صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مسئولان یک کشور از اخم و تهدید دشمن بترسند، در را برای تجاوز او بازکردند. اگر کسی می‌خواهد بترسد، بترسد اما از طرف مردم نترسد. ملت ایستادند؛ اگر ایستاده نبودند اثری از ایران و ایرانی باقی نمی‌ماند. دشمن در مقابل نظامی که به مردم خود متصل است هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.(1396/1/30)

▼ حرف روز     
درنگی برای امید و آرامش
در پی دیدار جمعی از مستندسازان جوان با رهبر فرزانه انقلاب، ایشان طی پیامی صمیمانه و به دور از هرگونه تکلف مسندی و تشریفات مسئولیتی خطاب به آنها خواستند در کار اثرگذار خودشان نکاتی را به یاد بسپارند: ۱ـ جهت انقلابی را با دقّت تمام حفظ کنید؛ ۲ـ جنگ نرم دشمن را با سند بی‌اثر کنید؛ 3ـ یک هدف اساسی دشمن، ترویج بدبینی و نومیدی است؛ دستمایه‌های امید در کشور بی‌شمار است. هنر شما قادر است با استناد به واقعیّات، سرچشمه‌ امید و شوق و حرکت باشد؛ ۴ـ مستند انتقادی، مفید و لازم است. لحن اثر باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد؛ ۵ـ رضای خدای را در کارها در نظر بگیرید و از او کمک بخواهید.
لطفاً لختی تأمل کنید! در وضعیت مناسبات فرهنگی و اجتماعی خودمان که در حال فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی و ایرانی است، مشکلات اقتصادی و حال و روز معیشتی قاطبه مردم شریف‌مان که با بیکاری، گرانی و فساد دست و پنجه نرم می‌کنند، فضای به شدت سیاست‌زده و تراژدیک سیاه‌نمایی در پیشخوان رسانه‌های‌مان، تحلیل‌های جامعه‌ شناختی و روانشناختی منفی‌باف در سطوح نخبگانی که نسخه عملی از آنها بیرون نمی‌آید، اشتباهات سیاست‌ورزی در جریان‌های سیاسی داخلی که به عرصه عمومی جامعه کشانده می‌شود، ناهمواری مسیر اعمال سیاست خارجی که با توطئه‌های فردی مثل ترامپ در برجام و سایر حوزه‌ها مواجه است و ده‌ها مورد دیگر که نشان می‌دهد جامعه ما روزانه در معرض صدها خبر و تحلیل تلخ و سیاه است که زمینه‌ساز و معلول یأس‌آفرینی و نومیدی است.
اما بخشی از آنها درست است. البته در همه جوامع وجود دارد و مهم جهت‌گیری نظام‌ها برای حل آنها و اعتماد مردم به حرف و عمل مسئولان در این امر است که احساس می‌شود در هر دو باید تجدیدنظر شود و مسئولان ما باید زبان در کام کشند و بیشتر «زبان عمل» بگشایند! اما بخش عمده‌ای هم جنگ نرم و طرح فریب و سانسور دشمنان است که مع‌الاسف گاهی برخی هم‌ـ مغرضانه یا ناآگاهانه‌ـ در داخل در همین زمین تزئین‌شده بازی می‌کنند.
با این نگاه، اهمیت پیام رهبر عزیزمان به مستندسازان جوان روشن می‌شود و نیاز ما به تأمل مجدد در آن. این پیام خطاب به همه است و می‌تواند نسخه‌ای درمانگر برای امروز جامعه ما و حال و هوای نامناسبی باشد که داریم، یا به تعبیر بهتر برای‌مان از طرق مختلف رقم زده می‌شود.

▼ گزارش روز   
خنده‌دار و تلخ
«اصلاحات باید مرز خود را بدون رودربایستی با برانداز و ضد انقلاب مشخص کند که بحمدالله مشخص کرده است. ما با مردم و درون نظام هستیم و در عین حال خواستار اصلاحات در همه شئون نظام هستیم. اصلاح‌طلبان باید بیش از همه خود را نماینده مردم و مطالبات بحق مردم بدانند و نباید حمایت از دولت موجب شود اصلاح‌طلبان از پافشاری بر پیگیری مطالبات بحق مردم و رفع مشکلات و احقاق حقوق مردم غافل شوند.» گوینده این جملات زیبا چه کسی می‌تواند باشد؟ پرسش سختی که کمتر کسی می‌تواند پاسخ درستی به آن بدهد؛ چرا که پاسخ درست این پرسش بیشتر شبیه یک شوخی و طنز است! خنده‌دار و البته تلخ است که بدانید این عبارات را کسی بر زبان آورده است که نقش مهم و انکارناپذیری در فتنه سال 88؛ در به خیابان کشاندن مردم و اردوکشی‌های خیابانی آن سال و ایجاد تردید نسبت به انتخابات و طرح دروغ تقلب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری داشته است و هنوز پس از گذشت هشت سال از آن انتخابات و با وجود اعتراف و اذعان به ناممکن بودن تقلب در انتخابات‌های کشور در محافل خصوصی حاضر به اعلام عمومی این موضوع و عذرخواهی از نظام و مردم نشده است! کسی که با وجود انذارها و هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب و نیروهای دلسوز هرگز حاضر به مرزبندی روشن و صریح با جریان ضد انقلاب و برانداز چه در کوران فتنه و آشوب و چه پس از آن نشد و اکنون می‌گوید؛ «اصلاحات باید مرز خود را بدون رودربایستی با برانداز و ضدانقلاب مشخص کند که بحمدالله مشخص کرده است.»؛ بله مضحک و تلخ است که محکوم در جایگاه نصیحت‌کننده و مدعی بنشیند و بخواهد با چند جمله گنگ، به دور از واقعیت و پر از ابهام پا را فراتر از این گذاشته، همه چیز را به دست فراموشی بسپرد و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای خود را درون نظام تعریف کند و حتی کوچک‌ترین عذرخواهی از رهبری و ملت نکند!

▼ اخبار ویژه    
۲۵۰۰ ساعت برنامه یک‌طرفه در اختیار دولتمردان
محمدحسین رنجبران، مدیر کل روابط عمومى رسانه ملی درباره انتقاد شدید دولت از نقد برجام در برنامه ثریا گفت: در برنامه ثریا نمایندگان دو تفکر در برنامه حضور داشتند و صحبت‌های خود را درباره برجام بیان کردند. به نظرم این حداقل حق مخاطب است که در کنار پخش ساعات فراوان از برنامه‌های یک طرفه و تأییدکننده برجام، تنها در یک برنامه، تضارب‌آرایی در این خصوص به وجود آید. وی با اشاره به درخواست‌های فراوان مخاطبان از صداوسیما برای حضور همزمان نمایندگانی از تیم مذاکره‌کننده و طرف منتقد افزود: برنامه ثریا تاکنون حداقل چهار بار در نامه‌نگاری‌های مختلف از وزارت امور خارجه دعوت کرده است تا نماینده‌ای را برای گفت‌وگوی صریح با نماینده‌ای از منتقدان معرفی کند که البته جوابی دریافت نکرده است. رنجبران در ادامه گفت: تعامل سازمان صداوسیما با دولت در دو سال گذشته کم‌نظیر بوده است و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۵۰۰ ساعت برنامه در ساعات پربیننده در اختیار دولتمردان قرار داشته است تا یک طرفه و بی‌واسطه با مردم گفت‌وگو کنند.
ـ روزنامه سعودی «ایلاف» هماهنگی امنیتی جدید تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را در جریان حمله اخیر این رژیم فاش کرد. این روزنامه به نقل از یک منبع امنیتی صهیونیستی گفت: «اگر همکاری دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان نبود، نمی‌توانستیم یک هسته وابسته به جنبش حماس را که عامل حمله به شهرک‌نشین یهودی در نابلس بود را شناسایی و کشف کنیم.»

▼ اخبار
1ـ تکرار ادعاهای سریالی وزیر خارجه سعودی
بنابر اعلام شبکه خبری «اسکای‌‌نیوز عربی»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی پس از پایان نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در نشست خبری با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان گفت؛ حاضران در نشست امروز سیاست‌های ایران در منطقه را محکوم کردند. الجبیر بدون آنکه به محاصره یمن از سوی ائتلاف کشورش اشاره‌ای داشته باشد، مدعی شد که ایران، موشک در اختیار نیروهای انصارالله یمن می‌گذارد و آنها نقشه‌های تهران را در یمن اجرا می‌کنند. وی گفت: «سازمان همکاری اسلامی بر ضرورت اینکه ایران دست از حمایت‌های تسلیحاتی و موشکی خود از شبه‌نظامیان حوثی بردارد، به اجماع رسیدند.» وزیر خارجه عربستان همچنین ادعا کرد که ایران در امور کشورهای منطقه دخالت کرده و فتنه‌های فرقه‌ای ایجاد می‌کند! گفتنی است، علاوه بر حمایت‌های گسترده رژیم سعودی از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، نزدیک سه سال است که مردم مظلوم یمن زیر حملات بی‌وقفه و وحشیانه رژیم سعودی هستند.

2ـ گرفتار افراد تشریفاتی هستیم
آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در جمع عده‌ای از مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه ولایت‌فقیه، کشور را آسیب‌ناپذیر کرده است، تأکید کرد: «تبیین جایگاه ولایت‌فقیه در جامعه و نقش آن در پایدار کردن قدرت اسلام در کشور ضروری است.» وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اشرافی‌گری در میان برخی افراد، گفت: «ما الآن گرفتار افرادی هستیم که یا در لباس روحانیت یا خارج از لباس روحانیت، تشریفاتی هستند؛ یعنی خانه اشرافی، ماشین اشرافی و دارایی‌های زیاد دارند. ثروت‌های کلان و امثال اینها، ایمان مردم را متزلزل می‌کند.» وی، با اشاره به اینکه ایمان مردم و جوان‌ها با وارستگی و ساده‌زیستی روحانیت حفظ خواهد شد، افزود: «همان روحانیتی که لباس، خانه، ماشین، دفتر و تشکیلاتش ساده است و حلال و حرام را رعایت می‌کند و از اسراف و تبذیر پرهیز دارد، بیت‌المال را در جای خودش مصرف می‌کند.»

3ـ نکته مهم درباره مذاکره مجدد!
مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: «در ایران، مقامات دولت، یکسره در حال نفی «مذاکره مجدد» درباره «متن» برجام هستند. من هنوز ندیده‌ام کسی مذاکره برای رسیدن به یک «توافق مکمل» یا «توافق پیرو» را که ترامپ و مقامات رسمی آمریکا از آن سخن گفته‌اند، نفی کند. در مورد اول، بحث بر سر تغییر مفاد متن برجام، اما در دومی، بنا بر حفظ متن فعلی و ملحق کردن مفادی فراتر از توافق به آن است. یک توافق مکمل، به دلایلی از اصلاح متن برجام هم خطرناک‌تر است؛ چرا که نشان می‌دهد ایران آماده است برای حفظ یک متن به شدت مسئله‌د‌ار، امتیازهای اضافی هم بدهد. این موضوع نه تنها تاکنون نفی نشده، بلکه خبرهایی از برداشته شدن گام‌های اولیه برای پذیرش آن وجود دارد. حداقل انتظار این است که از همین آغاز کار، مسئولان با مردم صادق و شفاف باشند.»

4ـ حاکمانی که تصمیم‌گیرنده واقعی نیستند!
«فیصل القاسم» مجری و برنامه‌ساز مشهور شبکه تلویزیونی الجزیره با انتقاد از تحت سلطه بودن کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و نقش پر رنگ کشورهای خارجی و فرامنطقه‌ای در این کشورها در توئیتری در این باره نوشت: «گمان نکنید که دیکتاتورهای عرب خواهان مردم‌سالاری در کشورهای ما نیستند، به هیچ وجه، آنها اصلاً تصمیم‌گیرنده نیستند؛ بلکه فقط خواسته‌های اربابان خارجی‌شان را اجرا می‌کنند. کسانی که مانع حکومت صحیح در کشورهای ما می‌شوند، ژنرال‌ها و حاکمان نیستند؛ بلکه کفتارهای جهان هستند که بر کشورها و حاکمان ما تسلط دارند.»

▼ اخبار کوتاه
میزان پرداختی صندوق توسعه ملی از 2/11 میلیارد دلار در شهریور ماه به 4/13 میلیارد دلار در آذر ماه امسال افزایش یافته که این تغییر حاکی از رشد بیش از دو میلیارد دلاری پرداخت تسهیلات طی سه ماه می‌باشد. به این ترتیب، طی سه ماه اخیر مبالغ طرح‌های اعلام وصول شده از 36 میلیارد دلار به 2/36 میلیارد دلار افزایش یافته که این موضوع افزایش 220 میلیون دلاری طرح‌های اعلام وصول شده را نشان می‌دهد.
یک شرکت ایرانی با کمک شرکت «قزاق اینوست» یک مجتمع فرآوری گوشت حلال در کشور قزاقستان احداث می‌کند. میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه حدود 5/21 میلیون دلار است. احداث این مجتمع امسال آغاز خواهد شد. قرار است بیش از 2 هزار رأس گوساله و 400 رأس گاو در روز در این مجتمع فرآوری شود و بیشتر محصولات این مرکز صادر خواهد شد و 90 درصد تولید آن به ایران صادر می‌شود.
در حالی که به تازگی اسماعیل هنیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از اعتماد عمیق به تدابیر جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورده است؛ روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» در یادداشتی مفصل با عنوان «دست خالی و سر پایین حماس»، به لزوم توجه به اختلافات سال‌های گذشته میان برخی مواضع ایران و حماس در مسئله سوریه تأکید کرده و به دولت حکم می‌کند که خالد مشعل را به ایران راه ندهد.
بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی کشور، میزان بارش‌ها در چهار ماه اول سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6/32 درصد کاهش داشته است. این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه متوسط 49 ساله 2/98 میلی‌متر به میزان 3/62 درصد کاهش داشته است.
مرکز آمار کشور در یک گزارش رسمی درباره نرخ تورم اعلام کرد: درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در 12 ماه منتهی به دی ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 2/8 درصد، مناطق شهری 1/8 درصد و مناطق روستایی 2/9 درصد بوده است.
کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست دولت اعتدال با اشاره به اینکه آلودگی هوا از نظر دولت در درجه سوم اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: بحران آب و زیستگاه‌های طبیعی در اولویت کار دولت قرار دارند. امسال باید از ایجاد و توسعه فضای سبز عبور کنیم؛ چرا که آبی برای آبیاری این فضاها نداریم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات