تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۱۹
گفتگوی آفتاب یزد با مرتضی مبلغ:

شکست برجام هم موجب بازتولید احمدی‌نژاد نمی‌شود

مقدمه: گروه سیاسی - « almos nothing» یا همان «تقریبا هیچ» این روزها به بازار کساد دلواپسانی که برای تخریب برجام به هر دستاویزی ولو تکراری و تاریخ مصرف گذشته مستمسک می‌جویند، رونق تازه‌ای بخشیده است. این عبارت از مجموع سخنان ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی، که در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفته بوده: «ایران تاکنون تقریبا چیزی از این توافق که در 16ژانویه اجرایی شد به دست نیاورده» استخراج شده است. این درحالی است که بنا به گفته کارشناسان سخنان سیف به کارگیری یک استراتژی از جانب او بوده است تا نشان دهد ایران از سرعت اجرایی شدن برجام ناراضی است. به هر روی تا ایران، ایران بوده است در تمام مقاطع تاریخ دلواپسان به نقش آفرینی پرداخته‌اند و فقط در برهه‌هایی غلظت حضورشان شدت وحدت یافته است. آنچه در این میان اهمیت می‌یابد نگاه آحاد مردم جامعه به برجام است که به هنگام حصول آن به جشن و پایکوبی پرداختند اما باید دید اگر توافق جامع هسته‌ای تحت فشارهای داخلی و یا عهدشکنی‌های خارجی قرار بگیرد و با شکست مواجه شود این مردم چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا از دیپلماسی روحانی روی برمی‌گردانند و به سمت دوران تحریم و احمدی‌نژادی آغوش می‌گشایند یا آنکه کماکان سکان کشتی دیپلماسی کشور را به دست حسن روحانی و دیپلمات‌هایش می‌سپارند؟ درباره واکنش‌های اخیر دلواپسان به سخنان سیف و عکس العمل مردم ایران در صورت شکست برجام، آفتاب‌یزد با مرتضی مبلغ، عضو حزب اتحاد ملت و معاون سیاسی وزیر کشور اصلاحات گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/01/31 - شماره 4592 - صفحه 15)

* دلواپسان اصولگرایان در چند روز اخیر به شدت به برجام حمله کرده اند و اظهارنظر رئیس بانک مرکزی درباره آن را هم دستمایه هجمه به آن قرار داده اند. نظرتان درباره این رفتار آنها چیست؟

** تنها نتیجه‌ای که می‌توان از رفتار کسانی که با برجام مخالفت می‌کنند گرفت، این است که این افراد در تحریم‌های گسترده منافعی داشتند و سودهای بادآورده‌ای را به جیب ‌زدند که حالا این منافع‌شان به خطر افتاده است. سر و صداها و داد و فغان‌های امروزشان هم به این دلیل است. با اتخاذ یک نگاه ملی هیچ دلیلی برای مخالفت با برجام وجود ندارد چون برجام سندی است که کشور را از آن مشکلات حادی که در اثر تحریم‌ها به وجود آمده بود، می‌رهاند . بنابراین هر کس که به منافع ملی می‌اندیشد و دلسوز کشور است،‌ به طور طبیعی باید از این پروژه مهم دفاع کند.

بله حالا ممکن است نقدهایی به جزئیات آن وارد باشد که این انتقادها باید به شکل سازنده صورت بگیرد نه به صورت سیاسی و جناحی.در مورد هجمه‌هایی که به سخنان آقای سیف هم وارد شد باید بگویم که ایشان در یک محفل بین‌المللی صحبت کرده است که مخاطبانش آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بوده‌اند و درصدد بوده تا به نحوی به این افراد فشار بیاورد تا به شکل مناسب‌تر و بهتری به تعهداتشان عمل کنند. حال دلواپسان و اصولگرایان از زمان رانده شدن چنین سخنانی از زبان رئیس کل بانک مرکزی درحال سوءاستفاده کردن هستند . مبرهن است که این برخوردشان کاملا سیاسی و جناحی است.

* اگر به فرض مثال بر اثر کارشکنی‌های برخی در داخل کشور برجام با شکست مواجه شود و اجرایی نگردد، در این صورت واکنش مردم ایران چه خواهد بود؟

** مردم ایران اهداف و منویات مخالفان داخلی برجام را به خوبی می‌دانند و واکنش‌شان را پیشتر هم نشان داده‌اند به خصوص در انتخابات هفتم اسفند ماه به صورت قاطع و شفاف اعلام کردند که مخالف تندروی‌ها و دلواپسی‌ها هستند. اگر مخالفان داخلی مانع از اجرای برجام شوند طبیعی است که مردم مسببان این ناکامی را نمی بخشند و این افراد باید در پیشگاه خداوند و مردم مسئول باشند. در نهایت هم این تندروی‌ها دودش به چشم مردم، نظام و انقلاب خواهد رفت اگر این افراد سرسوزنی وجدان و دلسوزی برای کشور داشته باشند طبیعی است که رفتار دیگری از خودشان نشان می‌دهند. نه اینکه اینگونه سعی کنند مردم را سرخورده کنند و برای کشور ایجاد مشکل نمایند.

* اگر مسببان شکست برجام طرف غربی باشد و به تعهدات خود عمل نکند، به نظر شما مردم حاضر هستند دیگر بار به دیپلماسی دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بازگردند یا اینکه باز هم دیپلماسی دوران حسن روحانی را ترجیح می‌دهند؟

** طرف‌های خارجی برجام به خصوص آمریکایی‌ها دشمنان ایران هستند به همین دلیل باید توجه داشت که در فرایند برجام ما نرفتیم با دوستان خود مذاکره کنیم. هنر ما این است که دشمنان را وادار کنیم تا تن به همه یا بخشی از خواسته‌ها بدهند این موضوع روشنی است. بنابراین ممکن است آنها کارهای بسیاری انجام دهند تا برجام به فرجام نرسد. مهم این است که برخی در داخل آب به آسیاب دشمن نریزند.

مسئله بر سر این است. وگرنه شیطنت‌های آنها که همیشه پابرجا بوده و از این به بعد هم خواهد بود. داخلی‌ها نباید کاری کنند که بهانه به دست آنها بدهند و آنها را تشویق و یا تطمیع کنند برای اینکه شیطنت‌هایشان را تشدید نمایند.

اگر به هر حال برجام به دلیل فشار طرف‌های خارجی به شکست منتهی شود، تردید نکنید که مردم ایران به میزانی از هوشمندی و درایت دست یافته‌اند که می‌دانند هشت سال ریاست احمدی‌نژاد چه مصیبت‌ها و مشکلات گسترده‌ای را بر این کشور وارد کرده و به این دلایل قطعا آن دوران را باز تولید نخواهند کرد و مردم به خوبی می‌دانند که خدمتگزاران و دلسوزان راستین‌شان چه کسانی هستند و چه‌افرادی با شعارهای پرطمطراق و با ناکارآمدی و بی‌کفایتی مشکل برایشان ایجاد می‌کنند.

بنابراین به نظر من در آینده چه برجام به نتیجه برسد و چه به نتیجه نرسد، مردم از طریق به‌کارگیری رفتارهای هوشمندانه دولت روحانی که دولت منتخب‌شان است را تقویت خواهند کرد.

* به طور کلی پیش‌بینی‌تان نسبت به آینده برجام چیست؟ فکر می‌کنید برجام در نهایت به صورت تمام و کمال اجرا می‌شود یا آنکه در روند اجرایی شدنش اختلال ایجاد می‌کنند و در نهایت متوقف می‌شود؟

** من معتقدم که برجام به نتایج مثبت خود رسیده است و این نتایج به تدریج افزایش می‌یابد. شرایط و مناسبات داخلی و بین‌المللی به گونه‌ای است که طرف داخلی و خارجی هر دو مجبورند به این فرایند تداوم ببخشند و آن را عملیاتی کنند. من به آینده برجام خوش بین هستم. دلواپسان داخلی به جای آنکه پاسخ دهند چرا در زمان ریاست خود رفتارهایی را نشان دادند تا کشور با چنین مشکلات عدیده‌ای مواجه شود، امروز مدعی شده‌اند و مطالبات گسترده‌ای را مطرح می‌سازند و انتظار دارند برجام یک شبه تمام معضلاتی را که خود اینها عامل ایجادش بودند را حل کند.

* سعید جلیلی ،یکی از همین دلواپسانی که از آنها یاد کردید، گفته است که اگر من رئیس‌جمهور بودم هیچ وقت برجام را امضا نمی‌کردم. نظرتان چیست؟

** خب به همین دلیل هم ایشان در انتخابات 92 رای نیاورد. چون مردم می‌دانستند او چنین تفکراتی در سر دارد به او رای ندادند و تنها 4 میلیون رای توانست به دست آورد. این امر از همان زمان برای مردم مشخص بود که یک چنین فردی اگر رئیس‌جمهور شود چگونه عمل می‌کند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=34030

ش.د9504542

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات