تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۵۸

سخنگوي وزارت خارجه: آمريکايي‌ها در عمل نشان داده‌اند قابل اعتماد نيستند

(روزنامه اطلاعات – 1396/05/03 – شماره 26775 – صفحه 2)

سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اين كه هنوز از سوي عربستان براي ديپلمات‌هاي ايران ويزا صادر نشده است، افزود: بايد امکان ارتباط با ارگان‌هاي مرتبط سعودي و انجام اقدامات فوري درايام مناسك حج وجود داشته باشد.

بهرام قاسمي‌ در جمع خبرنگاران درباره موضوع صدور ويزا براي ديپلمات‌هاي ايراني در قالب هيات کنسولي براي استقرار در عربستان با هدف رسيدگي به وضع کنسولي حجاج ايراني گفت: گروه کنسولي بايد پيش از اعزام حجاج در عربستان مستقر شوند، موضوعي که ابهامات را در اين باره افزايش مي دهد، شرايط و مکانيزم‌هايي است که اين هيات قرار است تحت آن به وظايف خود عمل کند كه هنوز اين شرايط و مکانيزم‌ها روشن نشده و اين مساله مهمي‌است.

وي افزود: مساله ما فقط صدور ويزا و حضور ديپلمات‌ها در خاک عربستان نيست، بلکه بايد روشن شود که اين گروه چگونه مي‌تواند وظايف کنسولي خود را انجام دهد و چه شرايط و مکانيزم‌هايي در اين باره در نظر گرفته شده است كه اين‌ها مساله مهمي‌است.

قاسمي تاكيد كرد: اگر براي اين 10 نفر ويزا صادر شود ولي آنها امکان ارتباط با ارگان‌هاي مرتبط سعودي و انجام اقدامات فوري لازم را نداشته باشند، فکر نمي‌کنم آنها بتوانند رسالت و ماموريتي که بر عهده دارند را انجام دهند.

وي در ادامه درباره تصميم اخير کويت در ارتباط با کاهش شمار ديپلمات‌هاي ايراني در اين کشور گفت: اقدامي‌که از سوي کويت انجام شد، قابل سرزنش است و کارزيبايي نبود.

قاسمي با تاكيد بر اين که سعي مي‌کنيم در حد امکان با همسايگانمان در چارچوب منافع ملي در ارتباط و تعامل باشيم و با نگاه سازنده روابط خود را ادامه دهيم، افزود: البته در سال‌هاي گذشته کشورهاي ثالثي بوده اند که تلاش کرد ند با برخي اقدامات منطقه را ناامن کنند و در اين باره هوشياري ملت‌ها و دولت‌هاي منطقه بسيار مهم است‌،لذا سعي مي‌کنيم با نگاه سازنده خود به روابطمان با کشورهاي همسايه‌ ادامه و آن را گسترش دهيم.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سئوالي درباره مهمانان خارجي که قرار است در مراسم تحليف دكتر حسن روحاني به عنوان دوازدهمين رئيس جمهوري کشورمان شرکت کنند، گفت: ستاد برگزاري مراسم تحليف براي دعوت از مهمانان در وزارتخانه و با حضور نمايندگان و برخي از مقامات دفتر رياست جمهوري تشکيل شده است.البته اين ستاد از مدتي پيش فعاليت خود را آغاز کرده است كه در سطح خوبي از ساير کشورها در مراسم تحليف شرکت مي‌کنند، به ويژه از کشورهاي همسايه قرار است هيات‌هاي متعددي به ايران بيايند و اين حضور قابل توجه است.

وي همچنين درباره سفر نماينده چين در امور سوريه به تهران گفت: اين دعوت به درخواست طرف چيني انجام شده بود و در جريان اين سفر در مورد مسائل منطقه از جمله موضوع سوريه رايزني شد.

قاسمي‌درباره احکام دادگاه‌هاي آمريکايي و کانادا عليه كشورمان و حکم آنها براي مصادره برخي از اموال ايران در اين کشورها اظهار داشت: از طريق سيستم قضايي اين احکام را دنبال مي‌کنيم و وکلاي ما در حال پيگيري اين موضوع هستند. در گذشته هم در برخي از نقاط جهان به خاطر سوء تفاهماتي بعضا با اين مشکلات روبرو بوده‌ايم که با کمک سيستم قضايي آن را حل کرده‌ايم و در موردهاي اخير هم فکر مي‌کنيم مي‌توانيم اين موضوعات را از طريق سيستم قضايي دنبال کنيم.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين درباره بحث سدسازي از سوي افغانستان در رودخانه مرزي دو کشور از جمله سد سلما تاكيد کرد: اين موضوع مباحث جديدي را به وجود آورده و مورد مذاکره طرفين هم واقع شده است. در سفر اخير وزير خارجه به افغانستان در جلسه‌اي با حضور رئيس‌جمهوري اين كشور به طور مفصل بحث آب مطرح شد.

البته مسائل زيادي بين ايران و افغانستان با ويژگي‌هاي خاص خود مطرح است و در همين چارچوب تصميم بر تشکيل پنج کميته مشترک بين دو کشور گرفته شد. اين کميته‌ها اکنون تشکيل شده‌اند و يکي از اين کميته‌ها، کميته آب است.

وي با بيان اين که دور اول مذاکرات اين کميته‌هاي مشترک حدود يک ماه قبل در تهران برگزار شد، افزود: فکر مي‌کنم دور بعدي اين مذاکرات تا يک ماه آينده بايد در کابل برگزار شود.

قاسمي‌با بيان اين که با توجه به اهميت آب و وضع اقليم ايران از چند ماه قبل بخشي به نام ديپلماسي آب در وزارت امور خارجه تشکيل شده است و به طور تخصصي و با مشارکت دستگاه‌هاي تخصصي ذيربط موضوع آب را دنبال مي‌کند، افزود: ‌در اين باره مسائل مربوطه را با توان و اراده بيشتري در چارچوب احقاق حق خود دنبال مي‌کنيم.

وي در ادامه اين نشست خبري، در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که عربستان به تعهد خود درباره صدور رواديد براي هيأت کنسولي ايران تاکنون عمل نکرده و ابهاماتي که در مورد سازوکارهاي فعاليت اين هيأت همچنان وجود دارد، آيا اين امکان وجود دارد که ايران به خاطر پايبند نبودن عربستان به تعهداتش در بحث اعزام حجاج به اين کشور تجديد نظر کند؟ گفت: اكنون زود است که درباره اصل حج و اعزام حجاج ايراني به عربستان به خاطر اين مسأله اظهار نظر کنيم. در مورد سفر حج ابهامات هست ولي بايد صبر کرد.

بدعهدي‌هاي آمريکايي در برجام

قاسمي همچنين درباره واکنش ايران به بدعهدي‌هاي آمريکا در برجام گفت: طي دو سال گذشته به کرات با بدعهدي‌ها و کارشکني‌هاي آمريکايي‌ها مواجه بوده‌ايم.

اين موضوع را در کميسيون مشترک برجام که اخيراً در وين برگزار شد با تمام توان پيگيري کرديم. کشورهاي اروپايي هم با توجه به مواضعشان، تذکرات و هشدارهايي را در اين ارتباط به آمريکايي‌ها داده‌اند و تأکيد کرده‌اند که آمريکايي‌ها نمي‌توانند برجام را ناديده بگيرند چرا که توافقي چندجانبه است.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اين که مکانيسم‌هايي براي برخورد با اين بدعهدي‌ها در خود برجام در نظر گرفته شده است، افزود: در کشور هم کميسيون عالي نظارت بر اجراي برجام مشغول به فعاليت است.

وزارت خارجه گزارشات خود را در اين ارتباط به اين کميسيون ارائه مي‌کند و اين کميسيون هم در صورت لزوم و بر اساس ضرورت تشکيل جلسه مي‌دهد و تصميم‌گيري مي‌کند.

وي همچنين با بيان اين كه بحث گشايش دفتر اتحاديه اروپا در تهران در حال بررسي است،افزود: در حوزه ديپلماسي و سياست خارجي انجام اقداماتي راحت و انجام اقداماتي سخت است. به طور معمول تخريب آسان است ولي ايجاد، کار سختي است.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اين ‌که کنگره آمريکا قرار است امروز در ارتباط با اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران موضع‌گيري کند، نظر ايران در اين ارتباط چيست؟ گفت: ما بعد از تصميم‌گيري کنگره مواضع خود را اعلام مي‌کنيم ولي در کليت تاکيد مي‌کنيم ما با هرگونه تحريم توسط هر کشوري نسبت به کشور ديگر مخالف هستيم. فکر مي‌کنيم تحريم ابزار ناعادلانه‌اي است که کارآمدي ندارد،البته آمريکايي‌ها خود به اين موضوع واقف هستند.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اين‌که آمريکايي‌ها نشان داده‌اند دولت قابل اعتمادي نيستند، تاكيد کرد: آنها با تناقض‌هاي جدي روبرو هستند.

آنها از يک طرف با پديده برجام مواجه هستند، توافقي که از سازوکارهاي مستحکمي‌برخوردار است و از ديگر سو با وجود برخي از سخنان، بدعهدي‌ها، کارشکني‌ها و مواضعي که داشتند کار را ادامه مي‌دهند. آنها ناچارند براي تضعيف برجام به اقدامات ديگري متوسل شوند تا ايران نتواند از مزاياي اجراي برجام استفاده کند.

در همين چارچوب تلاش مي‌کنند با مطرح کردن سخناني فضاي سياسي را به وجود آورند و اجازه ندهند ايران از موقعيت جديد استفاده کند و شرکت‌هاي اروپايي براي کار کردن با ايران تحت فشار يا دو راهي قرار بگيرند و نتوانند کاري را انجام دهند.

قاسمي‌با بيان اين‌که ديوار بلند بي‌اعتمادي بين ايران و آمريکا وجود دارد، تاكيد كرد: آمريکايي‌ها در عمل نشان داده‌اند که قابل اعتماد نيستند و با کارشکني در حوزه برجام کمک کردند که اين ديوار بي‌اعتمادي افزونتر شود.

آمريکايي‌ها بايد تصميم بگيرند که مي‌خواهند با ديگر کشورها رفتار خصمانه خود را ادامه دهند يا مي‌خواهند مسير سازنده را طي کنند.

وي با بيان اين که بيش از 60 سال است که آمريکايي‌ها مخالف منافع ملت ايران حرکت مي كنند، گفت: آمريکايي‌ها در اين مدت از هرگونه اقدام نابهنجاري عليه منافع ملت ايران کوتاهي نکرده‌اند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-24\22-10-31.htm&storytitle=%D3%CE%E4%90%E6%ED%20%E6%D2%C7%D1%CA%20%CE%C7%D1%CC%E5:%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%ED%ED%9D%E5%C7%20%CF%D1%20%DA%E3%E1%20%E4%D4%C7%E4%20%CF%C7%CF%E5%9D%C7%E4%CF%20%DE%C7%C8%E1%20%C7%DA%CA%E3%C7%CF%20%E4%ED%D3%CA%E4%CF

ش.د9604698

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات