تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۷۸

راه جلوگیری از نفوذ جریان احمدی‌نژاد

پایگاه بصیرت / سیدمحسن امامی‌فر / روزنامه‌نگار

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/01/18 - شماره 4581 - صفحه 1)

از گوشه و کنار خبر رسیده که احمدی نژاد می خواهد با وعده 250 هزار تومانی برای انتخابات ریاست جمهوری96 وارد عرصه شود.

صحت و سقم این که احمدی نژاد آیا دقیقاً این صحبت را کرده است یا خیر، محلی از اعراب ندارد، بلکه آن چه مهم است این که اظهارات پوپولیستی از این دست، مختص جریان احمدی نژاد است.

حال می خواهد وی در ایام نوروز این را گفته باشد یا این که در آینده بگوید. آنچه مسلم است جریان احمدی نژاد استراتژی انتخاباتی خود را همواره بر پایه عوام فریبی انتخاب و دنبال نموده است.

به هر تقدیر بحث حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 مدتی است که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. اما به نظر می رسد مجموع عملکرد وی در هشت سال ریاست جمهوری که موجبات خسران هایی به کشور، هم در بعد بین الملل و هم در داخل را فراهم آورد، همچنین شرایط اسفناک اقتصادی که گریبان مردم کوچه و بازار را گرفت و از پیامدهای سیاست های ناکارآمد دولت احمدی نژاد بود و از همه مهم تر فسادهای هزاران میلیاردی در آن زمان و البته اثبات مفسد اقتصادی بودن یاران حلقه شماره یک احمدی نژاد شرایطی را فراهم آورده که در صورت ورود مجدد احمدی نژاد به انتخابات96، به احتمال قریب به یقین رد صلاحیت شود.

هرچند نباید به دلیل رد صلاحیت احتمالی، احساس خطر نکرد. شاید احمدی نژاد نتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند اما باید جریان احمدی نژاد را جدی گرفت چرا که شاید کاندیدای دیگری معرفی نمایند.

این جریان، جامعه هدف خود را طبقات فرودست و محروم می داند و بر پایه شعارهای پوپولیستی رای آن ها را جذب می کند.

باید توجه داشت جریان احمدی نژاد در پیوند استراتژیکی با جریان راست تندرو به سر می برد. هر چند می توان گفت اتحاد علنی آنان در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به ارتباط مخفی در دوران ریاست جمهوری روحانی تبدیل شده است. اما برنامه و استراتژی شان همواره یکی بوده و هست.

از سوی دیگر شکست سنگین اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی به خصوص در تهران می تواند مستمسکی باشد تا راست گرایان تندرو، اصولگرایان(غیر از جریان لاریجانی - ناطق) را به نزدیکی به احمدی نژاد و یا گزینه جریان احمدی نژاد مجاب نمایند.

این اجماع احتمالی بر روی کاندیدای جریان احمدی نژاد در انتخابات96 را نباید بی خطر و یا کم اهمیت تلقی کرد.

همچنین پیروزی بزرگ و قاطع اصلاح طلبان در تهران را به دو دلیل هرگز نمی توان عاملی برای کم اهمیت جلوه دادن جریان احمدی نژاد عنوان کرد.

1- در انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریان احمدی نژاد به صورت رسمی از هیچ کاندیدا و یا جریانی حمایت و تبلیغ نکرد. در واقع رقیب اصلی اصلاح طلبان در انتخابات، اصولگرایان بودند نه جریان احمدی نژاد. هرچند که عملکرد اصولگرایان و احمدی نژاد به خصوص در دوران ریاست جمهوری اش به هم گره خورده است.

2- اساساً رفتار و تحلیل سیاسی و انتخاباتی مردم تهران را نمی توان به کل کشور تعمیم داد.

بنابراین خطر پوپولیسم برای نفوذ در طبقات فرودست را همواره باید جدی دانست و البته این موضوع تهدیدی است برای کل جامعه. اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان باید جریان احمدی نژاد را جدی گرفته و برای مقابله با عوام فریبی آنان، آگاهی بخشی در جامعه را نهادینه کنند. تعمیم الگوی رفتار سیاسی مردم تهران به دیگر نقاط کشور مستلزم آسیب شناسی دقیق از الگوی رفتاری حاکم بر مردم آن مناطق است.

به نظر می رسد در این مختصات وظیفه فعالان فرهنگی و اجتماعی نسبت به فعالان سیاسی سنگین تر است.

در واقع اصلاحات جامعه محور برای مقابله با پوپولیسم و همچنین تغییر الگوی رفتاری شعار محوری جهت جلوگیری از نفوذ جریان احمدی نژاد در طبقات ضعیف و محروم، از ملزومات اساسی خواهد بود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=30762

ش.د9504554

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات