صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 8 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری‌ اسلامی‌ امروز نیازمندی‌‌هایی‌ دارد که این نیازمندی‌‌ها را ماها باید تأمین کنیم. به اعتقاد بنده برترینِ این نیازمندی‌‌ها، نیازهای‌ تبیینی‌ و بصیرت‌افزایی‌ و تحکیم معارف انقلاب و اسلام [است]؛ اینها در رأس همه‌‌ نیازها است.(1395/4/24)

▼ حرف روز
تهدیدهای بی‌اثر
جملات تهدیدآمیز، افزایش تحریم‌ها، انتشار بیانیه‌های حقوق بشری و هزاران جمله‌ای که هر روز مقامات آمریکایی علیه ایران می‌گویند، سبب شده است نوعی بی‌توجهی نسبت به این موضوعات در افکار عمومی ایران شکل بگیرد که به آن اثر بومرنگ می‌گویند. در حال حاضر، یکی از نگرانی‌های آمریکا این است که افزایش شعارهای بی‌پشتوانه علیه ایران، قدرت آمریکا را بی‌اثر کند. استفان والت، نظریه‌پرداز معروف آمریکایی در این باره می‌گوید، تداوم این نوع اقدامات در بلندمدت سبب می‌شود حساسیت‌های جامعه جهانی نسبت به خطرناک بودن ایران کمتر شود و  این حس به همسایگان منتقل نشود که این کشور یک هژمون منطقه‌ای است. در واقع، این گفتار فانتزی و سخنرانی‌ها درباره خطرناک بودن ایران که اغلب مقامات نظامی مطرح می‌کنند، به مرور در صورت عدم واکنش نظامی مقامات ایران، به یک ابزار خنثی تبدیل خواهد شد.
در حالی که انقلاب اسلامی وارد چهلمین سال خود می‌شود، بی‌اثر بودن تهدیدهای آمریکا علیه کشورمان به تعمق جدی نیاز دارد که چرا کشوری که در همه سازمان‌های بین‌المللی نقش دارد و از انواع ابزارهای جنگ نرم، جنگ سخت و هوشمند علیه ایران استفاده می‌کند، به مرحله‌ای رسیده است که اندیشمندان آن می‌گویند افزایش تهدیدات جواب معکوس می‌دهد. یادمان نمی‌رود که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از انتقادات ترامپ به رقیب دموکرات خودش این بود که آمریکا در فتنه 88 به صورت تمام‌قد از اغتشاشگران حمایت نکرد؛ اما در اغتشاشات 96 آمریکا با تمام قوا وارد موضوع شد و وزارت خارجه و رئیس‌جمهور این کشور در بیانیه‌های متعدد از مردم ایران دعوت کردند که به اغتشاشگران بپیوندند و حتی موضوع را تا شورای امنیت و کمیته حقوق بشر هم کشاندند؛ اما ناآرامی‌ها در کمتر از یک هفته فروکش کرد.
اکنون آنها به فکر راه‌اندازی جنگی دیگر علیه ایران افتاده‌اند تا با حمایت از عوامل داخلی وابسته به آمریکا بتوانند به اهداف خود دست یابند. هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در نشست «چالش‌های جهانی و راهبرد امنیت ملی ایالات متحده» کمیته نیروهای مسلح سنا، عنوان کرد: ایران از نظر تاریخی و سیاسی بیش از دیگر قدرت‌های این منطقه، قدرتی یکپارچه باقی مانده و توانسته است زبان و فرهنگ خود را حفظ کند؛ باید برای مقابله با ایران، راهبردهایی مشابه زمان جنگ سرد اتخاذ شود.

▼ گزارش روز
تجربه ارزشمند
«در چند سال اخیر روند کمک‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) افزایش پیدا کرده است. چنانچه در سال جاری میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد تا امروز به حدود ۱۵۰۰ میلیارد رسیده است که تقریباً دو برابر بیشتر از سال گذشته است.» خبری که طی روزهای اخیر رسانه‌ای شد و این سؤال را در برابر افکار عمومی قرار داد که چه اتفاقی رخ داده است که میزان کمک‌های مردمی به این نهاد انقلابی و مردمی تا این حد و به شکل چشمگیری افزایش یافته است؟ یافتن پاسخ این پرسش چندان دشوار نیست؛ تنها باید نگاهی بیندازیم به آنچه در این نهاد انقلابی طی این سال‌ها و پس از تغییر مدیریت در این مجموعه رخ داد. پرویز فتاح با ورود به این نهاد تغییرات را کلید زد و در همان گام اول تلاش برای از بین بردن هزینه‌های غیر ضرور این نهاد را آغاز کرد. مجموعه بزرگ کمیته امداد در یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق تهران را که فعالیت کمیته امداد در آن را غیرضروری و بی‌دلیل می‌دانست، برای فروش گذاشت و این نهاد را به منطقه‌ای در مناطق ضعیف‌تر پایتخت منتقل کرد. دیدار با خانواده‌های تحت پوشش این نهاد، اجرای سیاست خودکفایی و خوداشتغالی این خانواده‌ها، حضور فعال در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه، تقدم واریز مستمری خانواده‌های تحت پوشش بر پرداختی مدیران و کارمندان کمیته امداد، کاهش هزینه دفاتر خارج از کشور کمیته امداد و هدفمند کردن فعالیت آنها و... بخشی از کارهایی بود که رسانه‌ای شد. اقداماتی که برشمردن آن کافی است تا پاسخ پرسش خود را دریافت کنیم. پاسخی که عبارت است از عملکرد انقلابی و صادقانه و به دور از تکلف و عملگرانه یک مدیر در کشور که موجب افزایش اعتماد عمومی به یک نهاد شده است؛ اما سؤال اینجاست وقتی چنین تجربه‌ای در برابر ما قرار دارد، چرا برخی از مدیران و صاحب‌منصبان اصرار دارند از پشت شیشه‌های دودی و در حلقه گارد ویژه برای مردم دست تکان بدهند؟!

▼ خبر ویژه                 
احتمال بی‌ثباتی سیاسی در عربستان
یک اندیشکده صهیونیستی با پیش‌بینی بروز چالش‌های گوناگون در عربستان، اعلام کرد: باید اطمینان یافت که ایران از این بی‌ثباتی برای افزایش جایگاه منطقه‌ای و مقابله با شوک‌های بازارهای نفتی بهره نبرد. اندیشکده صهیونیستی «امنیت» نوشت: عربستان که سیاست پیشگیرانه را جایگزین راهبرد سنتی، محتاطانه و محافظه‌کارانه کرده، تقریباً در همه ابعاد به چالش افتاده و در حالی که «محمدبن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی اقدامات مهم تاریخی را انجام داده است، اما شاید این امر به بی‌‌ثباتی در این کشور منجر شود. بر اساس این، گروه‌های مخالف ممکن است از این بی‌ثباتی برای تضعیف رژیم بهره برده و نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ممکن است از این فرصت برای به‌ چالش کشیدن عربستان استفاده کنند. در ادامه این تحلیل آمده است: گذشته نشان داده گمانه‌زنی‌ها نسبت به ثبات پادشاهی عربستان اشتباه است؛ انعطاف‌پذیری این کشور در هفت سال پرآشوب گذشته نیز تضمین‌کننده ثبات طولانی‌مدت نیست و همچنان خطر گسترش خشونت سیاسی در عربستان وجود دارد. در پایان این گزارش آمده است: به طور آشکار تعیین زمان و اینکه آیا عناصر تهدید‌کننده ذکر شده به حد کافی برای بی‌ثبات‌سازی پادشاهی عربستان ظهور می‌کنند، ناممکن است. این مطلب با هدف پیش‌بینی زمان دقیق بی‌ثباتی احتمالی یا ارزیابی میزان «بی‌ثباتی اجتناب‌ناپذیر» در این کشور نیست، بلکه در مقابل، به دنبال هشدار دادن درباره پیامدهای احتمالی این سناریو و شناخت عوامل اطلاعاتی خارجی در بروز این مسئله است.

▼ اخبار
1ـ در هیچ شرایطی وضعیت اضطراری اعلام نکردیم
دریابان علی شمخاني، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: يکي از رهبران کشورهاي منطقه در سفر به ايران به من گفت، روزنامه‌ها و رسانه‌هاي شما انتقادات و اختلافات را زياد منعکس مي‌کنند و اين موضوع موجب تحريک مردم مي‌شود، شما چرا جلوي اين‌گونه اقدامات را نمي‌گيريد؟ به او گفتم اين سبک زندگي مردم ايران پس از پيروزي انقلاب است و ما نه تنها نگران نيستيم، بلکه آن را به رسميت مي‌شناسيم. وی افزود: البته او نگران انعکاس اين نوع نگاه مترقي و مردم‌سالارانه در کشور خودش بود. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه گفت: در ٤٠ سال استقرار نظام جمهوري اسلامي با وجود ايجاد برخي بحران‌هاي حاد در ايران، هيچ‌گاه شرايط اضطراري اعلام نکرديم.

2ـ رها کردن کردها به دست آمریکایی‌ها
در حالی بیش از یک هفته از حمله ترک‌ها به عفرین می‌گذرد که خبرگزاری «رویترز» به نقل از رسانه‌های ترکیه مدعی شدند آمریکایی‌ها تسلیحات بیشتری در اختیار یگان ی.پ.گ قرار نخواهند داد. این به معنای آن است که آمریکایی‌ها پشت طرف کردی را خالی کرده‌اند. به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها کردها را با چند هدف در میدان نبرد رها کرده‌اند: 1ـ ایجاد همکاری راهبردی با ترکیه در قبال پرونده کردها و امتیازگیری از آنکارا برای بازگشت ناتو به ترکیه؛ 2ـ ایجاد اقلیم معارضان سوریه در نوار شمالی این کشور به وسیله کردها، 3ـ استفاده از بازیگری کردها برای مقابله با تهران، بغداد و دمشق در صورت حمایت‌های جزئی.

3ـ توافق و معامله بر سر فساد در خاندان آل‌سعود!
یک منبع رسمی در عربستان سعودی از توافق مالی چهار نفر از تاجران سرشناس این کشور با مقامات آل‌سعود بر سر پرونده‌های فساد خبر داد. به گزارش رویترز، به نقل از این منبع رسمی، این تاجران سرشناس عبارتند از: «ولید الابراهیم» مالک شبکه تلویزیونی اِم‌بی‌سی؛ «فوآز الحکیر» سهامدار اصلی در شرکت فوآز عبدالعزیز الحکیر؛ «خالد التویجری» رئیس پیشین دادگاه سلطنتی و «ترکی‌بن‌ناصر» رئیس پیشین سازمان هواشناسی و حفاظت از محیط زیست عربستان. این منبع رسمی که خواست نامش فاش نشود، از ذکر شروط این توافق خودداری کرد. گفتنی است، تاکنون هیچ یک از تاجران نامبرده درباره این گزارش منتشر شده اظهارنظر نکرده‌اند.

4ـ وقتی پادشاه اردن مواضعش را می‌فروشد!
روزنامه اینترنتی «رأی‌الیوم» در گزارشی اظهارات جنجالی اخیر پادشاه اردن را بررسی کرد که در سایه توطئه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است هیچ راهکار مسالمت‌آمیزی بدون حضور آمریکا در فلسطین اشغالی امکان‌پذیر نخواهد بود. این روزنامه نوشت: ما به خوبی می‌دانیم که پادشاه اردن در گذشته و حال در معرض تهدیدات و فشارهای گسترده آمریکایی‌ها بوده است که از جمله این فشارها توقف کمک‌ یک میلیارد دلاری آمریکا به اردن در سال است تا عبدالله دوم انتقادات و مواضع خود در محکومیت و ردّ تصمیم دونالد ترامپ را که مواضعی ملی و اخلاقی به شمار می‌رود، کاهش دهد.

5ـ جاسوسی پلیس آلمان از کاربران یک شبکه اجتماعی!
برخی رسانه‌های آلمانی از جمله روزنامه «زوددویچه سایتونگ» از جاسوسی اداره فدرال پلیس جنایی این کشور از کاربران واتس‌اپ با کمک نرم‌افزارهای تروجان خبر دادند. استفاده از نرم‌افزار تروجان یک ابزار تحقیق بسیار بحث‌برانگیز است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اداره فدرال پلیس جنایی آلمان از آن استفاده کرده است. با این نرم‌افزار محققان اداره فدرال پلیس جنایی آلمان می‌توانند پیام‌های رمزگذاری شده گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها را بازیابی کنند. گفتنی است در این جاسوسی رمزگذاری شکسته نمی‌شود؛ بلکه فقط دور زده می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به موضوع اقتدار نظام اسلامی در ابعاد بیرونی و داخلی، گفت: اقتدار نظام در بُعد بیرونی به بهترین وجه محقق شده است؛ امروز ما بسیاری از توطئه‌های دشمنان را به سبب رهبری حکیمانه رهبرمان شکست داده‌ایم. وی در ادامه با تأکید بر موفقیت‌های کشور افزود: باید تأکید کنم که دلیل حقیقی این پیروزی‌ها و آن چیزی که نقش محوری و اساسی در این پیروزی‌ها داشت بدون تعارف و گفتار‌های تشریفاتی، رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب بود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت اعتدال با اشاره به مواضع ترامپ در اجلاس داووس که گفته بود «ما با دوستان‌مان درباره ایران توافق کرده‌ایم»، گفت: من به آنها می‌گویم شما بیجا کرده‌اید،‌ شما مگر می‌توانید برای ملت بزرگ ایران محدودیت ایجاد کنید؟! وی افزود: برخی کشورهای همسایه بی‌شرمانه با ملت ایران سخن می‌گویند، ‌کشورهایی که با 500 تا یک میلیون جمعیت بیشتر به طایفه می‌مانند تا کشور.
نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد سفیران چند کشور در این سازمان را برای یک نشست و ضیافت ناهار به واشنگتن دعوت کرده است. رسانه‌ها خبر دادند که «نیکی هیلی» قصد دارد آنچه را که به ‌ادعای وی قطعات موشک‌های منتقل‌شده از ایران به اعضای جنبش انصارالله یمن است، در این ضیافت برای این دیپلمات‌ها به نمایش بگذارد.
تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا درباره کارگروه مشترک اروپا و آمریکا برای اصلاح برجام که هفته گذشته خبر تشکیل آن را اعلام کرده بود، اظهار داشت: این کارگروه برگزاری نشست‌های خود را آغاز کرده و انجام رایزنی‌هایی در این کارگروه درباره نحوه تعامل با ایران بر سر «نقایص» ادعایی برجام شروع شده است.
«عبدالقدس الشهاری» معاون مدیر ارتباطات رسانه‌ای جنبش انصارالله یمن به نقش «ولد الشیخ احمد»، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن انتقاد کرد و گفت: وی بیشتر شبیه فرستاده و نماینده کشورهای ائتلاف سعودی بود نه یک فرد بی‌طرف و خود را به گونه‌ای نشان داد که گویی وی خود ائتلاف است.
روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» در مطلبی نوشت: «اینکه تصور کنیم اروپا کاملاً در طرف ایران قرار خواهد گرفت، ساده‌لوحانه است؛ زیرا پیوند ساختاری اروپا و آمریکا در تبادلات اقتصادی و امنیتی موجب شده است این دو قدرت به یکدیگر وابستگی متقابلی داشته باشند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات