تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۹۴
«وقایع‌اتفاقیه» تحولات مدیریتی آستان قدس رضوی را بررسی می‌کند

کوچ منتقدان دولت به مشهد

پایگاه بصیرت / مهشید ستوده - دبیر گروه سیاسی

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/10/17 – شماره 519 – صفحه 3)

هیچکس مثل خودش در آن غروب جمعه ۲۲ اردیبهشت نمی‌دانست که رویای ریاست‌جمهوری دورتر از همیشه به او ایستاده است. نطق پایانی تند و تیز رقیبش که البته بعدا هم ردای ریاست‌جمهوری را بر تن کرد کار را تمام کرده بود اما سید ابراهیم رییسی ترجیح داد آینده سیاسی خود را حتی پس از شکست هم طور دیگری رقم بزند. جمع اصولگرایان در آستان قدس رضوی در ماه‌های اخیر جمع‌تر از همیشه شده است. آنها مدیریت سازمان‌های اقتصادی آستان را هم برعهده گرفته‌اند تا شاید آینده سیاسی منتقدان دولت از آستان قدس بگذرد. انتخابات ریاست‌جمهوری برای اصولگرایان منتقد دولت تنها سه بازنده نداشت. هرچند ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم از چهره‌های شکست خورده این انتخابات بودند اما چهره‌های زیادی بودند که در ستاد این افراد دل به پیروزی و مسئولیت‌های جدید بسته بودند.

در این میان اما ابراهیم رییسی همان‌طور که منش فعالیت‌های انتخاباتی خود را حفظ کرده است و ترجیح می‌دهد سخنرانی‌ها و حضور رسانه‌ای خود را حفظ کند، در مورد اطرافیانش هم همین تلاش را داشته است. اگرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده‌اند اما برای اعضای ستادش احکامی صادر کرده است تا آستان قدس رضوی پایگاه این روزهای اصولگرایان باشد. در میان احکامی که ابراهیم رییسی در طول مدتی که از ریاستش بر آستان قدس رضوی می‌گذرد صادر کرده است،‌ چهره‌های اصولگرای بسیاری صاحب منصب شده‌اند که البته سابقه اجرایی مشترکی هم داشته‌اند به نام «عضویت در دولت محمود احمدی‌نژاد.»

احمدی‌نژادی‌ها همان‌طور که در ستاد انتخاباتی رییسی دست بالا را داشتند در آستان قدس رضوی هم احکام بی‌شماری گرفته‌اند که البته بیشترین میزان حضور آنها در سازمان اقتصادی رضوی است. جایی که تصمیم‌گیری در مورد نزدیک به ۴۰ هلدینگ اقتصادی را رصد و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. در میان چهره‌هایی که در ماه‌های اخیر به آستان قدس رضوی پیوسته‌اند چهره‌هایی همچون فرهاد رهبر که این روزها ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد یا مسعود میرکاظمی وزیر نفت و نیرو در دوره محمود احمدی‌نژاد هم به چشم می‌آید. در این میان سید نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس هم به آستان قدس رضوی پیوسته است که نشان می‌دهد احتمالا خط و ربط رسانه‌ای این نهاد هم بی‌شباهت به خبرگزاری فارس نباشد.

فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس و چند نکته

فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در همه سال‌های اخیر با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده‌است. از جمله آنکه در روزهای مبارزات انتخاباتی ماجرای عدم پرداخت مالیات آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابع آن با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. در این میان اما ابراهیم رییسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به این موضوع این‌گونه پاسخ داد که «حضرت امام با دست‌خط خودشان نوشتند آستان قدس رضوی و شرکت‌های وابسته مالیات ندهند و آن را برای زائران و فقرا هزینه کنند.» موضوعی که با پاسخ و واکنش رییس سازمان امور مالیاتی کشور مواجه شد و تقوی‌نژاد گفت: «مقام معظم رهبری درباره معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته، اشاره به این مهم می‌کند که معافیت آستان شامل مالیات‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود».

البته ابراهیم رییسی برای این موضوع هم پاسخ جالبی داشت و گفت: «ما در آستان قدس، مانند همه جاهای دیگر مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی را پرداخت می‌کنیم و حتی ۳ تا ۴ برابر مالیات پرداختی به فقرای سراسر کشور کمک می‌کنیم، برای آنها مسکن تهیه می‌کنیم، طعام به آنها می‌دهیم. ما حساب‌وکتاب تمام کارهایی که انجام شده را داریم و حتی به مردم اعلام می‌کنیم که در صورت عدم معافیت مالیاتی چقدر ممکن بود به آستان قدس مالیات تعلق بگیرد و ما چندین برابر آن را به فقرا کمک کردیم که در عمل کمک به دولت نیز محسوب می‌شود زیرا وظیفه دولت بوده و ما در آستان قدس آن را انجام دادیم.»

روزهای جدید پیش روی آستان؟

ابراهیم رییسی برای باخت به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیامده بود. هرچند تمام نیرو و توان اصولگرایان صرف این کار شد اما آنچه اصولگرایان می‌خواستند به ثمر ننشست. ۱۶ میلیون رایی که ابراهیم رییسی توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کسب کند حاصل جمع آرای جبهه پایداری، حامیان محسن رضایی، حامیان باقر قالیباف، حامیان سعید جلیلی، حامیان علیرضا زاکانی و به بیانی همه اصولگرایان منهای حزب موتلفه بود اما رییسی با رفتاری که در ماه‌های پس از انتخابات از خود نشان داده است تا اندازه زیادی به این ذهنیت قوت می‌بخشد که احتمالا او نمی‌خواهد عنوان «کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری» را در آینده سیاسی خود حمل کند و تمایل دارد چیزی بیشتر از این باشد.

هرچند در ماه‌های اخیر احکامی برای اصولگرایانی که به او نزدیکتر هستند صادر کرده است تا جمع‌شان جمع بماند اما به نظر می‌رسد که او برنامه‌های مهم‌تری هم برای آینده داشته باشد که با توجه به امکانات اقتصادی آستان قدس دست آنها را برای آینده بیشتر بازمی‌گذارد. در این میان خبرهای جدیدتری در مورد احتمال تغییر در برخی سازمان‌های زیر مجموعه آستان قدس رضوی نیز به گوش می‌رسد که قرار است سایر اعضای ستاد ابراهیم رییسی نیز به آستان قدس رضوی اضافه شوند. در این میان اسم «میثم مداحی» ۲۸ ساله به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مدیریت بر مجموعه شهاب‌خودرو که زیر مجموعه آستان قدس رضوی است به گوش می‌رسید. چهره‌ای که در روزهای انتخابات ریاست بر ستاد فرزندان شهدا را برعهده داشته است و گویا از مدیر عاملی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد شهید به تازگی عزل شده است. بسیاری دیگر از چهره‌ها هم به صورت غیررسمی و بدون حکم این روزها در آستان قدس رضوی مشغول به کار هستند.

مشهد و خبرهای جدید

مشهد در روزهای اخیر آبستن رخدادهای بسیاری بوده است. علاوه بر تغییراتی که با رای یکپارچه مردم مشهد در شورای شهر این شهر رخ داده است و اصلاح‌طلبان را بر سر کار آورده است حالا در آستان قدس رضوی پایگاه اصولگرایان از همیشه قوی‌تر شده است. با‌این همه آغاز تجمعات از شهر مشهد آن هم با شعار علیه رییس‌جمهور از یک سو و همچنین اشاره رییس دفتر رییس‌جمهوری به آغاز شایعه استعفای رییس‌جمهور از این شهر نشان می‌دهد که رخدادها در مشهد شکل دیگری به خود گرفته است. «وقایع‌اتفاقیه» همین‌طور در گزارشی در مورد پشت پرده هشتگ «پشیمانم»، از برخی تحرکات در سه استان خراسان پیش از آغاز تجمعات خبر داده بود. هرچه هست تولیت ۵۷ ساله آستان قدس رضوی هرچند کمتر از دو سال است که بر این صندلی تکیه زده اما رخدادهای سیاسی مشهد را هم افزایش داده است و هم اینکه گویا تنها نمی‌خواهد یک تولیت یا یک کاندیدای شکست خورده باشد.

http://www.vaghayedaily.ir/newspaper.aspx?NewspaperTextID=1669

ش.د9604552

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات