تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۱۴
روايتي از اتفاقاتي كه براي بيطرف در مجلس رخ داد

او از آراي بالايش مطمئن بود!

(روزنامه جوان ـ 1396/05/31 ـ شماره 5169 ـ صفحه 12)

وزارت نيرو بدون وزير ماند تا ستار محمودي با حكم رئيس‌جمهور به سرپرستي اين وزارتخانه منصوب شود ولي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب براي پوشش اين شكست سعي دارند مهم‌ترين دليل شكست حبيب‌الله بيطرف را بي‌رغبتي وي براي كسب رأي اعتماد عنوان كنند.

به گزارش «جوان»، بيطرف كه سال گذشته با حكم وزير نفت، معاون وي شد، مسئول اول و آخر احداث سد گتوند است و مديريت منابع آب در زمان وزارت وي مورد انتقاد بسياري از كارشناسان قرار گرفته است. از بيطرف سال‌ها خبري نبود تا روزي كه وي به عضويت در باشگاه نفت و نيرو درآمد و در مرحله بعد معاون زنگنه در نفت شد. حضور او در نفت با وجود بيگانگي تجربياتش با سمت جديدش موجب شد تا نام وي دوباره در رسانه‌ها مطرح شود و در نهايت به عنوان گزينه وزارت نيروی دولت دوازدهم از سوي روحاني به مجلس معرفي شد.

حضور در مجلس

جدا از نقد جدي برنامه‌هاي وي توسط نمايندگان مجلس، نحوه برخورد و اطمينان شديد وي به عبور راحت از مجلس باعث شد تا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نتوانند با او ارتباط برقرار كنند. هدايت‌الله خادمي، نايب رئيس كميسيون انرژي در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره دليل رأي نياوردن بيطرف گفت: گزينه پيشنهادي رئيس‌جمهور در ايجاد ارتباط مؤثر با نمايندگان ناتوان بود و وقتي در كميسيون انرژي و ساير كميسيون و فراكسيون‌ها از وي سؤال مي‌شد، از موضعي بالا به مسائل پاسخ مي‌داد كه مورد رضايت نمايندگان قرار نگرفت. وي افزود: آقاي بيطرف هيچ ارتباط مثبتي با مجلس برقرار نكرد و با اطمينان خاطر از رأي بالاي خود با نمايندگان برخورد مي‌كرد به طوري كه وقتي از وي درباره سد گتوند سؤال شد، گفت كه اين مباحث كارشناسي است و بايد با كارشناسان بحث كنم. چنين برخوردهايي كه نشان از اعتماد به نفس بالا در كسب رأي اعتماد بود، مورد پسند بهارستان نبود.

نظراتش منطبق با حفظ محیط‌زیست نبود

خادمي اضافه كرد: همه مواضع آقاي بيطرف برگرفته از اطميناني بود كه مي‌گفت با رأي بالا به وزارت نيرو مي‌رسم به طوري كه درباره درياچه اروميه نظراتي داد كه از نظر زيست‌محيطي بسيار خطرناك بود و نمايندگان ساير استان‌ها به ويژه استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي نيز ترجيح دادند به وي اعتماد نكنند. وي درباره موضع مجمع نمايندگان استان خوزستان درباره بيطرف هم گفت: مشكلات آبي خوزستان ريشه در مديريت آقاي بيطرف داشته و دارد و همين موضوع نگراني ما را تشديد كرد كه مبادا براي آبرساني به ساير شهرها، خوزستان از بين برود ولي مجموع نظرات ايشان نگراني ما را مضاعف كرد، بنابراين در نهايت تصميم گرفتيم مخالفت خود را با وزارت ايشان اعلام كنيم.

تلاش‌های بی‌نتیجه تاجگردون و نطق ضعیف بیطرف

اين در حالي است كه غلامرضا تاجگردون يكي از نمايندگان تأثيرگذار در رأي اعتماد هم گفته است: تلاش‌هاي صورت گرفته شده براي نزديك كردن اين ديدگاه‌ها به نتيجه نرسيد. بحث معامله نبود، تنها وجود بحران آب در برخي مناطق بود كه منجر به اين شد كه بيطرف رأي نياورد. اصولگرايان سنتي همچون كامران، حاج بابايي و زاهدي تلاش كردند رأي بياورد و خيلي از اصلاح‌طلبان هم به او رأي ندادند. به نظر من ايشان مي‌توانست اين چالش را به حداقل برساند و تا لحظه‌هاي آخر هم تلاش كردم اين اتفاق حاصل شود ولي نطق ضعيف و بي‌انگيزه ايشان اين تلاش را بي‌نتيجه كرد. او شايسته بود ولي نتوانست مطالبات مردم را در كنار فهم كارشناسي‌اش خوب تعريف كند.

هضم شکست بیطرف برای اصلاح‌طلبان سخت است

بيطرف از نظر سياسي در نوك ويترين جبهه اصلاحات قرار دارد. البته اين به معناي عدم تخصص وي نيست ولي از آنجا كه بيطرف دكور اصلاح‌طلبان در كابينه دوازدهم بود، هضم اين شكست بسيار تلخ بود. براي توجيه اين شكست عنوان مي‌شود كه بيطرف خودش علاقه‌اي به وزارت نداشت يا وي در سد گتوند بي‌تقصير است.

بیطرف در جریان سدگتوند بیطرف بود!

صادق زيباكلام نوشته است: درباره عدم رأي به بيطرف دلم نمي‌آيد كه يك چيز ديگر را هم نگويم، مجلس روزگذشته سعي داشت مسئله تقصيرات وي در سد گتوند را بهانه كند، از شما نمايندگان مجلس مي‌پرسم مگر تا چه اندازه مسئوليت اين سد متوجه بيطرف بود؟ مگر ساير ارگان‌ها مثل مجلس، مجمع تشخيص و ساير اركان نظام كه سياست‌هاي كلان را بررسي مي‌كنند با تصويب بودجه‌هاي اين سد و ساير نظارت‌هايشان درباره سد مقصر نيستند؟

اين اظهارات زيباكلام را وقتي در كنار نظرات ساير چهره‌هاي اصلاح‌طلب قرار دهيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه براي پاك كردن اين شكست، بايد شاهد هرگونه توجيه‌تراشي بود در حالي كه بيطرف به خودش باخت و نه نمايندگان.

http://www.javanonline.ir/fa/news/868152

ش.د9604279

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات