صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در انقلاب‌هایی که در دنیا وجود داشته، با گذشت زمان، مردم خسته شدند، راه‌ها عوض شده، هدف‌ها تغییر پیدا کرده. اما ملت ما با یک عزم راسخی، حرکت مستقیمی را تا امروز ادامه داده؛ این حادثه‌ مهمی است.(1390/12/12) ***ایام‌الله دهه فجر مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
توان دفاعی باید تقویت شود

سخنان و مواضع رئیس‌جمهور محترم در سومین روز از دهه فجر و در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشور که صبح دیروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مواضعی مناسب هم از نظر سیاست داخلی و موقعیت زمانی قرار داشتن در ایام دهه فجر و تبیین دستاوردهای شکوهمند انقلاب بود و هم مواضعی انقلابی در پاسخگویی به ژاژخایی‌های مقامات آمریکایی و طرح‌های خبیثانه ترامپ بود که این روزها وقیحانه مرحله جدیدی از دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون را کلید زده و سخت به دنبال یارگیری از اروپا و منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت ضد صهیونیستی است.
آقای روحانی ضمن اشاره به این موضوع که در جهان امروز، هر روز همه در حال تهدید همدیگر هستند و آمریکایی‌ها وقیحانه‌ بحث ساخت سلاح‌های جدید را مورد توجه قرار داده‌اند، در فرازی از سخنان خود تأکید کرد: «ما همیشه نیازمند قدرت دفاعی هستیم، تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد ما هم باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم.» وی با اشاره به دستاوردهای نظام و خودکفایی در حوزه ساخت سلاح‌ها و تجهیزات جنگی، هدف از تقویت قدرت ملی را صلح و بازدارندگی دانست و درباره خط مذاکره جدید غرب گفت: «ملت و مسئولان درباره توانمندی دفاعی‌شان نیاز به مذاکرات با هیچ‌کس و توافق با هیچ قدرتی ندارند و نخواهند داشت.»
این موضع انقلابی و مقتدرانه دقیقاً موضع نظام و مردم عزیز ایران اسلامی نیز هست؛ چرا که مردم و مسئولان فهیم ایران برخلاف اعتمادی که به خودی‌ها دارند، اساساً هیچ اعتمادی به دلیل تجربه‌های متعدد به آمریکایی‌ها و ادامه‌دهندگان سیاست‌های آنها در داخل ندارند و رفتار آنها را همواره مبتنی بر استانداردهای دوگانه و ریاکارانه تحلیل می‌کنند.
بی‌تردید، در شرایطی که آمریکا از یک‌سو به دنبال جلب حمایت و نظر اروپایی‌ها برای تجدید نظرـ بخوانید از بین بردن‌ـ در برجام است و از سوی دیگر در سیاست جدید دفاعی خود، تقویت و کوچک‌سازی متکثرانه تسلیحات اتمی را برای ناامن‌سازی جهانی و تهدید نسل بشریت دنبال کرده و از بی‌ثبات‌کنندگان منطقه حمایت می‌کند، دفاع از خود و تلاش برای تقویت بنیان‌های این دفاع واجب شرعی، عقلانی و مشروع از نظر عرف و رویه حقوق بین‌الملل است و باید ادامه یابد. ان‌شاء‌الله
 
▼ گزارش روز
یک خبر بد!

«مسئولان یکی از بنیادهای مهم کشور تصمیم گرفته‌اند مبلغ 63 میلیارد ریال صرف نماکاری دو ساختمان این بنیاد کنند. همچنین مبلغ 2/7 میلیارد ریال برای طراحی آب‌نمای کنار این ساختمان‌ها و مبلغ 74 میلیارد ریال بودجه برای بهسازی محوطه بیرونی این ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که محوطه قبلی هیچ ایراد و مشکلی نداشت. به علاوه برای بازسازی و تغییر دکوراسیون ساختمان 9 طبقه این بنیاد که ستاد بنیاد هم می‌باشد و محل استقرار رئیس و معاونان و مدیران و کارکنان آن است، مبلغ 628 میلیارد ریال و برای همین خدمات در ساختمان 15 طبقه دیگر متعلق به این مجموعه مبلغ 414 میلیارد ریال بودجه تخصیص داده شده است.» این جملات بخشی از اخبار و اطلاعاتی است که در روزهای اخیر درباره هزینه‌کرد یکی از بنیادهایی که از منابع عمومی ارتزاق کرده و وظیفه ذاتی و فلسفه وجودی‌اش محرومیت‌زدایی از جامعه است، منتشر شده است؛ اخباری که ابتدا از سوی برخی از چهره‌های شناخته شده در فضای مجازی مطرح شد و سپس بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و تا هنگام تنظیم این  نوشتار هیچ تکذیبه‌ای در این باره منتشر نشده و هیچ واکنش رسمی یا پاسخی از سوی مسئولان بنیاد مربوطه در این زمینه رسانه‌ای نشده است. خبری که انتشار آن مصداق بارز «خبر بد» است؛ خبری که ضمن هدررفت سرمایه‌های ریالی و مادی، کشور را در سایه مدیریت تنبل، اشرافی و غیر انقلابی نشان می‌دهد و می‌تواند به سرمایه‌های معنوی نظام و کشور که همانا امید و همراهی مردم است، صدمه‌های جدی وارد کند. صدمه‌ای که ترمیم آن بسیار دشوار است و نتایج و پیامدهای آن بسیار نگران‌کننده خواهد بود. موضوعی که مشکل اصلی کشور در سال‌های اخیر را که نبود مدیریت انقلابی، جهادی، متخصص و پر تلاش است، یک بار دیگر به نمایش می‌گذارد.

▼ اخبار ویژه                   
انتخابات آینده را واگذار می‌کنیم

یکی از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در جمعی از همفکران خود، با اشاره به اینکه اصولگرایان پس از دو سه شکست اخیر، عبرت گرفته و به یک جمع‌بندی رسیده‌اند، تأکید کرده است: ما هم باید تکلیف خودمان را با حامیان و بدنه مشخص کنیم. وی گفته است: همه دوست داریم مستقل عمل کنیم و اصلاحات به همان اصلاحات قبل بازگردد؛ اما رودربایستی داریم، خجالت می‌کشیم که اعلام کنیم. بنابراین باید زودتر این جدایی را که قطعاً صورت می‌گیرد، پیش از هرگونه هزینه انجام دهیم. وی در پایان با اشاره به عملکرد غیر قابل دفاع فراکسیون امید در مجلس، پیش‌بینی کرده است؛ اگر دومینوی شکست و تزلزل اصلاحات شروع شود، کار سختی پیش‌رو خواهیم داشت و انتخابات‌های آینده را یکی پس از دیگری واگذار خواهیم کرد.

کمپین بی‌غیرتی در شبکه‌های اجتماعی

مدتی است در برخی شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام کمپین‌هایی راه افتاده که از زوج‌های جوان درخواست می‌کند عکسی دو نفره از مراسم نامزدی یا عروسی خود ارسال کنند تا برای عموم منتشر شود! دو سال پیش نیز یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای از مخاطبانش خواسته بود فیلم‌های عروسی‌شان را برای آنها ارسال کنند تا به بهترین فیلم عروسی جوایزی داده شود! امروزه بسیاری از زوج‌های جوان اگر روحیه خوبی نداشته باشند، به سراغ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌روند. باید توجه داشت مراجعه به این شبکه‌ها رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مانند مقایسه‌های منفی) را در افراد تشدید می‌کند.

▼ اخبار
1ـ چه کسانی در فهرست ترور موساد هستند؟
روزنامه «الجریده» کویت نوشت،‌ به دنبال تهدید بشار اسد برای هدف قرار دادن تأسیسات حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی در صورت حمله به سوریه، یگان «قیساریا» نام اسد را در فهرست ترورهای خود قرار داده است که این امر در تاریخ فعالیت این یگان بی‌سابقه است. این روزنامه به نقل از یک منبع خاص نوشت، یگان مذکور بیشتر کسانی را که از دیدگاه تل‌آویو در عملیات‌های تروریستی دست داشته‌اند یا رؤسای گروه‌های تروریستی از دیدگاه رژیم صهیونیستی را در فهرست خود قرار می‌دهد؛ اما درج نام رئیس‌جمهور یک کشور در فهرست ترور امری غیر عادی است. طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی به بشار اسد همچون رئیس یک گروه تروریستی که خطری برای منافع آن به شمار می‌آید، نگاه می‌کند و این امر به ویژه پس از آنکه اسد توانست با کمک ایران و روسیه بخش‌های بزرگی از سوریه را بازپس‌ بگیرد، تشدید شده است. به نوشته روزنامه الجریده، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله، «شیخ نعیم قاسم» معاون وی و سردار «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در فهرست ترور موساد قرار دارند.

2ـ ردّپای رانت در صادرات فرآورده‌های نفتی

علی‌اکبر کریمی، عضو هیئت تحقیق و تفحص قاچاق کالا با بیان اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا  یکی از اولویت‌های اصلی کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است، گفت: هرچند طی سال‌های اخیر حجم قاچاق کالا در کشور و قاچاق فرآورده‌های سوختی با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده اما به تازگی اخباری درباره افزایش مجدد قاچاق سوخت از مرزهای کشور، به ویژه مرزهای شرقی کشور شنیده می‌شود. وی گفت: قاچاقچیان گازوئیل، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی را از ایران به کشورهای همسایه شرقی و غربی رسانده و سود سرشاری را عاید خود می‌کنند. کریمی با بیان اینکه افزایش قاچاق سوخت نگرانی‌های جدی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده است، گفت: ردّپای برخی از رانت‌ها و منافع خاص در صادرات فرآورده‌های نفتی مشاهده می‌شود و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

3ـ دستگیری و انهدام 250 تیم تروریستی در کشور

سردار مجتبی فدا، جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان‌(عج) با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای برهم زدن آرامش در کشور و با بیان اینکه آرامش و امنیت امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در 150 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: در دو سال و نیم گذشته نزدیک به 250 تیم تروریستی با تلاش ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات، پیش، حین ورود و پس از داخل شدن به مرز دستگیر شده‌اند. وی همچنین با اشاره به حوادث اخیر گفت: روز جمعه هشتم دی ‌ماه نخستین کسی که در اصفهان در کنار سی‌وسه پل دستگیر شد، خبرنگار رادیو فردا بود؛ کسی که خبر، اطلاعات و اخبار لحظه به لحظه اغتشاشات را به خارج از کشور منتقل می‌کرد.

4ـ انقلاب اسلامی ایران شرایط را تغییر داد

اندیشکده صهیونیستی «بگین سادات» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تحلیلی را منتشر کرد که در آن آمده است: «نظام ایران با گذشت 39 سال از انقلاب، حاکمیت خود را قدرتمند کرد و هیمنه خود را در خاورمیانه به نمایش گذاشت. تغییری که انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) در جهان بر جای گذاشت، قابل مناقشه نیست؛ تغییری که هویت، آرمان‌ها و طرز فکر رهبر انقلاب این کشور را در جهان پی‌ریزی کرد. انقلاب ایران از ابتدا تاکنون دامنه نفوذ خود را بر وفق مراد خود در منطقه گسترش می‌دهد و با قدرت در برابر چالش‌هایی که انقلاب ایران را تهدید کرده است، مقابله کرده که این مسئله موفقیتی مهم برای نظام ایران محسوب می‌شود.»

▼ اخبار کوتاه
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است روسیه در حال ساخت اژدر‌های هسته‌ای میان‌قاره‌ای است که می‌توانند از زیر دریا هزاران کیلومتر را طی کنند و سواحل و پایگاه‌های نظامی آمریکا را هدف قرار دهند. این اژدر به گونه‌ای طراحی شده است که مناطق وسیعی را به مواد رادیواکتیو آلوده کند. برخی از کارشناسان نظامی برد این اژدر را ۱۰ هزار کیلومتر تخمین زده‌اند و مقامات نظامی آمریکا از این اژدر به نام «اسلحه روز قیامت» یاد می‌کنند.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور حکم محکومیت برای جاسوس هسته‌ای که طی 9 بار ملاقات با مأموران اطلاعاتی بیگانه، اطلاعات کشور از جمله در زمینه تحریم‌ها و امور هسته‌ای را به سرویس اطلاعاتی آمریکا و یک کشور اروپایی داده بود، خبر داد و گفت: در این پرونده فرد مذکور به شش سال حبس تعزیری و ضبط و استرداد وجوه دریافتی محکوم شده است.
سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، کره شمالی در سال گذشته با صادرات زغال سنگ، آهن، فولاد و دیگر کالاهایی که شامل تحریم‌های این سازمان بوده‌اند، تحریم‌ها را به سخره گرفته است. گزارش کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد، کره شمالی از طریق صادرات اقلام ممنوعه بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷ موفق شده است ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: کیفیت بالا و قیمت تمام شده ارزان قطعات ایرانی سبب شده است تا شرکت‌های فرانسوی برای واردات قطعات از ایران برنامه‌ریزی کنند. وی افزود: قرار است در الجزایر کارخانه‌ای مشابه با ایکاپ (کارخانه مشترک ایران خودرو و پژو) تأسیس شود.
آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگرچه برخورد با شاخه‌های فساد لازم است، اما ریشه‌کنی فساد ضروری‌تر است؛ زیرا در این صورت، شاخه‌ها هم خشک خواهد شد و این زمانی امکان‌پذیر است که نیروهای مبارزه‌کننده با فساد از نیروهای انقلابی، مسلمان و ولایی گزینش شوند.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: باید معترف بود در شش ماه سپری شده از دوران مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است.
حجم تجارت ایران و آفریقا در 9 ماه سال 96، 763 میلیون دلار بوده که از این میزان 518 میلیون دلار صادرات ایران به آفریقا و 245 میلیون دلار شامل واردات ایران از قاره آفریقا بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات