صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 5 اسفند

نقشه شوم!/ کار کشور را در اوج تحریم‌ها رها کردند/افزایش 23 هزار میلیاردی بودجه در مجلس/تحریم‌ها برداشته نشده است...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 نقشه شوم!

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است، رئیس‌جمهور آمریکا شش حوزه را برای همکاری با کشورهای اروپایی به منظور تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ایران و مطالبه تغییر رفتار این کشور تعیین کرده است. بر اساس این، ترامپ که در سخنرانی خود در دی‌ماه (هنگام اعلام تمدید تعلیق تحریم‌های ضدایرانی) ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای را به سه شرط تغییر بندهای زوال‌پذیر برجام و دائمی شدن آنها، بازرسی‌های بین‌المللی همه پایگاه‌ها، از جمله پایگاه‌های نظامی و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران منوط کرده بود و از کنگره و کشورهای اروپایی خواسته آنها را اصلاح کنند؛ سه حوزه دیگر از جمله «نقض حقوق بشر»، «تهدیدهای سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به درخواست‌های گذشته خود افزوده است.   
انتشار این خبر و موضع‌گیری اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در شرایطی که در ایران هنوز «مرگ بر آمریکا» به گوش می‌رسد و ما نمی‌توانیم به برجام پایبند باشیم، حکایت از ترفند و نقشه‌ جدید آمریکا برای تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران در برجام و اخذ امتیازات بیشتر دارد. در واقع، آمریکایی‌ها با این موج‌سازی روانی‌ـ رسانه‌ای درصدد هستند تا پیش از موعد اعلام نظر ترامپ درباره‌ تمدید تعلیق تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در اردیبهشت ماه سال آینده، به ایران گوشزد کنند که باید برای دادن امتیازات بیشتر خود را آماده کند. هرچند از آمریکا بیش از این نمی‌توان انتظار داشت؛ اما مسئله اصلی سیاست کشورمان برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها و یاوه‌گویی‌های بی‌منطق است. دستگاه دیپلماسی کشور باید به طور قاطع و صریح در مقابل این راهبرد موضع‌گیری کند، به گونه‌ای که متوجه شود نقشه‌های وی در برابر ایران هیچ‌گاه راه به جایی نخواهد برد. به عبارت دیگر، سنخ و دامنه‌ خواسته‌هایی که ترامپ از ایران دارد، نشان می‌دهد آنها به چیزی جز تهی‌سازی توانمندی‌های درونی نظام، خدشه بر عزت ملی و تحقیر ایرانیان و... راضی نیستند؛ مسائل و خواسته‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم با حفظ موجودیت آنها ارتباط دارد. از این‌ رو، هرگونه سهل‌انگاری و انعطاف در مقابل این خواسته‌های غیرقانونی پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت و بنابراین، به طور جدی باید با آنها مقابله شود.

▼ گزارش روز 
 گردن‌‌کلفتی که در فتنه 88 ریشه دارد

وقتی در پاریس به پلیس فرانسه حمله شد و چند افسر زخمی و کشته شدند، بلافاصله رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی توئیتری با بیان اینکه ما به پلیس‌مان افتخار می‌کنیم، دستور بازداشت فوری و مجازات مجرمان را داد. اما مکرون تنها به این توئیت بسنده نکرد و کمی بعدتر در سخنانی بسیار تند با طرح این مسئله که حمله به پلیس این کشور مساوی‌ با حمله به خاک فرانسه است، اعلام کرد: «سخت‌ترین مجازات در انتظار حمله‌کنندگان به نیروهای پلیس خواهد بود.» اما اینجا در تهران، تصاویری از تهدید و مهلت دادن به نیروی انتظامی منتشر می‌شود و گروه اندکی به یک کلانتری حمله‌ور شده و با اتوبوس از روی مأموران نیروی انتظامی عبور می‌کنند و چهار نفر را به شهادت می‌رسانند! اما مسئولان سکوت می‌کنند و روشنفکرنمایان علیه نیروی انتظامی سخن می‌گویند! فارغ از آنکه بخواهیم پای علت چنین موضعی را که نتیجه ارجحیت دادن منافع انتخاباتی و جریانی بر منافع ملی است به میان بکشیم، باید گفت چنین رویکردی نتیجه ساده‌اش می‌شود لطمه وارد کردن به اقتدار پلیس و کم هزینه کردن اقدام علیه امنیت کشور! موضوعی با نتایج هولناک و خطرناک که می‌توان ریشه آن را در فتنه 88 بازیافت. ایجاد این وقاحت که می‌توان قلدرمابانه در برابر حافظان امنیت ایستاد، درست زمانی شکل گرفت که سران فتنه در عاشورای 88 کسانی را که به نیروهای انتظامی حمله‌ور شدند و آنها را به شهادت رساندند، مردم خداجو نام نهادند و به جای بازخواست، از هتاکان و اغتشاشگران حمایت و تمجید کردند و امروز نیز عده‌ای به دنبال آن هستند که محدودیت‌های سران آن اتفاقات تلخ و حامیان حمله‌کنندگان بر نیروی انتظامی را بدون محاکمه و مجازات و بدون عذرخواهی و پذیرش اشتباهات‌شان و بدون پرداخت هزینه‌ای، با تمجید و ستایش رفع حصر کنند و آنها را به فضای سیاسی کشور بازگردانند. طبیعی است وقتی چنین شرایطی حاکم باشد، دیگران نیز این جرئت و جسارت را پیدا می‌کنند که در برابر  قانون و حافظان آن بایستند و گردن‌کلفتی کنند!

▼ خبر ویژه 
 کار کشور را در اوج تحریم‌ها رها کردند

جعفر فرجی که از اعضای ستاد احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری بود، خاطره‌ای را از دوران خانه‌نشینی  ۱۱ روزه او نقل کرده و می‌گوید: «چند روز بعد از جریان خانه‌نشینی احمدی‌نژاد، بنده برای سفر استانی دولت مجبور شدم به جلسه‌ای با آقای بقایی بروم؛ تنها جلسه‌ای که با ایشان داشتم، تلخ‌ترین جلسه آن دوره عمرم شد. آقای بقایی که ارتباط بنده را با جریان ستادهای مردمی در سراسر کشور و بچه‌های انقلابی می‌دانست، پرسید بچه‌ها نظرشان نسبت به قضیه خانه‌نشینی چیست؟ بنده توضیح دادم که احمدی‌نژاد در پازل دشمنانش حرکت کرد و هر عاقلی این را می‌فهمد. بقایی که عصبانی شده بود، گفت: «پنج‌، شش سال است در این کشور مثل... شبانه‌روزی کار می‌کنیم و آقایان (منظور آقا بود) و اطلاعات سپاه و بیت می‌روند پزش را جلوی مردم می‌دهند ‏و از پشت سر ما را می‌کوبند. اشکالی ندارد ما هم از فردا کار نمی‌کنیم! بله از فردا کار نمی‌کنیم که معلوم بشود فقط ما هستیم که می‌توانیم کشور را بگردانیم. ببینیم در سخنرانی‌های‌شان چه دارند به مردم بگویند؟! و آن وقت به دست و پای‌مان می‌افتند...» با دو نفر از رفقا رفته بودیم، موقع برگشتن بغض گلوی‌مان را گرفته بود. ما فکر می‌کردیم حرفی زد و تمام شد؛ اما حرف بقایی اجرایی شد و دو سال رئیس‌جمهور و معاونان و مسئول دفترش کشور را رها کردند، آن هم در اوج تحریمها.

 
▼ اخبار
1ـ افزایش 23 هزار میلیاردی بودجه در مجلس

در پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، سقف بودجه به ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که در مقایسه با ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومانی که در لایحه پیشنهاد شده بود، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. کل بودجه عمومی در لایحه دولت ۴۲۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که پس از بررسی در مجلس به ۴۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، منابع عمومی نیز با رشد حدود ۱۸ هزار میلیاردی همراه بود؛ به‌گونه‌ای که از ۳۶۸ هزار میلیارد پیشنهادی در لایحه تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. منابع عمومی شامل درآمدهای ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن، درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های مالی و همچنین درآمدهایی که عمده آن را مالیات تشکیل می‌دهد، می‌شود. درآمدهای اختصاصی هم از حدود ۵۶ هزار میلیارد به ۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت هم که در لایحه ۸۱۳ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود؛ ولی در مصوبه مجلس به ۸۳۳ هزار میلیارد تومان رسید.

2ـ تحریم‌ها برداشته نشده است
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در اندیشکده سلطنتی «چتم هاوس» در انگلیس گفت: «برجام به هیچ مسئله یا سؤال دیگری مرتبط نیست، ما و دیگر کشورهای 1+5 تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسائل جدا کنیم و روی مسئله هسته‌ای متمرکز شدیم تا راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.» وی افزود: «برجام داستانی موفقیت‌آمیز برای شما کشورهای 1+5 است؛ چراکه ایران کاملاً به آن پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قاضی این توافق است تأیید کرده ایران هرگز از آن تخطی نکرده است و کاملاً به آن پایبند بوده است. همه چیز ما تحت کنترل و بازرسی است و 9 گزارش این را تأیید می‌کند. اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریباً هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و آمریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند.»

3ـ دفاع عجیب از یک انتخاب اشتباه!
زهرا بهرام‌نژاد، عضو شورای شهر تهران در برابر انتقادات به محمدعلی نجفی به جای ارائه رزومه منتخب شورای شهر تهران، گفت: آنچه تاكنون مديريت شهري در طول ١٢ سال انجام داده بود، سياستي مبتني بر «شو‌آف» بود. سياستي مبني بر اينكه شهردار تهران ٤ صبح از منزل بيرون مي‌آيد و ١١ شب به خانه برمي‌گردد يا روشي كه براساس آن شهردار به محض اينكه اتفاقي بيفتد، بر ترك موتور مي‌پرد و خودش را به محل حادثه مي‌رساند. در حالي كه كلان‌شهر تهران، «مدير» مي‌خواهد. درست مثل مدل مديريتي «نجفي»... .گفتنی است؛ پس از گذشت بیش از هفت ماه از روی کار آمدن شهردار جدید، علاوه بر تعطیلی پروژه‌‌های عمرانی و ناتوانی مدیریت حوادثی، مثل لرزش خفیف تهران و بارش برف و... دفاع اعضای شورای شهر از مدیریت ضعیف شهردار جای تعجب فراوان دارد!

4ـ برخی به بهانه‌های واهی درصدد حذف سپاه هستند
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: سپاه، ستون خیمه انقلاب اسلامی است که امروز تداوم انقلاب اسلامی به وجود آن وابسته است؛ اما برخی به بهانه‌های واهی و استدلال‌های ضعیف می‌خواهند آن را حذف کنند. سردار سلیمانی با تشریح جایگاه سپاه در حفظ انقلاب اسلامی اظهار داشت: سپاه مانند محافظ یک شخصیت است و همان‌طور که یک محافظ با دید عمیق اطراف را نگاه می‌کند تا خطری شخصیت را تهدید نکند، سپاه نیز با بصیرت از شخصیت انقلاب اسلامی دفاع می‌کند. وی تأکید کرد: 40 سال است ایثار پاسداران در عرصه‌های گوناگون را از نزدیک می‌بینم.

▼ اخبار کوتاه
پایگاه اینترنتی مجله نیوزویک یکی از مشهورترین نشریات آمریکایی تیتر یک خود را به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه اختصاص داد و نوشت: «در حالی که تهدیدهای جدید داخلی و ‌خارجی ظاهر می‌شوند، ژنرال معروف ایرانی به مراتب محبوب‌تر از رئیس‌جمهور است.» این پایگاه افزود: «فرمانده حرفه‌ای‌ترین و محرمانه‌‌ترین نیروهای ایران در داخل این کشور به طور فزاینده‌ای محبوب شده، زیرا او از طریق پیروزی‌های نظامی با متحدانش در منطقه توانسته است به گسترش نفوذ تهران کمک کند.»
کارگروه اقدام مالی(FATF) که هدف خود را مبارزه با پولشویی اعلام کرده، در بیانیه‌ای ضمن تعلیق اقدامات تقابلی و تنبیهی علیه ایران، به 37 عضو خود و دیگر کشورهای جهان پیشنهاد کرده است که «به توصیه به مؤسسات مالی خود نسبت به هوشیاری در روابط و مبادلات» با ایران، ادامه دهند. در این فهرست که بسیاری آن را سیاسی توصیف کرده‌اند، تنها نام ایران و کره شمالی در فهرست موسوم به «بیاینه عمومی» به چشم می‌خورد.
نایب‌رئیس انجمن برنج با انتقاد از افزایش نرخ برنج خارجی گفت: اگر برنج ایرانی در بازار دو هزار تومان افزایش یابد، تمامی رسانه‌ها و مسئولان نسبت به این امر انتقاد می‌کنند، در حالی که با افزایش قابل توجه برنج خارجی تمامی رسانه‌ها سکوت اختیار کردند که این امر بیانگر آن است که  زور واردکنندگان برنج خارجی بر کشاورزان داخلی می‌چربد.
خبرنگار کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «مقامات اسرائیلی و آمریکایی به من گفتند که آمریکا 14 می(24 اردیبهشت سال آینده) سفارت خود را به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل می‌کند.» این اظهارات در حالی مطرح شده که هنوز مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی درباره تاریخ انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس اظهارنظری نکرده‌اند.
«فاطمه دانشور» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای روحانی برخلاف انتظار از نیروهای متخصص استفاده نکرد. نه تنها در دولت، بلکه در شهرداری و شورای شهر هم از نیروهای متخصص استفاده نشد. حتی در روش و منش شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تخصص‌سالاری جایگاهی ندارد.»
سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی درباره طرح موضوع همه‌پرسی از سوی رئیس‌جمهور گفت: انتخابات مراجعه به آرای عمومی بود! شما که اعتماد مردم را در انتخابات جلب کردید، امروز باید بگویید در برابر اعتمادی که مردم به شما کردند در این چند سال چه کرده‌اید؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات