تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۰۱
نمایندگان زن در گفت‌وگو با «صبح نو» انتقاد کردند:

جای خالی زنان در ردای وزارت

پایگاه بصیرت / فاطمه باقري

(روزنامه صبح نو ـ 1396/04/26 ـ شماره 275 ـ صفحه 3)

«تبعیض جنسیتی را نمی‌فهمیم، ظلم جنسیتی را نمی‌پذیریم» این سخنان رئیس جمهور است که در زمان رقابت‌های انتخاباتی در ورزشگاه شیرودی و در جمع زنان مطرح کرد. آقای روحانی اخیراً هم پستی در اینستاگرام خود با هشتک #زن_مشکل_نیست و #برابری_جنسیتی منتشر کرده است. این سخنان رئیس‌جمهور در حالی است که بر اساس خبرها در دولت دوازدهم هم خبری از وزیر زن نخواهد بود و ترکیب کابینه یازدهم هم نشان می‌دهد که شعار رئیس جمهور با عملش یکی نیست.

تمامی نمایندگان مجلس از اصلاح طلبان تا اصول گرایان خواستار حضور پررنگ زنان در کابینه دوازدهم هستند، اما خانم جلودارزاده نماینده زن اصلاح طلب، آب پاکی را روی دست زنان ریخت و گفت: در کابینه دولت دوازدهم هیچ زنی وزیر نمی‌شود. به گفته خانم جلودار زاده، معاون اول رئیس جمهور هم این خبر را تأیید کرده و قرار است تنها در معاونت وزارتخانه‌ها شاهد حضور زنان باشیم.

سیاوشی: فقط با یک وزیر زن مشکلات زنان حل نخواهد شد

خانم طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، در گفت و گو با روزنامه صبح نو درباره کابینه دوازدهم گفت: خبرها درباره چینش کابینه دوازدهم تا زمان اعلام اسامی وزرا تنها حدس و گمان است و ترکیب کابینه تا زمان ارائه لیست به مجلس، دچار تغییر و تحولاتی می‌شود.تحقق مطالبات زنان از آقای روحانی، بستگی به ارزیابی و دریافت اطلاعات از جامعه زنان دارد. ما تنها تجربه حضور یک وزیر زن را داشته‌ایم اما آقای روحانی باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که انتخاب وزرای زن و حضور آنان در وزارتخانه‌ها، به‌زودی محقق می‌شود و چنین رخدادی در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی تأثیر مطلوب‌تری بر جامعه می‌گذارد.

وی افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که شایسته‌سالاری و بعد عدالت جنسیتی برای ما مهم هستند و معتقدیم باید ضمن استفاده از انسان‌های شایسته در کابینه، عدالت جنسیتی هم در نظر گرفته شود. معاونان زنی که در دولت یازدهم با دولت همکاری داشته‌اند توانمندی‌های خوبی از خود بروز داده و تلاش‌های بسیاری کردند و این خانم‌ها می‌توانند به عنوان وزرا در دولت دوازدهم به کار گرفته شوند. هم اکنون شرایط بسیار سختی در حوزه‌های سیاسی به‌ویژه اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم و نیازمند کابینه‌ای جوان همراه با شایسته سالاری و عدالت جنسیتی هستیم.

نایب رئیس فراکسیون زنان تأکید کرد: استفاده دولت‌ها از توانمندی زنان سبب می‌شود تا رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره این قشر جامعه بهبود یافته و درحل مشکلات آن‌ها موفقیت‌های بیشتری به‌دست آورد، بنده معتقدم زنان بسیار توانمندی در کشور وجود دارند که می‌توانند در پست‌های کلان مدیریتی اعم از وزارت، معاونت وزرا یا معاونت ریاست‌جمهوری حضور یابند. سیاوشی با اشاره به اینکه تنها با یک وزیر زن مشکلات زنان به هیچ وجه حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: انتخاب زنان به عنوان وزیر به معنای پایان دادن به تبعیض جنسیتی در جامعه نیست، همان‌طور که با انتخاب خانم مرضیه وحید دستجردی به رغم تمامی توانمندی‌هایش به عنوان وزیر، اتفاقی فاحش در سطح عرصه فعالیت زنان رخ نداد. استفاده گسترده از زنان در معاونت‌ها یا انتصاب آن‌ها به عنوان فرماندار یا استاندار، می‌تواند نشانگر توانمندی این قشر جامعه بوده و توانایی‌های بالقوه آن‌ها را بالفعل کند و آن وقت این اتفاق پایان تبعیض جنسیتی و آغاز عدالت جنسیتی در نظام سیاسی ماست.

همچنین، آقای ابوالفضل سروش عضو فراکسیون امید، در گفت وگو با «صبح نو» از حضور خانم‌ها ابتکار و مولاوردی در کابینه دوازدهم خبر داد و گفت: ممکن است کرسی وزارت نصیب هیچ یک از زنان نشود. از سویی دیگر آقای الیاس حضرتی دیگر نماینده اصلاح طلب بهارستان هم از حضور سه خانم در کابینه دوازدهم خبر داد اما معتقد بود که شاهد تصاحب کرسی وزارت از سوی زنان در دولت دوازدهم نخواهیم بود.

جلودارزاده: اراده‌ای برای انتخاب زنان در کابینه دوازدهم وجود ندارد

خانم سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره کابینه دوازدهم گفت: ما شنیده‌ایم که رئیس جمهور قرار است از زنان در سطح معاونت‌ها استفاده کند که این موضوع را آقای جهانگیری هم مطرح کرد. بر اساس شنیده‌ها، هیچ وزیر زنی در کابینه نیست و اراده‌ای برای انتخاب زنان در کابینه دوازدهم وجود ندارد اما امیدواریم رایزنی‌ها برای به کارگیری وزرای زن نتیجه بخش باشد . وی ادامه داد: در دولت گذشته ما شاهد حضور اولین وزیر زن در کشور بودیم که عملکرد بسیار خوبی هم بر جای گذاشت اما نهایتاً به علت مبارزه با فساد، مجبور به ترک کابینه شد. اولین وزیر زن، پرونده بسیار پرباری دارد و با انتخاب وزرای زن باید چنین تجربه‌ای را تکرار کرد؛ البته حضور زنان در تمامی معاونت‌های وزارتخانه‌ها گامی روبه جلوست اما امیدواریم آقای روحانی از وزرای زن هم در کابینه استفاده کند. ما معتقدیم در برخی موارد به شایستگی زنان توجه کافی نشده است به همین دلیل در تلاشیم تا این تابو شکسته شود و بانوان بتوانند بر اساس شایستگی و توانایی‌هایشان در جایگاه کلان مدیریتی حضور یابند.

محمودی: اگر دولت می‌خواهد موفق شود زنان را فراموش نکند

خانم سمیه محمودی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره لزوم حضور زنان در کابینه دوازدهم، گفت: نوشته‌های رئیس جمهور درباره رفع تبعیض میان زن و مرد در صورتی قابل تأیید است که به عمل بیانجامد اما اگر تنها این موارد در نوشتار باشد، مردم رضایت نخواهند داد. ما در دولت اصول گرای نهم شاهد حضور یک وزیر زن بودیم و خیلی زشت است دولتی که ادعای مخالفت با تبعیض میان زنان و مردان را دارد، هیچ وزیر زنی را به کار نگیرد و با این کار، آقای روحانی صحبت‌های خود را نقض می‌کند .

وی ادامه داد: زنان توانمندی در عرصه مدیریتی کشور وجود دارند و می‌توان نمونه‌هایی از جمله خانم دباغ را که اولین فرمانده زن در سپاه بودند مشاهده کرد؛ ما یک فرمانده زن سپاه داشتیم اما واقعاً نمی‌توانیم وزیر زن داشته باشیم! زنان ما زنانی توانمندند فلذا باید بار دیگر به نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توجه کرد.

این نماینده زن مجلس نهم در پایان تأکید کرد: بی‌انصافی است که آقای روحانی یا تیمی که در حال بررسی گزینه‌های مناسب وزارت هستند، به زنان جایگاهی ندهند. اگر دولت می‌خواهد موفق شود، زنان را فراموش نکند. نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و دولت اگر می‌خواهد پایدار بماند، به زنان اهمیت دهد اما اگر پایداری نمی‌خواهد زنان را همچنان در قعر خانه‌ها نگه دارد .

http://sobhe-no.ir/newspaper/275/3/10554

ش.د9603600

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات