تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۴۸
عوامل اعتراضات اخیر در گفت‌وگوی «آسمان آبی» با عباس سلیمی‌نمین

به تنش‌های انتخاباتی ادامه دادیم

مقدمه: عباس سلیمی‌نمین مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است. برای تحلیل حوادث اخیر به سراغ او رفتیم. سلیمی‌نمین معتقد است این اتفاق، ناشی از بروز و ظهور بدخواهان در عرصه خیابانی است و صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها، سلطنت‌طلبان، منافقین و جریان انحرافی در این ماجرا دخیل هستند، اما ملت ایران به‌سرعت به ماهیت این فتنه‌گران اصلی پی خواهد برد. شرح این گفت‌وگو را در زیر خواهید خواند.
پایگاه بصیرت / نجیبه محبی

(روزنامه آسمان آبي – 1396/10/11 – شماره 148 – صفحه 9)

* آقای سلیمی‌نمین تحلیل شما از حوادث اخیر چیست؟

** در هر کشوری دو نوع نیرو وجود دارد؛ یکی نیروهای دلسوز کشور و یکی نیروهای معاند و مخالف. نیروهای دلسوز برای آینده کشور تلاش می‌کنند و در چارچوب قانون، زمینه پیشرفت کشور و مقابله با ناکاستی‌ها را مهیا می‌کنند، اما نیروهای بدخواه که عمدتا مرتبط با بیگانگان هستند، نیروهایی هستند که سعی می‌کنند در مناسبت‌ها و فرصت‌های مختلف در روند منطقی حرکت ملت ایران اخلال کنند. این اخلال‌ها گاهی در مسیر انتخابات شکل می‌گیرد و گاه در احقاق حق برحق مردم. این‌جا باید هوشمندی جدی داشته باشیم و صفوف بدخواهان را از بقیه جدا کنیم. ما هرگز با نیروهایی مثل منافقین، چپ‌های وابسته به بیگانه و سلطنت‌طلب‌ها نمی‌توانیم کار کنیم؛ همچنین با فراماسون‌ها که نگاه جهان‌وطنی داشتند و برمبنای آن می‌گفتند نباید عرق ملی داشته باشیم و باید برای وطن و نظام جهانی با محوریت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها کار کنیم.

آن‌چه ما می‌بینیم این است که بخشی از مطالبات اقتصادی است و بخشی حاوی شعارهای ساختارشکن است. مدت‌ها بود که این تجمعات شکل می‌گرفت و پلیس هم سلامت تجمعات را پشتیبانی می‌کرد. حتی نیروهای مال‌باخته با حمایت پلیس، راهپیمایی و تجمع می‌کردند و این را به گوش مسئولان می‌رساندند. هم قوه قضائیه، هم قوه مجریه و هم مجلس در این زمینه تلاش کردند مصوباتی داشته باشند و مشکلات را حل کنند. برخی از مشکلات آن‌ها هم تا حد زیادی حل شد. حتی برخی مشکلات کارگری هم به همین نحو بود. مشکلات کارگران اراک که تحصن داشتند تا حد زیادی برطرف شد. این مسائل باید منطقی پیگیری شود و رسانه‌ها هم به افکار عمومی در حل این قضیه کمک کنند.

* آقای سلیمی‌نمین مردم همین چندوقت پیش در انتخابات با اکثریت قاطع شرکت کردند و این نشان می‌دهد که مردم ما از منافقین حرف‌شنوی نمی‌کنند.

** اجازه بدهید من توضیحم را کامل کنم. سفیر آلبانی در یکی از کشورهای اروپایی به سفیر ما در آن کشور گفته بود که آیا می‌دانید در آلبانی این گروه دارند کاملا علیه شما در فضای مجازی کار می‌کنند؟ وقتی ما یک مطالبه اجتماعی داریم، منافقین می‌آیند و سعی می‌کنند برای خودشان فضا به‌وجود بیاورند.

* در این که ترامپ یا منافقین بدخواه ملت هستند هیچ شکی نداریم. من می‌خواهم شما وجه داخلی این ماجرا را تحلیل کنید؟

** شما فکر می‌کنید این شعارها را مردم می‌دهند؟ به نظر من مردم می‌فهمند که ما نمی‌توانیم بدون حضور در عراق یا سوریه صادرات داشته باشیم.

* پس این افراد چه کسانی هستند؟

** این افراد کسانی‌ هستند که خلاف مصالح ملت عمل می‌کنند. سلطنت‌طلب هستند، وابسته به منافقین یا چپ مارکسیست ‌هستند که به آمریکا وابسته‌اند. امروز آمریکایی‌ها، چپ مارکسیستی که ضد ملت ماست را سامان می‌دهند. هر کارشناسی می‌فهمد تا کشوری در سطح بین‌الملل برای خودش کشورهایی همراه پیدا نکند، امکان ندارد اقتصادش شکوفا شود. در دوران صدام مگر ما به عراق صادراتی داشتیم؟ بعد از سقوط صدام بود که صادرات ما به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. بنابراین ما به کشوری می‌توانیم صادرات داشته باشیم که قبل از آن زمینه همراهی را ایجاد کرده باشیم. این همراهی بدون سرمایه‌گذاری اولیه ممکن نیست. اول باید در زمینه فرهنگی، اجتماعی و ارتباطاتی سرمایه‌گذاری کنیم، بعد حاصل آن را دریافت کنیم. علت ناراحتی آمریکایی‌ها این است که دروازه‌های جهانی کم‌کم به روی ما دارد باز می‌شود. اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند داعش را بر سوریه و عراق حاکم کنند، ارتباطات ما با این کشورها صفر می‌شد.

* فکر نمی‌کنید اموری مانند انتشار یک ویدئو از آقای احمدی‌نژاد از سوی ایشان در فضای مجازی و تاختن ایشان به قوه قضائیه و نظام جاری در کشور باعث تضعیف ایران در عرصه جهانی شد؟

** قطعا جریان انحرافی آقای احمدی‌نژاد را به سمتی سوق می‌دهد که دشمن از حرف‌های ایشان بهره‌برداری کند و اصلا به همین خاطر است که به‌درستی اسم آن‌ها را جریان انحرافی گذاشتند. در این مقطع این جریان به‌جای این‌که در راستای مصالح مملکت باشد، ضد آن رفتار می‌کند. به این موضوع باید در فرصت دیگری بپردازیم. صحبت من این است که باید صفوف گروه‌های مختلف را جدا کنیم. آن‌هایی که می‌خواهند از موقعیت‌ها سوء‌استفاده کنند دنبال این نیستند که پیگیر حقوق مردم از موسسات مالی و اعتباری باشند؛ زیرا وقتی اخلال ایجاد می‌کنند بحث‌های اصلی گم می‌شوند و حقوق مردم قطعا استیفا نخواهد شد.

کسانی که می‌آیند و می‌گویند ما خودمان گرسنه‌ایم چرا باید به سوریه و عراق کمک کنیم، این‌ها هم دلسوزی برای منافع ایران ندارند چون می‌دانند روندی که دارد پیش می‌رود، صادرات ما را شکوفا می‌کند و مشکلات تولید در کشور ما را از بین می‌برد؛ بنابراین با عوام‌فریبی بحث‌هایی می‌کنند که باعث اختلال در سیاست‌های منطقه‌ای ما می‌شود. مابه‌ازای آن هم حمایت ترامپی که گفته ما ایران را به زانو در می‌آوریم یا وزیر خارجه آمریکا که ماه پیش گفت ما درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم.

* آقای دکتر ما در مقاطع بسیاری با تورم و گرانی روبه‌رو بودیم، اما جریانی که بر سر تخم‌مرغ ایجاد شد، عجیب بود. صرف نظر از این‌که باید دولت به آن رسیدگی کنند، اما انتقادها در حد تیشه به ریشه زدن بود و عده‌ای فکر کردند که ما وحدت نداریم.

** غفلت‌هایی ایجاد شده است، اما وقتی ملت ما با پدیده بیرونی مواجه می‌شود همواره متحد می‌شود و غفلت خود را اصلاح می‌کند. من فکر می‌کنم که دخالت آمریکایی‌ها در این مسائل از سر استیصال است و نه ابتکار عمل. آن‌ها توطئه‌هایی دارند که سعی می‌کنند جهان اسلام را شکست‌خورده معرفی کنند. آن‌ها می‌گویند که مردم جهان، عمر ایران تمام شد. آمریکایی‌ها می‌خواهند به جهان بگویند، ملت‌هایی که از ایران حمایت می‌کنید، بدانید که خود آن‌ها دیگر اسلام را نمی‌خواهند.

این شتاب‌زدگی موجب شکل‌گیری یک فهم عمومی می‌شود و دوباره اتحاد به‌وجود می‌آید، کما‌این‌که در سال 88 شکل گرفت، اما ملت فهمیدند که آمریکایی‌ها می‌خواهند پیامی را از ایران منعکس کنند که آن پیام مشکل‌شان را حل کند، اما نه‌تنها مشکل آن‌ها را حل نکرد بلکه ملت ایران را متحدتر کرد. قبول دارم که ما بعد از انتخابات 96 به تنش‌های انتخاباتی ادامه دادیم. این کار غلط بود و بارها نیز تذکر داده شد که این کارها را ادامه ندهید، انتخابات تمام شده و بیایید صفوف را محکم‌تر کنید تا دشمن سوءاستفاده نکند.

* به نظر شما چرا این رقبا برای تشکیل حزب اقدامی نکردند تا این مخالفت‌ها و مشکلات را به شکل منطقی پیش ببرند؟

** حزب هم مشکل را حل نمی‌کند. باید یک توسعه‌یافتگی ایجاد شود. چه حزب باشد، چه نباشد اگر نفهمیم که منافع‌مان حکم می‌کند که با یکدیگر متحد باشیم، تفاوتی نمی‌کند و حزب هم یک‌سری کارهای خصمانه‌ای علیه حزب رقیب انجام می‌دهد. باید این توسعه‌یافتگی در نخبگان ما ایجاد شود و به این درک برسند که ما نیروهایی هستیم که باید این کشور را اداره کنیم و باید با یکدیگر، تعامل و نه تخاصم داشته باشیم. تخاصم فرصت‌ها را می‌سوزاند و ما را ناکام می‌گذارد و زمین‌گیر می‌کند. دولتی که امروز رأی می‌آورد، باید بداند بدون کمک اقلیت نمی‌تواند کار را پیش ببرد.

اقلیت هم باید بفهمد که با قدرت حاکم تعامل داشته باشد تا اگر در آینده به قدرت رسید، بتواند این همکاری را با جریانی که امروز در قدرت است به‌صورت دوستانه و دلسوزانه پی بگیرد. برخی از مطبوعات و نیروهای در صحنه ما متاسفانه از دو طرف به اختلافات دامن زدند و طبیعی است که این برای دشمن فرصت ایجاد می‌کند. دشمن طمع می‌کند، اما بلافاصله این هوشیاری ایجاد می‌کند کما این‌که سال 88 مردم آمدند و یکدیگر را دعوت کردند زیر چتر مصالح ملی و قانون قرار بگیرند و مسائل را حل کنند. فکر می‌کنم امروز نیز این اتفاق خواهد افتاد و این مسائل را حل و فصل خواهد کرد.

* این نگرانی وجود دارد که امکان کنترل تحرکات اخیر به دلیل نبود رهبری مشخص، سخت شود.

** رهبری این گروه با فتنه‌گران اصلی است که ما از آن‌ها غفلت کردیم. ما بعضی از عناصر داخلی را به‌عنوان فتنه‌گر اصلی معرفی کردیم، در حالی که فتنه‌گر اصلی همواره وجود خواهد داشت و این دوره، زمینه شناخت او برای ملت خیلی راحت‌تر است. این‌جا چون بعضی از نیروهای داخل جامعه برای نیروهای بیگانه فرصت‌سازی کرد، نوعی درهم‌آمیختگی ایجاد شد؛ یعنی نیروی خودی و غیرخودی درهم آمیختند، اما زمانی نخواهد گذشت که مال‌باختگان بدانند که این‌ها به دنبال کار خود هستند و اصلا به منافع جامعه ایران نمی‌اندیشند.

* این فتنه‌گر اصلی از نظر شما کیست؟

** در حال حاضر، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فتنه‌انگیزی می‌کنند و خیلی‌زود جامعه به این جمع‌بندی می‌رسد که دشمن در حال تلاش برای ایجاد تحرکاتی در جامعه است.

https://asemandaily.ir/post/10913

ش.د9604394

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات