صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 21 بهمن

لزوم حضور همگانی/ردیف‌های عجیب در بودجه شهرداری تهران/شکل جنگ بعدی رژیم صهیونیستی/کنایه نایب‌‌رئیس‌ اتاق ایران به یک آمارسازی!/کار ویژه وزیر دفاع آمریکا!
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
لزوم حضور همگانی

راه‌پیمایی 22 بهمن به عنوان جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فردا در حالی در اقصی نقاط کشور برگزار خواهد شد که امسال، انقلاب اسلامیِ چهل ساله از نظر اوضاع داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در موقعیت حساسی قرار دارد که بر ضرورت شرکت و حضور در این جشن همگانی افزوده است. از این‌ رو لازم است منطق اقدام و ضرورت این حضور همگانی در شرایط کنونی تبیین شود. برای این منظور می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1ـ تضمین‌کننده ماندگاری انقلاب اسلامی: مهم‌ترین ضرورت حضور همگانی مردم در جشن سالگرد پیروزی انقلاب، اقدام برای تضمین ماندگاری انقلاب اسلامی است. به بیان دیگر، حضور حماسی مردم نشان خواهد داد، انقلاب اسلامی با گذشت بیش از چهار دهه از حیات خود، هنوز محرکی قوی برای کنش سیاسی اجتماعی ایرانیان است.
2ـ خنثی‌سازی راهبردهای شوم دشمن: حضور گسترده، چشمگیر و «تماشایی» ملت ایران در این جشن، به معنای انعکاس صدای واحد آنها در حمایت از ارزش‌ها و مواضع انقلاب است. در واقع این حضور گسترده می‌تواند خنثی‌کننده راهبرد دووجهی مذاکره‌ـ تغییر دشمن باشد و هرگونه آرزوی عدول نظام از مواضع انقلاب را برای دشمن به یأس تبدیل کند.
3ـ به محاق بردن فتنه‌گران و اغتشاشگران: جشن پیروزی انقلاب امسال در حالی برگزار خواهد شد که چندی پیش، عده‌ای با سوءاستفاده از مطالبات بحق مردمی، درصدد بودند با اغتشاش‌گری، فضای سیاسی و عمومی کشور را به سمت آشوب ببرند. حال مردم ایران در عین حفظ مطالبات بحق خود، در جشن پیروزی انقلاب شرکت می‌کنند تا به اغتشاشگران و فتنه‌گران نشان دهند که اولاً آنها در نزد مردم هیچ جایگاهی ندارند و ثانیاً تأمین مطالبات خود را از راه پشتیبانی و عمل به ارزش‌های انقلاب دنبال می‌کنند.
4ـ کاتالیزور حل مشکلات: واقعیت صحنه‌ کشور از وجود مشکلات متعدد در عرصه‌های گوناگون حکایت دارد. حال حضور حماسی مردم در جشن پیروزی انقلاب به منزله تجدید بیعت با ارزش‌های انقلاب می‌تواند کاتالیزوری برای حل این مشکلات باشد؛ زیرا این حضور افزون بر اینکه مایه‌ دل‌گرمی مسئولان است، حاوی این پیام مهم برای آنان است که باید در خدمت‌گزاری به مردم از هم سبقت بگیرند و برای حل مشکلات آنها به طور جدی تلاش کنند.

▼ گزارش روز
بدعت تحسین‌برانگیز

دسته‌گل‌های گران‌قیمت، مارش نظامی، چند فریم یادگاری در برابر دوربین رسانه‌ها و روابط عمومی مجموعه‌هایی که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و تحت عنوان تجدید بیعت با آرمان‌های امام(ره) و ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به حرم امام راحل می‌روند. مراسمی که اگرچه در همه جای جهان یک عرف است و تکرار می‌شود، اما همانند کارهایی که برای زیباسازی مرقد حضرت روح‌الله شده است، با سیره و مشی عملی حضرت امام(ره) کیلومترها فاصله دارد و این سؤال جدی را به وجود می‌آورد که چگونه می‌شود با امام(ره) که خود را حامی سرسخت مستضعفان می‌دانست و انقلاب اسلامی را بنیان نهاد که شعار اصلی آن  تشکیل حکومت مستضعفان بود، با مراسم‌هایی از این دست تجدید پیمان کرد؟ در همین راستا، در سال جاری و در بدعتی تحسین‌برانگیز بسیج اساتید حوزه‌های علمیه تهران برای تجدید میثاق با رهبر کبیر انقلاب اسلامی به جای حضور در حرم ایشان، به برخی از مناطق حاشیه‌نشین و محروم تهران رفته و با ساکنان این مناطق دیدار کردند و پای صحبت آنها نشستند. اقدام شایسته‌ای که می‌تواند به یک رویه بدل شده و جایگزین مراسم تکراری و هزینه‌زای مسئولان و ارگان‌های گوناگون در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی باشد. البته در کنار این موضوع توجه به دو نکته لازم و ضروری است: اول آنکه، توجه به محرومان و مستضعفان جزء وظایف نه تنها دستگاه‌ها و مسئولان دولتی، بلکه همه ماست و تمجید از این اقدام به معنای منحصر کردن چنین رویکردی به روزهای پیروزی انقلاب به شکل نمادین و رسانه‌ای نیست، بلکه می‌توان به این واسطه الگو و نمادی برای عملکرد در تراز انقلاب اسلامی در همه سال ساخت. دوم اینکه، توصیه به حضور در مناطق محروم به هیچ عنوان به معنای حضور نیافتن در مرقد امام خمینی(ره) نیست؛ بلکه منظور حذف تشریفات بی‌ثمر و جایگزین کردن اقدامات مؤثر و زنده نگاه داشتن مشی و نظر ایشان است و صد البته حضور در حرم ایشان به سان رهبر معظم انقلاب که بدون هیچ تشریفاتی در آنجا حضور می‌یابند، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

▼ اخبار ویژه          
ردیف‌های عجیب در بودجه شهرداری تهران

براساس اخبار منتشر شده از بودجه سال آینده شهرداری تهران، یک سری ردیف بودجه در بخش جزئیات مصارف وجود دارد که سؤال‌های زیادی به وجود می‌آورد. یکی از آنها ردیفی است به نام «پاداش اتفاقی» که برای آن 45 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. همچنین ردیفی 40 میلیارد تومانی با عنوان کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی‌ تعریف شده که افراد و مأموریت‌شان مشخص نشده است‌. در حالی که برای نمونه بودجه طرح «شهر دسترس‌پذیر» که به پیاده محور شدن و در نهایت کاهش آلودگی هوای تهران منجر می‌شود، 10 میلیارد تومان است یا برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری 1/2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شکل جنگ بعدی رژیم صهیونیستی

کارشناسان امنیتی‌ـ نظامی صهیونیست می‌گویند: جنگ احتمالی بعدی با حزب‌الله بسیار خشن و نابودکننده خواهد بود و خسارات و تلفات بسیاری برجای خواهد گذاشت. آ‌نها پیش‌بینی می‌کنند در جنگ سوم، حزب‌الله که هزاران هزار راکت و موشک دارد، روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ راکت و موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کند. این در حالی است که در جنگ دوم روزانه ۱۳۰ تا ۱۸۰ راکت به اراضی اشغالی شلیک می‌شد؛ به علاوه اینکه حزب‌الله اکنون توانایی سود بردن از تونل‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز دارد.

▼ اخبار
1ـ کنایه نایب‌‌رئیس‌ اتاق ایران به یک آمارسازی!
نایب‌رئیس اتاق ایران با کنایه به رویه غلطی که موجب شده است آمار اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی به جای «سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یافته» اعلام شود، خواستار اصلاح این رویه غلط شد. پدرام سلطانی در توئیتی نوشت: «سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، آمار اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی را به جای «سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یافته» اعلام می‌کند. این اقدام ناشی از ضعف آمار است یا ضعف عملکرد؟» وی در انتهای توئیت خود از مسئولان خواست که این رویه غلط را اصلاح کنند. گفتنی است، چند روز پیش مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد آماری را درباره سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد که موجب تعجب کارشناسان اقتصادی شد. او در جریان سفر به سمنان گفت: «در سال جاری حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای کشور تعریف شد که تاکنون ۱۲ میلیارد دلار آن جذب شده است.» این آمار در حالی از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد که آمار رسمی آنکتاد نشان می‌دهد، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۱۰ میلیارد سرمایه خارجی وارد کشور شده است.

2ـ کار ویژه وزیر دفاع آمریکا!

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت: «وزیر دفاع آمریکا اکنون نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند که عبارت است از ممانعت از اقدامات رئیس‌جمهوری که از روی انگیزه آنی و بدون فکر قبلی اقدام می‌کند.» این روزنامه افزود: «سؤال بزرگ آن است که متیس تا کی می‌تواند بر روی رئیس‌جمهور بی‌تابی که خواهان حمله به دشمنان آمریکا و پیروزی آسان در جنگ‌ها است، نفوذ داشته باشد؟» این روزنامه در ادامه گزارش خود فاش می‌کند: «جیمز متیس»  در قبال ایران و کره شمالی، میل ترامپ برای نشان دادن توانمندی نظامی را فرونشانده و محدود کرده است. چنانکه در اواخر ماه می، در یک لحظه حساس که مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای از رفتار تهاجمی ایران نگران شده بودند، ترامپ به روشنی از پنتاگون خواسته بود مجموعه‌ای از طرح‌ها را برای هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید موشک‌های بالستیک ایران یا هدف قرار دادن قایق‌های تندروی ایرانی ارائه کند که متیس با این درخواست ترامپ مخالفت کرد.

3ـ سیاست‌هایی که موتور مسکن را روشن نمی‌کند!

روزنامه اصلاح‌طلب «وقایع اتفاقیه» در مطلبی با انتقاد از سیاست‌های دولت در حوزه مسکن، نوشت: «با توجه به شرایط فعلی کشور و رکود عمیق بخش مسکن، نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت خریدوفروش در سال آینده داشت و به ‌دلیل کاهش عرضه مسکن، همچنین رشد خانه‌های اجاره‌ای، چیزی که در سال آینده می‌توان به وضوح مشاهده کرد، رشد قیمت بیشتر از تورم خانه‌های اجاره‌ای است. البته یکی از دلایل رشد خانه‌های اجاره‌ای، رکود سنگین اقتصادی است که سبب کم شدن قدرت خرید مردم از یک سو و کم کردن ارزش پول از سوی دیگر شده است. اگر سیاست‌های دولت به همین منوال باشد و تحرک خاصی از دولت برای روشن کردن موتور بخش عرضه مسکن نبینیم، وضع به همین منوال پیش خواهد رفت و رکود مرتفع نمی‌شود.»

4ـ پاکسازی کامل «حماه» و «حلب» از اعضای داعش

ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: استان‌های «حماه» و «حلب» را از حضور نیروهای تروریستی داعش پاکسازی کرده است. این بیانیه با توصیف این رویداد به منزله یک «موفقیت راهبردی»، آن را به معنای پاکسازی کامل این مناطق از نیروهای تروریستی داعش و نابودی بخش زیادی از تروریست‌های جبهه‌النصره در جنوب استان حلب دانسته است. ارتش سوریه و متحدان از پنج روز پیش ثقل عملیات خود را بر مثلث محاصره شده ریف‌های ادلب‌ـ حماه‌ـ حلب متمرکز کرده بودند. گفتنی است، سوریه از سال 2011 تاکنون صحنۀ حملات و خشونت گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی بوده است.

▼ اخبار کوتاه
◄ دونالد ترامپ در مصاحبه با نشریه «اسرائیل هیوم» اقدام خود در اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را «نقطه اوج» سال اول ریاست‌جمهوری‌اش دانست و گفت: «می‌خواستم روشن کنم که اورشلیم (فقط) پایتخت اسرائیل است.» وی درباره مرزهای مناطق قدس غربی و شرقی نیز گفت: «از هر چیزی که دو طرف خودشان توافق کنند، حمایت می‌کنم. به گمانم دو طرف باید امتیازهای مهمی به یکدیگر بدهند تا توافق صلح ممکن شود.»
◄ خبرگزاری «رویترز» به نقل از عباس عراقچی مدعی شده است آمریکا و متحدان اروپایی‌اش پیش از اینکه خواهان مذاکره درباره دیگر موضوعات، مانند برنامه موشکی یا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باشند، باید موفقیت برجام را تضمین کنند. براساس گزارش رویترز، عراقچی گفته است، حال که از ایران می‌خواهند وارد مذاکره در موضوعات دیگر شود، اول توافق هسته‌ای را یک تجربه موفق بسازند، بعد درباره دیگر موضوعات گفت‌و‌گو می‌کنیم.
◄ علاء‌الدين ازوجي، مديرکل توسعه اشتغال و سياست‌هاي بازار کار وزارت کار گفت: کميته‌اي 25 نفره متشکل از کارشناسان صاحب صلاحيت براي نظارت بر تسهيلات پرداختي اشتغال در استان‌هاي گوناگون تشکيل شده که به صورت تصادفي از طرح‌هاي ثبت شده و مورد تأييد مشمول دريافت تسهيلات اشتغال در سراسر کشور بازديد خواهند کرد که با اين نظارت، استان‌ها نمي‌توانند به طرح‌هاي فاقد صلاحيت، تسهيلات پرداخت کنند.
◄ در مراسم افتتاح یک مسجد به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب در شهرستان سیروان، «بهمن جلیلیان» فرماندار این شهر در حین بریدن روبان از پا گذاشتن بر روی پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا ممانعت کرد. این اقدام که شبیه حرکت «صادق زیباکلام» فعال اصلاح‌طلبان بود، از سوی بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی استان ایلام تقبیح و مورد سرزنش و انتقاد شدید واقع شده است.
◄ حجت‌الاسلام مهدی طائب گفت: اکنون که داعش نابود شده است، نیمی از راه نابودی رژیم صهیونیستی طی شده و راه برای نابودی این رژیم باز شده است. وی گفت: همه توطئه‌های آمریکا با نابودی داعش از بین رفته و امروز نوبت ماست تا با ادامه راه شهدا، میخ آخر را بر تابوت این رژیم منحوس بکوبیم.
◄ سعيد سرکار، دبير ستاد نانوي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با اعلام اينکه ايران از نظر رشد علمي پس از چين، آمريکا و هند قرار دارد، افزود: کشور در توسعه فناوري و صنعتي در عرصه نانو جزء پيشگامان جهان است و هم اکنون در مرحله صادرات اين فناوري به 50 کشور پيشرفته جهان هستيم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات