تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۰۲

روايت تابش از چرايي جلب توجه يك همنشيني

(روزنامه بهار ـ 1396/07/05 ـ شماره 286 ـ صفحه 3)

يك همنشيني كوتاه در جمعه شب گذشته، ناگهان سوژه داغ فضاي مجازي و متعاقبا محافل سياسي شد؛ سيدمحمد خاتمي و علي لاريجاني در مراسم عزاداري حسيني و وداع با پيكر آيت‌الله راستي‌كاشاني در حسينيه جماران دقايقي در كنار هم نشستند.

عضو هيئت رئيسه فراكسيون اميد مجلس در خصوص چرايي جلب توجه اين ديدار، گفت: دلبستگي جناب آقاي خاتمي به انقلاب اسلامي، باور به مباني فكري امام خميني و علاقه‌مندي ايشان به نظام و رهبري و سربلندي و پيشرفت كشور در قامت سياستمداري اخلاق‌مدار و روشنفكري دين‌دار، از ايشان شخصيتي ممتاز و قابل احترام براي تمامي جريان‌هاي فكري و سياسي و فرهنگي در ايران و جهان ساخته كه ديدار و همنشيني با ايشان را در كانون توجه دوستداران و حتي منتقدين آقاي خاتمي قرار داده و حضور شخصيت‌ها و مسئولان بلندپايه كشور در مجالسي كه ايشان حضور دارند را به امري طبيعي تبديل مي‌كنند.

محمدرضا تابش افزود: مساله ديگر در اين باره اين است كه جلسه مذكور، جلسه عزاداري سيدالشهدا(ع) بوده كه شخصيت ممتاز و محبوبي كه جايگاه ويژه‌اي نزد جناح‌ها، گروه‌ها و احزاب سياسي دارد متولي برگزاري آن بوده است، لذا به احترام دعوت آيت‌اله سيدحسن خميني، و همچنين حرمت مكاني كه اين مراسم در آنجا برگزار شده، از آنجا كه آن محل هنوز بوي امام مي‌دهد و خاطرات دوران ايشان را زنده مي‌كند، طيف‌ها و شخصيت‌هاي مختلف، ‌را ترغيب مي‌كند تا در آن مراسم شركت كنند. وي اظهار كرد: محبوبيت آقاي خاتمي نزد عامه مردم عليرغم اعمال محدوديت‌هاي بي‌سابقه، غير قانوني و ناموجه در حق ايشان نيز نه تنها نتوانسته از نقش تاثيرگذار آقاي خاتمي در عرصه تصميم‌گيري‌هاي كلان ملي بكاهد، بلكه شاهد افزايش روزافزون گرايش به مشي و منش ايشان نزد قدما و به ويژه نسل نو هستيم. نگرش فاخر وي به انسان و انسانيت، موجب گرديده تا ضمن حفظ انديشه‌هاي اصلاح‌گرايانه در پذيرش، احترام و به رسميت شناختن ساير گرايش‌هاي فكري و سياسي به ويژه اصول‌گرايان و تكريم نقادي آنان بيش از پيش جلوه نمايد.

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان كرد: عملكرد آقاي خاتمي در دوران مديريت اجرائي كشور در عصر اصلاحات بيانگر كارنامه درخشان وي است كه پيوسته و بعد از گذشت بيش از دو دهه قابل تحسين مي‌باشد. برخي از اصول‌گرايان در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي به وزارت رسيدند در عين اينكه در مناصب مختلف ديگر نيز ما شاهد به‌كارگيري منتقدين دولت بوديم. رئيس دولت اصلاحات همواره به وزراي خود تاكيد مي‌كرد در به‌كارگيري نيروهاي متخصص، مسائل و مواضع سياسي آنان را لحاظ نكنند. جامعه‌اي كه در هر صورت با يك پيام آقاي خاتمي به عرصه مي‌آيد و بر معادلات از پيش طراحي شده سياسيون خط بطلان مي‌كشد. بدون شك اين شخصيت را در كانون توجه خود قرار داده است. تابش در پاسخ به اين سئوال كه براي رفع عملي كدورت‌هايي كه در سال 88 در كشور به وجود آمد، رئيس دولت اصلاحات چه كرده است، اظهار داشت: در جهت آشتي ملي و ايجاد همدلي و وحدت برداشته‌اند همگي نشان از خوش نفسي ايشان براي ايجاد فضايي مثبت و زندگي مسالمت‌آميز و به دور از كينه‌ورزي‌هاست. در همان اوايل نيز آقاي خاتمي اعلام كردند كه اگر از جانب حكومت جفايي به مردم شده است حكومت مي‌بايست جبران كند و اگر از جانب مردم حركاتي انجام گرفته مردم بايد جبران نمايند. اين موضوعي بود كه وي در مقطعي اعلام كرد كه براي شخص او بار منفي به همراه داشت ولي از موضع ملي وظيفه يك مصلح را انجام داد.

وي افزود: آقاي خاتمي در همين حال براي اينكه اعلام كند كه راه دموكراسي و مردم‌سالاري از انتخابات مي‌گذرد و نه روش‌هاي ديگر و براي آنكه جامعه به سمت راديكاليسم سوق پيدا نكند در انتخابات مجلس نهم زماني كه بحث تحريم داغ‌تر از گذشته مطرح بود شركت كرد. و در مقاطع بعد در تمامي مواضع از انقلاب، امام(ره) و رهبري دفاع كرده است. وي در انتخابات اخير نيز بسيار نقش‌آفرين بود. در همين راستا اگر برخي با تفكر آقاي خاتمي مشكل دارند بايد عملكرد وي را با سايرين در محك سنجش قرار دهند و ببينند كه عملكرد او تا چه اندازه براي نظام بار مثبت به همراه داشته است؟! اينكه اين فرد با وجود همه رد صلاحيت‌هاي گسترده‌اي كه صورت گرفت مردم را به مشاركت پرشورتر در انتخابات دعوت كرد آيا وزن مردم‌سالاري را در نظام بالا برده يا كم كرده است؟ بدون شك آقاي خاتمي تاكنون عملكرد و رفتارهايي از خود بروز داده است كه مقوّم نظام جمهوري اسلامي بوده است. اين عضو فراكسيون اميد مجلس به ديدار اعضاي كميته ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم با آقاي خاتمي اشاره كرد و اظهار داشت: بنده چون در آن ديدار حضور نداشتم نمي‌توانم درباره جزئياتش حرفي بزنم. اما برخي آقاياني كه در آن جلسه بودند اشاره كردند كه حرفهاي جناب آقاي خاتمي متين و منصفانه و دلسوزانه بوده است.

ش.د9603568

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات