صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۵۴

از شروط ایران تا پیشنهاد شگفت‌انگیز

1ـ گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های منطقه ایران آغاز شده است؟
خبرگزاری «رویترز» مدعی شده است، قدرت‌های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام، گفت‌وگو با طرف‌ ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده‌اند. بر اساس این، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه، همراه با ایتالیا در این  گفت‌وگوها حضور دارند. گفتنی است، مقامات ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» گفت‌وگو کرده‌اند. رویترز در ادامه گزارش ادعایی خود از زبان یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌نویسد: «قدرت‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگوها با ایرانی‌ها درباره نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند.» یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز در این زمینه به رویترز گفته است: «می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که با آنها در زمینه‌های دیگر هم مشکل داریم و لازم است ببینیم در آن موضوعات هم پیشرفت حاصل می‌شوند. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

2ـ پیشنهاد شگفت‌انگیز یک تئوریسین!

عباس عبدی از چهره‌های فعال جریان اصلاحات طی اظهاراتی درباره چگونگی حفظ برجام در پیشنهادی تعجب‌برانگیز گفته است: «باید وارد مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا بشویم تا نشان بدهیم به برجام پایبند هستیم! ايران مي‌تواند با اعلام آمادگي خود براي مشاركت مؤثر و مسئولانه در رسيدن به ترتيبات امنيتي منطقه‌اي براي صلح و آرامش پايدار، نشان دهد كه به اصل و فلسفه برجام ملتزم است و انتظار دارد كه طرف مقابل نيز به اين اصل ملتزم باشد.» پیشنهادی که نشان می‌دهد جریان اصلاحات و نظریه‌پردازان آن با وجود تجربه روشن و پیش روی ما، یعنی برجام در حوزه هسته‌ای و خلف وعده‌های آشکار طرف مقابل همچنان به غرب اعتماد دارند و فکر می‌کنند می‌توان با امتیاز دادن به غرب در مسیر پیشرفت گام برداشت!

3ـ تهران هفت برابر شده است

سیدمحسن طباطبایی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر اینکه تمرکزگرایی از دلایل بروز ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت است، گفت: مساحت تهران از ۱۰۰ کیلومترمربع در سال 1335 به ۷۳۰ کیلومتر رسیده و 7/5 برابر بزرگ‌تر شده است. همچنین از نظر سیاسی‌ـ اداری بیش از ۱۸ درصد کل کارکنان دولت و بیش از ۲۵ درصد کارکنان بخش قضایی و قانون‌گذاری در تهران هستند. وی افزود: ۲۳ درصد مصرف برق و ۲۲ درصد مصرف بنزین کشور در تهران است و ۱۸ درصد کل کارگاه‌های صنعتی کشور و ۲۳ درصد شاغلان این بخش مربوط به تهران (استان تهران) است. وی به وضعیت اجتماعی‌ـ فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد کل دانشجویان کشور، نزدیک به ۵۰ درصد استادان دانشگاه و بیش از ۱۸ درصد پزشکان متخصص کشور در تهران هستند.

4ـ شروط ایران برای مذاکرات موشکی

سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به سخنان مقامات آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی درباره توان موشکی ایران گفت: آنچه آمریکایی‌ها از سر استیصال درباره محدودسازی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، آرزوهای دست‌نیافتنی آمریکایی‌ها و ناشی از ناکامی‌ها و شکست‌های منطقه‌ای آنها به حساب می‌آید. وی افزود: چنانچه قرار بود ارتقای توان دفاعی کشورمان تحت تأثیر برخی مذاکرات و مراودات سیاسی و دیپلماسی واقع شود، امروز در وضعیتی نبودیم که تا این حد آمریکا در برابر ایران در موضع ضعف قرار گیرد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تأکید کرد: شرط مذاکره درباره موشک‌های ایران، نابودی سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات