تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۷۲
روايت بهزاد نبوي از اين روزهاي سياست در ايران

افراد را بت نکنید

پایگاه بصیرت / حمید شجاعی

(روزنامه آرمان - 1396/06/20 - شماره 3415 - صفحه 1)

کم نبوده‌اند عقلا و بزرگانی که صلاح کشور را می‌خواستند و در این راستا شاید بسیاری از هجمه‌ها و تخریب‌ها را نیز به جان خریده باشند. این افراد چون صرفا منافع ملی را اصل و هدف قرار داده‌اند، واهمه‌ای از تهدیدها و تخریب‌‌ها ندارند. یکی از این افراد حسن روحانی است که توانسته کشور را در شرایط سخت تحویل گرفته و به ثبات نسبی برساند. برجام دستاوردی بود که هر شخصی قادر به دستیابی به آن نبود، کما اینکه بسیاری پیش از دولت یازدهم برای رسیدن به توافقی قابل‌قبول تلاش کردند، اما بدون موفقیت بازگشتند. روحانی و ظریف توانستند با درایت و عقلانیت مهم‌ترین دستاورد حداقل یک‌دهه اخیر ایران را به ارمغان بیاورند. در این راستا، بهزاد نبوی نایب‌رئیس مجلس ششم، معتقد است: «توافق برجام دستاورد خوب دولت اول روحانی بود. درواقع برجام راه را برای عادی‌شدن و نه دوستانه و برادرانه‌شدن رابط ما با دنیا باز کرد و ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.»

فعالیت سیاسی ندارم

نایب‌رئیس مجلس ششم گفت: آن‌قدر افراد را بزرگ نکنید، بلکه دنبال تقویت کارهای جمعی باشید. افراد می‌آیند و می‌روند، اما این فعالیت‌های جمعی است که می‌ماند. بهزاد نبوی ادامه داد: یکی از آسیب‌های سیاست‌ورزی در ایران برجسته‌کردن افراد به‌جای جریان‌هاست و نباید از افراد بت ساخت. او پس از اشاره به فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پیش از انحلال درباره فعالیت احزاب سیاسی افزود: احزابی که پایگاه اجتماعی نداشته و اعضای آن به 200نفر هم نمی‌رسد، نباید ادعایی برای اداره کشور داشته باشند. این اصلاح‌طلب شناخته‌شده از فراگیرنبودن احزاب انتقاد کرده و با نام‌بردن از چندحزب، با این اشاره که فعالیت نسبتا خوبی دارند، مجددا بر لزوم تقویت فعالیت احزاب و فاصله‌گرفتن از برجسته‌سازی افراد تاکید کرد. نایب‌رئیس مجلس ششم درباره فعالیت سیاسی خود تصریح کرد: طبق قانون جدید فعالیت احزاب کسانی که سابقه محکومیت داشته باشند، نمی‌توانند در قالب احزاب و تشکل‌های سیاسی فعالیت داشته باشند؛ بنابراین من هم فعالیت سیاسی ندارم، اما در همین منزل خود دیدارها و جلسات دوستانه‌ای داریم که در محضر خدا برگزار می‌شود.

با برجام راه باز شد

عضو سازمان منحل‌شده مجاهدین انقلاب درباره توصیه‌ به دولت اظهار داشت: پس از پیروزی روحانی در سال۹۲، نامه‌ای برای رئیس‌جمهور فرستادم و ضمن تبریک به او تاکید کردم که دولت باید تمام وقت خود را برای سیاست خارجی و اقتصاد بگذارد. درحال حاضر نیز مشکل کشور مسائل اقتصادی است و اقتصاد هم در گرو سیاست خارجی است. قبل از دولت روحانی، برخی مشعل‌های بزرگی به‌دست‌گرفتند و جنگل اقتصاد کشور را آتش زدند. کاری که روحانی کرد، این بود که این مشعل‌ها را زمین گذاشت، ولی هنوز این جنگل درحال سوختن است. نبوی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری همچون آبی است که این آتش را خاموش می‌کند. اقتصاد کشور به ‌سرمایه نیاز دارد، ولی دولت فاقد سرمایه کافی است. بخش‌خصوصی داخلی هم، یا سرمایه ندارد یا جرات سرمایه‌گذاری ندارد و اول باید یکی پیدا شود و خط‌شکنی کند تا سایرین هم وارد این مسیر شوند.

او ادامه داد: توافق برجام دستاورد خوب دولت اول روحانی بود. بعضی عوامفریبی می‌کنند که دستاوردهای برجام کجاست، درحالی که برجام فی‌نفسه کاری نمی‌کند، بلکه جاده‌ای را آماده می‌کند تا در آن مسیر حرکت کنیم. نبوی خاطرنشان کرد: ما قبل برجام هیچ‌ارتباط اقتصادی با دنیا نداشتیم، اما اکنون تحریم‌ها رفع شده، امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و گشایش ‌اعتباری ایجاد شده، امکان دادوستد با دنیا را داریم و کشتی‌های ما در بنادر سایر کشورها پهلو می‌گیرند.

این شخصیت اصلاح‌طلب تاکید کرد: در واقع برجام راه را برای عادی‌شدن نه دوستانه و برادرانه‌شدن رابط ما با دنیا باز کرد و ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم. پس از توافق برجام هیات‌های مختلفی، نه از کشورهای آفریقایی، بلکه از کشورهای دارای سرمایه به ایران آمدند، اما با اجرای برخی اقدامات در خارج از مجموعه دولت، سرمایه‌گذاران را فراری دادیم. اوباما می‌گفت که ما مشکلی برای ایران درست نکرده‌ایم، اما سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد. نبوی تاکید کرد: با وجود مخالفت‌هایی که با دولت می‌شود، باید دولت بتواند امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور تامین کند. گفته می‌شود باید سالی ۶۰‌میلیارددلار در کشور سرمایه‌گذاری کنیم تا میزان اشتغال در سطح فعلی حفظ شود. به دولت توصیه می‌کنم تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه به کار ببندد، مثل سرمایه‌گذاری که در بخش نفت انجام شد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/197378

ش.د9602467

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات