صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 17 بهمن

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نظام جمهوری اسلامی، هم ثبات دارد، هم تحول دارد. ثبات وجود دارد، یعنی حرکت، یک حرکت مستمری است به سمت آرمان‌ها؛ تذبذب و عوض کردن راه وجود ندارد؛ حرکت در خط مستقیم به سمت آرمان‌های معین است؛ اما سازوکارها عوض می‌شود.(90/7/24) ***ایام‌الله دهه فجر مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
الگوی بی‌بدیل

جمهوری اسلامی از متن دین برخاست و به دست بزرگ‌ترین رهبر دینی معاصر هدایت شد و از تمام ظرفیت استوار دین بهره جست؛ از این رو سرنوشت و سرگذشت آن با هر نظام سیاسی دیگر که صرفاً‌ بر بنیان‌های سیاسی و اقتضائات زمانی بنا شده است متفاوت شد. این نظام دینی اگرچه با حجم گسترده‌ای از توطئه‌ها و دشمنی‌های خارجی و داخلی مواجه شد، خط و جهت خود را از دست نداد. انقلاب‌های دیگر نظیر انقلاب‌های فرانسه و شوروی که جنبه جهانی داشتند و انقلاب‌های الجزایر، هند و چین که جنبه داخلی داشتند در فاصله کوتاهی پس از پیروزی دچار انحراف اساسی شدند و به خطی که رهبران آن ترسیم کرده بودند، وفادار نماندند؛ اما حضرت امام(ره)،‌ امروز در چهل سالگی پس از پیروزی و با وجود آنکه نزدیک به 30 سال از رحلت ایشان می‌گذرد، هنوز در بین مردم و مسئولان نظام «عزیز» ‌است و خطوط راهبردی تعیین شده از جانب ایشان محفوظ مانده است.
امروز رهبر معظم انقلاب بیش از همه بر لزوم حفظ خطوط ترسیم شده از سوی امام خمینی(ره) تأکید دارد و این در جهان بی‌سابقه است. بنیانگذار انقلاب اسلامی در ایران به عنوان رهبری الهی شناخته می‌شود و از این رو گذر زمان نمی‌تواند غباری بر راه او بنشاند. حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در این باره می‌فرمایند: «شخصیت امام با هیچ‌کدام از رهبرهای دنیا قابل مقایسه نیست؛ او را فقط با پیامبران و اولیاء و معصومان می‌توان مقایسه کرد،‌ او شاگرد و دنباله‌رو آنان بود و به همین خاطر نمی‌توان با رهبرهای سیاسی دنیا مقایسه‌اش کرد.» رهبری امام(ره) در رهبری پس از وی با قوت امتداد پیدا کرد و از نظر رهبر پس از امام هیچ چیز مهم‌تر از ادامه راه امام نیست. ایشان رمز این ایستادگی بر راه امام را این‌گونه تبیین فرموده‌اند: «خدا را شکر می‌کنیم که با همه وجودمان سخن او را باور کردیم و پشت سر او حرکت کردیم و متوقف نشدیم و در نیمه راه، ‌او را رها نکردیم.»
بر اساس این انقلاب اسلامی در داخل «سرزمین مادری» خود مستحکم شد و طوفان‌ها نتوانست هویت و قدرت آن را کاهش دهد. اگر این انقلاب در داخل و از سوی مردم و مسئولان آن با سؤال و امتناع مواجه می‌شد، دیگران در حقانیت و ماندگاری آن تردید می‌کردند و به آن نمی‌پیوستند.

▼ گزارش روز
هدف چیست؟

درست در روزی که آلودگی هوا در تهران به وضعیت قرمز رسیده است، شاخص هوای پایتخت بر اساس اعلام سازمان کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در برخی مناطق از 200 نیز عبور کرده و مدارس را به تعطیلی کشانده است؛ درست هنگامی که همه مسئولان، رسانه‌ها و مردم از لزوم اتخاذ تدابیر ویژه و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای حل مشکل آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها سخن می‌گویند و کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر امروز در حوزه رفع این معضل هزینه نکنیم، سال‌های آینده باید چندین برابر بودجه مورد نیاز برای حل بحران آلودگی در بخش سلامت هزینه کنیم! خبر می‌رسد که کمیسیون تلفیق، بودجه 2700 میلیارد تومانی پیشنهادی برای متروی تهران را به 229 میلیارد تومان کاهش داده است! خبر می‌رسد که بهای بلیط‌های مترو در پایتخت به زودی 20 درصد افزایش خواهد یافت! خبری که معنای ساده آن می‌شود افزایش هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل عمومی در تهران بزرگ و کاهش توانایی سازمان مترو برای توسعه خطوط و واگن‌ها! یعنی سیاستی مغایر گفته مسئولان و تأکید رسانه‌ها و مطالبه مردم؛ تصمیمی که نتیجه قطعی آن کاهش روند توسعه مترو، کاهش استفاده مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی و در نتیجه افزایش استفاده از خودروهای شخصی، افزایش ترافیک، افزایش مصرف سوخت و به طبع آن افزایش آلودگی هوا خواهد بود. این در حالی است که یکی از راه‌حل‌های جدی و تجربه شده برای کاهش آلودگی هوا ارزان و حتی رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی و تخصیص یارانه‌های ویژه برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و دیگر ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها است! با این وصف، سؤال این است که این تصمیمات عجیب بر اساس کدام منطق و برای حل کدام مشکل مردم اتخاذ می‌شود؟ آیا مسئولان به ویژه نمایندگان مردم که با رأی آنها و برای پیگیری مسائل و مشکلات‌شان انتخاب شده‌اند به دنبال حل مشکلات هستند یا تشدید آن؟!

▼ اخبار ویژه
 رد گم‌ کنی با انگ سیاسی‌کاری!

اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره شائبه سیاسی‌کاری در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند چون بیشترین تحقیق و تفحص از سال 92 به بعد بوده است، پس سیاسی‌کاری صورت گرفته، درست نیست؛ تمرکز روی سال‌های 92 تا 95 بود؛ زیرا عمده تخلفات صندوق ذخیره در این سال‌ها اتفاق افتاد و ربطی به سیاسی‌کاری و ملاحظات سیاسی نداشت. وی با بیان اینکه با استفاده از عباراتی چون سیاسی‌کاری اذهان را از تخلفات صندوق ذخیره منحرف می‌کنند، ادامه داد: اعضای کمیته تحقیق و تفحص از طیف‌های مختلف سیاسی کشور هستند و هرگز بر اساس منفعت جناح سیاسی عمل نشده است و هرگونه تخلفی را در صندوق ذخیره فرهنگیان بدون اغماض بررسی کرده‌ایم.

به نفع سه درصد جامعه!
جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران از یارانه ۴۰ هزار میلیارد تومانی اختلاف ارز آزاد و دولتی به نفع سه درصد جامعه خبر داد و نوشت: امروز تفاوت نرخ مبادله‌ای یورو با بازار آزاد، حدود 1600 تومان بود؛ یعنی به ازای هر یک میلیارد یورو 1600 میلیارد تومان تفاوت. یارانه فروش 25 میلیارد یورو کم و بیش مساوی است با مجموع یارانه نقدی. با این تفاوت که یارانه اولی به جیب سه درصد جامعه می‌رود و یارانه دومی به جیب بیش از 97 درصد مردم.

▼ اخبار
1ـ سرمایه‌گذاران اروپایی هم معترض شدند!

لودویچ سوبران، مدیر شرکت بیمه اعتباری «اویلر هرمس» با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا در دوران پسابرجام و رفتار غیرسازنده این کشور، گفته است: «از یک سال پیش ترس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا بر نگرانی سرمایه‌گذاران فرانسوی افزوده است. به ویژه آنکه هنوز خاطرۀ جریمۀ 8/9 میلیارد دلاری بانک فرانسوی «BNP Paribas» در سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل نقض قوانین وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران و برخی دیگر از کشورها در اذهان زنده است.» هرمس با تأکید بر اعمال جریمه‌ها در زمان ریاست‌جمهوری اوباما و پس از برجام علیه بانک‌هایی که با ایران مبادلاتی داشتند، درباره بانک فرانسوی «BNP Paribas» گفت: «جریمۀ 8/9 میلیارد دلاری بانک فرانسوی مذکور یکی از این تحریم‌هاست. پیش از این اقدام آمریکا، بانک‌های مختلف آلمانی، روسی، چینی و حتی اشخاصی از ترکیه به دلیل ارتباط با ایران جریمه شدند، اتفاقی که کاملاً برخلاف مسیر برجام و تعهدات آمریکا، مخرب و غیر سازنده محسوب می‌شود.»

2ـ اصلاح‌طلبان همچنان بر مذاکره اصرار دارند!
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود به قلم جاوید قربان‌اوغلی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات نوشت: «اروپا، روسیه و چین با ماجراجویی‌های ترامپ در توافق هسته‌ای مخالف هستند، با ‌وجود این، تحولات نمایانگر تلاش آمریکا برای تغییر زمین بازی، جلب نظر متحدان اروپایی به مباحث موشکی، تحولات منطقه و افزایش تنش و آغاز دوباره مرحله جدیدی از جنگ سرد با روسیه و چین است تا همگی آنان را به همراهی با استراتژی خود درباره ایران وادار کند... اکنون فرصت مناسبی را برای انعطاف در سیاست‌های منطقه‌ای ایران در رابطه با کشورهای منطقه و برهم‌زدن ائتلاف‌های گذشته فراهم کرده است که این تحولات را در راستای منافع خود تفسیر می‌کنند. از این ‌رو بازگشایی کانال‌های مذاکره براساس منطق برد ـ برد، با وجود دشواری‌هایی که ناشی از عمیق‌شدن کدورت‌هاست، هنوز می‌تواند راهکار مناسبی برای ناکارآمدکردن سیاست‌های آمریکا به منظور استفاده ابزاری از کشورهای منطقه با هدف برخورد با ایران باشد.»

3ـ سعودی‌ها نخست‌وزیر لبنان را تهدید کردند
روزنامه الکترونیکی «ایلاف» که از لندن بروزرسانی می‌شود و به طور غیرمستقیم، منتسب به عربستان سعودی است، گزارش داد افراد مطلع از تحولات لبنان و تحرکات سعد حریری و سفرش به ترکیه می‌گویند «سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از عربستان دور شده و به سوی ترکیه در حرکت است.» این منابع گفته‌اند، سفر اخیر سعد به ترکیه نه صرفاً برای هماهنگی سیاسی و کمک به لبنان، بلکه در چارچوب موضع‌گیری اهل سنت لبنان در زمین بازی اخوانی ترکیه بود. ایلاف همچنین نوشت: یک مسئول سعودی به تازگی با یک وزیر لبنانی تماس گرفته و به او گفته است «حرکت سریع حریری به سوی ترکیه، برایش گران تمام خواهد شد؛ چون عربستان برای او و لبنان هیچ چیزی کم نگذاشته است.»

4ـ تلاش دولت برای منصرف کردن نمایندگان!
محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با انتقاد از عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس در طرح نکردن سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات اعتباری در صحن پارلمان، گفت: معاونان پارلمانی دولت در جلسه علنی مجلس، فُرم‌هایی حاوی اسامی نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور به همراه محل قرارگیری‌شان در صحن مجلس در دست داشتند و طبق اسامی سراغ نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور می‌رفتند تا آنها را از سؤال از آقای روحانی منصرف کنند. وی افزود: معاونان پارلمانی اصلاً طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نباید در بین صندلی‌های نمایندگان تردد داشته باشند؛ اما هیئت‌رئیسه و رئیس جلسه هم هیچ تذکری نداد که این موضوع نشان‌ می‌دهد می‌خواهند فرصتی برای دولت به منظور انصراف نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور فراهم شود.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه حوزه پیام‌رسان در اختیار بخش خصوصی است و دولت مسئولیتی برای توسعه آن ندارد، گفت: فضای پیام‌رسان یک فضای اقتصادی بزرگ برای کشور است و تکالیف وزارت ارتباطا‌ت در حوزه پیام‌رسان نسبت به بخش خصوصی شامل در اختیار قرار دادن فضا برای سرورها، تعیین تعرفه و اختصاص وام‌های کم‌بهره و متناسب با نیازها و در اختیار قرار دادن پهنای باند است.
بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از طرح دو فوریتی نمایندگان برای کاهش عوارض واردات خودرو خبر داد و گفت: دولت حقوق ورودی خودروهای وارداتی را از ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و این رشد نگران‌کننده است و توجیهی ندارد؛ اما در طرحی که قرار است در مجلس مطرح شود، پیشنهاد کاهش عوارض ورودی حداکثر تا 55 درصد مطرح شده است.
عبدالرحمن ندیمی، معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد با بیان اینکه نرخ ارز محاسباتی بودجه باید به یورو تغییر کند، گفت: ۸۰ درصد مردم نگاه‌شان به دلار است و حتی نمی‌دانند یورو چه قیمتی دارد. مبنای ارز عملیات و فعالیت‌های بزرگ کشور با یورو است؛ اما اثر دلار در بازار و میان افراد بیشتر است که باید اصلاح شود.
منابع آگاه اعلام کردند، دولت سعودی از مقامات سازمان‌های امور زیارتی کشورهای گوناگون خواسته است اعمال 5 درصد مالیات بر حج را از سال 2018 در نظر بگیرند. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی منابع آگاه، زائران حج 2018 مجبور خواهند بود برای استفاده از امکانات حمل‌ونقل، اسکان و خدمات دیگر این مالیات را بپردازند.
خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات غربی درباره تنش بین امارات و قطر نوشت: «رقابت بین عربستان و متحدانش با ایران در حال شدت گرفتن است. این کشورها دهه‌هاست که شرکای تجاری و امنیتی مهم برای غرب هستند و اگر بین آنها اختلاف ایجاد شده و حملات نظامی انجام شود، ایران سود برده و آمریکا بازنده می‌شود.»
گروه «Tax Justice Network» در گزارش شاخص‌های پنهان مالی سال 2018 خود اعلام کرد: سوئیس فاسدترین کشور جهان از نظر ساختار مالی است و پس از این کشور، آمریکا و جزایر کایمن قرار دارند.
رئیس‌جمهور کماکان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا نمی‌کند. این موضوع از دوران آقای هاشمی‌رفسنجانی وجود داشت و در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تداوم یافته و بسیار طولانی‌مدت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات