صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۲۱

حرف روز/ سوداي زودهنگام فتح مجلس

مواجهه اصلاح‌طلبان و اعتداليون و چگونگي تعاملات آينده اين دو جريان از جمله مسائلي است که نگاه‌هاي متفاوتي درباره آن وجود دارد. برخی معتقدند، اين ائتلاف بايد تا سال 1400 باقي بماند و اعتداليون نيز در نهايت به گزينه‌ اصلاح‌‌طلب رضايت دهند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: مواجهه اصلاح‌طلبان و اعتداليون و چگونگي تعاملات آينده اين دو جريان از جمله مسائلي است که نگاه‌هاي متفاوتي درباره آن وجود دارد. برخی معتقدند، اين ائتلاف بايد تا سال 1400 باقي بماند و اعتداليون نيز در نهايت به گزينه‌ اصلاح‌‌طلب رضايت دهند. برخي ديگر به جدايي تدريجي معتقدند، برخي اعتراضات اخير را فصلي مناسب براي جدايي از اعتدال مي‌دانند و ترجيح مي‌دهند به صف منتقدان دولت بپيوندند و خود را به مثابه نسخه‌اي براي حل مشکلات جامعه معرفي کنند.
در اين ميان، اتاق فکر اصلاح‌طلبان برنامه‌ريزي براي رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس آتي را دو سال قبل از انتخابات کليد زده و تلاش کرده است سناريوهاي گوناگون براي موفقيت در انتخابات را بررسي کرده و برخي تحولات و جابه‌جايي‌ها را به منزله فعاليت‌هايي مقدماتي سامان بخشد. در اين راستا، اظهارات «عبدالله ناصري» عضو شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و از نزديکان سيدمحمد خاتمي تأمل‌برانگیز است. وي در مصاحبه‌اي گفته است: بهترين سرليست براي انتخابات سال 98 مجلس شوراي اسلامي آقاي جهانگيري خواهد بود و بهتر است از سکوي مجلس وارد حريم رياست‌جمهوري شود.
اين خبر مي‌تواند حاکی از برخي تحولات در پس پرده اين اردوگاه باشد. يکي از نکات قابل توجه در اين خبر کمرنگ شدن و بي‌اعتنايي به جايگاه محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد و سرليست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است. ذهن‌هايي که به سرليستي جهانگيري در سال 1398 مي‌انديشند، بدون شک براي عارف در آينده سياسي اردوگاه اصلاحطلبان اعتبار چنداني قائل نیستند. اين نگاه از دو منظر قابل تحليل است؛ يکي عملکرد ضعيف و دور از انتظار عارف در مجلس و رياست بر فراکسيون اميد و ديگري خط مستقلي است که عارف در پيش گرفته و ديگر حاضر نيست تنها به مثابه بازيگري در خدمت اتاق فکر اصلي اصلاح‌طلبان نقش‌آفرين باشد.
ورود جهانگيري به ميدان مجلس ايجاد تقابل با جريان اعتدال نيز به شمار مي‌آيد، چرا که گزينه مطلوب آنها براي مجلس همچنان لاريجاني است. چنين اظهاراتي هرچند ممکن است خيلي زود از سوی بخشي ديگر از اصلاح‌طلبان تکذيب شود؛ اما حکايت از آن دارد که بازي انتخابات مجلس يازدهم در فاصله دو سال مانده تا زمان مقرر کليد خورده است!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات