تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۱۷

ناكامي در مهار ایران، جبران در شوراي امنيت

پایگاه بصیرت / سعید همتی

(روزنامه جوان – 1396/10/07 -  شماره 5271– صفحه 5)

«مهار ايران» دغدغه مشترك 40ساله ايالات متحده، اروپا و مرتجعان منطقه‌اي است؛ دغدغه‌اي كه براي اين كشورها هزينه‌هاي فراوان اقتصادي به دنبال داشته اما هيچ‌گاه دستاوردي ملموس را براي آنها به همراه نداشته است.

فاقد دستاورد بودن دشمني‌ها با ايران را مي‌توان در گزارش اخير انديشكده شوراي روابط خارجي امريكا مشاهده كرد؛ گزارشي كه گسترش نفوذ ايران در منطقه را به عنوان يكي از هفت رخداد مهم دنيا در سال 2017 عنوان كرده و تحركات بدون عقلانيت عربستان را نيز يكي از علت‌هاي آن عنوان مي‌كند.

اين انديشكده در گزارش خود مي‌نويسد: «مقام‌ها در ايران باید از روال مسائل در سال 2017 خرسند باشند. به نظر مي‌رسد حضور بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در قدرت، ضمانت‌ شده است، همين‌طور حزب‌الله در لبنان.

داعش بخش زيادي از سرزمين‌هايش را از دست داد، دولت عراق شهر نفت‌خيز كركوك را پس گرفت، حوثي‌ها در يمن، عربستان سعودي را در باتلاق يمن گير انداخته‌اند.»

شايد از همين منظر نيز مي‌توان توهين و گستاخي برخي از شيوخ منطقه را مورد علت‌يابي قرار داد چراكه وزراي امور خارجه عربستان سعودي، بحرين و امارات به طور مستمر با طرح ادعاهاي بدون سند عليه كشورمان، شكست‌هاي ميداني خود در سوريه عراق و يمن را لفاظي‌هاي تريبوني جبران كنند.

اتهامات واهي روز گذشته وزير امور خارجه بحرين عليه ايران از جمله نمونه‌هايی است كه نشان‌دهنده عصبانيت بلامرز شيوخ منطقه‌اي از اقتدار روزافزون ايران است، وي اينگونه مي‌گويد‌: «جمهوري اسلامي (ايران) و پيروانش مي‌دانند چه كسي جلوي پروژه توسعه‌طلبانه خبيث آنان را گرفته است و برضد آن دسيسه مي‌كنند. خداوند پادشاه ما و مردان مخلص او را حفظ كند. مجدداً از فرصت استفاده كرده و تكرار مي‌كنم ايران مستدام است اما جمهوري اسلامي امري اضطراري و زودگذر، شرايطي عجيب و غريب و چيزي موقت است... ما و دوستانمان با قوت در برابر جمهوري اسلامي و پيروانش و پروژه‌هايش ايستاده‌ايم.»

علت بي‌نزاكتي‌هاي اينچنيني را كه وزانتي در حقوق بين‌الملل ندارد، انديشكده شوراي روابط خارجي امريكا در گزارش مورد اشاره خود اينگونه عنوان مي‌كند: «ايران در تمامي اين تحولات نقش برجسته‌اي داشت و اين باعث افزايش نفوذ اين كشور در سراسر منطقه شده است اما موفقيت‌ها همه به ابتكار ايران به دست نيامدند.» اين انديشكده همچنين در ادامه مي‌نويسد: «گام‌هاي نادرست عربستان سعودي هم به اين موضوع كمك كرد. رياض علاوه بر ماجراجويي نسنجيده در يمن، رهبري تلاش‌ها براي تحريم قطر به دليل همگرايي با ايران و حمايت از تروريسم را بر عهده داشت. اين اقدام قطر را به تهران نزديك كرد و باعث ايجاد يك دردسر ديپلماتيك براي امريكا شد.»

دليل هسته‌اي شدن عربستان مقابله با ايران است

ايالات متحده امريكا، اروپا و شيوخ منطقه‌اي براي مهار جمهوري اسلامي ايران از هيچ كوششي فرو گذار نكرده‌اند، از جمله آخرين تلاش‌هاي عربستان براي مقابله با ايران را هفته‌نامه امريكايي نيوزويك اينگونه عنوان مي‌كند: «در حالي‌كه تنش بين عربستان و ايران، شدت يافته است، رياض اعلام كرد حق خود را در غني‌سازي اورانيوم كه ممكن است در ساخت سلاح‌هاي اتمي استفاده شود، محفوظ مي‌داند.»

تركي الفيصل رئيس پيشين دستگاه اطلاعاتي سعودي گفت، همانطور كه به ايران امكان غني‌سازي اورانيوم داده شد بايد به عربستان نيز چنين امكاني در چارچوب «ان‌پي‌تي» داده شود.

اين هفته‌نامه در ادامه مي‌نويسد‌: «رياض در هفته‌هاي پيش رو قصد دارد با امريكا گفت‌‌وگوهايي را بابت همكاري در زمينه هسته‌اي برگزار كند. بر اساس گزارش انجمن هسته‌اي جهاني، عربستان سعودي قصد دارد 16نيروگاه هسته‌اي را در۲۰ تا ۲۵سال آينده به ارزش بيش از 80ميليارد دلار بسازد.»

هدف ازاقدام علیه قدس مهار ايران است

راشل مارسدن رئيس مؤسسه آينده‌نگري و امنيت اروپا و روابط بين‌الملل و استراتژيك فرانسه هدف اصلي تصميم ترامپ عليه قدس را ايجاد جبهه‌اي واحد از سعودي‌ها، امريكا‌يي‌ها و اسرائيلي‌ها براي محدود كردن ايران و مهار آن ارزيابي مي‌كند و مي‌نويسد: « آنچه در اين ميان بايد به آن توجه داشت اين است كه هدف اصلي و كليدي ايجاد جبهه‌اي واحد متشكل از سعودي‌ها، امريكا‌يي‌ها و اسرائيلي‌ها، محدود كردن ايران و مهار آن است.»

نسخه جديد مهار ايران

چندي پيش نيز مايكل سينگ مدير مؤسسه واشنگتن پيشنهادهایی را در قالب سندي با عنوان «مهار ايران: سياست پيشنهادي براي دولت جديد امريكا» به دولت دونالد ترامپ ارائه مي‌دهد.

سينگ در همين باره مي‌نويسد: «امريكا بايد درباره ايران استراتژی‌ای اتخاذ كند كه طي آن با ايجاد موانع دفاعي گسترده در برابر ايران، اين كشور را از به چالش كشيدن منافع امريكا و متحدانش منصرف كند. اين سياست مي‌تواند شامل تحميل هزينه‌هاي شديد و سنگين در صورت اقدام‌هاي چالش‌برانگيز ايران بر ضدمنافع امريكا و متحدانش باشد.»

مدير مؤسسه واشنگتن تأكيد مي‌كند: «اين طرح ضدايراني شامل سه ستون اجرا و تقويت برجام، مقابله با فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران و تقويت ائتلافات منطقه‌اي امريكاست. ايران اكنون در مقايسه با دوران آغاز دولت قبلي امريكا قدرتمندتر شده است و در بيشتر مناطق خاورميانه به اعمال قدرت و نفود مي‌پردازد.» هنري كیسينجر نيز در مقاله‌اي در «كاپ ايكس» حفظ داعش را براي مهار ايران ضروري مي‌داند و مي‌نويسد: «در حالي كه اقدامات امريكا به برخي نيروهاي ويژه در جبهه‌هاي زميني و بمباران از طريق جنگنده‌هاي ائتلاف محدود مي‌شود، ايران در حال سلطه بر هر دو كشور است. به همين دليل برقرار ماندن داعش كمك بزرگي به محدود كردن قدرت نفوذ ايران خواهد كرد.»

هافينگتون پست نيز حفظ برجام را لازمه مهار ايران مي‌داند و مي‌نويسد: «سياست ترامپ در قبال ايران ناقص است. وي اگرچه از ستيزه‌جويي‌هاي ايران انتقاد مي‌كند، اما راهبردي براي مقابله با آن ندارد و در مقابل تهديد مي‌كند كه تنها دستاورد امريكا يعني توافق بين‌المللي را كه ايران را از دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي باز مي‌دارد، لغو خواهد كرد.»

طبيعي است تلاش براي مهار ايران در طول سال‌هاي گذشته به نتيجه لازم نرسد و مقامات كشورهاي غربي و منطقه‌اي براي جبران شكست‌هاي متوالي خود در برابر ايران رو به سوي سندسازي‌هایي در حوزه‌هاي مختلف حقوق بشري، تروريسم و موشكي بیاورند، كمااينكه در طول بيش از يك ماهي كه از شيك موشكي انصارالله يمن به فرودگاه رياض مي‌گذرد، تلاش گسترده و هماهنگي از سوي عربستان، امريكا، فرانسه و انگليس و برخي ديگر از كشورهاي غربي صورت گرفته تا به هر شكل ممكن شيلك موشكي منتسب به ايران و منجر به صدور قطعنامه‌هاي تحريمي شود.

به بيان بهتر امريكا، اروپا و عربستان براي جبران شكست‌هاي ميداني در مقابل جمهوري اسلامي ايران به ناچار به سندسازي و فضاسازي عليه كشورمان در عرصه بين‌المللي روي آورده‌اند و براي رسيدن به چنين هدفي اميدوار هستند سازمان‌هاي بين‌المللي نظير شوراي امنيت و كميته سوم حقوق بشر جبران مافات و محدوديت‌هاي بين‌المللي بيشتري را عليه ايران اعمال كنند.

http://www.Javann.ir/887940

ش.د9604413

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات