صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 2 اسفند

جنايت در پاسداران/سکوت تعجب برانگیز در برابر تحریف!/اعتماد ۲۵ هزار میلیاردی به پنج مؤسسه غیرمجاز.....
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جنايت در پاسداران

آشوب و بلواي ايجاد شده روزهاي گذشته در خيابان پاسداران تهران (محدوده گلستان هفتم) به دست جمعي که خود را درويش مي‌نامند، تأثر و تأسف افکار عمومي را به همراه داشته است. بازداشت يکي از همين قماش به جرم سرقت و با شکايت شاکي خصوصي، سرآغاز ماجرايي بود که با تهديد پليس براي آزادي وي و در نهايت حمله ده‌ها نفر از اوباش با آمادگي قبلي و حمل سلاح‌های گرم و سرد، قمه، شمشير و چاقو به کلانتري به خشونت انجاميد.
اين اوباش در يک روز امنيت محله را به هم ريخته و ده‌ها نفر را زخمی کرده و اموال ساکنان را تخریب کردند. حمايت همزمان جريان‌هاي ضد انقلاب از طريق ماهواره‌ها و فضاي مجازي گوياي اين بود که دستوري سراسري براي حمايت همه‌جانبه از مدعيان تصوف و درويشي صادر شده است. حاصل اين سناريوی طراحي شده، به شهادت رسيدن پنج نفر از نيروهاي انتظامي و بسيجياني بود که براي ايجاد امنيت و آرامش در صحنه حاضر بودند. انتشار صحنه دلخراش زير گرفتن حافظان امنیت با اتوبوسي که به يکباره به صف نيروهاي پليس هجوم مي‌آورد، موجب شد احساسات افکار عمومي جامعه جريحه‌دار شود و مظلوميت نيروهاي مخلص انتظامي که با توجه به توان لازم براي برخورد سخت با اين اوباش، با ملايمت و نرمي به مصاف آنان رفتند، بيش از پيش آشکار شود.
حال اين پرسش مطرح می‌شود که چگونه دراويشي که با ادعاي مدارا و اعتدال خود را عاري از هرگونه خشونت‌طلبي معرفي مي‌کردند، این‌گونه وحشیانه به ایجاد رعب و وحشت روی آورده و پنج نفر از نیروهای حافظ امنیت را به شهادت می‌رسانند؟! چطور اين جريان که فعاليت خود را به سير و سلوک فردي و خودسازي دروني محدود کرده و هوادارانش را به دوري از اجتماع و سياست دعوت مي‌کند، اين‌گونه بازيچه ضد انقلاب و جريانهاي سياسي معاند شده و خوراک تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه را برای چند روز فراهم آورده است؟ چرا برخی از مسئولان که در حوادث بسیار کوچک‌تر و کم اهمیت‌تر بلافاصله واکنش نشان می‌دادند، این بار سکوت اختیار کرده و از واکنش لازم پرهیز کرده‌اند؟! در نهایت چرا نيروي انتظامي از برخورد قاطع با اوباش منع شده بود؟!
در این مواقع انتظار می‌رود نیروهای انتظامی از اختیارات لازم برای برخورد هوشمند، بموقع و قاطع برخوردار باشند تا به همه اوباش و عوامل هدایتگر آنان فهمانده شود امنیت خط قرمز نظام اسلامی است.

▼ گزارش روز
واکنش عجیب

پرواز ساعت 7:55 صبح 29 بهمن ماه تهران به یاسوج، شرکت هواپیمایی آسمان از رادار محو می‌شود و کمی بعدتر سر و کله سلبریتی‌های خودشیفته همه چیزدان در فضای مجازی پیدا می‌شود. یکی‌شان می‌گوید این سرزمین نفرین شده است، دیگری می‌گوید خودکرده را تدبیر نیست، آن یکی می‌گوید خداحافظ آقای رئیس‌جمهور و دیگری‌شان می‌گوید اینها نتیجه شعار‌های مرگ بر آمریکاست و شاهد قصه‌بافی از این دست هستیم. حجم گسترده‌ای از پمپاژ غم و ناامیدی در جامعه که حالا خود به یک موضوع تبدیل شده است؛ در اینکه مدیران بی‌کفایتی در برخی از مسئولیت‌های کشور قرار دارند و تنبل و غیر انقلابی هستند، درباره اینکه بسیاری از مشکلات و حوادث ناشی از بی‌کفایتی برخی از مسئولان است، در اینکه باید با پرسشگری و مطالبه‌گری این مدیران را پای کار آورد و اگر نمی‌توانند پاسخگو باشند، کنار بروند و استعفا کنند یا برکنار شوند، شکی نیست؛ اما چرا چهره‌هایی که به لطف فضای مجازی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و... نامی برای خود دست و پا کرده‌اند، به جای آنکه برای عبور از این حوادث در کنار مردم قرار بگیرند، به بلندگوهایی برای تشدید غم و پمپاژ ناامیدی تبدیل شده‌اند! البته تردیدی در ناراحت‌کننده بودن و سخت بودن رخ دادن حوادث در کشور و از دست رفتن جان هموطنان‌مان وجود ندارد، اما آیا حوادث اجتناب‌پذیر هستند؟ آیا سلبریتی‌‌ها در همه کشورهای دیگر نیز در حوادث مشابه چنین رفتار می‌کنند؟ برای نمونه در کدام یک از حوادث آتش‌سوزی ساختمان در انگلستان، سقوط هواپیما در مالزی، طوفان کاترینای آمریکا و... چهره‌های مشهور و مردم این کشورها رفتاری این‌چنین داشته‌اند و در اوج حادثه به جای همدردی شروع به پمپاژ ناامیدی کرده‌اند؟! موضوعی که باید امروز از خودمان بپرسیم چه اتفاقی افتاده است که چنین رویکرد و رفتاری در جامعه و میان چهره‌های مشهور شیوع پیدا کرده است؟

▼ خبر ویژه                  
سکوت تعجب برانگیز در برابر تحریف!

چند روز پیش مصاحبه‌ای از احمد منتظری در گفت‌وگو با یک پایگاه ضد انقلاب منتشر شد که با صراحت بی‌سابقه‌ای علیه فرزند امام(ره) سخن گفته و مدعی شده بود او به دنبال رهبری پس از امام(ره) بود و با همین انگیزه به فعالیت و فتنه‌انگیزی علیه آیت‌الله منتظری روی‌ آورده و در نهایت سبب عزل ایشان شده است. او گفته بود: «شواهدی هست که احمد آقا برای رهبری خود برنامه داشت، اما فوت امام(ره) زودتر از زمانی که او تصور می‌کرد رخ داد و برنامه‌شان پیش نرفت.» او در پاسخ به این پرسش که اگر این برنامه‌ریزی‌ها صحت دارد، چرا آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر شدند نیز می‌گوید: «فوت امام خمینی(ره) درست پیش‌بینی نشده بود.» او در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفته ‌بود: «احمد خمینی جزء گزینه‌های مطرح در بین بعضی دوستانش بود. بر همین اساس بود که بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری، آیت‌الله منتظری گفت که خیرالموجودین انتخاب شد و خوشحال بود که اشخاص دیگری که مطرح بودند از جمله آیت‌الله گلپایگانی که اصولاً شخصیت سیاسی نبودند یا احمد آقای خمینی انتخاب نشدند. آقایان خلخالی و محمد هاشمیان، امام جمعه رفسنجان به دنبال رهبری احمد خمینی بودند.» در این میان، نکته عجیب تکرار سخنان بدون سند و وجاهت و صحت از سوی بیت منتظری نیست؛ بلکه سکوت و واکنش نشان ندادن بیت امام(ره) و مؤسسه تنظیم و حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) نسبت به چنین تحریف‌هایی تعجب‌برانگیز است.

▼ اخبار
1ـ اعتماد ۲۵ هزار میلیاردی به پنج مؤسسه غیرمجاز
مروری بر آنچه در تعاونی‌ها و مؤسسات غیرمجاز گذشته، حکایت از آن دارد که در پنج تعاونی ثامن‌الحجج، افضل توس، وحدت، البرز ایرانیان و همچنین فرشتگان بیش از دو میلیون و ۲۸۴ هزار نفر در زمان فعالیت آنها سپرده‌گذاری کرده‌اند که تعداد سپرده‌گذاران در هر یک از تعاونی‌ها به شرح زیر است: در ثامن‌الحجج حدود یک میلیون نفر، در افضل توس ۳۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر، در وحدت ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر، در البرز ایرانیان ۴۴ هزار و ۱۷۸ نفر و در فرشتگان حدود ۵۰۰ هزار نفر سپرده‌گذاری کرده‌اند و ارقام سپرده جذب شده در این پنج تعاونی به گونه‌ای است که در ثامن‌الحجج حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، در افضل توس دو هزار و 447 میلیارد تومان، در وحدت چهار هزار و 780 میلیارد تومان، در البرز ایرانیان یک هزار و 300 میلیارد تومان و در فرشتگان حدود پنج هزار و 600 میلیارد تومان جذب سپرده انجام شده که در مجموع به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. البته در فرشتگان حدود هشت هزار و 600 میلیارد تومان بدهی ثبت شده بود که سه هزار میلیارد آن سود شناسایی نشده، تلقی شد و پنج هزار و 600 میلیارد تومان بدهی در قالب سپرده وجود دارد.

2ـ تمرکز آمریکا بر روی بانک‌های آسیایی برای تحریم تهران

بلومبرگ طی گزارشی مدعی شد، تلاش‌های آمریکا برای قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در منگنه مالی جواب داده و این کشور را مجبور کرده بود پای میز مذاکره و توافق هسته‌ای بیاید؛ اما مقامات آمریکایی به زودی فهمیدند ایران کانال جدیدی برای مبادلات خود یافته و آن آسیاست. به نوشته این این نشریه، بر اساس شهادت‌های دادگاهی، مستندات حقوقی و افراد مطلع با این موضوع، بانکداران کره جنوبی، تایوان و کشورهای دیگر در این منطقه احتمالاً دانسته یا ندانسته در کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی پیش از توافق هسته‌ای نقش داشته‌اند و بخشی از درآمدهای حاصل از نفت این کشور را به دلار تبدیل کرده‌اند. بر اساس این، مجریان (قانون) آمریکایی که میلیاردها دلار از بانک‌های اروپایی برای نقض تحریم‌ها جمع کرده‌اند، اکنون تمرکز خود را بر بانک‌های آسیایی که به ایران کمک می‌کنند گذاشته‌اند.

3ـ وزیر راه بالاخره استیضاح می‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه براساس محورهایی از جمله سوءمدیریت در سوانح ریلی و هوایی، بحران برف و... استیضاح می‌شود. صدیف بدری ادامه داد: سانحه هوایی یاسوج از جمله دلایلی بود که استیضاح وزیر راه و شهرسازی را کلید زد. بدری متذکر شد: خودداری از ارائه توضیحات کافی به مردم و نمایندگان درباره حوادث و نحوه مدیریت آن و همچنین بی‌توجهی به تعهداتی که وزیر در هنگام اخذ رأی مطرح کرده بود، از دیگر علل استیضاح است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخشی از تعهدات وزیر راه درباره ناوگان حمل‌ونقل عمومی هنوز به اجرا درنیامده است، ادامه داد: هفته آینده موضوع استیضاح را در مجلس بررسی خواهیم کرد.

4ـ اجازه نخواهیم داد ناتو از خاک عراق علیه ایران استفاده کند

بنابر اعلام شبکه «سومریه»، «حیدر العبادی» در نشست خبری هفتگی خود گفت: عراق هرگز اجازه نخواهد داد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا هر کشور دیگری از خاک این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. نخست‌وزیر عراق همچنین اظهار داشت: بغداد حتی زمانی که گروه‌های تروریستی در عراق حضور داشتند، با حضور نیروهای بیگانه در داخل خاک این کشور مخالف بود. گفتنی است، حیدرالعبادی در گفت‌وگو با شبکه «دویچه وله» آلمان در سخنانی متناقض از تمدید حضور نظامیان ایالات متحده آمریکا در این کشور حمایت کرد!

▼ اخبار کوتاه
احد کرمانی، عضو انجمن نساجی درباره وضعیت بازار شب عید گفت: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم اکنون 30 تا 35 درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است؛ در حالی که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45 درصد ظرفیت صنعت بودیم. وی افزود: در عین حال شاهد اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه نیز بوده‌ایم که طی یک سال اخیر 5/2 میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه صورت گرفته، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37 میلیون دلار بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره شایعات روزهای اخیر در برخی شبکه‌های مجازی مبنی بر کناره‌گیری نجفی از سمت شهردار تهران و مذاکره شورای شهر با کاندیداهای جایگزین، گفت: با این گونه برخوردهای رسانه‌ای و سیاسی، سعی در تخریب و کاهش انگیزه مدیران و کارکنان مجموعه شهرداری تهران دارند. گفتنی است، هاشمی به تازگی خود نیز به عملکرد شهردار تهران انتقاد کرده بود.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کسانی که اظهاراتی را درباره ورود سازمان اطلاعات سپاه به حریم کاری وزارت اطلاعات و بالعکس مطرح می‌کنند، به دنبال این هستند که با شارلاتانیسم رسانه‌ای از اهمیت کار انجام شده بکاهند و از رسیدن حقیقت پیام به مردم جلوگیری کنند.
جکسون دایل، جانشین سردبیر «واشنگتن‌پست» در یادداشتی با عنوان «توافق هسته‌ای(برجام) برای ایران، «فاجعه‌بارترین» توافق است» نوشت: «امید ایران این بود که رفع تحریم‌های صادرات نفت و بازگشت سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد مبتلا به رکود تورمی و با نرخ خطرناک بیکاری را نجات دهد، اما این‌گونه نشد.»
بانک مرکزی آلمان اعلام کرد: در اروپا، آلمانی‌ها بیشترین اسکناس نقد را در کیف پول خود نگهداری می‌کنند و همچنان به پول نقد وابسته هستند. اما در سال گذشته میلادی، برای اولین بار استفاده مردم این کشور از پول نقد به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی درباره شرایط نامطلوب اقتصادی گفت: عجیب اینکه برخی وظایف خود را انجام نداده و آدرس غلط می‌دهند؛ در حالی که تنها دو درصد اقتصاد کشور در حیطه نهادهای زیر نظر رهبری و 98 درصد در اختیار دولت است.
شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گزارش داد: آمریکا امتیازهای صادراتی یک فرد ترک و سه شرکت مرتبط با آنها را به اتهام فروش قطعات هواپیمای ساخت آمریکا به ماهان ایر و نقض قانون تحریم‌های این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات