صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۶۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 بهمن

از چاله به چاه نیفتیم/نقاب برای دشمنی/انتقاد از دستکاری آمارهای اقتصادی...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
از چاله به چاه نیفتیم

افزایش فشارها بر کشورمان برای مذاکره درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای خود و تکرار مدل برجام در این حوزه‌ها، موضوعی است که به طور جدی در دستور کار اروپایی‌ها قرار دارد و حتی ظاهراً یکی از پیش‌شرط‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر به ایران، اعلام آمادگی کشورمان برای مذاکره در این باره است. اصرار و فشار اروپایی‌ها در این قضیه در حالی است که همواره این موضوع از سوی مقامات کشورمان رد شده است. بنابراین، در این زمینه باید به چند نکته اشاره کرد:
1ـ آن گونه که روند تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد، این جمهوری اسلامی ایران است که در موضع برتر قرار دارد، به گونه‌ای که موقعیت کنونی کشورمان در منطقه بسیار بی‌بدیل است. از این‌ رو، هرگونه مذاکره در موضوع نفوذ منطقه‌ای به هیچ وجه به صلاح نیست.
2ـ درباره قدرت موشکی نیز باید توجه داشت که اولاً این قدرت متکی بر توانمندی‌های داخلی توسعه یافته است، ثانیاً مبتنی بر نیازهای کشور بوده و ثالثاً ماهیت آن نه تهاجمی که تدافعی و بازدارنده است. بنابراین، در اینجا نیز موقعیت ما بسیار مطلوب بوده و هرگونه مذاکره باید نفی شود. در واقع، هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه‌ موشکی اساساً هیچ نیازی به آنها نداریم که خود را به مذاکره با آنها مجبور بدانیم.
3ـ ممکن است گفته شود ارتباط با دیگر کشورها لازمه‌ای برای موفقیت در کشورداری و کاتالیزوری به منظور حل مشکلات است که در این زمینه نیز توجه به چند نکته ضروری است: اولاً مذاکره برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری که مبتنی بر سود مشترک طرفین است، با مذاکره بر سر منافع بنیادین متفاوت است و در حالی که اولی لازمه‌ کشورداری موفق است، حیطه‌ دیگر اساساً مذاکره‌پذیر(به معنای دادوستد) نیست؛ ثانیاً برای حل مشکلات داخل کشور بیش از هر چیزی به اعتماد به درون، تقویت ظرفیت‌ها و استعدادهای سرشار داخلی و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی نیاز داریم. ثالثاً تجربه برجام به منزله آفتاب تابانِ اعتماد به بیرون نشان داد که این قضیه حلال مشکلات کشور نیست و طرف خارجی بیش از آنکه به فکر حل مشکلات ما باشد، به افزایش سود و تحکیم نفوذ خود در ایران می‌اندیشد. از این‌ رو، هرگونه قدم برداشتن در مسیر مذاکره‌ موشکی یا منطقه‌ای برای کشورمان به امید حل مشکلات، می‌تواند در حکم افتادن از چاله به چاه باشد.

▼ گزارش روز
نقاب برای دشمنی

استاد دانشگاه، طلبه، دانشجو، خبرنگار، فعال محیط زیست و... جزء اقشار محترم جامعه هستند؛ اما آیا یدک کشیدن چنین عناوینی می‌تواند نشان معصومیت باشد و آیا صرف قرار گرفتن در این کسوت‌ها مصونیت قضایی برای افراد به همراه دارد؟! پاسخ این پرسش به طور حتم منفی است و واضح است که داشتن چنین عناوینی به هیچ عنوان معصومیت و مصونیت به همراه نخواهد آورد؛ اما متأسفانه برخی از جریان‌های سیاسی و برخی از چهره‌های رسانه‌ای با پر رنگ کردن چنین عناوینی به دنبال رفع اتهام از برخی متهمان هستند که دو نمونه روشن آن را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، اول بازداشت‌شدگان آشوب‌ها و اغتشاشات دی ماه که پس از دستگیری چند نفر (که عنوان دانشجو را نیز یدک می‌کشیدند) برخی جریان‌‌ها تلاش کردند با تأکید بر دانشجو بودن دستگیرشدگان، از آنها چهره‌های مظلوم و بی‌تقصیری بسازند که بی‌دلیل دستگیر شده‌اند. در نمونه دوم و نزدیک‌تر نیز می‌توان به ماجرای دستگیری یک تیم هفت نفره از جاسوسان که تحت عنوان فعالان محیط زیست به جاسوسی مشغول بودند و اطلاعات‌ پایگاه‌های نظامی و دفاعی کشور را به خارج ارسال می‌کردند، اشاره کرد؛ موضوعی که به ویژه پس از خودکشی یکی از این جاسوسان به اوج خود رسید و تلاش شد این‌گونه جلوه داده شود که یک فعال محیط زیست نمی‌تواند جاسوس باشد! موضوعی که نشان می‌دهد، دشمن با آگاهی از احترام مردم به این اقشار، به دنبال نفوذ در این اقشار و سوءاستفاده از این عناوین است و در تلاش است با نقاب آنها به اهداف خود دست یابد؛ از این رو دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، همچنین خود مردم به ویژه دانشجویان، فعالان اجتماعی و... باید نسبت به نفوذ دشمن و سوءاستفاده از وجهه اجتماعی آنها وسواس و دقت نظر بیشتری به خرج دهند و اجازه جولان دشمنان و بهره‌برداری او را ندهند. هوشیاری که می‌تواند نقش مؤثری در ناکام گذاشتن دشمن در نیل به اهدافش داشته باشد.

▼ اخبار ویژه              

انتقاد از دستکاری آمارهای اقتصادی

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «نبرد با گرانی در صفحات آمار» نوشت: «یکی از آمارهای اقتصادی که به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همواره منتشر می‌شود، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران است که درصد تغییر قیمت آن نسبت به هفته گذشته، هفته مشابه ماه گذشته و هفته مشابه سال گذشته نیز محاسبه و اعلام می‌شود؛ اما گویا این رویه از سوی بانک مرکزی طی دو هفته گذشته تغییر کرده و دیگر خبری از مقایسه قیمت‌های بالارفته بازار با هفته‌های مشابه آن در سال گذشته نیست که به گفته بسیاری از کارشناسان، می‌تواند مصداق دستکاری آمار یا پاک کردن صورت‌مسئله‌ای به نام گرانی باشد.»

خنثی شدن طرح ترور سیدحسن نصرالله

نجاح محمدعلی، تحلیلگر مسائل منطقه به نقل از منابع آگاه گفت: در حالی که سعودی‌ها به طور متوالی و علنی و همراه با رژیم صهیونیستی در حال چیدن دسیسه علیه ایران و حزب‌الله هستند، منابع خاص خبر از آن دادند که امير قطر شيخ تميم‌بن‌حمد آل‌ثانى پرده از اسرار عملیات فوق سرّی اسرائیل درباره ترور رهبر حزب‌الله، حسن نصرالله که ماه‌ها بود نیروهای اسرائیلی را به تمرین سخت گماشته بود، برداشت و این عملیات به لطف همکاری مستقيم امير قطر با ایران و حزب‌الله لبنان در نطفه خفه شد.

▼ اخبار
1ـ آمریکا به دنبال آزادی سران فتنه!
در ادامه اظهارنظرهای مداخله‌جویانه و ضد ایرانی مقامات آمریکایی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای درباره سران فتنه 1388 منتشر کرد. در بیانیه «نوئرت هیثر» آمده است: «روزهای اخیر هفتمین سالگرد بازداشت مهدی کروبی و میرحسین موسوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 به همراه همسر او زهرا رهنورد، فعال حقوق زنان است.» این بیانیه بازداشت سران فتنه را مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران در مسائل حقوق بشری خوانده و پا را از این هم فراتر گذاشته و با دخالت در امور داخلی ایران، خواستار آزادی فوری سران فتنه شده است. گفتنی است، تأکید بر آزادی سران فتنه در حالی صورت گرفته که آنها پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، ادعای دروغین «تقلب» را مطرح کردند و با بی‌توجهی به سازوکارهای قانونی در کشور، بی‌قانونی و ایجاد فتنه را در دستور کار خود قرار دادند.

2ـ تنها راه حل مشکل ریزگردها

آیت‌الله محسن حیدری آل‌کثیر در خطبه‌های نماز جمعه اهواز با تأکید بر اینکه تنها راه حل معضل ریزگردها، برگرداندن آب منتقل شده خوزستان است، اظهار داشت: همه کارشناسان بر این باور هستند و این تنها نظر من نیست. هنگامی که آب را منتقل کردند، تالاب‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی خشک شد و امروز نیز همین‌ها به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند؛ از این رو با این ‌کار در عرض یک ماه این معضل حل خواهد شد. البته بازگرداندن آب نباید به صورت نمایشی و موقتی باشد. وی با بیان اینکه خواسته مردم خوزستان مبارزه با فساد، تبعیض و حل معضل ریزگردها است، گفت: مقابله با ریزگردها باید اصولی باشد و نه آبنباتی و با نهال‌کاری. اگر خیلی هم به این روش امید داشته باشند و بخواهند در هر سال پنج هزار هکتار نهال‌کاری کنند، ۷۰ سال طول می‌کشد تا نهال‌کاری ۳۵۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد به اتمام برسد.

3ـ ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم

«لکس ویشمن» تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در تل‌آویو نوشت: «تهدید جدیدی که اویگدور لیبرمن (وزیر جنگ رژیم اسرائیل) از آن سخن می‌گوید، درباره توانمندی‌های موشکی دقیق ایران است.» این تحلیلگر صهیونیست به نقل از این منابع افزود: «این میزان زیاد موشک در دست ایرانی‌ها موازنه قوای منطقه‌ای را تغییر خواهد داد؛ زیرا می‌توان آنها را از ایران شلیک کرد و نهادهای حکومتی نظیر کنست، مقر وزارت امنیت در تل آویو، تأسیسات نظامی، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌های برق را با دقت هدف قرار داد.» وی با اذعان به ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر شلیک احتمالی گسترده موشک‌ها به این رژیم افزود: «همه ابزارهای نظامی اسرائیل و حتی پیشرفته‌ترین آنها نخواهند توانست محافظت صد درصدی از اسرائیل به عمل آورد.»

4ـ آغاز به کار سامانه جدید ارزی

تداوم رشد نرخ ارز در بازار طی چند هفته گذشته دولت و بانک مرکزی را بر آن داشت تا اقدامات ویژه‌ای، همچون انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴ و 5/4 درصد و طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی را شروع کند. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر گفته است: سامانه جدید ارزی از روز شنبه(امروز) به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. همچنین به تدریج صرافی‌ها و دیگر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد و این سامانه امکان مدیریت بازار ارز را برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
علی‌بن صمیخ‌المری، رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر در سخنانی گفت: ما به سیاسی کردن مناسک و نقض حق انجام شعائر دینی از سوی عربستان اعتراض داریم. وی در این زمینه با اشاره به اعمال محاصره کشورهای عربستان، مصر، بحرین و امارات علیه قطر گفت: در دومین روز محاصره، شکایت‌هایی مبنی بر اخراج شهروندان قطری از هتل‌های مکه مکرمه دریافت کردیم که این امر قابل پذیرش نیست.
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک گفت: ‌رویکرد و علاقه مردم نسبت به خرید و مصرف پوشاک ایرانی به ویژه در بین بانوان بیشتر شده است. وی اظهار داشت: با همکاری کارگروه مد و لباس و اتحادیه پوشاک، لوگویی تحت عنوان «با افتخار ساخت ایران» طراحی شد که بر روی ویترین فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده 100 درصدی پوشاک ایرانی هستند، نصب می‌شود.
احتشام‌زاد، رئیس فدراسیون واردات گفت: بر اساس آمار گمرک، در 10 ماه گذشته، حدود 42 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده و اگر در 10 ماه نخست سال آینده هم، همین مقدار کالا وارد شود، با این افزایش نرخی که در ارز اتفاق افتاده است، نظام اقتصادی کشور باید منتظر پیامدهای گزنده و ناخوشایند آن باشد.
روزنامه «جروزالم‌پست» نوشت: هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند؛ تظاهرات‌کنندگان با حمل پلاکاردهایی با نوشته «جُرم‌وزیر» به جای کلمه نخست‌وزیر، خواستار استعفای نتانیاهو از این سمت و همه اعضای فاسد کابینه او شدند.
مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در گفت‌وگویی گفت: مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی با تصمیم خود دیگر به نماز جمعه نرفتند. چندین بار هم افرادی مانند آیت‌الله امامی‌کاشانی و دیگران رفتند و از ایشان درخواست کردند که به نماز جمعه بیایند؛ اما ایشان خودش قبول نکرد.
«بنیامین نتانیاهو» در حاشیه سفر به آلمان به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری کرد. وی در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: «اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران در سوریه قدرت بگیرد.»
شرکت ملی نفت ایران پس از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال، تا پیش از پایان امسال قراردادهای توسعه میادین آبان و پایدار غرب را به شرکت زاروبژنفت روسیه و نفت پارس جنوبی را به مرسک اویل واگذار می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات