تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۶۳

روحانی و مطالبات زنان

پایگاه بصیرت / رضا بژکول

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/05/23 ـ شماره 4966 ـ صفحه 10)

کابینه روحانی پس از کش و قوسهای فراوان و حرف و حدیث‌ها‌ی زیاد، با اندک تاخیری بعد از تحلیف به مجلس ارایه گردید تا بار دیگر شاهد غیبت زنان در کابینه باشیم، نبود یک یا دو زن درکابینه بحثهای فراوانی را درکشوربه راه انداخت، تا جایی که نزدیکترین حامیان روحانی نیز از این انتخاب شوکه شدند و عنوان می‌کنند یک زمانی ترس از رای ندادن مجلسیان به زنان بود، اما امروز 150 نماینده مجلس از روحانی خواستند تا یک زن را در کابینه خود معرفی کند این هم از عجایب روزگار ماست. اگرچه تحولات خوبی در پیش است اما انتخاب کابینه شما اندکی سوال برانگیز است، برای اینکه بیشتر به این موضوع بپردازیم از سخنان جناب روحانی استفاده می‌کنیم، باشد تا بار دیگر بگوییم وعده‌ای گر داده‌ای به سرانجامش نیز متعهد باش.

متاسفانه در کشور ما مناسبتی صحبت کردن از زنان یک اپیدمی شده و در مناسبت‌ها‌ی مختلف روز زن، روز دختر، روز مادر و.....هر کس از ذهن خویش می‌شود یار زنان، اما در میدان عمل آنچه دیده نمی‌شود زنان هستند، این امر مختص آقای روحانی نیست، بسیاری از روسای جمهور ما از ابتدای انقلاب اینگونه بوده و چنین رفتارهایی با زنان جامعه داشته اند یا وعده دادند عمل نکردند یا از اول مخالف حضور زنان در هیبت یک وزیر بودند و صادقانه نپذیرفتند.

آقای روحانی در فرازی از سخنان گفتند از نظر او" زنان و مردان در جایگاه انسانی و اجتماعی برابر هستند و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد. بر این اساس لازم است تلاش شود کشور به سمت برابری فرصت‌ها حرکت کند" برابری فرصت‌ها‌ یعنی چه ؟آیا منظور ایشان مسئولیت‌ها‌ است یا حضور در صحنه‌ها‌؟ اگر مسئولیت است که در کابینه ایشان خبری از زنان به عنوان حداقل یک وزیر وجود ندارد و اگر برابری اجتماعی است زنان در این زمینه هم با مردان برابر نیستند اگر بودند چرا اجازه نمی‌دهند آنان نیز به استادیوم‌ها‌ بروند؟ چرا اجازه نمی‌دهند کنسرت‌ها‌ی خودشان را برگزار کنند ؟ چرا اجازه نمی‌دهند به عنوان رجل سیاسی نامزد شوند و ده‌ها چرای دیگر.

آقای روحانی در فراز دیگری گفتند "امروز دولت وظیفه خود می‌داند برای این‌که زنان جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را راحت‌تر طی کنند و بتوانند در صحنه‌های مختلف جامعه حضور یابند و از فرصت‌های اجتماعی برابر استفاده کنند، اقدامات لازم را انجام دهد. دولت تلاش خواهد کرد تا 50درصد جامعه ما بیکار و منزوی نمانند و در مقام عمل هم به عنوان جنس دوم باقی نمانند".خب جناب روحانی آیا زنان ما الان منزوی نیستند؟ اگر هستند چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ چرا باید در کنکور سراسری زنان بیشترین درصد قبولی را داشته باشند؟ در برترین‌ها‌ی کنکور نزدیک به مردان باشند؟ اما در مسئولیت‌ها‌ تنها به عنوان مشاور، معاون بهره گرفته شوند؟ در کجای قانون ما چنین اصلی عنوان شده که نیمی از جامعه کمترین و پایین‌ترین مسئولیت‌ها‌ را داشته باشند؟ زنان نخبه و فرهیخته ما بیش از سی سال است برای رسیدن به مسئولیت‌هایی مانند ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها‌ و استانداری‌ها‌ و فرماندارها مانده اند و اگر انتخابی هم صورت گرفته، مانند دولت نهم و دهم جز عوامفریبی چیز دیگری نبوده، فقط خواستند بگویند ما اولین در همه عرصه‌ها‌ هستیم!!! مگر نمی‌گویید برابری اجتماعی پس چرا نیمی از جامعه را از رسیدن به بالاترین مسئولیت‌ها‌ مانند وزارت محروم می‌کنید؟ عدم انتخاب وزیر زن با این توجیه بیان می‌شود که آقای روحانی محذوراتی دارد، خب چرا آن را علنی نمی‌کنید تا زنان ما تکلیف خودشان را بدانند و چنین جوی ایجاد نشود که جایگاه آنان در همان خانه، مدرسه و اگر خیلی دل بسوزانند مشاور یا معاونت است.

جناب روحانی عزیز نباید در انتخابات وعده می‌دادید؟ و وقتی دادید باید روی حرف خود می‌ماندید، قطعا جنابعالی می‌دانستید که با حضور زن در کابینه مخالفت‌ها‌ی جناحی و گروهی می‌شود، از گذشته بوده هم اکنون نیز هست شاید در آینده هم باشد چیز تازه‌ای نیست !!!!، بهتر نبود شفاف آن را بیان می‌کردید تا زنان تکلیفشان مشخص باشد و منتظر نمانند که پس از سالها تلاش و فعالیت مستمر شاید در کابینه حضرتعالی حضور پیدا کنند که نکردید و متاسفانه تاکنون نیز نگفتید چرا ؟ البته مشخص است که زورتان نرسید و‌ای کاش با حضور بیست ساله در قدرت حرف دلتان را می‌زدید و می‌گفتید مشکلاتی است که زنان نمی‌توانند به وزارت برسند نه اینکه به نیمی از جامعه وعده برابر را بدهید اما در عمل کابینه مذکر را تشکیل دهید.

جناب روحانی ما می‌دانیم که نیت شما خیر است، می‌دانیم که بدتان نمی‌یاد در کابینه شما زنان حضور داشته باشند، اما بهتر نبود این نیت خیر را پیش از انتخابات به شکل شفاف با زنان جامعه ما در جریان می‌گذاشتید تا این شائبه را ایجاد نکنند که وعده داد عمل نکرد، شعار داد عمل نکرد، زنان را بالا برد اما انتخابشان نکرد، به زنان هویت جدید بخشید، اما در انتخاب کابینه هویتشان را فراموش کرد.

جناب روحانی بحث این نیست که شما نمی‌خواهید بلکه مسئله این است چرا در هر دوره وعده‌ها‌ی کار چاق کن می‌دهند اما در بزنگاه انتخاب از آن فرار می‌کنند و جالب‌تر اینکه با توجیحات عرفی همه چیز را با هم می‌بافند.

آقای روحانی در فراز دیگری در مورد زنان گفتند. در اسلام زن و مرد در خلقت و ایفای نقش برابرند، البته زن‌ها نقش خاص خود را در برخی موارد دارند و اگر بخواهیم امتیاز انسان‌ها را برمبنای کاری که انجام می‌دهند، بسنجیم در برخی موارد زن‌ها وظایف خطیرتر و سخت‌تری را بر دوش دارند"اینکه زنان در برخی موارد وظایف مهم‌تری را به عهده دارند کدام وظایف مهم‌تر از حضور آنان در صحنه‌ها‌ی اجتماعی و مسئولیت‌ها‌ی کاری، اگر منظورتان وظایف خانه داری و بچه داری است که همه به آن معترف بودند وهستند، اما اگر مسئولیت اجتماعی است جنابعالی با عدم انتخاب یک زن در کابینه نیمی از جمعیت کشور را شوکه کردید و چه بسا از لحاظ روحی و روانی تاثیر منفی بگذارد که امیدوارم اینگونه نشود، آقای روحانی از زنان خوب دفاع کردید اما به نظر می‌رسد بد عمل کردید.

جناب روحانی همیشه فکر می‌کردیم که شما آنقدر مسائل جزئی کشور را در جریان هستید و می‌دانید که چنان شعارها و وعده‌ها‌یی را می‌دهید، اما با انتخاب کابینه مذکر به این نتیجه رسیدیم، بودید اما شناخت شما از مخالفان حضور زن احتمالا خوب نبود، بودید اما نگاه شما به زنان کشور در حد شعار بود، بودید اما قدرت چانه زنی حزبی و گروهی را نداشتید یا نخواستید تا برای اولین بار زنان جامعه ما با آن رای بالایی که به شما دادند به وزارت برسند که نرساندید.

به باور راقم، همین زنانی که از داشتن یک وزیر زن باز ماندند، باز پشت سر شما خواهند بود.ما نیز مانند زیبا کلام می‌گوییم چشم ما را کبود کردی اما برای منافع ملی کشور صبر پیشه می‌کنیم تا شاید روز واقعی زنان فرا رسد و نیمی از جمعیت کشور مانند مردان به حقوق شهروندی خود برسند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=81114

ش.د9604300

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات