تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۳۸۱

سناریوسازی صهیونی علیه پیشرفت علمی ایران!

(روزنامه كيهان – 1396/05/04 – شماره 21680 – صفحه 8)

از آنجایی که در جنگ اقتصادی قرار داریم دشمنان ما سعی می‌کنند هر اقدامی را انجام دهند تا ما نتوانیم به دانش فنی و پیشرفت علمی دست پیدا کنیم، حتی در این رابطه به سرکردگی صهیونیست‌ها کمپینی تشکیل شده و تلاش آنها مقابله با تولیدات علمی ما است.

مقام معظم رهبری بهمن ماه سال گذشته بحث جنگ اقتصادی را مطرح کردند و فرمودند «... جنگ واقعی جنگ اقتصادی و تحریم و گرفتن عرصه‌های کار، فعالیت و فناوری در داخل کشور است، ما را به جنگ نظامی متوجه می‌کنند تا از این جنگ غفلت کنیم»، اگرچه این هشدار مقام معظم رهبری پیامی بود به مسئولان تا حواس خود را جمع کنند تا در جنگ اقتصادی با دشمن شکست نخورند، ولی دشمنان ما هم بسیار حساب شده وارد عمل شده تا در سایه بی‌توجهی مسئولان بتوانند به نفوذ خود در عرصه اقتصادی کشور ادامه دهند.

بی شک همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم و با وجود اقتصاد مقاومتی است که می‌توان در مقابل تهدیدها مقاومت و از مسائلی همچون از هم پاشیدگی اقتصاد جلوگیری کرد. اقتصاد به‌عنوان بستر و ابزاری برای جنگ است و ما باید بپذیریم که وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم به هیمن دلیل هم باید موضوع جنگ اقتصادی را جدی بگیریم.

جنگ اقتصادی ضد تولیدکنندگان داخلی

یکی از علومی که کشور ما در چند سال گذشته توانسته در آن بسیار موفق باشد بیوتکنولوژی است. اهمیت و ارزش اقتصادی بالای محصولات این حوزه باعث شده تا دشمنان ما تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا ایران در این حوزه پیشرفت نداشته باشد. برای جلوگیری از پیشرفت ما و دست‌یابی ما به دانش فنی تولید این محصولات، دشمن از روش‌های مختلف استفاده می‌کند که مقابله و رقابت نابرابر اقتصادی با شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی ما یکی از این راه‌ها است.

در کشور ما ماجرای بیوتکنولوژی فراز و نشیب‌های زیادی را از دهه هفتاد تاکنون داشته است. از طرفی کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون همواره با تحریم‌های مختلفی روبرو بوده است و گروه‌های مختلفی برای مقابله با کشور ما شکل گرفته و اقداماتی را علیه ما انجام داده‌اند تا پیشرفت‌های علمی دانشمندان ما را متوقف کنند. دشمنان وقتی دیدند چاره‌ای ندارند و نمی‌توانند جلوی پیشرفت علمی ما را در صنایع موشکی و هسته‌ای بگیرند، دست به ترور فیزیکی دانشمندان ما زدند. در عراق هم بعد از حمله آمریکا دیدیم تعداد زیادی از دانشمندان این کشور را از بین بردند.

علت حساسیت به خاورمیانه این است که بیشتر انرژی جهان از منطقه خاورمیانه تأمین می‌شود و همین امر باعث شده که غرب و آمریکا نسبت به کشورهای خاورمیانه علی‌الخصوص ایران بی‌تفاوت نباشند.

ایجاد کمپین صهیونیستی علیه رشد علمی ایران

یکی از مسئولان و کارشناسان حوزه فناوری که در حوزه رصد فناوری‌های جدید فعالیت چندین ساله دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از وجود کمپینی پرده برداشت که در غرب علیه ایران شکل گرفته است. کمپینی که اسرائیل در رأس آن است، آمریکا، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگری هستند که در این کمپین حضور دارند. هدف اصلی این کمپین این است که ما به فناوری دست پیدا نکنیم و در این راستا برنامه‌های مقابله‌ای مختلفی را پیگیری می‌کنند.

به زبان ساده، کشورهای غربی همواره سعی کرده‌اند ماده اولیه یک محصول فناوری را به ما بفروشند و دانش تهیه آن را به ما نداده‌اند، مگر اینکه دانشمندان و نخبگان ما با تلاش خود آن را بدست آورده‌اند، در حوزه فناوری‌های زیستی غرب و آمریکا چنین کاری را تاب نیاورده‌اند و با روش‌های مختلف سعی کرده‌اند ما را از ادامه این مسیر بازدارند.

جلوگیری از انتقال دانش به کشور

اینکه غرب و آمریکا تلاش می‌کنند که کشورهای منطقه به دانش فنی و علم دست پیدا نکنند واقعیتی روشن است، عربستان با اینکه امروز به عنوان یک کشور حلقه به گوش آمریکا در منطقه است، هنوز نتوانسته از آنها دانش بگیرد. پس ارتباط با آمریکا و غرب دلیل به این مسئله نیست که آنها به ما دانش فنی یک فناوری را می‌دهند. بطور مثال مردم مصر قبل از ارتباط با اسرائیل و آمریکا خوشبخت‌‌تر بودند یا امروز که با آنها رابطه دارند؟ آیا امروز سطح پیشرفت، رفاه و تکنولوژی توانسته خودش را در این کشور نشان دهد؟ پاسخ منفی است. پس نتیجه می‌گیریم آمریکا و غرب به دنبال این هستند که منطقه به رشد واقعی نرسد و ارتباط با این کشورها هم باعث نمی‌شود تا آنها به ما دانش فنی بدهند.

هر تکنولوژی جدیدی که در دنیا به وجود می‌آید کشورهای غربی فعالانه سعی می‌کنند از دسترسی کشورهایی همانند ایران برای رسیدن به آن جلوگیری کنند. پیشرفت ما در صنعتی مانند بیوتکنولوژی که عمر طولانی ندارد و ما هم نیروی انسانی قابلی در این حوزه داریم، غرب را نگران کرده است و غرب تلاش می‌کند جلوی ما را بگیرد تا ما نتوانیم در این حوزه پیشرفت کنیم.

بیوتکنولوژی از دهه هفتاد در ایران وارد فاز اجرایی شده است و کشورهای فوق الذکر تمامی توان خود را بکار می‌گیرند تا به هر ترتیب جمهوری اسلامی ایران را در این حوزه محدود کنند.

در دهه هشتاد شرکت‌هایی در کشور ما ایجاد شد که توانسته‌اند پنجه در پنجه شرکت‌های بزرگ دنیا بیاندازند و به عنوان رقیب شرکت‌های چند ملیتی دنیا خود را نشان دهند. این شرکت‌ها حتی در بازار‌های سطح منطقه هم در حال رقابت با شرکت‌های بزرگ غربی هستند.

به عنوان مثال یک شرکت ایرانی در سوریه توانسته بود در حضور شرکت‌های بزرگ غربی در مناقصات برنده شود و بازار چند میلیون دلاری را برای داروهای بیوتک کشور فراهم آورد، هرچند در سال گذشته شرکت‌های رقیب آرژانتینی و آلمانی به کمک نمایندگی خود در ایران (با پوشش یک شرکت داروئی تولیدی کاذب) با پیشنهاد قیمتی در حد رایگان و فقط برای پس گرفتن بازار خود و شکست شرکت ایرانی توانستند برنده شوند.

در پاکستان و مکزیک هم شاهد چنین مسائلی هستیم. هر چند این مبارزه، موجب کاهش سرعت پیشرفت ایران نشده است و امروز ایران در زمینه بیوتکنولوژی دارویی در حال انتقال تکنولوژی به مالزی و ترکیه می‌باشد. به طور قطع این مسائل توانسته آمریکا و غرب را نگران کند.

ما با اتکا به توانمندی داخلی توانسته‌ایم در صنعت بیوتکنولوژی انحصار را در دنیا بشکنیم و نخبگان داخلی کشورمان بدون التماس از آمریکا و غرب، به این علم و دانش فنی دست پیدا کردند.

برای تولید، ساخت کارخانه برای ما کار مشکلی نیست، اینجا دانش فنی است که ارزش دارد.

یک کیلوگرم داروی فناوری بیوتکنولوژی ارزش چند صد میلیون دلاری دارد، این دارو در مقایسه با فناوری ماهواره، دوربین دیجیتال و فرش بسیار گران‌ قیمت‌تر است. پس آن چیزی که باعث ارزش افزوده در کشور ما می‌شود رویکرد به سمت تکنولوژی‌هایی با سطح بالاست. به همین دلیل هم است که آمریکا و غرب از اینکه ما به چنین دانشی دست پیدا کنیم نگران می‌شوند و حتی برای مقابله با ما دست به ترور می‌زنند. چون این فناوری‌ها موجب اقتدار اقتصادی کشور عزیز ایران است.

تلاش کمپانی‌های غربی برای نفوذ در ایران

امروز کمپانی‌های غربی و نمایندگی‌های آنها در داخل کشور تلاش می‌کنند تا با نفوذ در دستگاه‌های مختلف جلوی پیشرفت‌های علمی کشور را بگیرند. شاید در یک نگاه سطحی احساس کنیم این کمپانی‌ها فقط در تلاش هستند تا سود بیشتری از کشور ما ببرند ولی وقتی عمیق‌تر می‌شویم می‌بینیم که یکی از اهداف عمده آنها این است که تولیدکنندگان داخلی به دانش فنی یک تکنولوژی دست پیدا نکنند که البته در این صورت هم هست که می‌توانند بازار بهتری داشته باشند.

این کمپانی‌ها با سناریوسازی سعی می‌کنند تولیدات داخلی را یک تولید بی‌کیفیت نشان دهند. به طور مثال در حوزه دارو با نفوذی که در دستگاه‌های مختلف پیدا می‌کنند، تولیدات داخلی ما را بی‌کیفیت نشان می‌دهند، حتی گاهی دیده می‌شود این شرکت‌ها با نفوذ در نهادهای انقلابی برای خود یک پوشش درست می‌کنند تا در قالب این پوشش فعالیت‌های خود را با امنیت بیشتری انجام دهند. چیزی که مبرهن است اینکه کمپانی‌های خارجی و افراد وابسته به آنها از دشمنان اصلی اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.

اقتصاد مقاومتی از مترقی‌ترین سناریوهای پیشرفت کشور

بی‌شک اقتصاد مقاومتی از مترقی‌ترین سناریوهای پیشرفت کشور است، این مدل در کشورهای دیگری هم اجرا شده و آنها را به پیشرفت رسانده است و ما برای اینکه بتوانیم از شرایط اقتصادی نامناسب امروز عبور کنیم راهی نداریم جز اینکه اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم و لازمه این مهم هم مبارزه با افراد و شرکت‌هایی است که تلاش دارند در مقابل تولید داخلی و پیشرفت علمی کشور بایستند.

متأسفانه برخی از شرکت‌های داخلی که تولید کاذب دارند و مانند ستون پنجم شرکت‌های خارجی در این جنگ اقتصادی عمل می‌کنند وقتی دیدند یکسری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با کسب دانش فنی به دنبال تولید واقعی هستند و قیمت داروها را پائین می‌آورند، به دنبال راه‌هایی همانند «دامپینگ» برای مقابله با این شرکت‌های دانش بنیان داخلی افتادند.

قله گذر ما برای تبدیل شدن به تولید‌کننده واقعی داروهای بیوتک شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان است. اگر از این قله گذر کنیم به راه بی‌بازگشت پیشرفت در بیوتکنولوژی همانند دانش هسته‌ای و موشکی خواهیم رسید. دشمنان ما حتی با ترور دانشمندان ما هم قادر به جلوگیری از این راه نیستند.

شاید دور نباشد که دانشمندان عرصه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی نیز آماج ترورهای ناجوانمردانه عوامل رژیم صهیونیستی قرار گیرند تنها به این دلیل که توانسته‌اند با ستون پنجم عوامل اقتصادی در عرصه علم و فناوری مقابله موثر بکنند.

سناریوسازی دشمنان برای مقابله با محصولات دانش‌بنیان ایران

شرکت‌های چندملیتی غالباً در داخل کشور نماینده‌هایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دارند. متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد گاهی جناح‌های سیاسی بازیچه دست این شرکت‌ها می‌شوند. این شرایط باعث می‌شود مجموعه‌های مختلف به این نتیجه برسند که داروی مشخص یا محصول مشخصی باید وارد کشور شود.

ما نخبگان توانمندی داریم و وقتی این نخبگان می‌بینند دارو یا محصول مشخصی با قیمت بسیار بالا وارد می‌شود به دنبال تولید آن در داخل می‌روند و با تحقیقاتی که انجام می‌دهند این محصول را با قیمت تمام شده بسیار کمتری تولید می‌کنند.

شرکت‌های غربی وقتی می‌بینند ما به دانش فنی فلان محصول دست پیدا می‌کنیم، در تقابلی مخفی و مزورانه به جای اینکه دانش فنی را به ما بدهند خط تولید آن را به ما می‌فروشند تا نتوانیم به دانش فنی آن دست پیدا کنیم، ایجاد خط تولید در داخل کشور اگرچه ما را در زمینه‌هایی جلو می‌برد اما بازار ما همچنان برای خرید مواد اولیه و تعمیر و نگهداری بایستی به غرب وابسته باشد این وابستگی در شرایطی مثل تحریم بشدت کشور را در تنگنا قرار می‌دهد.

گاهی هم می‌بینیم قراردادهایی می‌بندند که طبق آن زمانی دانش فنی یک محصول را به ما می‌دهند که دیگر آن محصول از دور خارج شده است.

رقابت کاذب در حوزه محصولات دانش‌بنیان

اما اصل داستان از این به بعد جالب‌تر می‌شود. متأسفانه در حوزه دانش بنیان ما در کنار تولیدکنندگان واقعی در کشور تولیدکنندگان کاذب هم داریم. ما الان چند شرکت داریم که از شرکت‌های وابسته به اکتیویست‌های یهودی دارو می‌خرند منافع این کار به جیب چه کسی می‌رود؟ آنها مقابل شرکت‌های داخلی ما هستند و به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زنند.

ما شرکت‌های تولیدکننده واقعی و شرکت‌های تولیدکننده کاذب داریم. یعنی خود را تولید‌کننده معرفی می‌کنند ولی در اصل با شرکت‌های غربی یا صهیونیستی در ارتباط‌اند. امروز چون دیدند که ما در حال دسترسی به تکنولوژی هستیم به مقابله با ما پرداخته‌‌اند. داروی آماده را از خارج وارد کرده و بسته بندی می‌کنند و حتی بعضی مواقع داروی بسته‌بندی شده را دوباره با بسته‌بندی جدید به فروش می‌رسانند.

بنابراین استراتژی آنها برای مقابله با ما فرق کرده و به این نتیجه رسیدند که شرکت‌هایی در ایران راه‌اندازی کنند به این شرکت‌ها تکنولوژی ندهند ولی کاری کنند که از نظر اقتصادی برای این شرکت‌ها صرفه داشته باشد و به آنها می‌گویند که خودشان را در ایران به عنوان تولیدکننده جا بیاندازند. شرکتی که به این صورت ایجاد می‌شود سودهای بسیاری هم از ایران به دست می‌آورد. حتی گاهی اوقات نهادهای پوششی درست می‌کنند یعنی با یک شرکت وابسته به نهادهای معتبر ما همکاری می‌کنند و حتی ممکن است آن نهاد نداند که این شرکت وابسته به صهیونیست است.

مثلا فردی صاحب یک شرکت دارویی اروپایی که یک اکتیویست صهیونیست است و جزء کمیته آمریکای جنوبی بیوتکنولوژی ویزمن اسرائیل است، رسالت این موسسه حمایت از دانشمندان یهودی است که در حوزه بیوتکنولوژی کار شایانی انجام دهند و به تقویت روابط اسرائیل با دیگر کشورها کمک بکنند. حال مشاهده شده است شرکت متعلق به این فرد صهیونیست با هدایت شرکت همکار داخلی خود وارد مشارکت با یکی از نهادهای حاکمیتی کشور به نام نهاد دارویی شده است. آن هم در داروهایی که به شدت مورد حساسیت است و نسل آینده این کشور را هدف می‌تواند بگیرد. بنابراین افراد صهیونیستی از طریق شرکت‌های وابسته با نهادهای معتبر ما همکاری می‌کنند و به دلیل وجود آن نهاد معتبر از اعتبار هم برخوردار می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند آنها را زیر سؤال ببرد.

شگرد دیگر صهیونیست‌ها این است که شرکت‌های پوششی درست کنند تا کشورها متوجه نشوند که دارو متعلق به صهیونیست‌ها است. نمونه آن شرکتی است که به تازگی در انگلستان شکل گرفته و داروهای آن همگی متعلق به شرکت توای اسرائیل است.

امروز حداقل 25 تا 30 درصد داروهای وارداتی در کشور تولید می‌شود ولی دست‌های پشت پرده اجازه نمی‌دهند تولیدات داخلی به فروش برسند. وقتی ما تولیدکننده داخلی داریم چرا باید از خارج وارد شود.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند «وقتی تولید داخلی وجود دارد نباید واردات داشته باشیم.» کسانی که دلشان برای صنعت داخل و جوانان این کشور می‌سوزد نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند.

باید در مقابل با قاچاق کالا جدی‌تر عمل کرد، مسئولان نباید اجازه دهند شرکت‌های دانش‌بنیان و هر تولید‌کننده داخلی هم از قاچاق کالا ضربه بخورد و هم از سناریوهایی که دشمنان برای ضربه به اقتصاد این کشور می‌چینند.

صاحب‌نظران معتقدند پشت پرده برخی از شرکت‌هایی که تولیدات دارویی و تجهیزات را به ایران وارد می‌کنند رژیم صهیونیستی است و برخی دانسته یا ندانسته به خاطر منافع شخصی دست به واردات می‌زنند و دشمنان را هم برای رسیدن به اهداف خود در جنگ اقتصادی با کشور یاری می‌کنند.

یک روزی دانشمندان هسته‌ای ما ترور شدند چون دشمنان ما متوجه شدند نمی‌توانند در مقابل پیشرفت ما ایستادگی کنند. امروز دلسوزان حوزه بیوتکنولوژی نگران این مسئله هستند که روزی دشمنان رو به ترور دانشمندان بیوتکنولوژی ما بیاورند.

به هر حال مسئولان ما باید جدی‌تر به این مسائل ورود کنند و اجازه ندهند تا دشمنان این مرز و بوم با روش‌های مختلف به تولیدات دانش‌بنیان ما ضربه بزنند و باعث سرخوردگی، دلسردی و در نهایت مهاجرت نخبگان و دانشمندان ما شوند.

مسلما اگر این افراد و نهادها به فعالیت‌های خود در حمایت از دشمنان ادامه دهند نیاز است که مراکز قانونی با آنها برخورد کرده و رسانه‌ها نیز به روشنگری بیشتری در مورد این افراد و شرکت‌ها بپردازند.

http://kayhan.ir/fa/news/109585

ش.د9602259

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات