حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۹۶۹۹
به بهانه بازگشت 300 شهید گمنام

هنوز هم شهید می‌آورند/ اطلاعات کامل درباره زمان و مکان تشییع شهدا

اصلا این خصلت شهادت است که جوان و همیشه بهار، نگه می دارد شهید را. انگار زور روزگار به شهید نمی رسد! من و شما را پیر می کند، اما زمان، عاجزتر از آن است که حریف شهید شود.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ سیدعلی موسوی
شهادت در راه خدا برترین مرگ است
و کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندارید؛ بلکه اینان زنده و نزد پروردگارشان متنعم‌اند».
هنوز هم «در باغ شهادت، باز باز است!»
روزگار مدرن بد روزگاری شده است صفحه اخبار پر است از خیانت و جاسوسی و وطن فروشی افرادی که تا دیروز بسیاری بر سرشان قسم میخوردند!  حقوق ها و املاک ها نجومی شده و رانت و اختلاس در صدر اخبار است.
اما خبرهای جدیدی هم در راه است... کوچه پس کوچه های شهر ما را خزان گرفته و زمستان را در گوشه گوشه آن گسترانیده است. اما خبر آن است که چند پرستو به نیابت از پرستوها بهار را با خود به ارمغان آورده اند و قرار است در دل زمستان ایران بهاری به پا کنند. شهیدان می آیند و سینه ها دیگر به تنعم عطر شهادت سخت نفس نمی‌کشند، شهید رخت بهار است بر درخت روزگار و گلبرگ سرخ لاله ها در کوچه های شهر ما باز هم بوی شهادت می‌دهند. به راز این عشق، تو را راهی نیست. الا اینکه بدانی تابوت این ستاره ها چرا اینقدر سبک است. اینکه بدانی در این تابوت‌ها هیچ نیست جز عطر عاشورا. و بجز قدرت لطف خدا و  جز رمز امنیت این مردم. الا عطر شهیدی که آمده تا به مادر سلامی دوباره کند در اوج دل تنگی هایش. ملاک راه ما سرخی خون سیدالشهداست و پلاک این خانه را در وانفسای آخرالزمان باید درون همین تابوت ها جست و جو کنی. آنهایی که شب عملیات به خط زدند و حالا پس از سال ها اعتکاف در خاک جبهه، بوی کربلا گرفته اند.کربلایی شده اند و آمده اند تا کربلایی‌مان کنند. قمقمه شان شعبه ای بود از نهر علقمه و خیلی‌هایشان چون عباس ابن علی با لب تشنه به شهادت رسیدند.
خوب است که گاه گاهی به دیار ما سر می زنید و روزمرگی ما را تشییع می کنید روی شانه های خود. عقل ظاهربین گمان می کند؛ این ما هستیم که به مشایعت شهدا آمده ایم اما حقیقت این است که شهید را جز ثارالله مشایعت نمی‌کند. راستش اصلا شانه های ما لیاقت تابوت شهدا را ندارد. مرده ماییم و آنکه به تشییع ما آمده، در قهقهه مستانه اش عند ربهم یرزقون است. خوش آمدید ای شهیدان! این شهر تا وقتی که قدمگاه شما بود، بوی بهار می داد. شما که رفتید، بهار هم از این دیار رفت و عشق و مردانگی هم و یک رنگی و خلوص هم. شما رمز پیروزی بودید چه در انقلاب و چه در جنگ، اما با رفتن شما خدا انگار دلش از مردمان بی شهدا گرفت. روزگاری شهر ما هم مجنون بود، ساده بود مثل تابوت‎هایتان، منافعش ملی بود و صدایش واحد مثل پرچم های روی تابوت‌هایتان.
هنوز هم شهید می‌آورند
 نگاه کنید؛ بار گناه چه کرده با شهر ما. آسمانی که شما پاک و مطهر تحویل ما دادید، این روزها پر از ذرات گرد و غبار گناه شده است. تابوت شما شقایقی خونین رنگ است که آمده عطر کربلا را دوباره برگرداند. خوش آمدید قهرمانان! تمام راه های شهر ما را به آسمان مسدود کرده اند. در هیچ دانشگاهی وصیت نامه شما تدریس نمی‌شود. دل مان برای "بسم رب الشهدا و الصدیقین” شما تنگ است و برای مطلع وصیت نامه شما. مدت هاست که برای ما قاصد نامه ای از جزیره نیاورده. مدتی است که مجنون شده ایم. نسبت مان با لیلی اما خلاصه شده در شناسنامه ها. اشک مستتر در چشم ماست و بغض مستقر در گلوی ما. ای خوشا جنگ شما. سنگر خوب و قشنگی داشتید. نام پادگان تان دوکوهه بود. نام خط تان فکه و دست خط شما نستعلیق خون بود، در کوران مجنون. قدومتان بوی عشق می دهد، بیش از آنکه بوی باروت دهد.
از آن‌سوی خاک ها و آب ها و مرزها، باز هم شهید آوردند! 300 شهید که نام مادرشان زهراست و سربازان روح الله هستند مقارن با فاطمیه دارند به میهن برمی‌گردند به آغوش مام وطن!! خبری که مع‌الاسف، گم شد لابه‌لای روزمرگی‌های اخبار! و چندان که باید، دیده نشد! البته باید گفت این روزها کمی هم سرمان شلوغ است.
اما چرا هنوز هم به دنبال این شهیدانیم؟ بی تعارف‌تر سخن بگویم؟! «از جنگ، ۳۰ سال است گذشته، هنوز اما دارند شهید می‌آورند!» با چه نیتی و با کدامین پسوند و پیشوند، چرا هنوز می‌روند جستجو می‌کنند پیدا میکنند چند تکه استخوان را ،پلاکی را یا شاید تکه ای از لباسی! بگذریم لیکن گمانم هست همه ما شبیه این جمله را گفته باشیم، ولو برای یک بار! در اینجا نکته ای است بسیار مهم که باید آن را به گوش جان سپرد؛ می‌دانید چرا گزینه‌های نظامیِ روی میز دشمن، سالیان سال است هرگز تکان نمی‌خورد و هرگز عملیاتی نمی‌شود؟! و فقط در حد حرف باقی مانده است؟ چون هنوز دارند شهید می‌آورند! ممکن بود خیلی بیش از اینها شهید بدهیم، آن‌هم نه در بیرون مرزها، بلکه در درون مرزهای جغرافیایی خودمان، اگر از همان جنگ و از همان دفاع حقیقتا مقدس، هنوز شهید نمی‌آوردند!
 گویی نه فقط برای ما، بلکه به جای ما هم جنگیدند و عباس‌های تشنه‌لب دشت عباس و اسطوره‌های با اخلاص ام‌الرصاص و بسیجی‌های دوئیجی و پهلوشکسته‌های شلمچه و مردان بی‌ادعای فکه و طلایه‌داران طلائیه و خط‌شکنان مجنون و بچه‌های هور و کمیل‌خوان‌های ابوالخصیب و شب‌زنده‌داران حاشیه اروند و رادمردان ارتفاعات الله‌اکبر! آری! هنوز شب‌های موشکباران بود، هنوز همه منتظر آژیر قرمز بودیم تا جان هایمان را برداریم برویم پناهگاه تا از شر موشک های اسکاد و هواپیماهای سوپر استاندارد در امان باشیم اگر هنوز شهید نمی‌آوردند! ما بر این باور نیستیم که جنگ را قطعنامه پایان داده باشد، که ما حتی بعد از قطعنامه هم مجبور به عملیاتی به بزرگی مرصاد شدیم! آنچه بر جنگ، خاتمه داد و تا امروز هم مانع شروع دوباره آن گردیده است و سالیان سال ضامن زندگی امن و امان ما در این آتشفشان همیشه در حال فوران منطقه بوده، از صدقه‌سر همین شهیدان است و از برکت خونشان. از قِبَل سرفه های تمام نشدنی بچه های شیمیایی روح الله است که هنوز دارند شهید می‌آورند! اگر اینگونه نبود که هنوز شهید بیاورند، نه هر از چند وقت در خان‌طومان و حلب، بلکه هر روز و در همین ایران خودمان باید شهید می‌دادیم! اینکه رهبر فرزانه انقلاب از جنگ دلاورانه و دلیرانه این شهدا، تعبیر به «نفس‌کشیدن ملت» کردند، یکی هم یعنی تدبر در این مهم که اگر هنوز شهید نمی‌آوردند، ناچار باید در هوای موشکباران، نفس می‌کشیدیم! پس معانی مختلفی دارد اینکه هنوز دارند شهید می‌آورند! وقتی آسمان، این‌همه غبارآلود است، مگر از دل خاک، هوایی تازه جست‌وجو کنیم! و مگر زیر تابوت لاله‌ها، نفسی تازه کنیم! زیر تابوت هایی که از پر هم سبک تر هستند و سبک بالان را میبرند تا پیشگاه معبود.
اصلا این خصلت شهادت است که جوان و همیشه بهار، نگه می دارد شهید را. انگار زور روزگار به شهید نمی رسد! من و شما را پیر می کند، اما زمان، عاجزتر از آن است که حریف شهید شود. شهید همیشه جوان است برای اینکه همیشه آماده است تا برای خدایش به شهادت برسد.
آنچه بر شهید می گذرد، روزگار نیست؛ نسیم کربلاست، والا تا الان باید پیر شده بود آوینی! از بس تر و تازه و بکر و زیبا مانده، انگار، نه انگار بیست سال از شهادتش گذشته! انگار بهار همین امسال، تازه می خواهد برود فکه، توی قتلگاه! کاری ندارد که! هنوز بهترین شهردار باکریست، هنوز زین الدین جوانی رعناست، هنوز چمران چریکی خسته‌گی ناپذیر است و هنوز حسن باقری دارد نقشه منطقه را می‌سنجد. دیروز فاو و امروز حلب و فوعه و کفریا.  امروز حاج بخشی از همیشه جوان تر است فردا از امروز هم جوانتر خواهد بود آیا روزگار بر شهید می گذرد، یا شهید بر روزگار؟! چشم بر هم بزنی، «علیرضا» و «آرمیتا» را می بینی که دارند پز می دهند به شهدای هسته ای. گفتم که! شهادت، جوان نگه می دارد شهید را.
آری! زمان می مرد اگر عاشورا نبود، و زمین می مرد اگر کربلا نبود. بهار، عیدی خون شهید است به روزگار. بهار که خود، فصل عیدی دادن است، عیدی شهداست به روزگار… و عیدی را بزرگ تر به کوچک تر می دهد! و اینجاست که شهادت، حتی از زندگی هم زیباتر می شود.
همانطور که آوینی گفت: «زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است» چرا که شهادت، بزرگ تر از زندگی کردن است. زندگی در برابر شهادت، به طفل صغیری می ماند که چشمش به دست کریم شهادت است تا مگر به او عیدی دهد. بعد از کدام زمستان سرد، بهار نیامده، که بوسیدنی نباشد؟!
هنوز هم شهید می‌آورند/ مشروح خبر تشییع شهدا در سراسر کشور
چشم دوخته ام به پهلوی سوخته ات ای شهید گمنام بین در و دیوار تابوت. دل خیابان انقلاب برایت تنگ شده بود ای شهید. می بینی! آزادی در این هوا سخت نفس میکشد همه خیابان ها منتظر شما هستند که بیایید. و چه خوب شد که آمدی برادر!
چه خوب شد آمدی برادر! من دارم راه می روم در مجاورت تابوت تو و نگاه می کنم به انتهای خیابان فلسطین و انتظار طلوع ماه را می کشم. حتم دارم الان دل ماه اینجاست و فقط کافی است روضه عباس بخوانیم تا خورشید هم در خیابان انقلاب، آفتابی شود. تا معراج راهی نیست و تا ظهور. شنیدم شهیدی که به خواب مادرش آمده بود می گفت: اندکی صبر، سحر نزدیک است. با مهدی من هم خواهم آمد اما ظهور به عمر تو قد نمی دهد مادر.
گریه کن مادر های های حق داری. این شهیدی که درون تابوت است همرزم پسرت بود در بدر. آن دیگری که الان گمنام است روزگاری برای خود اسم و آوازه ای داشت. خانه و کاشانه ای داشت. مادری داشت. نه، خدا را قسم می دهم به هیچ شهیدی گمنام نگویید. اینها هر کدام برای خود کسی بوده اند. گمنام ما هستیم که مرده ایم و هیچ کس برایمان فاتحه نمی خواند. آنکه امروز روی دوش ما است گمنام نیست. نام دارد. نام خانوادگی دارد. پدر و مادری دارد که هنوز چشم به راه برگشتن او هستند. به مفقودالاثر، جاویدالاثر بگوییم چه فرقی می کند برای مادری که ۲۶ سال چشم به زنگ خانه دوخته است؟ معنای انتظار را باید از مادر شهید والفجر مقدماتی پرسید. ما چه می فهمیم دلتنگی غروب آدینه را.
چه خوب شد آمدی برادر! حالا دیگر انتظار به سر آمده است و مادرت حتی نیازی نبود خون بدهد تا پزشکان مطمئن شوند که تو دی.ان.آی استخوانت نسبتی دارد نزدیک با گلبول سفید یک مادر ۷۹ ساله. بوی تابوت را مدتها بود شنیده بود. حتم داشت می آیی ولو با چند تکه استخوان و یک پلاک و من حتم دارم نیم دیگر خواب مادرت هم تعبیر می شود و مهدی می آید اما مادرت می گوید: کاش من هم بودم وقتی مهدی می آید.
من اصلا حساب نکرده ام ببینم «امام زمان» چند سال شان است، اما حتم دارم که «آفتاب» در «عصر ظهور» همچنان جوان، بر روزگار می تابد.
اگر شهدا در گذر روزگار، جوان مانده اند، سخت نیست باور «بقیه الله» در سیمای بهار. ما هنوز پز اصلی مان را نداده ایم. افتخار بشریت در راه است. «صاحب الزمان» دارد انتخاب می کند با کدام بهار بیاید…
هزار چهارصد سال گذشته است اما مادر ما فاطمه 18 ساله مادر همه شهداست و هنوز داستان کوچه، آتش بر دل میزند هنوز خون غیرت در میان رگ های شیعیان علی می‌جوشد و هنوز علی اصغر 6 ماهه است و هنوز علی اکبر شبیه ترین جوانان به پیغمبر است و حالا هنوز دارند برای رقیه از داستان گوشواره میخوانند.
هان ای شهید
چه خوب شد آمدی برادر! شما آماده اید و قطار انتظار افتاده روی ریل ظهور. ما منتظریم تا در واپسین ایستگاه تاریخ، نور را مضاعف کنیم و ببینیم بیعت ماه را با خورشید و بگرییم همراه با مادرت، چون ابر در بهاران؛ کجایید ای شهیدان خدایی، بلاجویان دشت کربلایی؛ کجایید ای سبکبالان عاشق، پرنده تر ز مرغان هوایی.
آری شهیدان میآیند و بی صبرانه منتظر دیدارشان هستیم. در هر نقطه ای از کشور که باشیم عطرشان به سوی ما خواهد وزید.
و قرار است همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها پیکرهای مطهر 300 شهید دوران دفاع مقدس در 29 استان کشور تشییع و به خاک سپرده خواهند شد. مشخصات شهدای گمنام این استان‌ها بدین شرح است:
 
استان تهران
حوزه علمیه مشکات (شهرک پلائین تهران) 9 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
صنایع مهام پارچین 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
صنایع ثامن الائمه(ع) 30 بهمن ماه میزبان دوشهید گمنام
مرکز آموزش تکاور ارتش 1 اسفندماه میزبان دو شهید گمنام
بوستان برکت انقلاب شهر بومهن 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
بوستان والفجر (منطقه 15) 1 اسفندماه میزبان سه شهید گمنام
دانشگاه آزاد پیشوای ورامین 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه مروی (بازار تهران) 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه امام خمینی(ره) (ازگل)1  اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران (ولنجک)30  بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرک انصار (منطقه 21) 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
استان خوزستان
شهر چغامیش دزفول 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر حمزه و شیرین‌آب دزفول 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرک خیبر دزفول 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
تیپ 292 دزفول (نزاجا) 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه پیام نور اهواز 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرک بی‌بیان مسجدسلیمان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
یادمان علقمه دهه سوم اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان بوشهر
شهر نخل تقی عسلویه 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر بیدخون عسلویه 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه برادران برازجان 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
شهر خورموج 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشکده فنی برادران امام خامنه‌ای بوشهر 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه برادران بوشهر 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
مجتمع کشتی‌سازی صدرا 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان خراسان رضوی
شهر یونسی تربت‌حیدریه 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد قوچان 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر چنگه نیشابور 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر همت‌آباد نیشابور 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه امام محمد باقر(ع)مشهد 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
شهر فرهادکرد فریمان 2 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد بردسکن 2 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر کاریز تایباد 28 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر مشهدریزه تایباد 28 بهمن میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد تابیاد 28 بهمن میزبان دو شهید گمنام
شهر لطف‌آباد درگز 3 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر نوخندان درگز 3 اسفندماه میزبان دو شهید گمنام
شهر چاپشلو درگز 3 اسفندماه میزبان دو شهید گمنام
شهر کاخک گناباد 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر نیلشهر تربت‌جام 29 بهمن میزبان دو شهید گمنام
منازل مسکونی تیپ نزاجا تربت‌جام 29 بهمن میزبان یک شهید گمنام
استان خراسان جنوبی
شهرک حاجی‌آباد بیرجند 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
شهرک دستگرد بیرجند 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
بخش بورنگ شهرستان درمیان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه برادران بیرجند 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
مرکز پدافند هوایی بیرجند 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
بخش باغستان فردوس روز 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
بخش موسویه چاهک شهرستان قائنات 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان سمنان
آمادگاه سپاه دامغان 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
دانشگاه آزاد مهدی‌شهر 30 بهمن ماه میزبان یک شهید گمنام
استان سیستان و بلوچستان
دانشگاه پیام نور زاهدان 1 اسفندماه میزبان دو شهید گمنام
استان گلستان
دانشگاه آزاد گرگان 29 بهمن میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد آزادشهر 29 بهمن میزبان دو شهید گمنام
استان قزوین
دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا 30 بهمن میزبان دو شهید گمنام
شهر ضیاءآباد تاکستان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
منازل مسکونی هوانیروز و آمادگاه نزاجا 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر معلم کلایه الموت 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان قم
مرکز آموزش پاسداری علویون 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
مرکز صنایع دفاعی قم 2 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
دانشگاه علوم پزشکی قم 30 بهمن ماه میزبان دو شهید گمنام
استان کهگیلویه و بویراحمد
دانشکده فنی و حرفه‌ای خواهران یاسوج 30 بهمن ماه میزبان یک شهید گمنام
استان لرستان
دانشگاه فرهنگیان برادران خرم‌آباد 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
تیپ 284 نزاجا 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
تیپ حضرت ابوالفضل(ع) لرستان 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
استان مازندران
شهر قراخیل قائم‌شهر 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
اداره اطلاعات استان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر محمدآباد دودانگه 3 اسفند ماه میزبان سه شهید گمنام
شهر کیاکلا 2 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد محمودآباد 2 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه علوم و فنون بابل 2 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان آذربایجان شرقی
شهر هوراند 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر اسکو 1 اسفندماه میزبان سه شهید گمنام
شهر کشک‌سرا مرند 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرک قراملک تبریز 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
دانشکده فنی و حرفه‌ای برادران تبریز 30 بهمن میزبان دو شهید گمنام
استان خراسان شمالی
دانشگاه فرهنگیان بجنورد 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه پیام نور بجنورد 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشکده فنی و حرفه‌ای اسفراین 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان یزد
پارک موزه دفاع مقدس یزد 29 بهمن میزبان یک شهید گمنام
شهر مبارکه بافق 30 بهمن میزبان دو شهید گمنام
دانشکده علوم قرآنی میبد 29 بهمن میزبان یک شهید گمنام
شهر هرات (شهرستان خاتم) 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان کرمان
دانشگاه آزاد شهربابک 30 بهمن میزبان یک شهید گمنام
شهر خورسند شهرستان بابک 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر خاتون‌آباد شهرستان بابک 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر جوزم شهرستان بابک 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
نجف‌شهر شهرستان سیرجان 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
شهر زیدآباد شهرستان سیرجان 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد اسلامی انار 30 بهمن میزبان یک شهید گمنام
شهر گلشن شهرستان انار 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان 30 بهمن میزبان دو شهید گمنام
شهر اختیارآباد شهر کرمان 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
شهر مردهک عنبر‌آباد 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان اصفهان
مرکز پدافند هوایی اصفهان 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
شهر افوس شهرستان بوئین میاندشت 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر اژیه اصفهان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر نائین 1 اسفند ماه میزبان سه شهید گمنام
شهر حسن‌آباد اصفهان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر ونک شهرستان سمیرم 3 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرکمه شهرستان سمیرم 3 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر تودشک اصفهان 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
مسکن مهر فولادشهر اصفهان 1 اسفند ماه میزبان چهار شهید گمنام
شهر قهدریجان فلاورجان 30 بهمن میزبان سه شهید گمنام
دانشگاه فرهنگیان برادران اصفهان 7 اسفند میزبان دو شهید گمنام
دانشگاه فنی و حرفه‌ای اصفهان 6 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
پالایشگاه صنعت نفت اصفهان 5 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
صنایع زرین خودرو اصفهان 30 بهمن میزبان یک شهید گمنام
استان فارس
دانشگاه آزاد استهبان 5 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر رونیز استهبان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر کوهنجان سروستان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر دژکرد اقلید 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر آباده طشک 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر حسن‌آباد اقلید 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
پادگان حضرت ولی عصر(عج) آباده 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
پادگان حضرت امام سجاد(ع) اقلید 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر ایچ استهبان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان البرز
پژوهشکده مواد و انرژی کرج 2 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
شهرک سهرابیه کرج 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر تنکمان نظرآباد 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهرک وحدت کرج 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
استان کرمانشاه
شهرک پرواز کرمانشاه 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
استان ایلام
ستاد ناجا ایلام 30 بهمن میزبان یک شهید گمنام
تیپ سپاه استان 3 اسفند میزبان یک شهید گمنام
استان مرکزی
شهر غرق‌آباد ساوه 1 اسفند ماه میزبان یک شهید گمنام
شهر رازقان زرندیه 3 اسفند ما میزبان دو شهید گمنام
شهر میلاجرد کمیجان 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر زاویه زرندیه 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر آستانه شازند 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر خنجین فراهان 10 اسفند میزبان دو شهید گمنام
شهر جاورسیان خنداب 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
شهر توره شازند 1 اسفند میزبان دو شهید گمنام
شهر هندودر شازند 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه برادران خاتم اراک 11 اسفند میزبان سه شهید گمنام
شهر تلخاب فراهان 11 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام
حوزه علمیه جامعة المصطفی(ص) واحد آشتیان روز 1 اسفند ماه میزبان دو شهید گمنام.
 34 شهید معظم شناسایی‌شده نیز در همین استانها و استان‌های همدان و گیلان تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات