تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۹۸

لاریجانی: از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه حمایت نمی‌کنیم

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/07/05 ـ شماره 10981 ـ صفحه 2)

رئیس مجلس شورای اسلامی طرح موضوع استقلال کردستان عراق در حالی که هنوز ماجرای داعش تمام نشده را مایه تاسف خواند.

دکتر علی لاریجانی در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب و عکس دفاع مقدس در حاشیه مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری رفراندم در کردستان عراق برای مستقل شدن در جمع خبرنگاران گفت: دولت عراق را دولت دوست و همسایه خود می‌دانیم هرچند به دلیل جنگ طولانی صدام علیه ایران مشکلات زیادی برای ایران و عراق و منطقه ایجاد شد اما ایران از گروه‌های مختلف عراق همچون شیعیان و سنی‌ها و گروه‌های مختلف کرد اقلیم کردستان حمایت کرده چرا که آنها را از دوستان خود میدانیم لذا کمک کرده‌ایم تا دولت جدید عراق که با ساختار دموکراتیک است،بوجود آید.

رئیس مجلس ادامه داد: از ابتدای اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها آنها به دنبال نوشتن قانون اساسی برای ملت عراق بودند اما آن زمان ایران و مرجعیت عراق همچون آیت‌الله سیستانی در مقابل آنها ایستادگی کرده تا ملت عراق خودشان قانون اساسی را بنویسند و اصرار آن سبب شد نخبگان عراق قانون اساسی تدوین کنند و به رای بگذارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید گفت در طول مسیر بیش از یک دهه، ایران همیشه کنار عراق بوده است چرا که ملت عراق صدماتی از صدام خورده بود اما تلاش شد بتواند ساختار دموکراتیک پیدا کند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و دولت وحدت ملی در عراق شکل گرفت که رئیس‌جمهور آن از اکراد، نخست‌وزیر از شیعیان و رئیس مجلس آنها از اهل سنت بود البته نسبت‌های آنها نیز در ساختار دولت و مجلس مشخص بود و بر اساس ساختار دموکراتیک دولت وحدت ملی شکل گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه از زمان تشکیل ساختار دموکراتیک در عراق برخی از کشورهای بزرگ و منطقه‌ای اقدام به شیطنت کردند، افزود: این کشورها تلاش کردند گروه‌های تروریستی را در عراق حمایت کنند و ملت عراق از این جهت بسیار مظلوم واقع شد چرا که به محض رفتن به سمت تسلط بر سرنوشت خود، جریانات تروریستی گروه‌های متعدد تشکیل دادند تا اینکه داعش با کمک برخی از کشورهای منطقه‌ای و کشورهایی همچون آمریکا رشد کرده و برخی از مناطق عراق را گرفتند. وی با بیان اینکه بیش از 3سال به طول انجامید تا مسئله داعش در منطقه خاتمه یابد، اضافه کرد: به محض وقوع این اتفاق دولت عراق و اقلیم کردستان از ما کمک خواستند و ایران به هر دوی آنها کمک کرد تا داعش سرنگون شود؛ در شرایط بحرانی که داعش مرتب بخش‌هایی از عراق را تسخیر می‌کرد هیچ کشوری به داد ملت عراق نرسید و این کشور ایران بود که در کنار دولت و ملت عراق و اقلیم کردستان قرار گرفت و طبق دستوری که مرجعیت شیعه حضرت آیت‌الله سیستانی صادر کردند و حکم جهاد دادند سبب شد توفیقاتی در طول 3 سال گذشته حاصل و جریان تروریستی سرکوب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مایه تاسف است که هنوز با وجود آنکه ماجرای داعش در عراق تمام نشده، مسئله استقلال کردستان عراق مطرح شده است، تصریح کرد: زمانی که گروه‌های مختلف از اقلیم کردستان به ایران آمدند به آنها صراحتا گفتیم؛ این کار تشنج جدید در درون عراق به وجود می‌آورد چرا که هنوز ماجرای تروریستی حل نشده و شما بحران جدیدی را ایجاد می‌کنید هر چند آنها توضیحاتی داشتند که گفتیم این موضوعات باید در گفت وگوهای سیاسی حل شود و نباید برای این مسائل و نکات بحرانی ایجاد کرد.

لاریجانی با یادآوری صحبت‌های صورت گرفته با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد دسایس دیگری تحریکاتی در اینجا انجام داده‌اند، هر چند سیاست خارجی ایران روشن است به همین دلیل از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و آن را به مصلحت نمی‌دانیم؛ شعبه شعبه کردن منطقه سیاست صهیونیستی است لذا این کار را نه برای عراق، نه کردها و نه دیگر اقوام و گروه‌ها مصلحت نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: زمانی که مجلس و دولت عراق و سازمان ملل نیز در این خصوص اعلام نظر کردند؛ ما هم به صراحت اعلام کردیم در کنار دولت مرکزی هستیم لذا به هیچ وجه رفتار اقلیم کردستان را به مصلحت خودشان و منطقه نمی‌دانیم و تجزیه‌طلبی در منطقه را نمی‌پذیریم به همین دلیل موضع مجلس شورای اسلامی ایران نیز در مقابل این تجزیه‌طلبی همین خواهد بود و هر گونه کمکی برای اینکه دولت مرکزی عراق دولت مستقر شود را به صلاح ملت عراق می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عراق کشور بزرگ، با منابع غنی و ملت رشیدی است و این کشور می‌تواند با افق بسیار بلند در منطقه از ساختار دموکراتیک برخوردار شود لذا آزار رساندن به یک حکومت دموکراتیک و بحران سازی برای آن به مصلحت نیست.

*مطهری: ایران نباید حساسیتی به موضوع کردستان عراق نشان دهد

نایب رئیس مجلس هم با بیان اینکه «آمریکا و اسراییل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند» گفت که جمهوری اسلامی نباید موضع سختی دراین رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.

دکتر علی مطهری درحاشیه جلسه علنی دیروز مجلس اظهارداشت:بهتربود تلاش بیشتری میکردیم که این اتفاق نمی‌افتاد اما حالا که این رفراندوم برگزار شده و به نظر می‌رسد رای هم می‌آورد نباید خیلی درباره آن حساسیت نشان دهیم.

وی افزود: روشن است که کردها از همه پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند اما این همه پرسی به معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد هم دو سه سال طول می‌کشد پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم بلکه باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به صلاحشان نیست.

نماینده تهران در مجلس درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی کردستان عراق خاطرنشان کرد:‌ اقداماتی انجام شده و مقاماتی از ایران از جمله سردار سلیمانی و دیگران به این منطقه رفتند و هشدارهای لازم داده شده ولی از آن طرف این موضوع یک طرح بین‌المللی است که آمریکا و اسراییل پشت پرده آن هستند.

مطهری ادامه داد: به نظر من آمریکا به ظاهر می‌گوید که با استقلال کردستان عراق مخالف است. حتی در مورد ترکیه هم نمی‌توان از موضع این کشور مطمئن بود. نکته مهم این است که نباید موضع سختی بگیریم و حساسیت نشان دهیم بلکه باید ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد و با مردم کرد صحبت کنیم و از آنها کمک بگیریم و آنها را قانع کنیم که این کار به صلاحشان نیست. اما از سویی اقدامات خشونت آمیز در این زمینه هم به مصلحت نیست.

*حضور شمخانی در جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره کردستان عراق

در همین ارتباط عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره وضعیت کردستان عراق برگزار می‌شود.

* مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات تا سال 98 تمدید شد

مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری تا سال 98تمدید شد.

نمایندگان در جلسه علنی دیروز کلیات و ماده واحده طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را در دستور کار داشتند که پس از موافقت با کلیات طرح، ماده واحده آن را نیز به تصویب رساندند تا همچنان این طرح به شکل آزمایشی اجرا شود تا شاید دولت و مجلس در آینده در خصوص لایحه دائمی کردن آن به توافق برسند.

* موافقت مجلس با یک فوریت لایحه اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دیروز یک فوریت لایحه اصلاح بند دو ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها را تصویب کردند. یک فوریت این لایحه با 158 رای موافق، 14 رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

* طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد به کمیسیون تخصصی ارجاع شد

طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد هم با پیشنهاد رئیس مجلس و به دلیل داشتن ابهاماتی به کمیسیون مشترک بررسی این طرح ارجاع شد.

رئیس مجلس هنگام بررسی این طرح گفت: این طرح از نظر ادبیات ابهاماتی دارد، همچنین محل اعتبار طرح مشخص نشده است و میزان درآمد پیش‌بینی شده طرح هم معلوم نیست که کارشناسی شده است یا خیر؟

وی با بیان این که اصل این طرح خوب است، یادآور شد: طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد مشکلاتی در جزییات دارد از این رو در باید این طرح دو شوری شود و در کمیسیون تخصصی مربوطه باردیگر مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته دولت و سازمان تامین اجتماعی نیز باید بررسی‌های لازم را انجام دهند که دیگر این طرح بار مالی نداشته باشد.

لاریجانی همچنین گفت: مشکلات این طرح در جلسه علنی مجلس قابل حل نیست از این رو بهتر است که در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

این طرح با پیشنهاد علی لاریجانی و بدون رای گیری به کمیسیون مشترک بررسی طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد ارجاع شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری با 120 رای موافق، 51 رای مخالف، هفت رای ممتنع ازمجموع 240 نماینده حاضر با کلیات طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد موافقت کردند. در ماده واحده این طرح آمده است: موسسان و مدیران آموزشگاه‌‌های آزاد فنی و حرفه‌ای که مجوز خود را از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت می‌‌کنند از ابتدای سال 96 مشمول قانون تامین اجتماعی شده و از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

* گزارش بطحایی درباره وضعیت آموزش‌وپرورش در جلسه غیرعلنی مجلس

وزیر آموزش و پرورش در جلسه غیرعلنی گزارشی از وضعیت این وزارتخانه را به نمایندگان ارائه کرد.در این جلسه آقای بطحایی در مورد شرایط وزارت آموزش و پرورش، مشکلات این وزارتخانه، وضعیت معلمان حق التدریس و سایر موارد مربوط به این وزارتخانه به ارائه توضیحاتی پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: در این جلسه مقرر شد که کار مشترکی بین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دولت برای پیگیری مشکلات آموزش و پرورش انجام شود.

علی لاریجانی افزود: در جلسه غیر علنی مجلس که با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد مشکلات آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی جدید در چند بعد مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه بنا شد که کار مشترکی بین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دولت برای پیگیری مشکلات آموزش و پرورش انجام شود.

* نامه نمایندگان تهران به رئیس‌جمهور برای معرفی دکتر فرجی دانا به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم

نماینده تهران با بیان اینکه گزینه پیشنهادی مجمع نمایندگان تهران برای تصدی وزارت علوم فرجی دانا است، گفت که در همین رابطه نامه‌ای به رئیس‌جمهور داده‌ایم و این موضوع را به اطلاع ایشان رسانده‌ایم که دولت نیز از آن استقبال کرد.

محمود صادقی اظهارداشت: مجمع نمایندگان تهران کمیته‌ای متشکل از بنده و آقایان نعمتی و داوود محمدی را برای پیگیری گزینه پیشنهادی وزارت علوم تشکیل داد که ما قبل از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت‌وگوهایی با آقای واعظی و لاریجانی داشتیم.

وی افزود: نتیجه این گفت‌وگوها این شد که تنها گزینه مجمع نمایندگان تهران برای وزارت علوم آقای فرجی دانا است، موضوعی که مورد استقبال آقای واعظی و دولت قرار گرفت، قول پیگیری نیز دادند ولی هنوز نتیجه‌ای اعلام نکرده‌اند.

نماینده تهران درباره نظر لاریجانی نسبت به فرجی دانا گفت: در جلسه‌ای که با آقای لاریجانی داشتیم ایشان هم گفتند که آقای فرجی دانا گزینه مناسبی است. باید رایزنی‌هایی صورت گیرد تا سوء تفاهم‌ها برطرف شود.

صادقی با تاکید بر اینکه مجمع تهران فرجی دانا را شایسته‌ترین فرد برای وزارت علوم می‌داند، گفت: در همین راستا از طرف نمایندگان تهران نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم و آقای فرجی دانا را به عنوان گزینه‌ پیشنهادی اعلام کردیم، البته هنوز موضوع قابل اتکایی نشنیدیم که بدانیم گزینه‌ پیشنهادی دولت برای معرفی مجلس چیست.

http://jomhourieslami.net/?newsid=149491

ش.د9603614

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات