تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۷۰
گزارشي از واكنش يك جريان سياسي به فسادها و تخلفات سنگين

سكوت اصولگرایان

(روزنامه آرمان - 1396/06/14 - شماره 3411 - صفحه 1)

هر روز برگی از کارنامه اصولگرایان به سطح اخبار می‌رسد. البته اصولگرایان طیفی از گروه‌ها با رویکردها و عملکردهای متفاوت هستند که یکسان انگاشتن همه آنها دور از انصاف است. با این همه چند دوره انتخابات اخیر و نتیجه به‌دست‌آمده نشان‌دهنده الزام بازنگری اصولگرایان در حوزه‌های متعدد است. در حوزه سیاسی که جمنا می‌تواند آینه تمام‌نمایی از تشتت و چنددستگی باشد؛ در حوزه‌های فرهنگی که می‌توان به رفتارهای متناقض آنها اشاره کرده که مجالی دیگر می‌طلبد و از آن میان تنها می توان به کنسرت‌ها اشاره کرد و سرانجام در حوزه اقتصاد که داستانی است 
پر آب چشم؛ داستان تلخی که در دوران دولت‌های نهم و دهم به اوجی باورنکردنی رسید و هنوز هم ادامه دارد. به‌خاطر داریم که واکنش احمدی‌نژاد در برابر اتهامات مطرح‌شده درباره معاون اول او چگونه بود. همان زمان که احمدی‌‌نژاد در این مورد واکنشی سخت نشان داد، کمی آن‌سوتر داستان بابک زنجانی به برگ‌های آخر می‌رسید و هنوز به سطح افواه نرسیده بود.

آنها می‌دانستند که کشیده شدن این مهم به سطح خبرها چه تکان سختی به مجموعه اصولگرایان وارد خواهد کرد. اگر چه جز در موارد معدود سعی کرده‌اند از کنار این ماجرا بگذرند و واکنش نشان ندهند، اما وقتی رسانه‌ها نمی‌توانند نسبت به ماجرا بی‌اعتنا باشند و وقتی تعداد ناهنجاری‌های اقتصادی و فسادها از شمار می‌گذرد، نمی‌توان انتظار داشت که جامعه در معرض قرار نگیرد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود بازداشت معاون شهردار سابق تهران را تایید کرد و گفت که پرونده او درباره اتهامات مالی است. عیسی شریفی که از نزدیک‌ترین یاران محمدباقر قالیباف است، سابقه‌ای دیرینه در شهرداری تهران دارد. او در روزهایی که قالیباف برای پرداختن به تبلیغات ریاست‌جمهوری از شهرداری دور شده بود، چندی هم سرپرست شهرداری بوده است.

به خاطر داریم که بعد از انتخابات اردیبهشت گذشته، شایعه خروج شریفی از کشور پخش شد، اما بعد با این عنوان که برای درمان دخترش مجبور به مسافرت بوده، سعی شد فضا آرام شود. با این حال، مطابق انتظار واکنش حامیان قالیباف یا سکوت بود یا فرافکنی؛ فرافکنی از این دست که گفته شد بازداشت او ربطی به مسئولیت‌هایش در شهرداری نداشته و در این میان، مدیرکل حراست شهرداری تهران هم مدعی شد بازداشت او در ارتباط با مسئولیت‌هایش در شهرداری نیست. به گفته این مقام مسئول، تا به حال پرونده تخلفی از او در حراست شهرداری وجود نداشته است. این سخن در برابر سخن صریح سخنگوی قوه قضائیه تنها به سوال‌ها دامن می‌زند.

سکوت و سوال‌های بی‌شمار

سکوت احمدی‌نژاد را به‌خاطر داریم که وقتی کار معاون اول بالا گرفت، سخنی در این باره نگفت و دفاع را به‌عهده دیگران گذاشت. دفاع فایده‌ای نداشت. این بار هم اطرافیان شهردار تلاش می‌کنند سکوت را تا جایی که می‌توانند ادامه دهند. این سکوت در پرونده نفتی، املاک نجومی و ماجرای سه‌هزارمیلیاردی هم تجربه شده است. اصولگرایان، لااقل بخشی از آنها باید در این باره خود را آماده پاسخ کنند. سوال‌ها از این پس پی‌درپی پرسیده خواهد شد. با این حال، یک سوال هیچ‌گاه پاسخ مناسبی از سوی این مدعیان پیدا نمی‌کند؛ اینکه چگونه برخی طیف‌های اصولگرایی که اتفاقا منتقدان اصلی دولت تدبیر و امید هستند، از دولت مدعی پاکدستی گرفته تا شهردار مدعی دوری از فساد، افرادی را به عنوان معاون اول و قائم‌مقام خود انتخاب کرده‌اند که سوابق آنها به گونه‌ای است که منتج به بازداشت آنها می‌شود؟

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/196875

ش.د9602469

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات