صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 6 اسفند

بازی خراب کن/ فصل مشترک!/ ایران بازیگر ممتاز در منطقه است/به جای طرح سؤال پاسخگو باشید!...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
بازی خراب کن

بچه مشغول بازی شطرنج با پدرش است؛ پدر برگشته و می‌گوید، یا مات میشی یا پول تو جیبی نداری! وضعیت ما در برجام برای آمریکا اکنون چیزی شبیه این بازی شطرنج است و یک مسابقه عادی نیست که هر کسی مهره خودش را آزادانه حرکت بدهد؛ آمریکا همواره در صدد تخریب این بازی با مشت کثیف است و مقامات آمریکایی نیز بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که قصد خروج و بر هم زدن این توافق را دارند.
 این روزها شاهد پراکنده‌گویی آمریکایی‌ها برای برهم زدن برجام هستیم؛ عده‌ای تهدید می‌کنند که برجام را از بین می‌بریم و عده‌ای هم هرگونه توقف برجام را نوعی امتیاز برای ایران می‌دانند! با این حال در هر دو صورت امتیازی به ایران داده نمی‌شود، اما همچنان شمشیر تهدید و تحریم بالا نگه داشته شده است تا با این تهدید هیچ شرکت و بانک خارجی با ایران تبادل نداشته باشد و از سوی دیگر ایران امتیازات نقد خودش را پرداخت کند و آژانس انرژی اتمی نیز آنها را تأیید کند و دیپلمات‌های کشورمان هم گردن افراشته از گزارش آژانس ابراز شادمانی کنند! این نهمین باری است که آژانس سکوت هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند، اما هیچ‌گاه اعلام نکرده است که طرف مقابل چه مابه‌ازایی به ایران داده است! در ماه‌های اخیر شمشیر تهدید کمی بالاتر رفته و ادعای خود را با صدای بلندتر فریاد زده است؛ آنها خواهان برهم زدن امنیت ملی هستند و می‌خواهند، هم برد موشک‌ها و هم کارخانه‌های آن را تحت نظر قرار دهند.
ترامپ به تازگی شرط دیگری برای برجام گذاشته است؛ حذف شعار مرگ بر آمریکا. او گفته است: ایران کشوری است که «مرگ بر آمریکا» می‌گوید، چطور من پایبندی آن به برجام را تأیید کنم. آمریکایی‌ها اگر چه آرزوهای خود را از جنگ نظامی و قطعنامه‌های متعدد به دست نیاورده‌اند، اما در تلاشند در بازی شطرنج برجام به دست ‌آورند! دولتمردان ما با وجود اینکه اعلام می‌کنند برجام برای ما دستاوردی نداشته است، اما همچنان اصرار دارند که این جسم مرده را نگه دارند؛ گویا آنها نمی‌دانند که مردم هم دیگر امیدی به برجام ندارند و نگه داشتن آن نه تنها هزینه‌های سیاسی دولت را بالا می‌برد؛ بلکه آمریکا را در رسیدن به اهدافش برای مقابله با انقلاب جری‌تر می‌کند.

▼ گزارش روز 
 فصل مشترک!

از نامه کسی که روزی رئیس مجلس بود و کمتر از آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری دهم رأی آورد، تا نامه آن رئیس‌جمهور سابق که یک روز پس از انتخابات 88 زنگ می‌زند به سخنگوی شورای نگهبان که بدون بررسی صحت انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کنید و اکنون انتخابات‌های قانونی کشور را زیر سؤال می‌برد. از سخنرانی آن بازنده انتخابات سال 88 که طرفدارانش را به کف خیابان آورد و  با بلندگوی دستی برای‌شان سخن گفت، تا آن متهم که بر روی پله دادگستری دستش را در هوا می‌چرخاند و علیه دستگاه‌های قانونی کشور سخن می‌راند و همه را فاسد می‌خواند جز خود و دوستانش، یک فصل مشترک وجود دارد؛ «قدرت‌طلبی»، وگرنه چطور ممکن است که هر کدام از اینها که حالا همه در کنار هم و همصدا با جریان‌های خارج‌نشین و ضدانقلاب علیه نظام و دستگاه‌های قانونی نامه می‌نویسند و رجز می‌خوانند، حرف از مهندسی انتخابات بزنند و هر کدام تنها انتخاباتی را مردمی و واقعی بدانند که خود پیروز آن بوده‌اند! اگر به واقع پای منافع عمومی ملت ایران در میان است، چطور زمانی که این افراد بر سریر قدرت بودند انتقاداتی از این دست نه تنها از سوی آنان پذیرفته نمی‌شد؛ بلکه هرگونه انتقاد را نیز به عنوان تخریب و دشمنی قلمداد می‌کردند! البته شاید کمی برای طرح چنین مطالبی دیر شده باشد. باید همان روز که رئیس‌جمهور اسبق اطرافیانش را خط قرمز خود دانست، همان روزی که آن بازنده انتخابات و همراهانش برای پیروزی هر دروغی را مطرح کردند و هر نمایشی را به اجرا درآوردند، وقتی آن فرد که کمتر از آرای باطله رأی آورد، پیش از برگزاری انتخابات، سازوکار انتخابات را  زیر سؤال ‌‌برد و از تقلب در انتخابات سخن ‌گفت، صلاحیت حضورشان در سپهر سیاسی ایران سلب می‌شد تا امروز شاهد مدعیانی نباشیم که مشکلات امروز نتیجه عملکرد آنان است، اما در عین ناباوری ردای ناجی و مصلح اجتماعی و سیاسی را بر تن کرده‌اند و مدعی در دست گرفتن امور شده‌اند.

▼ اخبار ویژه
 ایران بازیگر ممتاز در منطقه است

رأی‌الیوم نوشت: یک افسر عالی‌رتبه در واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که ویژه جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی (سیگینت) و کشف کد است به توانمندی ایران اذعان کرد. این افسر که نامش را فاش نکرد، در دیدار با برخی تحلیلگران رسانه‌های رژیم صهیونیستی گفت: «بزرگ‌ترین چالش واحد ۸۲۰۰ جمع‌آوری اطلاعات از ایران است که مردم آن تابع رهبر جمهوری اسلامی هستند.» این افسر صهیونیست در ادامه اعتراف می‌کند: ایران بازیگری ممتاز در جنگ سایبری است و در آینده ما با موشک‌ها و سامانه دفاع هوایی مدرن از تولیدات آن روبه‌رو هستیم. ایران از نظر فناوری کشور بزرگی است و شعبه اطلاعات نظامی، ایران را دشمنی سخت می‌داند و جنگ سایبری با ایران که از توانمندی تکنولوژیکی و تسلیحاتی برخوردار است، سخت خواهد بود.

به جای طرح سؤال پاسخگو باشید!
حسن رحیم‌پور‌ازغدی در واکنش به سخنان حاشیه‌ای اخیر رئیس‌جمهور گفت: می‌گویید ولایت معصوم باید بررسی شود که انتخاب بوده یا انتصاب، این به شما چه؟ این مسئله در حوزه و دانشگاه بحث می‌شود. شما اگر می‌خواستید به اینها جواب دهید، چرا آمدید مسئولیت اجرایی گرفتید؟ وی افزود: اولاً این سؤالی نیست که شما طرح کنید، در ثانی شما نباید سؤال طرح کنید، بلکه باید پاسخگو باشید. جواب بدهید برای کشور چه کار کرده‌اید؟

 ▼ اخبار
1ـ اعتراض دیرهنگام به رویکرد برجامی دولت

سردبیر روزنامه شرق نوشته است: در اواخر دوره اول دولت روحانی عیان بود که دیگر نمی‌توان به برجام دل خوش کرد و باید برای سیاستِ پسابرجام تدبیری دیگر اندیشیده می‌شد، که نشد. وی همچنین تأکید می‌کند: پیش‌بینی‌ها درباره چهار سالِ دوره دوم دولت روحانی درست از آب درآمد. این دولت روزهای سختی را پشت ‌سر گذاشت و روزهای سخت دیگری نیز پیش‌رو دارد. روحانی در تلاش است تا با سخنرانی‌های خود از تلخی مشکلات بکاهد. از این‌روست که نسبت به رؤسای جمهورِ دیگر سخنان تندتری بر زبان می‌آورد. گفتنی است، اعتراف سردبیر شرق درباره وضعیت برجام در حالی مطرح می‌شود که روزنامه شرق در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین پس از آن تاکنون نیز از فواید برجام گزارش‌های متعددی منتشر کرده است.

2ـ آقای خامنه‌ای شخصیتی عالی دارد
آیت‌الله محمّدتقی وحیدی گلپایگانی در گفت‌وگویی درباره ویژگی‌های شخصیتی و علمی رهبر معظم انقلاب گفت: واقعاً در مدیریت سیاسی کسی مانند ایشان نداریم. ایشان از نظر سیاسی از همه بالاتر است. از نظر علمی هم ایشان مجتهد مسلم از سال‌ها پیش تاکنون هستند و الآن بیش از دو دهه هست که درس خارج فقه می‌دهند. من در جلسات درس آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نمی‌توانم شرکت کنم؛ ولی دوستانی که شرکت می‌کنند می‌گویند که ایشان واقعاً بر فقه مسلط هستند. به ‌روی ایشان هیچ حرفی وجود ندارد و می‌توان گفت اولین نفری هستند که لایق این رهبری است. من شخصاً از آیت‌الله گلپایگانی در مورد آقای خامنه‌ای بعد از ارتحال امام(ره) سؤال کردم که ایشان فرمودند: «آقای خامنه‌ای شخصیتی عالی دارد» و وی را تأیید کردند.

3ـ برنامه صهیونیست‌ها برای حمایت از منافقین
رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) خواهان استفاده از بقایای گروهک منفور منافقین علیه ایران و ایجاد بستر سایبری برای مخالفان نظام شد. «دانی یاتوم» گفت: «اسرائیل باید همه امکانات از جمله هدف قرار دادن ایران به طور مستقیم و به عنوان بخشی از راهبرد بزرگ را در نظر بگیرد و من استفاده بالقوه اسرائیل از عامل‌های نیابتی علیه ایران را رد نمی‌کنم.» رسانه صهیونیستی مدیا لاین در تحلیلی در این باره نوشت: تجهیز مجاهدین[منافقین] که احتمالاً در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جانب اسرائیل نقش داشته و بنابر گزارش‌ها، تل‌آویو از آنها حمایت‌های مالی، تجهیزاتی، آموزشی و تسلیحاتی داشته، می‌تواند شامل این طرح باشد.

4ـ نگرانی صهیونیست‌ها از پیشرفت‌های علمی جهان تشیّع و ایران
روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی به بررسی تهدیداتی که پیشرفت علمی جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی دارد، پرداخت و تأکید کرد: تشیع برای اسرائیل بسیار خطرناک‌تر از تسنن است. در ابتدای این یادداشت با تکرار ادعای تلاش ایران برای ساخت موشک‌های نقطه‌زن در لبنان، آمده است: نزدیک شدن ایران به مرزهای اسرائیل، عواقب نظامی و اقتصادی برای اسرائیل دارد.» جروزالم‌پست تأکید می‌کند: «ائتلاف ایران‌ـ سوریه‌ـ لبنان تحت حفاظت روسیه نه تنها از لحاظ توانایی نظامی،  بلکه از نظر مبانی و ایدئولوژی نیز تهدیدی جدی است.»

5ـ تعجب از کم‌کاری مسئولان ایرانی
علیرضا نامور حقیقی، کارشناس شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اظهارات رئیس سی‌آی‌ای درباره حمایت از براندازی حکومت ایران نوشت: «اظهارات مایک پمپئو در بی‌بی‌سی و دیگر مواضعش درباره براندازی در ایران طبق قرارداد الجزایر در 1981 برای موضوع گروگان‌ها، که آمریکا متعهد می‌شود در امور داخلی ایران (چه از لحاظ سیاسی و چه نظامی) مداخله نکند؛ تخلف محسوب شده و ایران می‌تواند به دادگاه داوری لاهه شکایت کند و عجیب است که چرا تاکنون شکایت نکرده است.»

▼ اخبار کوتاه
علی مطهری در واکنش به نامه‌ اخیر احمدی‌نژاد گفت: مفهوم درخواست برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی، این است که در انتخابات‌های اخیر، خصوصاً در سال‌های ۸۴ و ۸۶ که آقای احمدی نژاد در متن قضایا بوده است، مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی وجود داشته است. سؤال این است که اگر چنین چیزی واقعیت دارد، چرا ایشان در همان زمان این موضوع را اعلام نکردند؟
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای از تلاش اصلاح‌طلبان برای برقراری ارتباط با رهبر معظم انقلاب خبر داد و اعلام کرد: اصلاح‌طلبان سیدمحمد صدر، مشاور رئیس دولت اصلاحات که تابستان امسال با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد را برای گفت‌وگو با رهبری برگزیده‌اند. همچنین از حجت‌الاسلام موسوی‌خوئینی‌ها هم خواسته شده است که با رهبر معظم انقلاب دیدار و ملاقات کند.
«حسین نقوی‌حسینی» عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش‌هایی برای جلوگیری از طرح سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وقتی نمایندگان با یک وزیر ملاقات دارند، یا از او درخواستی برای حل مشکل حوزه انتخابیه دارند از آنها خواسته می‌شود فرم انصراف از سؤال از رئیس‌جمهور را پر کند. این تلاش‌ها انجام شده و همچنان ادامه دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی طولانی خود در گردهمایی سالیانه محافظه‌کاران ادعا کرد که در اولین سال حضورش در کاخ سفید موفق‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. گفتنی است، در این سخنرانی یکی از معترضان به صحبت‌های ترامپ تلاش کرد، سخنرانی وی را بر هم بزند که به سرعت از سوی نیروهای امنیتی از آنجا دور شد.
امارات متحده از آغاز فعالیت نخستین رآکتور خود در «نیروگاه هسته‌ای براکه» در نزدیکی ابوظبی با ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات برق خبر داد. کار ساخت این نیروگاه‌ از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت بزرگ کره‌ای «کپکو» آغاز شد. قرار است سه رآکتور دیگر امارات تا سال ۲۰۲۰ فعال شوند..
شبکه اسکای‌نیوز امارات مدعی شد، محمد العمادی، رئیس کمیته قطری بازسازی غزه گفته است، از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود ۲۰ بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. این دیپلمات قطری اعتراف کرد، سرمایه‌ای که کشورش به فلسطینیان می‌دهد با هدف دور نگه داشتن رژیم صهیونیستی از جنگ در غزه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات