تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۳۰
رأي قاطع شوراي پنجم به شهردار جديد پايتخت

نجفي ٢١ رأي آورد

پایگاه بصیرت / معصومه اصغري

(روزنامه شرق - 1396/06/02 - شماره 2945 - صفحه 17)

پنجاه‌وهشتمين شهردار انتخابي تهران از ابتداي تاريخ بلديه (با احتساب سرپرست‌ها) با بيشترين رأي در تاريخ رأي اعتماد شهرداران انتخابي شوراها از امروز کارش را شروع مي‌کند تا وزير کشور حکم او را امضا کند. محمدعلي نجفي با ٢١ رأي از ٢١ عضو شوراي شهر تهران رکورددار رأي اعتماد است. پيش از اين مرتضي الويري از ميان ١٥ عضو شوراي اول شهر تهران ١٥ رأي کامل را گرفته بود و اين روند نشان مي‌دهد که اصلاح‌طلبان در دو دوره اول و پنجم شوراها که داراي اکثريت مطلق شوراي شهر پايتخت بوده‌اند، روي شهردار انتخابي‌شان اجماع کرده‌اند. در دوره‌هاي بعد شوراي شهر تهران که با اکثريت اصولگرايان با نام‌ جريان‌هاي مختلف تشکيل شد، محمود احمدي‌نژاد از ١٥ عضو شورا ١٢ رأي موافق، يك رأي مخالف و دو رأي ممتنع داشت. آن زمان گفته مي‌شد رسول خادم رأي مخالف و عباس شيباني و حمزه شكيب رأي ممتنع داده‌‌اند. پس از او محمدباقر قاليباف در اولين انتخاب شوراي شهر تهران با رقيبي که اندکي با او فاصله داشت، انتخابي لب مرز داشت.

او ١٣ شهريور ٨٤ پس از رئيس‌جمهورشدن احمدي‌نژاد با هشت رأي و به قولي ديگر ١٢ رأي شهردار تهران مي‌شود. در آن زمان رسول خادم يکي از رقباي اصلي او بود. دو سال بعد در شروع دوره سوم شوراي شهر تهران محمدباقر قاليباف و رسول خادم از ميان همه گزينه‌ها بالا رفتند و رأي‌گيري اعضا در چند مرحله به نتيجه هفت به هفت، بين خادم و قاليباف با يک رأي سفيد رسيده بود اما در اين ميان يک نفر رأي خود را تغيير داد و قاليباف هشت به هفت براي دومين بار شهردار تهران شد و دوره مديريت او و شوراي سوم هم براي هم‌زماني با انتخابات رياست‌جمهوري شش‌ساله تمام مي‌شود. او حتي براي سومين بار هم که با دورزدن قانون شهردار تهران ماند، رأي کامل نداشت و باز هم با نصف به‌علاوه يک از جمع ٣١ عضو شوراي پايتخت شهردار تهران ماند. به عبارتي حتي در دوره‌اي که اصولگرايان در اکثريت بودند، همه اعضاي اصولگرا به شهردار انتخابي‌شان رأي ندادند.

حالا اما چهار سال جديد مديريت شهري با نيروهايي جديد و تازه‌نفس و از جرياني متفاوت و رأي اصلاحي شايان توجه مردم تهران شروع شده است. شوراي پنجم شهر تهران و شوراهاي سراسر کشور روز گذشته مراسم تحليفشان را برگزار کردند تا به شکلي رسمي کارشان را شروع کنند. برخي شوراها مثل شهر تهران پيش‌فعال بودند و به خاطر پيگيري سه‌ماهه نتيجه چنددقيقه‌اي در جلسه اولشان براي انتخاب هيئت‌رئيسه و شهردارشان گرفتند و برخي ديگر مثل کلان‌شهر تبريز با انتخاب سرپرست براي شهرداري کارشان را فعلا راه انداخته‌اند.

شوراي پايتخت روز گذشته با حضور استاندار تهران و برخي نمايندگان مجلس و پيام وزير کشور شروع به کار کرد. وزير کشور در پيام خود مشارکت گسترده و حداکثري مردم در صحنه حماسي، انتخابات پنجمين دوره شوراها را علاوه بر آنکه نشانه‌اي از رشد فزاينده سياسي و تعميق مردم‌سالاري مطابق الگوي جمهوري اسلامي دانست، مبين عملکرد مثبت و اثرگذار چهار دوره فعاليت شوراها در اجراي وظايف قانوني؛ با وجود همه محدوديت‌ها و موانع ساختاري و فرهنگي و اجتماعي موجود نيز دانست.

او تأکيد کرده است که شوراي منتخب، شوراي همه مردم يک شهر يا روستاست و مسائلي نظير پاسخ‌گويي به مطالبات، مقابله با آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، تلاش در جهت تاب‌آوري شهرها در مقابل خطرات و بحران‌ها، اصلاح رويه‌هاي اداري و مقابله جدي با زمينه‌هاي شکل‌گيري فساد، توجه به مسائل اجتماعي به‌ويژه حاشيه‌نشيني و تقويت بافت‌هاي ناکارآمد و... از اهم توقعات و انتظارات مردم از شوراهاست.

حسين هاشمي، استاندار تهران در ميانه بيان برنامه‌ها و آرزوي موفقيت‌ها براي شوراهاي جديد به‌خصوص شهر تهران، يکي از خواسته‌هاي مهم خود از مديريت شهري يعني تکميل مصلاي امام خميني (ره) بعد از ٣٠ سال را مطرح كرد و خواستار شد. پس از بيان سوگند و اتمام مراسم تحليف انتخابات هيئت‌رئيسه آغاز شد و محسن هاشمي،‌ با ۲۰ رأي و يک رأي سفيد به عنوان رئيس شوراي شهر، ابراهيم اميني با ۲۱ رأي به عنوان نايب‌رئيس و زهرا نژادبهرام با ۲۱ رأي منشي اول و بهاره آروين با ۱۹ رأي به عنوان منشي دوم انتخاب شدند. بر اين اساس علي اعطا نيز با ١٩ رأي به‌عنوان سخنگوي شوراي پايتخت انتخاب شد.

محسن هاشمي پس از انتخاب به عنوان رئيس شورا و با استقرار در جايگاه خود در صحبت‌هايي به اهميت نگه‌داشتن اعتماد مردم و رأي آنها تأکيد کرد و گفت: مهم‌ترين اصل مورد توافق در شوراي پنجم حفظ انسجام ميان اعضا و جلوگيري از تکرار تجربيات تلخ گذشته در بروز اختلاف در شوراست. او تأکيد کرد بهبود شرايط زيست شهري، شفاف‌سازي در مديريت، هوشمندسازي، حذف رانت و اعطاي امتيازات غيرقانوني، تحقق وظايف معطل‌مانده به‌خصوص در حوزه ترافيک و آلودگي هوا از جمله اقداماتي خواهد بود که در شوراي شهر پنجم پيگيري خواهد شد. او در پايان صحبت‌هايش از تلاش‌ها و دلسوزي‌هايي که آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي شهر تهران داشته است، با بغض و اشک سخن گفت.

اگرچه برنامه تحليف و جلسه ابتدايي شوراي پنجم به دليل برخي ناهماهنگي‌ها و کم‌اطلاعي اعضاي شوراي پنجم حواشي‌‌اي هم داشت اما شايد مهم‌ترين حاشيه ديروز حضور‌نداشتن محمدعلي نجفي پس از انتخاب‌شدن به عنوان شهردار تهران بود. از آنجا که پيش‌تر معمول بود قبل از انتخاب شهردار تهران، گزينه‌هاي پيشنهادي در جلسات شورا حضور داشتند و تنها در زمان رأي‌گيري جلسه را ترک مي‌کردند، روند رأي‌گيري و انتخاب پيش‌فعالانه روز گذشته شوراي پنجم و حضورنداشتن شهردار انتخابي غيرمعمول بود.

اعضاي شوراي شهر پنجم شهر تهران که در دو ماه گذشته به طور مشخص روي گزينه‌هاي پيشنهادي براي شهرداري تهران جلسات متعدد کارشناسي داشتند و پنج گزينه اصلي براي شهرداري تهران برنامه‌هايشان را ارائه داده و از ميان آنها در نهايت محمدعلي نجفي را انتخاب کرده بودند، ديروز در چند دقيقه کارشان را تمام کردند. آنها با پخش‌کردن برگه‌ها و اعلام تنها گزينه پيشنهادي خود رأي‌گيري کردند و در اولين دستور جلسه خود محمدعلي نجفي را با ۲۱ رأي به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، با اعلام اين رأي و انتخاب نهايي تأکيد کرد شورا براي فاصله اين دوره مديريتي تا امضاي حکم محمدعلي نجفي، سرپرست انتخاب نخواهد کرد و از وزير کشور مي‌خواهند هرچه زودتر حکم شهردار جديد تهران را امضا کند.

اعضا پس از اين انتخاب، با مترو به سمت حرم امام خميني (ره) جهت تجديد پيمان با آرمان‌هاي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي و ديدار با يادگار او سیدحسن خميني رفتند.

يادگار بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران به اعتماد قوي مردم به‌عنوان يک پتانسيل بزرگ همراه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش اشاره کرد و افزود: در هيچ دوره‌اي چنين اعتماد و رأي بالا و يکدست و همراهي دوستان با هم سابقه نداشته است. از شوراي اول که بگذريم در هيچ دوره‌اي اين‌گونه رأي يکدست و با اعتماد قوي مردم را شاهد نبوده‌ايم؛ اين موضوع هم مسئوليت به‌همراه دارد و هم اميدي در دل مردم ايجاد کرده تا شهري بهتر و سالم‌تر را شاهد باشند كه اين كار بر عهده شما اعضاي شوراي شهر خواهد بود. وي تأکيد کرد: به مشکلات مالي شهرداري حساسيت داشته باشيد. همچنين با هر تخلف مالي با حساسيت بالا برخورد کنيد. نبايد گرد هيچ اتهام مالي‌اي بر دامن شورا و شهرداري بنشيند. شفافيت داشته باشيد تا هرجا نقدي دارند بتوان به‌روشني پاسخ گفت و سرمايه سنگين دستخوش حرکت‌هاي نابخردانه قرار نگيرد.

به گزارش «شرق»، محمدعلي نجفي، شهردار جديد تهران هم که در حرم بنيان‌گذار جمهوري اسلامي به اعضاي شوراي پنجم پيوست، در جمع خبرنگاران اعلام کرد از شنبه در دفتر کار خود مستقر مي‌شود و اولين کار او تعيين مسئولان اصلي شهرداري است. او تأکيد کرد اگر لازم باشد انتصاباتي خواهيم داشت و در کنار آن تهيه يک فهرست و سياهه از اولويت‌ها و فوريت‌ها در دستور کار قرار مي‌گيرد. او در ادامه با اشاره به نزديکي هفته دولت و تبريک آن به دولت دوازدهم، اظهار اميدواري کرد رئيس‌جمهور و کابينه در ادامه خدمات بزرگ که انجام داده‌اند گام بردارند. او گفت: اين اولين‌بار است که پس از ١٤ سال، مديريت شهري و دولت با يکديگر هماهنگ هستند. در اين ١٤ سال اختلاف‌نظرها ميان مديريت شهري و دولت وجود داشته که به نفع مردم نبوده، اما ما کاملا هماهنگ هستيم که اين هماهنگي به نفع دولت و شهرداري است، چراکه مسائل زيادي وجود دارد که بايد با کمک دولت و شهرداري حل‌وفصل شود.

شهردار تهران با بيان اينکه محور هماهنگي‌ها شهرداري خواهد بود و با اقدامات مشترک مسائل مختلفي مانند بدهي‌ها و مطالبات را در سه ماه آينده حل‌وفصل مي‌کنيم، گفت: در حال برنامه‌ريزي هستيم که با ارگان‌هاي مختلف به‌ويژه در حوزه فرهنگي و اجتماعي در مدت سه ماه آينده توافق‌نامه‌اي امضا کنيم که وظايف هر ارگان مشخص شود و اميدواريم با همکاري دولت هم‌افزايي بيشتري شکل بگيرد چرا که بسياري از مسائل و مشکلات در فضاي تفاهم و حسن نيت رفع مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا در جلسات هيئت دولت حاضر مي‌شويد يا خير؟ گفت: اگر رئيس‌جمهور درخواست کنند يا اجازه دهند، از اين حضور استقبال مي‌کنيم، چراکه اين موضوع به نفع شهر و شهروندان است. نجفي يادآور شده است که اصل کار او بر تغيير مديران نيست و در هفته‌هاي آينده ارزيابي‌هايي انجام خواهد داد و هرکدام از مديران فعلي که شايستگي کافي داشته باشند، خواهند ماند. او تأکيد کرده «نگفتم بناي تعديل کارمندان را دارم، اما گفتم تعداد کارمندان شهرداري‌هاي مشابه، بسيار کمتر است و اين به معناي تعديل نيست».

او درعين‌حال در پيامي که در کانال شخصي خود قرار داد، ضمن تشکر از اعضاي شوراي شهر تهران براي رأي قاطع و اعتماد به وي، دست ياري خويش را به‌سوي همه شهروندان و علاقه‌مندان به پيشرفت، توسعه و تعالي تهران گشود و از آنها خواست براي تحقق اهداف و برنامه‌هاي اعلام‌شده و برون‌رفت از وضعيت فعلي و بهبود کيفيت زندگي در تهران ياري و کمک کنند. او درعين‌حال از همه مديران دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و عمومي و مؤسسات وابسته درخواست کرد از ارسال هر نوع پيام تبريک و درج در مطبوعات، اهداي سبد گل و اقداماتي ازاين‌دست اجتناب كنند.

کسری نوری سرپرست مؤسسه همشهری شد

کسری نوری، روزنامه‌نگار، از سوی محمدعلی نجفی، شهردار جدید پایتخت، به‌عنوان سرپرست مؤسسه همشهری، جایگزین مهدی ذاکری، مدیرعامل این مؤسسه، شد. روزنامه همشهری در سال ۱۳۷۱ و در دوره شهرداری کرباسچی تأسیس شد و به‌عنوان اولین روزنامه رنگی با رویکرد اجتماعی و محیط‌زیستی مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود به‌عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور شناخته شد. در دوره شهرداری قالیباف نیز در این مؤسسه تحولاتی همچون افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه چاپخانه و انتشار مجموعه مجلات متنوع و تغییراتی در روزنامه رخ داد و همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه مطبوعاتی کشور شناخته می‌شود. عملکرد سیاسی و عدم ‌شفافیت مالی و اداری این مجموعه به‌خصوص در هشت سال گذشته مورد اعتراض اعضای شورای شهر تهران و بسیاری از مخاطبان عمومی این روزنامه بود. یادآوری می‌شود، کسری نوری، روزنامه‌نگار، سابقه سردبیری روزنامه‌های ایران و شهروند را در کارنامه خود دارد و اکنون مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت است. گفته می‌شود که او فعلا با حفظ سمت در مجموعه وزارت نفت، سرپرست مؤسسه همشهری خواهد بود.

http://www.sharghdaily.ir/News/139418

ش.د9602624

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات