صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۵۰

تاريخ انقلاب در معرض تحريف!/نمایش مردود نیکی‌هیلی/جنبلاط: هرگز به عربستان سفر نخواهم کرد

تاريخ انقلاب در معرض تحريف!/تمرکززدایی هوشمند/ نمایش مردود نیکی‌هیلی/ جنبلاط: هرگز به عربستان سفر نخواهم کرد/آمریکا به دنبال بهانه‌سازی برای حضور در منطقه/▼ اخبار کوتاه.....
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تاريخ انقلاب در معرض تحريف!

در سي‌و‌نهمين سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامي قرار داريم و قطار انقلاب اسلامي در مسير حرکت به سمت تحقق اهداف و آرمان‌ها، با موانع و مشکلات متعددي مواجه است که بررسي آنان با هدف اصلاح و مرتفع کردن آنان ضرورتي فوريت يافته به شمار مي‌آيد. دهه فجر فرصت مناسبي است تا آنچه در طول اين چهار دهه بر ملت ايران گذشته است، مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد و نقاط قوت و ضعف مسیر طی شده در بستري تاريخي آشکار شود.
از معضل کارآمدي و شايسته‌سالاري و کوشش براي تحقق عدالت و... که بگذريم، يکي از خطرهایی که انقلاب اسلامي را تهديد مي‌کند، تحريف تاريخ آن است. افراد و گروه‌هاي سياسي گوناگون گاه در جايگاه تغيير حقايق به نفع خود عمل کرده و روايت ديگري وراي حقيقت را از گذشته تصويرسازي ميکنند. اين تحريف معمولاً با هدف خروج از بدنامي و فرار از پاسخگويي صورت مي‌گيرد. پشيمانان از گذشته و آنهايي که در طول اين ايام دستخوش تحول و استحاله فکري شده‌اند، کم نيستند که به ميدان تاريخ آمده و جبران ضعف‌هاي خود را در تحريف تاريخ مي‌يابند!
در اين ميان، آنچه به مسلخ مي‌رود، حقيقت است و مخاطبانی از نسل جوان امروز که نه تنها راهي هموار براي فهم آنچه گذشته است، نمي‌يابند؛ بلکه بر سردرگمي‌هاي‌ آنها افزوده می‌شود و گاه در پيچ و خم‌هاي اين روایت‌ها و قرائت‌هاي گوناگون گير کرده و از فهم حقيقت مأيوس می‌شوند!
در اين ايام، افراد گوناگونی به بهانه فرارسيدن دهه فجر حوادث انقلاب را شرح داده‌اند که متأسفانه حاوي نکاتي نادرست و تاريخ تحريف‌شده است. برای نمونه در «همايش بازرگان و انقلاب اسلامي» يکي از اعضاي نهضت آزادي تلاش کرده تا عملکرد پر انتقاد دولت موقت را تطهير کرده و آن را به مثابه دولتي موفق معرفي کند! مدتي پیش نيز در انتخابات گذشته به ياد داريم که چطور برخی جريان‌هاي سياسي تلاش کردند با جابه‌جايي شهید و جلاد بهره‌هاي سياسي خود را از گذشته کسب کنند.
مراقبت از تاريخ انقلاب اسلامی، امروز يکي از وظايف نيروهاي انقلابي و دغدغه‌مندان انقلاب اسلامي است که نبايد از آن غافل شد.

گزارش روز
 تمرکززدایی هوشمند

چند روز  مانده تا 22 بهمن ماه، روزی که از سال 1357 به بعد در تاریخ ایران معنایی دیگر یافته است؛ روزی که 40 سال است نشانه‌ای شده است از خواست یک ملت برای تغییر؛ برای پایان دادن به ظلم، برای نه گفتن به استعمار و استبداد. 22 بهمن روز جشن ملی ما نزدیک است؛ اما پس از 40 سال چقدر به آرمان‌ها و اهداف انقلاب نزدیک شده‌ایم؟ واقعیت این است که با وجود سنگ‌های کوچک و بزرگی که دشمنان خارجی و دوستان نادان داخلی جلوی پای ملت ایران انداختند، راه زیادی آمدیم؛ اما راهی طولانی در پیش داریم که برای طی کردن آن شرط اول آسیب‌شناسی و بازشناسی عملکرد 40 ساله است. در این نوشتار کوتاه به یکی از این آسیب‌ها اشاره خواهیم کرد که عبارت است از وابسته شدن نیروهای انقلابی و جوانان مؤمن به نهادهای حکومتی و تمرکز بیش از حد بر مسئله رسانه. در این موضوع که بصیرت‌افزایی و کار رسانه‌ای در برابر هجمه‌های بی‌امان دشمنان اعم از غول‌های رسانه‌ای غربی و دلقک‌های ضد انقلاب امری واجب است و در این مسئله که نظام باید از جریان رسانه‌ای انقلاب حمایت ویژه کند، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما تمرکز بیش از حد بر این ماجرا می‌تواند این فرصت را به تهدید تبدیل کند؛ زیرا انقلاب اسلامی به جز کار رسانه‌ای، کارهای بر زمین مانده بسیار دیگری نیز دارد و به همین دلیل ما امروز نیازمند تمرکززدایی هوشمند هستیم، به این معنا که با حفظ جریان رسانه‌ای انقلاب، حوزه فعالیت‌های نیروهای انقلابی را به صورت هدفمند به همه حوزه‌ها بسط دهیم. امروز نیازمند خلاقیت، ریسک‌پذیری، شجاعت و نوآوری جوانان انقلابی در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم که نمونه‌های آن را می‌توان در حرکت‌های جهادی در مناطق محروم مشاهده کرد. ما امروز نیازمند حضور جوان مؤمن انقلابی در موضوعات اجتماعی هستیم؛ ما امروز نیازمند حضور این بازوان پرتوان کشور در حوزه محیط زیست و... هستیم و لازمه رفع این نیازها تلاش برای هدایت و به‌کارگیری این ظرفیت بزرگ کشور در عرصه‌های گوناگون است.

اخبار ویژه
 نمایش مردود نیکی‌هیلی

رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا در یادداشتی در نیویورک‌تایمز به نقش خودش در صحنه‌آرایی‌ها برای آغاز جنگ عراق در سال 2003 اعتراف کرد. وی نوشت: «15 سال پیش، کالین پاول برای توجیه جنگ پیشگیرانه با عراق سخنرانی کرد. من در جایگاه رئیس دفتر او، به صحنه‌آرایی درباره اینکه جنگ تنها راه چاره است، کمک کردم که آن تلاش به بروز یک جنگ منجر شد. جنگی که مضراتی فاجعه‌بار برای منطقه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا در پی داشت و کل خاورمیانه را بی‌ثبات کرد.» «لاورنس ویلکرسون» سپس به نمایش تبلیغاتی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران اشاره کرد و آنها را مردود دانست و نوشت: «خانم هیلی هم درست مانند پاول از تصاویر ماهواره‌ای و سایر شواهد فیزیکی موجود، که تنها در اختیار جامعه اطلاعاتی آمریکا هستند، برای اثبات مدعای خود استفاده کرد؛ اما این شواهد تا حد زیادی مستند نیستند.»

پیمانی علیه ایران!
وبگاه «اینترپرتر» وابسته به مؤسسه سیاست‌های بین‌المللی استرالیا در مقاله‌ای به موضوع روابط ایران و استرالیا پرداخته و می‌نویسد: این کشور جنگ پشت پرده با ایران دارد و اسناد محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد استرالیا با امارات از سال 2002 برای همکاری علیه آنچه خصومت‌های ایران نامیده، پیمانی را منعقد کرده است.

اخبار
1ـ جنبلاط: هرگز به عربستان سفر نخواهم کرد

«ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و از چهره‌های سرشناس طایفه دروز لبنان گفت: در صورت دعوتش به عربستان برای احیای جریان 14 مارس یا تشویق او برای ورود به انتخابات به صورت انفرادی، هرگز به این کشور سفر نخواهد کرد. وی افزود: پیشتر به عربستان نرفتم؛ چرا که نمی‌خواستم در یک محور علیه محور دیگر باشم. امروز هم این کار را نخواهم کرد. سیاستمدار دروزی لبنان روابطش با عربستان را «راکد» توصیف کرد و گفت، به دلیل برخی مواضعش درباره «جنگ بیهوده» (یمن) و واگذاری شرکت نفتی «آرامکو» یا واکنش نسبت به استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر و سفر نکردن به عربستان مورد سرزنش این کشور قرار گرفته است. وی افزود: در این باره پیامی به من نرسید؛ اما دیدار نکردن «ولید الیعقوب» سفیر جدید عربستان با من یک نشانه است. جنبلاط همچنین با اشاره به افزایش تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله، این تحریم‌ها را «ظالمانه» خواند.

2ـ طرح ویژه بانک مرکزی برای اسکناس‌های جدید
مسعود رحیمی، مدیر کل نشر بانک مرکزی از تهیه سند ملی اسکناس خبر داد و با بیان اینکه همه اسکناس‌های جدید با قطع کوچک‌تر و با ویژگی‌های خاص نشر می‌شوند، گفت: اسکناس‌های موجود از رده خارج نمی‌شوند. وی گفت: برای طراحی اسکناس‌های جدید در اقتصاد ایران، سند ملی اسکناس از سوی بانک مرکزی تهیه شده است که بر اساس آن، حوزه‌های متفاوتی که در فرآیند طراحی، تولید و نشر اسکناس دخیل هستند، دست به دست هم داده‌اند و برای اولین بار نگاه‌شان این است که سند پنج ساله یا حتی ده ساله ملی در حوزه اسکناس وجود داشته باشد. رحیمی تأکید کرد: به طور قطع اسکناس‌های جدید کوچک‌تر شده تا صرفه‌جویی در کاغذ صورت گیرد، البته اکنون نمی‌توان ابعاد دقیقی از اسکناس‌ها را عنوان کنیم؛ ولی قطع اسکناس‌ را کوچک خواهیم کرد.

3ـ آمریکا به دنبال بهانه‌سازی برای حضور در منطقه
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران درباره طرح جدید آمریکا برای انتقال داعش به افغانستان گفت: آمریکایی‌ها بهانه حضورشان در منطقه جنوب غرب آسیا را ایجاد تنش می‌دانند، اگر منطقه ما منطقه آرامی باشد، قاعدتاً باید آنها ارتش خود را جمع کنند و بروند و کشورهای منطقه، خودشان امنیت منطقه را تأمین کنند. وی افزود: آمریکایی‌ها وقتی که دیدند در عراق و سوریه داعش و گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی جایگاه و سرزمین تصرفی را از دست دادند، آنها را به طرق گوناگون به افغانستان منتقل کردند و ما شاهد انفجار، ترور و جنایات جدیدی در افغانستان هستیم. سرلشکر باقری ادامه داد: اعتقاد داریم این توطئه آمریکایی‌ها در حال توسعه است و ملت عزیز و همسایه ما، یعنی افغانستان دست در دست هم با آن مقابله خواهند کرد.

4ـ سؤال از رئیس‌جمهور با 76 امضا
۷۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار سؤال از رئیس‌جمهور درباره وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز شدند. در متن نامه نمایندگان مردم به هیئت‌رئیسه مجلس آمده است: «نظر به مشکلاتی که برای سپرده‌گذاران برخی مؤسسات اعتباری در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سؤال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس‌جمهور محترم تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نماید. گرچه قبول داریم نقطه آغاز این مشکلات قبل از دولت فعلی بوده است.»

▼ اخبار کوتاه
شورای جهانی طلا اعلام کرد: ایران و کویت تنها کشورهای خاورمیانه بوده‌اند که در سال گذشته میلادی تقاضای آنها برای طلا و جواهرات افزایش داشته است. این گزارش حاکی است، در سال ۲۰۱۷ ایران با افزایش ۱۲ درصدی، میزان خرید طلا و جواهرات خود را به یک قدمی عربستان، یعنی 45/4 تن رسانده است. گفتنی است، عربستان، بزرگ‌ترین خریدار طلا و جواهرات در منطقه خاورمیانه، در سال گذشته 45/7 تن واردات داشته، که 8 درصد کاهش سالیانه را نشان می‌دهد.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برجام بیشتر مسئله سیاسی است، اما قرار بود اثر اقتصادی داشته باشد، اظهار داشت: ترامپ با زیر سؤال بردن برجام اجازه نمی‌دهد ما از امتیازات آن استفاده کنیم، از این رو برجام به سند سیاسی بدون خاصیت اقتصادی تبدیل شده است و دولت باید برای این موضوع فکری کند.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پیام توئیتری نوشت: باید از مسئولانی که در عملکردشان موفق بودند، در محافل عمومی و نماز جمعه تشکر شود تا مردم تفاوت بین مسئولان را بهتر مشاهده کنند.
تازه‌ترین برآوردهای فائو نشان می‌دهد، تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲ هزار و ۶۴۰ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۶ به میزان 1/3 درصد رشد داشته و یک رکورد تاریخی جدید را ثبت کرده است.
در پی انتشار مطلبی درباره «کشت صنعتی برنج تراریخته»، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن ردّ این ادعا، با ارائه توضیحاتی اعلام کرد: هیچ نوع محصول تراریخته‌ای برای مصرف خوراکی در مزارع کشور تولید نمی‌شود.
وبگاه «میدل‌ایست‌آی» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: شدت گرفتن نگرانی‌ها در ریاض به دلیل اعتراضات گسترده‌ای که احتمال می‌رود سفر ولی‌عهد عربستان به لندن برانگیزد، سبب ایجاد تغییر در برنامه‌ریزی‌ها برای این سفر شده است.
یک روزنامه سعودی که با هدف ترویج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، برای نخستین بار در رسانه‌های عربی با یک مقام اسرائیلی مصاحبه کرده بود، این بار استفاده از مشروبات الکلی را ترویج کرد.
مسئولان اربیل عراق اعلام کردند، چهار هزار تروریست را بازداشت کرده‎اند. مقامات کردستان عراق در ادامه تأکید کردند که صدها نفر از تروریست‎های دستگیر شده خارجی هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات