تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۳۵
دفاعيات عارفانه از عملكرد اصلاح‌طلبانه

پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است

(روزنامه آرمان ـ 1396/04/24 ـ شماره 3367 ـ صفحه 3)

«پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است»؛ این جمله محمدرضا عارف در جایگاه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات است. انتخابات 29 اردیبهشت 96 برگ زرینی دیگر در پرونده جریان اصلاحات به حساب می‌آید؛ جریانی که در انتخابات‌های 92 و 96 تلاش خود را معطوف به حمایت از حجت‌الاسلام حسن روحانی کرد و پیروز میدان لقب گرفت. انتخابات 92 آغاز دوباره‌ای برای جریان اصلاحات بود. آنها می‌توانستند با معرفی کاندیدایی با برند اصلاحات مسیر پیروزی‌های خود را تداوم دهند، اما در آن برهه تدبیر چنین شد که عارف، همو که به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده بود، انصراف بدهد تا روحانی وارد میدان شود، چرا که در آن شرایط تردیدهایی درباره پیروزی جریان اصلاحات وجود داشت. علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد، سال گذشته این ماجرا را چنین روایت کرد: «آقاي عارف به‌سختي كنار رفت و حاضر نشد كه گفت‌وگويي انجام دهد. حتي حاضر نشد در اعلام انصرافش از آقاي روحاني حمايت كند. رفتار دكتر عارف هم در زماني كه انصراف داد، رفتار تعاملي نبود.» در سال 96 بار دیگر اصلاح‌طلبان در حمایت از دکتر روحانی به صحنه آمدند، چرا که این حمایت به‌واسطه دستاوردهای دولت یازدهم برای جریان اصلاحات امری طبیعی بود. با این همه، روز پنجشنبه، محمدرضا عارف در مقام رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات سخنانی گفت که بخشی از آن اشاره به تلاش جریان اصلاحات برای پیروزی روحانی و مطالبات صحیح داشت و بخشی دیگر از اظهاراتش مورد انتقاد قرار گرفت و به اشتباه تعبیر به سهم‌خواهی شد. البته عارف دیروز در صفحه اینستاگرامی‌اش تاکید کرد که گفت‌وگو برای همدلی است نه سهم‌خواهی!

نذر امامزاده

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: فاصله‌ای بین گفتمان امام و اصلاحات نمی‌دانیم و مردم به‌خوبی به این امر واقف هستند. پیروزی ما با عقل و تدبیر بود و ما روغن ریخته را نذر امامزاده نکردیم. محمدرضا عارف بیان کرد: نمی‌خواهم مسائلی که در انتخابات قبل از سال ۹۰ داشتیم مطرح کنم، به‌طور طبیعی در سال ۹۱ و آرام‌آرام حضور پیدا کردیم و به رویکرد اعتمادسازی با مردم به‌خصوص بعداز حوادث سال ۸۸ که اتفاق افتاد، رسیدیم. او در ادامه افزود: در جلساتی که با نخبگان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم تا با توجه به مطالبات و تجربه انتخابات ۸۴ یک‌صدا باید از اصلاحات بیرون بیاید که نتیجه‌اش شورای عالی شد. عارف عنوان کرد: همه از شورای عالی سیاستگذاری حمایت کردند که در ذات اصلاحات است؛ شما خود و منافع حزبی را کنار گذاشتید. عارف یادآور شد: نتیجه عملکرد ما فراکسیون امید در مجلس است. نمی‌خواهم از مظلومیت اصلاحات بگویم؛ شما منتخبان استان‌ها نقش این فراکسیون را دیده‌اید؛ ما ایستادیم و نتیجه‌اش این شد که بیشتر کرسی‌های هیات نظارت از آن ما شد.

فراموشی

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: بعضی‌ها پیروز می‌شوند، یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم. او در ادامه با بیان اینکه شعار ما اصلاحات است، گفت: ما قصد اصلاح امور را داریم که برخی اصلاحات را انجام دادیم و یک نمونه را می‌گویم، اعضای حقیقی و حقوقی که برابر بودند، احزاب اعتراض کردند و نتیجه‌اش این شد که ما اعضای حقوقی را نصف کردیم.

نتیجه اتفاقی نبود

عارف تاکید کرد: در گام سوم ما لیست را بر اساس شورای عالی بستیم؛ این گام برای ما مهم بود و اگر پیروز نمی‌شدیم به قبل از سال ۹۲ بازمی‌گشتیم. نماینده مردم تهران ادامه داد: در شورای عالی دو کار مهم پیش رو داشتیم؛ پیروزی در انتخابات سال ۹۶ و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رأی آورد. نتیجه انتخابات اتفاقی نبود، بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود. او ادامه داد: اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند، قصد ما کمک کردن و ادامه راه است. عارف گفت: تا چندی پیش هجمه علیه فرد بود که مهم نبود، اما حالا به جریان است. حتی برچسب دیکتاتوری زدند. ما که گفتیم از نقد استقبال می‌کنیم، به دوستان هم گفتم در خانه‌ام به روی شما باز است؛ چرا در فضای مجازی گفتمان کنیم؟

اهمیت ۹۸ و ۱۴۰۰

او خاطرنشان کرد: اصل حفظ انسجام است؛ اگر با هم باشیم پیروز می‌شویم. قبل از سال ۹۲ را یادآوری می‌کنم؛ فضا یادتان هست، نگذاریم برگردیم. سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ برای ما مهم است. عارف تاکید کرد: انگیزه برخی رسانه‌ها در هجمه به شورای عالی برای ما مشخص است. امیدوارم مجبور نباشیم روزی این انگیزه‌ها را بازگو کنیم. رمز ماندگاری ما اخلاق و سکوت است و جواب هم گرفتیم. البته در جاهایی هم باید روشنگری کرد. کشاندن مسائل به رسانه‌ها چه دلیلی دارد؟ همه می‌توانند مسائل را بیان کنند، اما لزومی ندارد. او با تاکید بر اینکه باید از ۲۱ نفر عضو شورای شهر حمایت کنیم، گفت: باید نشان دهیم که مردم درست تصمیم گرفتند. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند، این است که اگر در سه نهاد حضور داریم، موثر باشیم. بنا نیست کسی دخالت در کار شورا کند.

پیروزی روحانی

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: نمود خروجی این گفتمان در رویداد بعدی سال ۹۸ نشان‌دهنده عملکرد شورا‌هاست. رفتار تک‌تک ما باید بر اساس منافع ملی باشد. خروجی شورا‌ها چون زود خود را نشان می‌دهد، از جمله اهداف است. عارف خاطرنشان کرد: در انتخابات اردیبهشت هیچ‌شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ ‌سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظارمان از روحانی این است که با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند. او با بیان اینکه ما سه گام را درست برداشتیم و امیدواریم گام چهارم را بهتر برداریم، گفت: انتخابات مهم بعدی اسفند ۹۸ است و باید درست حرکت کنیم. رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: ‌اصلاح‌طلبان یک راهبرد ملی را برای همراهی با دولت طراحی کرده‌اند و در این مسیر گام برمی‌دارند.

انتقاد به عارف

اظهارات عارف درباره اینکه پیروزی روحانی مدیون جریان اصلاحات است، با واکنش‌هایی مواجه شد؛ از جمله حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور چنین توئیت کرد: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست، اما امان از سهم‌خواهی افراد به اسم جریان». غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت، هم به اظهارات عارف واکنش نشان داد و گفت:‌ «مگر می‌شود تیزهوشی و مدیریت روحانی را در انتخابات نادیده بگیریم؟ ایشان به‌خوبی در انتخابات فضای عمومی را رصد کردند و مردم را به سمت خود بیش از پیش جذب کردند. مگر می‌توان هنرمندی دکتر روحانی و سخنرانی‌هایشان را در انتخابات فراموش کنیم و نادیده بگیریم؟ این توهین به شخص دکتر روحانی و رئیس‌جمهور منتخب است که فردی بیاید بگوید ما او را رئیس‌جمهور کردیم. شما اگر می‌توانستید فردی را رئیس‌جمهور کنید، قطعا می‌کردید. امیدوارم این اظهارات در این مقطع به دنبال اخذ سهیمه از دولت برای کابینه نباشد. این اظهارات دلسوزانه نیست.»

تعامل، نه سهم‌خواهی

پس از حواشی ایجادشده درباره سخنرانی روز پنجشنبه عارف بود که او دیروز در اینستاگرامش نوشت: «چگونه می‌شود هماهنگی و همدلی بین مجلس و دولت بدون سهم‌خواهی فراهم شود؟ پس از پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات دوم خرداد ٧٦، نوبت به تشکیل کابینه دولت بود و همزمان نگرانی از رأی اعتماد وزرای پیشنهادی در مجلس پنجم وجود داشت. از یکسو رئیس دولت اصلاحات باید پاسخگوی مطالبات برخاسته از رأی بیست‌میلیونی خود می‌بود و از طرف دیگر نمایندگان مردم که خود مستقیما با رأی مردم انتخاب شده بودند، باید در انتخاب کابینه دولت همدل و همراه می‌شدند. پیش از معرفی کابینه، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که به‌سختی می‌توان از مجلس پنجم رأی اعتماد گرفت و نقل قول‌هایی که در آن روزها مطرح می‌شد هم حکایت از همین رویه داشت. اما جریان اصلاحات که همواره به گفت‌وگو در ابعاد ملی قائل بوده است، پیشقدم شد و در جلسات منظمی با نمایندگان شریف مردم، در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو و رایزنی کرد. نتیجه این تعامل و همدلی، نه سهم‌خواهی بود و نه مجادلات تند رسانه‌ای، بلکه محیطی را فراهم کرد که وزرای پیشنهادی منتخب دولت اصلاحات که بنده هم یکی از آنها بودم، با رأی چشمگیری موفق به کسب رأی اعتماد شدند و تشکیل دولتی مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شد.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191311

ش.د9603592

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات