تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۷۹
هاآرتص: اسرائيل در سال جاري 32ميليون دلار به معارض سوري كمك كرده است

اسناد جديد حمايت تل‌آويو از تكفيري‌ها

(روزنامه جوان - 1396/06/12 - شماره 5179 - صفحه 15)

تنها چند روز پس از اينكه نصرالله اعلام كرد اسرائيل براي يتيمان خود گريه مي‌كند، مقامات صهيونيستي تأييد كردند كمك‌هاي زيادي به گروه‌هاي مسلح تكفيري در سوريه كرده‌اند تا نظام اين كشور را ساقط كنند.

مسئولان اسرائيلي علناً اعتراف كرده‌اند به گروه‌هاي مسلحي كه با دولت سوريه مي‌جنگند، كمك و از هفت سال قبل در راستاي تقسيم سوريه و سرنگوني دولت بشار اسد تلاش مي‌كنند. از اظهارات برخي منابع امنيتي و نظامي در اراضي اشغالي روشن شده كه حمايت از گروه‌هاي مسلح مخالف دمشق تنها به درمان نيروهاي زخمي آنها در بيمارستان‌هاي صهيونيستي محدود نبوده بلكه بسيار فراتر از اينها بوده است. روزنامه عبري‌زبان هاآرتص به نقل از برخي منابع رسمي و بلندپايه در رژيم صهيونيستي فاش كرد، حمايت نظامي ارائه شده از سوي ارتش رژيم صهيونيستي به گروه‌هاي مسلح و مخالف سوري در سال جاري ميلادي بيش از 115 ميليون شكل معادل 32 ميليون دلار تخمين زده مي‌شود. هاآرتص نوشت: ارتش رژيم صهيونيستي 20 ميليون شكل يعني بيش از 5‌ميليون دلار از بودجه امسال خود را براي تجهيز و آموزش هيئتي كه حدود يك‌سال قبل تحت عنوان «همسايه خوب» براي حمايت از شبه‌نظاميان در سوريه تأسيس شده بود، هزينه كرد.

اين روزنامه اسرائيلي درباره نحوه ارسال حمايت‌هاي نظامي و پزشكي براي شبه‌نظاميان سوري نوشت: افسران و نيروهاي امنيتي اداره ارتباطات مركز «همسايه خوب» با نيروهاي ارتباطي بومي در روستاهاي واقع در آن سوي مرزها جهت ارسال تجهيزات گفت‌وگو مي‌كنند و گاهي نيز سرهنگ ينيف عاشور، فرمانده نيروهاي اسرائيلي در ارتفاعات جولان با مسئولان روستاهاي مذكور گفت‌وگو كرده و به شرح تجهيزاتي كه شبه‌نظاميان سوري ندارند، پرداخت. اين اولين‌بار نيست كه گزارش‌ها و شواهدي از حمايت صهيونيست‌ها از گروه‌هاي تروريستي منتشر مي‌شود. از زمان آغاز بحران سوريه به ويژه طي دو سال اخير اين روابط بيشتر علني شده است.

بر اساس گزارشي كه سازمان ملل يك سال قبل منتشر كرد نظاميان اسرائيلي با شبه‌نظاميان جبهه النصره شاخه سوري القاعده ارتباط خوبي برقرار كرده‌اند. نه تنها رژيم صهيونيستي بلكه اكثر دولت‌هاي جهان عليه دمشق متحد شدند تا دولت سوريه را ساقط كنند. نتيجه تحقيقات «ديليانا گايتانزيف» خبرنگار بلغاري نشان مي‌دهد عربستان سعودي و امارات متحده‌عربي سلاح‌هاي سنگين را كه در اروپاي شرقي توليد شده‌اند به وسيله خطوط هوايي دولتي جمهوري آذربايجان به نام «هواپيمايي سيلك‌وي» به دست گروه‌هاي مسلح تروريست در عراق و سوريه از جمله داعش رسانده‌اند. اين خبرنگار به دليل انتشار اين گزارش از كار خود اخراج شد. طبق اين گزارش علاوه بر امارات و عربستان، چندين كشور از جمله ارتش امريكا در اين اقدام دست داشته‌اند و به اين منظور، از واسطه‌ها و اقدامات ديپلماتيك مختلفي استفاده شده تا مبدأ و مقصد انتقال اين تسليحات مخفي باقي بماند. گروه‌هاي مسلح در آفريقا از ديگر اهداف انتقال اين تسليحات بوده‌اند.

اسناد افشا شده شامل مكاتبات بين وزارت خارجه بلغارستان و سفارت آذربايجان در صوفيه است كه به پيوست آن قراردادهاي تسليحاتي و مجوزهاي ديپلماتيك مربوط به اين حمل و نقل‌هاست. اما به رغم تمامي اين هزينه و حمايت‌هايي كه اسرائيل از گرو‌هاي تروريستي كرده نتايج كاملاً برخلاف خواست تل‌آويو پيش مي‌رود. بشار اسد همچنان در قدرت است و ايران و حزب‌الله نه تنها تضعيف نشده‌اند بلكه قدرتمندتر از قبل ظاهر شده‌اند و براي اولين بار در حال دستيابي به يك مسير زميني از تهران تا بيروت هستند. شكست‌هاي پي‌درپي گروه‌هاي تروريستي در مناطق مختلف منطقه از جمله مناطق مرزي سوريه و لبنان با نگراني جدي مقامات اسرائيلي و امريكايي مواجه شده است. مايكل مك فائول سفير سابق امريكا در روسيه در صحفه توئيتر خود نوشت: «ايران،‌ اسد و پوتين در حال پيروزي در سوريه هستند و شايد هم آنها جنگ را قبلاً برده‌اند.

افسردگي[گرفتم]

چند روز قبل نيز بنيامين نتانياهو به روسيه رفت و ناخواسته از شكست داعش در منطقه ابراز نگراني كرد چراكه به گفته او باعث مي‌شود ايران قدرتمندتر شود. سيد‌حسن نصرالله در سخنراني‌اي كه پس از پيروزي حزب‌الله بر داعش در مناطق مرزي سوريه و لبنان بيان شد با لحني كنايه‌آميز گفت: «آزادسازي دوم (اشاره به پاكسازي مناطق مرزي لبنان و سوريه از وجود تروريست‌ها) و تكميل اين پيروزي در دو سوي جبهه بيشتر باعث رنجش اسرائيل شد. اسرائيل امروز براي يتيمان خود گريه مي‌كند و به شكست طرح خود و دوستانش در سوريه اعتراف كرده و به دنبال راهي براي تثبيت موقعيت خود و دور كردن خطرها به كمك دولت امريكا و فشار بر ايران و ملت مظلوم يمن و درخواست از مقامات روسيه است.»

آمريكا مانع اجراي توافق حزب‌الله

امريكايي‌ها همچنان مانع از اجراي كامل توافق حزب‌الله با تروريست‌هاي داعش مي‌شوند. نيروهاي حزب‌الله در عرض يك هفته توانستند حلقه محاصره را براي آخرين تروريست‌هاي داعش در مناطق مرزي لبنان و سوريه تنگ كنند. پس از اين موفقيت حزب‌الله براي مشخص شدن سرنوشت 9 نظامي لبناني و همچنين پيگيري بعضي شهداي مقاومت از جمله شهيد محسن حججي با داعش وارد توافق شد. بر اساس اين توافق حزب‌الله اجازه داد شبه‌نظاميان داعش به ديرالزور واقع در شرق سوريه منتقل شوند و در عوض داعش پيكر شهدا را تحويل مي‌دهد اما امريكايي‌ها با استناد به نارضايتي عراق از اين توافق طي حملاتي مانع از اجراي كامل اين توافق شدند. ائتلاف تحت رهبري امريكا در بيانيه‌اي بامداد شنبه اعلام كرد اين ائتلاف اجازه حركت كاروان داعش به سمت مرز عراق را نخواهد داد. در بيانيه ائتلاف امريكا همچنين آمده است: «ائتلاف به اطلاع روس‌ها رساند كه به حكومت سوريه پيام بدهند، ائتلاف انتقال بيشتر پيكارجويان داعش به سمت شرق و مرز عراق را نخواهد پذيرفت.»

پيش‌بيني دي‌ميستورا

نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه گفت كه احتمال مي‌رود گروه تروريستي داعش در سوريه تا پايان اكتبر شكست بخورد. استفان دي‌ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در مصاحبه با راديو بي‌بي‌سي گفت كه احتمالاً مناطق باقي مانده در اشغال تروريست‌هاي داعشي در سوريه تا پايان اكتبر سقوط مي‌كند. وي افزود: آنچه ما مشاهده مي‌كنيم به نظر من سرآغازي براي پايان اين جنگ است و آنچه هم‌اكنون نياز داريم اين است كه تضمين كنيم پايان جنگ، آغاز صلح باشد. دي‌ميستورا گفت كه همچنان سه منطقه رقه، ديرالزور و ادلب ناآرام است و احتمال مي‌رود ارتش سوريه و روسيه ديرالزور را تا پايان ماه جاري ميلادي و چه بسا تا اوايل اكتبر آزاد كنند.

http://www.Javann.ir/870166

ش.د9602460

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات