تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۹۵
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سازوکار جدید ایجاد می‌کند

آخرین گام‌های جمنا

پایگاه بصیرت / مهشید ستوده / دبیر گروه سیاسی

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/10/27 – شماره 528 – صفحه 3)

از نفس افتاده‌اند. وحدت کردند و شکست خوردند. تشکیلات جدید درست کردند و بازهم شکست خوردند. حمایت هشت‌ساله از دولت محمود احمدی‌نژاد بر پیشانی‌شان هست که خودشان خوب می‌دانند نفس را از اردوگاه آنها گرفته است. هرچقدر هم که تلاش کنند خودشان را با لوگوی جدید به میدان سیاست بفرستند، همان پیشینه سرنوشتی جز شکست را برای آنها در پی ندارد. اصولگرایان به چندین تکه‌ پازلی تقسیم شده‌اند که هیچکس نمی‌تواند این تکه‌ها را در کنار هم بچیند و نقش اصولگرایان را پیش از سوم تیر ۸۴ ترسیم کند. این روزها جدیدترین ورژن تشکیلات اصولگرایی هم از نفس افتاده است.

سراب جمنا

جمنا در وهله اول مدینه فاضله اصولگرایان بود. سال گذشته در همین روزها همه اصولگرایان بر این باور بودند که تنها راه نجات آنها پس از باخت‌های سنگین در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری ۹۲، خبرگان ۹۴ و مجلس ۹۴ یک تشکل جدید و نوپاست. تشکلی که شاید بتوان در آن با مطرح کردن چهره‌های جدید، اصولگرایانی را که سال‌ها بود جز اختلاف با یکدیگر شرایط دیگری را تجربه نکرده بودند به وحدت رسیدند و قدرتی که از آنها کیلومترها فاصله گرفته بود را دوباره پس بگیرند. اصولگرایان اما اشتباه کرده بودند. تشکیل جمنا از همان ابتدای امر با لیست بلندبالایی از مشکلات مواجه شد که راه آنها را برای آینده مورد نظرشان ناهموارتر می‌کرد. با آنکه زیر یک سقف جمع شده بودند اما میزان اختلافات‌شان همچنان سر به فلک می‌کشید. بخشی از آنها به دنبال چهره‌های جدید بودند چون می‌دانستند چهره‌هایی همچون محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی یا محسن رضایی آنها را به همان سرنوشت قبلی یعنی شکست می‌رسانند.

بخش دیگر اصولگرایان که حامیان همان چهره‌های شکست‌خورده پیشین بودند از این تصمیم ناراضی بودند و همچنان معتقد بودند که برای حضور در عرصه انتخابات شانس دارند. همین موضوع هم باعث شد تا سنگ بنای اختلاف در وحدت اصولگرایان گذاشته شود. انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان یکی از کاندیداهای جمنا موضوع دیگری بود که اصولگرایان را دچار اختلاف کرد. انتخاب پنج کاندیدای اصلی جمنا یعنی «سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح» موجبات دلخوری چهره‌های زیادی از اصولگرایان را فراهم کرد. در این میان سعید جلیلی و محسن رضایی از جمله چهره‌هایی بودند که از این رای‌گیری دل خوشی نداشتند.

در این میان جز مهرداد بذرپاش که دیر به وزارت کشور رسید و پرویز فتاح که به‌گفته خودش قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات نداشت سه گزینه دیگر برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند اما انتخاب یکی از این چهره‌ها به‌عنوان کاندیدای اصلی اصولگرایان برای انتخابات، سخت‌ترین کار برای آنها بود. هر دو کاندیدای جمنا یعنی محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی در مناظرات آن‌چنان خوش ندرخشیدند. افزون بر اینکه در این میان حزب موتلفه زیر‌بار ساختار جمنا نرفته بود و با وجود آنکه کاندیدایش مصطفی میرسلیم در لیست کاندیداهای جمنا نبود اما در این انتخابات ثبت‌نام کرد و تا آخر هم در صحنه ماند.

انصراف اجباری قالیباف

محمد باقر قالیباف در میان کاندیداهای اصولگرا از همه بد عاقبت‌تر بود. با وجود آنکه تمایلی به کناررفتن از عرصه انتخابات نداشت اما اصولگرایان نمی‌خواستند چهره‌ای که دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده است پرچمدار آنها در انتخابات باشد و به‌همین‌دلیل تمام تلاش‌شان را کردند تا قالیباف را از عرصه انتخابات کنار بگذارند. قالیباف اما تا دوشنبه پیش‌از انتخابات هم از این صحنه کنار نرفت. ترجیح داد در همه مناظرات انتخاباتی شعارهایی را بدهد که تصور می‌کرد محمود احمدی‌نژاد با دادن آنها در سال ۸۴ توانسته بود مردم را جذب کند اما یک تماس تلفنی از سوی یکی از رهبران اصولگرا با او موجب شد تا او راضی به کناررفتن از عرصه انتخابات شود. موضوعی که بعدها در نامه‌ای که قالیباف به جوانان اصولگرا نوشت و از نواصولگرایی حرف زد نشان می‌داد که قالیباف چقدر از کنار گذاشته شدنش از عرصه انتخابات ناراضی است.

او حتی در اولین اظهاراتش پس از انتخابات و شکست اصولگرایان در این انتخابات در کنار شکست سنگین‌شان در انتخابات شوراهای شهر تهران در سخنرانی که در میان اعضای قرارگاه جهادی امام رضا(ع) داشت گفت: « من نمی‌خواهم برگردم و از انتخابات بگویم که چرا آمدم و چرا رفتم. بعضی افراد تحلیل می‌کردند که اگر این‌گونه یا آن‌گونه می‌شد شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد، خب این جزو بدیهیات است و این قدر عقل را باید برای ما قائل باشید که نسبت به این موضوع آگاهی و توجه داریم» وی در ادامه گفته بود: «به نظر من یکی از ضعف‌های ما این است که آن‌قدر در گذشته می‌مانیم که فکری به حال آینده نمی‌کنیم. به‌طور حتم، اگر همه بدانیم که وظیفه و کارمان چیست این بی‌میلی‌ها نسبت به همدیگر که برخی از آنها به دلایل واهی است، از بین می‌رود». این‌روزها شاید بیشترین فاصله میان اصولگرایان با محمدباقر قالیباف باشد که کنارگذاشتن اجباری او از عرصه انتخابات هم نتیجه‌ای جز شکست برای آنها نداشت.

سازوکار جدید جمنا

از جمنا در ماه‌های اخیر و پس از شکستی که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر خورده بودند دیگر خبری نبود. دیروز اما سید محمد حسینی یکی از اعضای جمنا یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مورد شرایط این روزهای اصولگرایان و وضعیت جمنا گفت: در جبهه مردمی ساختار جدیدی تعریف شده و در حال پیاده و اجرا شدن است. به گزارش تسنیم، سید محمد حسینی درباره آخرین اخبار جبهه مردمی، گفت: استان‌های کشور میان اعضای شورای مرکزی تقسیم شدند و هرکدام از اعضای شورای مرکزی مسئولیت ۲ یا ۳‌استان را به عهده گرفتند. با مشورت آنها ۱۰‌نفر اولیه در هر استان‌ انتخاب شده تا مجمع شهرستانی و بعد شورای شهرستان را تشکیل دهند.

سپس با تجمیع آنها مجمع استانی برگزار و در نهایت نیز مجمع ملی تشکیل خواهد شد. وی افزود: ساختار جدیدی که تعریف شده، در‌حال پیاده و اجرا شدن است تا کارها روی روال درست خودش انجام شود و برخی گلایه‌ها که وجود داشت دیگر تکرار نشود. ساز‌و‌کار معقول و منطقی در‌نظر گرفته شده است که در مجمع شهرستان چه کسانی عضو باشند. عضو شورای مرکزی جبهه مردمی درباره زمان برگزاری مجمع ملی جبهه مردمی، عنوان کرد: ماه‌های منتهی به سال جاری مجمع‌های عمومی استان‌ها برگزار خواهد شد و بعد از آن سال آینده مجمع ملی برگزار می‌شود». اصولگرایان خودشان هم خوب می‌دانند که پس از پنج باخت پی‌درپی به رقیب، آن هم با وجود وحدتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر داشتند بازهم برنامه‌ای برای آینده ندارند. هرچند در ماه‌های اخیر تمام تلاش‌شان را برای حمله به دولت یا لغو برجام به‌کار گرفته‌اند اما آوایی جز نفس‌های آخر از اردوگاه اصولگرایان به‌گوش نمی‌رسد.

http://www.vaghayedaily.ir/newspaper.aspx?NewspaperTextID=2175

ش.د9604553

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات