکه «بعد از کناره‌گیری رئیسی در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست»، تصریح کرد: در حال حاضر هنوز این 10 نفر قطعی نیستند.

به عبارتی هنوز هیچ جمع‌بندی نهایی روی آنها صورت نگرفته است. روزی که نام آقای رئیسی اعلام شد یک رأی‌گیری اولیه‌ای صورت گرفته بود که آقای رئیسی در آن رأی‌گیری بیشترین رأی را آورد و آقای قالیباف دوم شد. هنوز هیچ گونه ارزیابی در مورد این افراد صورت نگرفته بود. اعلام نامزدی آقای رئیسی در حد اقبال اعضای این جبهه بود و آن اعلام به معنای کاندیدای نهایی ما نبود؛ چون کسی که انتخاب می‌شود، باید همه شرایط مرامنامه و اساسنامه جبهه را بپذیرد و با شاخص‌های ما مطابقت داشته باشد و... که فرآیند مفصلی است.»

پیش‌تر پرویز فتاح نیز که نامش در میان نامزدهای معرفی شده به «جبهه مردمی» مطرح شده بود، اعلام کرد قصد کاندیداتوری ندارد. این در حالی بود که به گفته اعضای «جبهه مردمی»، سعید جلیلی دیگر نامزد مطرح شده در این تشکل نیز سازوکار اصولگرایان ائتلافی را نپذیرفته است و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل حزب پایداری نیز به کرات پیام فرستاده است الزامی به حمایت از گزینه نهایی «جبهه مردمی» نمی‌بیند اما اگر در نهایت نامزدی «اصلح» معرفی شود، پایداری حمایت را تکلیف خود می‌داند.

سخنان مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی درباره ساز و کار انتخاباتی «جبهه مردمی» و موکول کردن ائتلاف به پایان مناظره‌ها، این گزاره را مطرح کرد که تأکید بر غیر حزبی بودن «جبهه مردمی» در ادامه راه مشکلاتی را پیش پای احزاب و نهاد انتخاباتی اصولگرایان خواهد گذاشت؛ چنان که در 10 روز اخیر سخنان متفاوتی از سوی نامزد و اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باره شنیده شده است؛ سخنان اخیر حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه مبنی بر اینکه اصلاً در مجمع عمومی نخست رأی‌گیری انجام نشده بود، همچنین سخنان دیروز آل اسحاق مبنی بر اینکه «در حال حاضر هنوز این 10 نفر قطعی نیستند» سردرگمی محافل رسانه‌ای را به دنبال داشته است که به اعتقاد ناظران، بیش از آن که تاکتیک انتخاباتی باشد، نشانه‌ای از سردرگمی درون این تشکیلات است. بحث بر سر حضور یا عدم حضور احزاب در «جبهه مردمی» هم داستان خودش را دارد؛ چه با وجود تأکیدات ابتدایی «جبهه مردمی» مبنی بر غیر حزبی بودن این نهاد، دبیرکل و اعضای شورای مرکزی احزابی چون مؤتلفه اسلامی، رهپویان و ایثارگران در شورای مرکزی «جبهه مردمی» حضور دارند و تصمیم‌گیری می‌کنند.

علاوه بر تکروی احزاب و چهره‌هایی نظیر پایداری و سعید جلیلی، شوی تبلیغاتی حمید بقایی و محمود احمدی‌نژاد یکی دیگر از دشواری‌های اجرای الگوی انتخاباتی اصولگرایان ائتلافی است؛ هر چند که اعضای این تشکل فعلاً ترجیح داده‌اند این موضوع را در سکوت بگذرانند و به آن واکنشی نداشته باشند.

واکنشی که به اعتقاد ناظران می‌تواند سه علت داشته باشد؛ نخست اینکه به زعم شماری از اصولگرایان از جمله سلیمی نمین، احمدی‌نژاد درصدد است بازی انتخاباتی اصولگرایان را به هم بزند و بر همین اساس منطقی‌ترین روش، صبر کردن تا زمان ثبت نام‌ها و اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌هاست؛ چه این طیف معتقدند حمید بقایی تأیید صلاحیت نخواهد شد. دلیل دوم نیز این است که اصولگرایان امیدوارند بازی انتخاباتی بقایی در انتقاد از عملکرد حسن روحانی، به ضرر نامزد اصلی انتخابات سال آینده تمام شود و سومین تحلیل نیز این است که اصولگرایان معتقدند بر فرض حضور بقایی در صحنه رقابت‌ها تا روز رأی‌گیری، وی پایگاه رأی قابل اعتنایی ندارد و برای صندوق‌های رأی اصولگرا، تهدیدی به حساب نمی‌آید.

مجموعه تحولاتی که از نابسامانی اردوگاهی حکایت دارد که امیدوار است از این «زلف پریشان»، «کسب جمعیت کند.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/176645

ش.د9505118

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات