تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۱۴

قحط الرجال مزمن!

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/06/11 - شماره 4700 - صفحه 2)

ملک الشعرای بهار در یک«هل من مبارز طلبی»! خواندنی که شرح آن در بسیاری جاها آورده شده است، می‌سراید:«غوره نشده، مویز گشتی! احسنت» که خود وام گرفته شده از ضرب المثلی است رایج که می‌گوید: «غوره نشده مویز شده» و در این مثل، معانی بسیاری نهفته است که باز می‌گردد به دعوی بزرگی داشتن بی آن که مقدمات فراهم آمده باشد یا ساز و کارها مهیا شده که در این گونه موارد این مثل بهترین تلنگری است که می‌تواند یا شاید بتواند کارساز باشد.

اصولگرایان چه بخواهند، چه نخواهند و چه بپذیرند، چه نپذیرند! در هر حال طی دو انتخابات ریاست جمهوری 92 و مجلس 94 آن چنان که باید و شاید توفیقی به دست نیاوردند و اگر به این دو ناکامی بزرگ، «خود اصولگرا ندانی» احمدی نژاد را نیز بیفزائیم باید گفت که هنوز اصولگرایان نتوانسته اند کاندیدایی با تمامی خصوصیاتی که یک اصولگرای ناب می‌تواند در خود جمع کند و ارائه دهد راهی پاستور نمایند! جالب توجه تر آن که در نقطه مقابل اما اصلاح طلبان مشهور و معروف و کاردان ترین چهره‌ها‌ی خود را بر صندلی ریاست قوه مجریه نشانیده اند و از این حیث می‌توان درک کرد که جنجال و مجادله‌ها‌ی رسانه‌ای اصولگرایان برگرفته از تلخکامی‌ها‌یی تاریخی و مدید است که گویی تمام شدنی نیست.

تا این جای ماجرا اگرچه احمدی نژاد در پوشش سخنرانی در مجالس مختلف و تحت نام گفتمان امام، انقلاب و رهبری از شمال تا جنوب این سرزمین را در نوردیده است! و اگرچه قالیباف در لفافه‌ها‌یی رصد شدنی اعلام آمادگی برای حضور در رقابتی دیگر را به گوش اهل سیاست رسانیده است و حتی با این وصف که محسن رضایی گفته است نمی‌آید، ایضا باهنر و حداد عادل اما اصولگرایان هنوز به نقطه نهایی تصمیم گیری و پرده از چهره یک کاندیدای شش دانگ برگرفتن، نرسیده اند و این یعنی اصولگرایان مثل تمامی سال‌ها‌ی گذشته، همچنان در آتش حسرتی جانسوز که برخاسته از«قحط‌الرجالی مزمن!» است می‌سوزند و به تحرکات و ادعاهایی گاه خنده آور در دنیای لایتناهی رسانه‌ها‌ی دیداری و شنیداری بسنده کرده اند.

یک پیشنهاد چند پهلو و دست خالی اصولگرایان!

محمدجواد لاریجانی گفته است: «در انتخابات۹۶ مناسب است که کاندیدای ریاست‌جمهوری، معاون‌اولش را نیز حتما معرفی کند.» به اعتقاد وی: «برای ریاست‌جمهوری نیازی نیست که کاندیدا فیلسوف باشد یا زمین را به آسمان ببندد بلکه باید از لحاظ اجرایی حرفه‌ای باشد.» این کارشناس ارشد مسائل سیاست داخلی و خارجی با ارائه توضیحاتی بیشتر درباره پیشنهادات خود به اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید:«من معتقدم ما باید به بدنه جوان و پرشور ملت خودمان تکیه کنیم. پیشنهاد قاطعم به دوستان اصولگرا این بوده و هست که به‌دنبال فردی باشند که سن وی خیلی بالا نباشد و ویژگی‌های انقلابی را که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، داشته باشد. ضمنا ما فیلسوفی که درخصوص جامعه مدنی نظر بدهد، نمی‌خواهیم؛ یا کسی‌که مدعی است زمین را به آسمان می‌بندد؛ چون چارچوب‌های اصلی نظام کاملا روشن است. بنابراین باید یک آدمی باشد که از لحاظ اجرایی حرفه‌ای باشد و کار اجرایی کرده باشد.»

در این پیشنهاد چند پهلو که با این تکمله کوتاه! تکمیل می‌شود:«مطمئنم در جریان اصولگرا نیروهای بسیار خوبی وجود دارند و ما نباید دنبال معمّرین (کهنسال‌ها) برویم! آنها یعنی معمرین آدم‌های محترمی هستند، قبه‌های نوری هستند و برای دادن مشورت و کمک خیلی خوبند اما امروز باید زیربغل نیروهای تازه‌نفسمان را بگیریم و به میدان بیاوریم و همه از آنها حمایت کنیم تا نسل جوان و پرشور ما راه بیفتند.» رد و نشانه‌ها‌یی از فاصله گرفتن از احمدی نژاد و برخی چهره‌ها‌ی همیشه مدعی به خوبی دیده می‌شود اما با تمامی این نشانی‌ها‌ی آشکار و صفات بارزی که مد نظر بوده است باید بر این نکته دست نهاد که اصولگرایان از همیشه تاریخ حیات سیاسی خود، بیشتر اسیر قحط‌الرجالی هستند واگرنه در شبیخون‌ها‌یی انتحارگونه! دائما به دایره تفکرات احمدی نژادی و یارانش دور و نزدیک نمی شدند.

ذوق‌زدگی یا مهر تاییدی بر قحط الرجالی!؟

احمد توکلی در رابطه با ایده جدید اصولگرایان مبنی بر معرفی گزینه معاون اول از سوی کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم، می‌گوید:«این پیشنهاد از سوی آقای محمدجواد لاریجانی مطرح شد و به نظر من پیشنهاد بسیار خوبی است. من از پیشنهاد معرفی معاون اول از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم دفاع می‌کنم. باید این کار انجام شود.» توکلی در رابطه با این موضوع و در پاسخ به این پرسش که: «چقدر احتمال می‌دهد اصولگرایان در این موضوع به اتفاق نظر برسند؟»، گفته: «من نمی‌دانم این پیشنهاد چقدر احتمال اجرایی شدنش باشد اما من اگر بودم حتما این کار را می‌کردم.» این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که«گمان می‌کنید چه کسانی به عنوان معاون، قابلیت مطرح‌شدن دارند»، اظهار می‌دارد: «من که در این فضا نیستم تا بتوانم در این مورد نظر بدهم.»

پیش از احمد توکلی حسین نجابت نیز در تایید این پیشنهاد گفته بود:«در کل اگر گفتمانی جلو برویم بهتر است. یک نفر نامزد ریاست جمهوری شود و بعد معاون اول و دو وزیر تاثیرگذار خود را معرفی می‌کند. آن وقت 4 نفر در فضای اجتماعی بحث و نقادی می‌کنند و اگر ادب و قواعد بازی را رعایت کنند ممکن است شاهد اتفاق دیگری به جز آن چه تاکنون سنت انتخابات ریاست جمهوری بود، باشیم. یعنی اگر از بین 30 شخصیت اصولگرا 4 نفر بتوانند بین خودشان برای ریاست جمهوری، معاون اولی، وزارت فرهنگ و وزارت امور اقتصادی و دارایی تقسیم کار کنند اتفاقی نو خواهد بود.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=48393

ش.د9504544

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات