صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۳۶

از تحولات در لبنان تا تغییرات در عربستان

1ـ نگرانی آمریکا از دقت موشک‌های ایران
رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در جمع اعضای مجلس نمایندگان کشورش در زمینه «چالش‌های امنیتی خاورمیانه» گفت: «یکی از نگرانی‌های عمده ما، گذشته از افزایش عددی، افزایش کیفیت موشک‌های بالستیک ایران و صادرات آنها به دیگر مناطق خاورمیانه است.» جوزف وتل به نمایش «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اعضای شورای امنیت و نشان دادن یک آهن‌پاره به عنوان موشک ساقط‌ شده ایرانی در عربستان هم اشاره کرد و گفت: «موشکی که سفیر هیلی نشان داد، خطر گسترش درگیری به خارج از یمن و تهدید امنیت نیروهای ما در ریاض و امارات را گوشزد می‌کند.» جوزف وتل سپس به برنامه آمریکا برای مقابله با این تهدیدات اشاره کرد و گفت: «و اما ما چه می‌کنیم؟ ما با عربستان و برخی دیگر از متحدان منطقه‌ای خود در حال کار هستیم تا از بهینه شدن توانایی نظامی آنها برای دفاع از خود مطمئن شویم.»

2ـ فشارهای عربستان بر لبنان اثر عکس داشت

«مرکز سیاسات امارات» سمیناری با عنوان «رمزگشایی از حزب‌الله»  برگزار کرده است. در این نشست «نیکلاس بلنفورد»، تحلیلگر مرکز مطالعاتی «شورای آتلانتیک» آمریکا و متخصص امور لبنان به سابقه پیدایش حزب‌الله اشاره کرد و گفت: «عربستان امروز لبنان را از دریچه رقابت با ایران می‌بیند و ثبات یک سال گذشته [در لبنان] به این دلیل است که حزب‌الله دست بالا را به دست آورده است.» این کارشناس با تصریح اینکه «عربستان در به حاشیه راندن حزب‌الله [از عرصه لبنان] ناموفق بوده»، اضافه کرد: «ایران برنده تحولات لبنان بوده است... که بیشتر تمرکزش در لبنان بر حفظ توان و امنیت حزب‌الله متمرکز است و بازنده این نبرد طولانی عربستان است؛ چرا که سیاست ریاض در به حاشیه‌راندن حزب‌الله در لبنان ناموفق بوده است.» بلنفورد همچنین تأکید کرد: تصور عمومی این است که سهم حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی آینده افزایش می‌یابد.

3ـ اختلاس‌گران را به بهانه مأموریت فراری می‌دهند!

سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اینکه اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی باید در برخورد با همه مفسدان اقتصادی یکسان برخورد کنند، تصریح کرد: تا زمانی که مسئولان مبارزه با مفاسد اقتصادی با تخلفات مالی خانواده و هم‌حزبی‌های خود برخورد نکنند، این مشکل حل نمی‌شود. موسوی‌لارگانی با بیان اینکه متأسفانه نظارت بر امور آنقدر کاهش یافته و بی‌حساب و کتاب شده است که یک کارمند ساده از سال ۸۷ دزدی می‌کند و ما پس از ۱۰ سال به آن پی می‌بریم، گفت: تأسف بیشتر برای آن است که وقتی این مسئله مشخص شد، به این متهم گفتند اموال دزدی را بردار و از کشور فرار کن! همان طور که با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خاوری برخورد نشد و به بهانه مأموریت فراری‌اش دادند.

4ـ دلیل برکناری فرماندهان ارشد سعودی چیست؟

یک روزنامه انگلیسی، دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی پیش از سفر بن‌سلمان به اروپا و آمریکا را تشریح کرد. ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎﯾﻤﺰ چاپ لندن در گزارشی، تغییرات فرماندهان ارشد نظامی عربستان را با سفر محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور به انگلیس، که انتظار می‌رود به دلیل جنگ عربستان علیه یمن اعتراضاتی صورت گیرد، مرتبط دانست. ریچارد سپنسر، خبرنگار روزنامه تایمز در یادداشت خود نوشت: ارتش سعودی مشغول جنگی در یمن است که این جنگ مورد استقبال شهروندان عربستانی نیست و از سوی دیگر این جنگ چهره محمد‌بن‌سلمان را در خارج تخریب کرده و به کشته شدن هزاران غیر نظامی منجر شده است. در پایان این گزارش آمده است، انگلیس نیروی هوایی عربستان را آموزش داده و راهنمایی‌های لازم برای انجام حملات هوایی را به خلبانان سعودی ارائه کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات