تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۲۰
آفتاب یزد در گفتگو با کارشناسان سیاسی ادعای اصولگرایان در‌باره تغییر احمدی‌نژاد را بررسی کرده است

دوگانه کذایی احمدی‌نژاد فعلی - قبلی

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/12/05 – شماره 5122 – صفحه 2)

«فراموش کرده اند بگویند نقش خودشان در وضعیت فعلی چیست؟ چگونه ترکیب فعلی دولت و مجلس شکل گرفت؟ چه کسی اقتصاد را در اوج تحریم روی خلبان خودکار گذاشت؟ نگفتند آیا ایشان به تشکلهای کارگری، پرستاران، معلمان و مستضعفان در دوره شان آزادانه حق اعتراض می‌دادند؟ آیا درون دولت خویش هیچ منتقدی را تحمل می‌کردند؟ آیا وقتی منتقدین عدالتخواه ایشان در زمان دولت نهم، برچسب خوارج و گروه فرقان خورده و مورد برخوردهای امنیتی ازدرون و بیرون دولت، واقع می‌شدند کلمه‌ای گفتند؟ در بیرون و درون قدرت، از کدام پرونده عدالتخواهی دفاع کرده‌اند؟» اینها بخشی از یک گزارش درباره محمود احمدی نژاد است.

از قضا این کلمات در وب سایت «رجانیوز» منتشر شده، همان پایگاه خبری که با حضور احمدی نژاد در سیاست در عرصه خبری متولد شد و اتفاقا با حضور خود یارانه بسیاری از رسانه‌های دیگر را جذب کردند. این رسانه تا سال‌های سال یک خط را دنبال می‌کرد اینکه از احمدی نژاد یک شهید رجایی بسازد، همان قدر عدالت جو و همان قدر ساده زیست و انقلابی.

این در حالی بود که خانواده شهید رجایی بارها انتقاد خود را از این قیاس مع‌الفارق اعلام نمودند. حالا اما اوضاع فرق کرده است، رجا نیوز کلماتی را کنار هم قرار می‌دهد که گاه نرم تر از این‌ها را یک رسانه اصلاح طلب در همان سال‌های دولت او می‌نوشت اما از سوی همین سایت با واژگانی همچون «ضدانقلاب، وابسته به بیگانه، تضعیف نظام، اقدام علیه امنیت ملی و ...» به سمت توقیف بدرقه می‌شد. نکته جالب توجه این است که هرچقدر سخنان احمدی‌نژاد تندتر می‌شود کسانی که او را به بالاترین سمت اجرایی کشور رساندند شفاف‌تر اعتراف می‌کنند! در واقع تا پیش از این اصولگرایان و پایدارچی‌ها تلاش می‌کردند دوگانه احمدی نژادِ «قبلی-فعلی» بسازند.

اینکه رئیس جمهور سابق معجزه قرن بوده اما احمدی نژاد فعلی سحر و جادو و منحرف شده است. اما حالا کم کم انتقادات شامل همان احمدی نژاد قدیمی‌هم می‌شود. رجانیوز در همین چند خط نه تنها به بلایی که دولت مورد حمایت آنها بر سر اقتصاد آورد اعتراف می‌کند بلکه جو یکجانبه گرا و فضای بسته سیاسی را هم به خوبی ترسیم می‌کند. با این حال برای آنهایی که روزگاری در دفاع از احمدی نژاد چشم‌ها را می‌بستند و دهان را باز می‌کردند راه دیگری باقی نمانده تا باز هم روی همان ادعای پوسیده تفاوت دو احمدی نژاد مانور بدهند. هرچند هر از گاهی واقعیت بیرون می‌زند. همین چند وقت پیش محمد حسین صفارهرندی وزیر ارشاد دولت نهم گفت: «بنده با این فرد در دوران دانشجویی همکلاس بوده‌ام. حال او از انقلاب سهم‌خواهی می‌کند و فکر می‌کند همه سفره برای اوست. در حالی که فکر نمی‌کند زمانی رئیس‌جمهور مملکت بوده و همه چیز در دستان خودش بوده است پس چرا پلنگ‌صفتی می‌کند. پلنگ‌صفت‌ها همه دارایی‌های خود را به باد می‌دهند چراکه نمی‌توانند ببینند کسی بالاتر از خودشان نشسته است.»

پرویز کاظمی‌اولین وزیر جدا شده از کابینه محمود احمدی نژاد در سال 95 در گفت وگویی با ایسنا گفته بود:«شاید بهتر بود قبل از انتخابات سال ۸۸ از شخصیت احمدی نژاد می‌گفتم.» او احمدی نژاد را باعث و بانی حوادث ۸۸ معرفی کرد. کاظمی‌که حدود ۱۰ ماه وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم بوده، به دلیل اختلافات دیدگاهی و مدیریتی با احمدی نژاد، مهرماه ۱۳۸۵ از وزارت استعفا داد. از قول علی لاریجانی نقل می‌کند که دو روز قبل از انتخابات سال ۸۸ گفته «نمی‌دانم این چه پدیده ای است که نمی‌توانیم کنترلش کنیم.» او که در سال‌های اخیر به افشاگری علیه عملکرد مدیریتی و شخصیتی محمود احمدی نژاد پرداخته، با افسوس می‌گوید:«روزی که احمدی نژاد رییس جمهور شد جوانان ما ۲۰ ساله بودند و حالا ۳۰ سال سن دارند.

چه کسی جوابگوی این عمر رفته جوانان در این چند ساله با مشکلات فراوان است؟» اما برای این حرفها دیر بود، ای کاش پیش از انتخابات 88 می‌گفتند که پلنگ صفت است! ای کاش می‌گفتند چه شخصیتی دارد اما نگفتند! حامیان دیروز اگرچه امروز به چند دسته تقسیم شده اند اما همگی با احمدی نژاد یک وجه مشترک دارند. همه آنها امروز طلب کارند از خود رئیس دولت سابق، تا صفار هرندی، از حاجی بابایی تا سعید جلیلی و در یک کلام محافظه‌کاران طلبکارند! آنها می‌گویند احمدی نژاد فرق کرده، آنها می‌گویند او در جایگاهی نیست که از انتخابات آزاد بگوید و پرونده اش را به رخ رئیس جمهور سابق می‌کشند. اما برای احمدی نژاد چیزی فرق نکرده او همان است که بود.

احمدی‌نژاد پدیده توهمی

با این حال اینکه احمدی نژاد در ماه‌های اخیر تغییر کرده یا همان است که بود به یکی از سوالات مهم صحنه سیاسی امروز کشور تبدیل شده است. سخنانی که امروز رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌گوید آنچنان متفاوت است که خیلی‌ها انگشت به دهان مانده اند! در همین زمینه یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «آفتاب یزد» می‌گوید:«احمدی نژاد تغییری نکرده، او در زمانی که می‌خواست به قدرت برسد با توجه به خط حامیانش نوع شعارها و رفتارهای دیگری را انتخاب کرد و با ایجاد دوگانه‌های مختلف در سیاست کشور اهداف خود را به پیش برد.» غلام رضا ظریفیان افزود: «احمدی نژاد همواره به دنبال فضاسازی بوده و در این راه سیاست بهم ریختن ساختار را دنبال کرده اما چه الان و چه زمانی که در قدرت بود مشخص نکرده هدفش چیست و می‌خواهد به کجا برسد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد:«در گذشته بسیاری از کارشناسان و نخبگان هشدار داده بودند که واقعیت احمدی نژاد چیز دیگری است اما حامیان او نپذیرفتند و امروز با روشن شدن جلوه‌های خاصی از رئیس جمهور سابق حامیان او نیز با تاخیر به تصویر روشنی رسیده اند که احمدی نژاد یک پدیده بدلی بود.» او ادامه داد:«امروز با نگاهی به گفتار و رفتار احمدی نژاد برای حامیانش روشن می‌شود که او سراب و توهم بود و چیزی که آنها گمان می‌کردند در شخصیت رئیس دولت‌های نهم و دهم وجود نداشت.»

ظریفیان یادآور شد: «در شرایط فعلی وقتی مورد نقد قرار گرفته و نزدیکانش نیز در پرونده‌های قضایی گرفتار شده اند به دنبال بهم ریختن ساختار و فضا سازی است.» او گفت: «برخی از مواردی که احمدی نژاد این روزها مطرح می‌کند پیش از این از سوی دلسوزان کشور و اصلاح‌طلبان مورد توجه قرار گرفته و بر لزوم اصلاحات در چارچوب نظام تاکید شده است.» ظریفیان در پایان خاطرنشان کرد: «برای تغییر و اصلاحات در شرایط کشور و آن بخش از مواردی که نیاز به خانه تکانی دارد نیازی به احمدی نژاد و جریان او نیست و اساسا مهره قابل اتکایی نیست که بر او یا سخنانش بتوان تکیه کرد بلکه جناح‌های اصلی سیاسی کشور در کنار بزرگان با گفت و گو ذیل منافع ملی کشور می‌توانند چالش‌های موجود را رفع کنند.»

فرصت‌ها و چالش‌های قدرت‌طلبی احمدی‌نژاد

اما ماجرای پیچیده محمود احمدی نژاد به همین یک خط فکری ختم نمی‌شود. برخی نگاه متفاوتی به رئیس دولت‌های نهم و دهم دارند. یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «آفتاب یزد» با بیان اینکه احمدی نژاد امروز همان است که در گذشته وجود داشت تاکید می‌کند او از شکاف میان جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی به نحوی مطلوب استفاده کرد و خود را به قدرت رساند. محمدصادق جوادی حصار گفت: «با این حال در بسیاری از موارد خود احمدی نژاد بازیچه جریان‌های خاصی از قدرت

در کشور قرار گرفت و آنها از استیلا طلبی و تفوق جویی رئیس دولت‌های نهم و دهم استفاده کردند تا گروه‌هایی نظیر اصلاح‌طلبان را از صحنه سیاسی کشور به حاشیه ببرند.» او تصریح کرد: «احمدی نژاد اسب سرکش آرزوهایش را رام برخی جریان‌های خاص قدرت کرد و درحالی که گمان می‌کرد در راستای اهداف خود می‌تازد باری را که دیگران بر دوشش گذاشته بودند، حمل می‌کرد.»

محمد صادق جوادی حصار درباره دیدگاه‌های متفاوتی که نسبت به احمدی نژاد امروز وجود دارد بیان داشت: «اینکه هر سخنی از سوی احمدی نژاد زده می‌شود به واسطه گذشته ای که داشته بگوییم غلط است، قابل قبول نیست. به هرحال بخشی از حرف‌ها در میان جامعه هوادارانی دارد اما جامعه مدنی باید هوشیار باشد تا بتواند از همین ظرفیت احمدی نژاد استفاده کند و در راستای توسعه و نهادینه شدن مفهوم پرسش گری حرکت کند.» او ادامه داد:«نباید در موضوع مناقشه داشت بلکه در روش است که بروز مناقشه و تفاوت‌ها می‌تواند قابل قبول باشد.» جوادی حصار یادآور شد: «بدون تردید احمدی نژاد

در گذشته و امروز قدرت طلب بوده است و از همین روحیه استفاده شد تا جریان‌های سیاسی اصلاح طلب یا مخالفین برای چند سال به حاشیه رانده شده و سرکوب شوند.» او اضافه کرد: «اینکه امروز چه سخنانی از سوی احمدی‌نژاد ایراد می‌شود موضوع دیگری است در واقع نباید او را به دلیل احمدی نژاد بودن به طور کامل و 100 درصدی طرد کرد، باید دید برخی از مطالبی که او می‌گوید تا چه حد می‌تواند به توسعه و مطالبات مدنی در جامعه کمک کند و به پرسشگری تعمق بخشد.»

جوادی حصار با بیان اینکه افراد در طول زمان تغییر می‌کنند گفت: «این نکته را به یاد داشته باشید که در طول چند دهه اخیر برخی دیدگاه‌های خود را تغییر داده‌اند به عنوان نمونه عده‌ای از همان افرادی که بالا رفتن از سفارت عربستان را مخالف منافع ملی می‌دانند روزگاری خود از دیوارهای سفارت ایالات متحده در تهران بالا رفتند.» جوادی حصار در پایان خاطرنشان کرد: «اگر یک درصد هم امکان داشته باشد احمدی نژاد از رویه سابق خود که مبتنی بر تمامیت خواهی بود بازگردد و به سمت اصلاح برود نباید در را به روی او بست و می‌توان از ظرفیت او در برخی موارد استفاده کرد البته در عین حال باید بسیار هوشیار بود که با توجه به قدرت طلبی که او دارد بار دیگر بازیچه برخی نشود و مطالبات مدنی را منحرف نکند.»

بازی در زمین جدید

با گذشت زمان و تندتر شدن لحن سخنان و بیانیه‌های محمود احمدی‌نژاد، اعترافات اصولگرایان هم وارد فاز جدید خواهد شد و شاید شاهد کشف واقعیاتی از حوادث چند سال اخیر باشیم که بتواند افکار عمومی‌را برای قضاوت درباره احمدی نژاد و اصولگرایان در شرایط بهتری قرار دهد. دیروز رجا نیوز

در تتیر گزارش خود نوشت: «بت‌شکن بت بزرگ را بشکن» شاید آنها هنوز امیدوارند احمدی نژاد

را از دریچه نگاه خود ببینند اما با گذشت زمان، بیشتر و بیشتر با واقعیت روبه رو خواهند شد که بازی دیگر تمام شده است. احمدی نژاد همان است که بود. برای او بازی در زمین اصولگرایان دیگر موضوعیتی ندارد. رئیس جمهور سابق به دنبال زمین‌های جدید است. احمدی نژاد می‌داند که اصلاح‌طلبان نسبت به او خوش بین نیستند و به قول معروف حنای او برای آنها دیگر رنگی ندارد به همین دلیل است که زمین اپوزیسیون‌های تمام عیار را برای بازی جدید انتخاب کرده است. باید دید به قول وزیر احمدی‌نژاد محمود پلنگ صفت در زمین جدید چه خواهد کرد.

به هر حال در سال‌های 84 و 88 به تبعیت از قانون و رای مردم از احمدی‌نژاد حمایت شد هرچند که او قدر این حمایت‌ها را ندانست.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=99644

ش.د9604943

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات