تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۳۱
پیام های سقوط جنگنده اف ـ 16 رژیم صهیونیستی

پایان خویشتن داری

هدف قرار دادن جنگده اف ـ 16 رژیم صهیونیستی نشان داد این رژیم باید در محاسبات نظامی و امنیتی خود بازنگری کند، زیرا محور مقاومت هر چند تاکنون ـ به دلیل اشتغال به بحران سوریه ـ در برابر حملات هوایی این رژیم خویشتنداری کرده است، اما از این پس ساکت نخواهد نشست و حداقل آن است که از توان پدافند هوایی خود حداکثر استفاده را خواهد کرد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرزان شهیدی
سقوط یک فروند جنگنده اف 16 و یک بالگرد آپاچی صهیونیستی توسط پدافند ارتش سوریه، ضمن تغییر معادلات میدانی، شکست تازه ای را در پرونده اشغالگران ثبت کرد. ارتش اسراییل این حادثه را تایید کرده و اعلام کرد دو خلبان جنگنده نجات یافته اند. به گفته منابع امنیتی سوریه، حمله به جنگنده اسراییلی زمانی صورت گرفت که نیروی هوایی ارتش اشغالگر، اقدام به حمله به یکی از مراکز نظامی سوریه کرد، اما با پاسخ به موقع یگان های پدافندی سوریه مواجه، و ناچار به فرار شد، اما نهایتا در شمال سرزمین های اشغالی سقوط کرد.
از طرفی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد یک پهباد ایرانی را که به حریم هوایی این رژیم نفوذ کرده بود، ساقط کرده است. رژیم صهیونیستی ورود این پهباد را حمله جدی ایران به اسراییل قلمداد کرده و تهدید کرد که ایران هزینه این کار را خواهد پرداخت. به دنبال آن ارتش صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد جنگنده‌های اسراییلی، ۱۲ هدف را در سوریه بمباران کردند که چهار نقطه آن مربوط به ایران بوده است.
شایان ذکر است سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعاهای اسراییل مبنی بر ارسال پهباد و نقش ایران در اسقاط جنگنده اف ـ 16 را رد کرده است.

پایان خویشتن داری

بر اساس گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، ارسال پهباد ایرانی یک عملیات فریب بوده و جنگنده های اسراییلی در کمین ایرانی ها افتادند. به عبارتی ارسال پهباد به داخل اسراییل طعمه ای بوده است تا جنگنده های صهیونیستی دست به حمله علیه سوریه زده و در مقابل پدافند مقاومت آن ها را شکار کردند. هر چند هنوز نمی توان چنین گزارش هایی را کاملا تایید کرد، اما وضعیت کنونی حاکی از آشفتگی امنیتی و سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی است؛ پروازهای این رژیم مختل شده است و ارتش و نیروهای امنیتی به حالت آماده باش درآمده و نیروهای احتیاط فراخوان شده اند.
اسقاط جنگنده اسراییلی، معادلات امنیتی و نظامی منطقه را وارد شرایط جدیدی خواهد کرد. البته نمی توان گفت منطقه شاهد جنگ فراگیری خواهد شد؛ رژیم صهیونیستی به رغم آن که سوریه و ایران را تهدید کرده، اما اعلام کرد که مایل به وخامت اوضاع در منطقه نیست. در همین جهت تلاویو از واشنگتن و مسکو خواسته است برای اجتناب از نامساعد شدن اوضاع در مرزهای سوریه و اسراییل مداخله کنند.
هدف قرار دادن جنگنده اسراییلی، هر چند یک اقدام تاکتیکی توسط سوریه است، اما در واقع یک تصمیم راهبردی از سوی محور مقاومت تلقی می شود که پیام اصلی آن به رخ کشیدن قدرت بازدارندگی علیه تجاوزات و حملات رژیم اشغالگر است.
رژیم صهیونیستی از سال 2013 تا کنون بیش از 10 بار حریم هوایی سوریه را نقض کرده و حملاتی را در نقاط مختلف این کشور سامان داده است. عمده دلیلی که تل آویو برای این حملات آورده، جلوگیری از تقویت زرادخانه حزب الله بوده است. به همین دلیل اکثر حملات علیه انبارها و کاروان های نظامی و تسلیحاتی بوده که راهی لبنان بوده است.
در شرایط فعلی اما و خصوصا پس از شکست سنگین داعش در سوریه، حملات متجاوزانه اسراییل در داخل سوریه، متوجه آن دسته از مراکز نظامی بوده است که به ادعای رژیم اشغالگر، پایگاه های سپاه پاسداران می باشد.  
رژیم صهیونیستی از مدت ها پیش مخالف و نگرانی خود را نسبت به حضور نظامی ایران در سوریه اعلام کرده بود. این نگرانی پس از شکست داعش و تغییر جدی معادلات میدانی سوریه به نفع محور مقاومت افزایش یافت. در واقع نگرانی سران تل آویو آن است که ظرفیت شگرف و توانمندی های بالایی که محور مقاومت با هدایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه پدید آورده است، روزی به سوی جولان اشغالی روانه شده و امنیت و کیان رژیم اشغالگر را دچار مخاطره کند.
نگرانی های رژیم اشغالگر موجب شد به رایزنی با طرف های مختلف، خصوصا روسیه بپردازد و خواستار اعمال فشار بر ایران جهت خروج از سوریه شد، اما نتیجه ای کسب نکرد. لذا علاوه بر جنجال تبلیغاتی و تلاش های دیپلماسی، ارتش این رژیم تجاوزات و حملات هوایی خود را علیه سوریه ادامه داد.
در این وضعیت هدف قرار دادن اف ـ 16 اسراییل نشان داد این رژیم باید در محاسبات نظامی و امنیتی خود بازنگری کند، زیرا محور مقاومت هر چند تاکنون ـ به دلیل اشتغال به بحران سوریه ـ در برابر حملات هوایی این رژیم خویشتنداری کرده است، اما از این پس ساکت نخواهد نشست و حداقل آن است که از توان پدافند هوایی خود حداکثر استفاده را خواهد کرد.
رسانه های دشمن نیز متوجه این واقعیت شده و روزنامه هارتص تاکید کرد بشار اسد پس از آن که بر 80 درصد سوریه تسلط یافته است، از مرحله تهدید به مرحله اجرا روی آورده است. این اعتراف بدان معناست که دشمن پیام مقاومت را دریافت کرده است.
این پیام بازدارندگی، البته محدود به رژیم اسراییل نیست، بلکه حامیان و متحدان این رژیم به ویژه ایالات متحده را نیز مخاطب قرار داده و تاکید می کند که حمله به محور مقاومت در سوریه و یا هر نقطه دیگر از منطقه بدون پاسخ و هزینه نخواهد بود./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات