تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۴۶
در سرمقاله مهم لس‌آنجلس‌تایمز مطرح شد

تبانی ترامپ و آل‌سعود برای فروپاشی یمن

(روزنامه جام جم ـ 1396/04/26 ـ شماره 4873 ـ صفحه 6)

یمن در آستانه فروپاشی است و متحد آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی را باید در این زمینه مقصر دانست.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سرمقاله خود با آوردن این مطلب نوشت: عربستان سعودی جنگ طولانی و وحشیانه‌ای در یمن به راه انداخته است. بیش از ده هزار غیرنظامی در این جنگ جان باخته و بیش از سه میلیون نفر آواره شده‌اند. میلیون‌ها نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. سعودی‌ها متهم به نقض قوانین جنگ و اقدامات ناکافی برای محافظت از جان غیرنظامیانی شده‌اند که در مساجد، در مراسم تشییع جنازه و در خیابان‌ها کشته شده‌اند. در حال حاضر، با توجه به تخریب زیرساخت‌های آب و فاضلاب محلی، بزرگ‌ترین نوع شیوع و با در سراسر جهان، 300 هزار نفر را در این کشور آلوده کرده است و روزانه 5000 مورد جدید گسترش می‌یابد.

با وجود همه این موارد، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده است که به عربستان سعودی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار تحویل خواهد داد؛ اقدامی که گروه‌های حقوق بشر و دیگران را به انتقاد از آمریکا به دلیل انجام این کار غیراخلاقی ـ و احتمالا مشروعیت بخشیدن به آن ـ و کشتار غیرنظامیان واداشته است.

در درازمدت، درگیری‌های یمن نیاز به یک راه‌حل سیاسی دارد، نه ادامه استراتژی نظامی شکست خورده عربستان سعودی که به اهدافش نرسیده است. در کوتاه‌مدت، گام‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خشونت و آسیب کمک کند.

برای شروع، هم عربستان و هم حوثی‌ها لازم است از وارد کردن مساله کمک‌های دارویی و غذایی به عنوان مساله‌ای برای چانه‌زنی اجتناب کنند و باید بنادر و فرودگاه‌ها را بازکنند تا این کمک‌ها با امنیت کامل به مناطق جنگی و نیازمندتر ارسال شود. سازمان ملل بدون این دسترسی‌ها نمی‌تواند واکسن‌های وبا را به این مناطق ارسال کند؛ مهم نیست عربستان چه مقدارکمک مالی ارائه کند. اگر سعودی‌ها اجازه ورود کمک‌ها را ندهند، کنگره باید به دلیل این موضعگیری‌ها اقدامات تنبیهی علیه خاندان آل‌سعود اعمال کند.

صبح روز جمعه مجلس نمایندگان متمم‌هایی را به قانون دفاع ملی آمریکا اضافه کرد که خواستار نظارت بیشتر کنگره بر چگونگی استفاده سلاح‌های آمریکایی در یمن می‌شود. یک متمم که توسط تد لو،‌ سناتور آمریکایی ارائه شد، وزارت خارجه و دفاع آمریکا را ملزم می‌کند، هر شش ماه یک‌بار به کنگره گزارش دهند،‌ آیا سعودی‌ها براستی تعداد غیرنظامیان کمتری را کشته اند یا خیر. این گام مهمی برای تضمین این موضوع است که متحد آمریکا در خاورمیانه می‌داند ما کجا ایستاده‌ایم یا خیر. 110 میلیارد دلار سلاح، چک سفید امضا نیست.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2920142542708009421

ش.د9603597

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات