سیاسی >>  سیاسی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۷۹

ضرورت توجه به اولویت ها در شهرداری تهران

شهرداری که نهادی برای نسق بخشی به امور خدماتی شهروندان به شمار آمده و با بودجه عمومی و عوارض پرداختی از سوی مردم اداره می‌شود،‌ چنانچه به اجرای وظایف پایبند باشد، نقش مهمی در رضایتمندی مردم دارد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/رسول سنائی راد

شهرداری که نهادی برای نسق بخشی به امور خدماتی شهروندان به شمار آمده و با بودجه عمومی و عوارض پرداختی از سوی مردم اداره می‌شود،‌ چنانچه به اجرای وظایف پایبند باشد، نقش مهمی در رضایتمندی مردم دارد. چنین نقشی در کلان‌شهری، مانند تهران بزرگ که افزون بر گستره جغرافیایی، با طیف گسترده‌ای از خدمات لازم برای کار و زندگی شهروندان مواجه است، بسیار مهم‌تر و حساس‌تر بوده و مستلزم تمرکز‌بخشی بر وظایف اصلی و صرف وقت و انرژی لازم و کافی برای انجام آن است که نه تنها باید پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی باشد؛ بلکه انتظار می‌رود با ارائه کارآمدی و حسن انجام وظایف، آبرو و اعتبار نظام را در برابر دیدگان کنجکاو میهمانان، گردشگران، ‌دیپلمات‌ها و بازدیدکنندگان خارجی حفظ کند؛ چرا که ارزیابی آنان از وضعیت شهر تهران به منزله پایتخت کشور اسلامی ایران، معیاری برای سنجش سطح کارآمدی و توان مدیریتی به منظور اداره کشور محسوب می‌شود؛ از این رو منطقی است که شهردار محترم کلانشهر تهران در تراز یک شخصیت عالی و راهبردی نظام هم در تخصیص منابع شهرداری و هم برای وقت‌گذاری یا تخصیص زمان باید اولویت‌های کاری مرتبط با وظایف شهرداری را مراعات کند تا خروجی آن به نفع کارآمدی شهرداری، رضایتمندی شهروندان و آبرو و اعتبار ملی باشد.
حضور آقای دکتر نجفی، شهردار محترم تهران در همایش بانوان شاغل در شهرداری تهران که در آستانه میلاد نورانی حضرت زهرا(س) و روز زن برگزار شد، امری معمول و حتی لازم به شمار می‌آید؛ اما پخش تصاویر و فیلم رقاصی دختران نوجوان در حضور وی و دیگر مردان همراه و حاضر در این جلسه که هنجارشکنی آشکار و مغایر ارزش‌ها و احکام شرع مقدس است، آن هم با کف‌زنی‌ و تأیید وی، حتی در مغایرت مسلم با عرف و حقوق شهروندان تهرانی است. برخی از این مغایرت‌ها عبارتند از:
 1ـ اختصاص عوارض شهروندان به رقاص و مطرب و اختصاص وقت مدیریتی به کف‌زنی و دست‌زنی و وقت‌گذرانی به جای حل مشکلات و مسائل اساسی شهروندان که با پرداخت عوارض، انتظار خدمات شهری و انجام امور عمرانی در شهر خود را دارند.
2ـ ترویج فرهنگ ابتذال و لوده‌گری با هزینه بیت‌المال که با شأن همایشی که باید مروج فرهنگ کار و خدمت و دغدغه انجام وظایف سازمانی باشد،‌ مغایرت قطعی دارد. 
3ـ تأیید مناسکی که حداقل با اعتقادات و باورهای دینی و ملی‌ بخشی از شهروندان در تعارض و مغایرت است، با نشستن در زمان رقص و آوازخوانی و دست زدن و همراهی کردن با آنان.
اگرچه آقای نجفی پس از اطلاع از بازتاب‌های منفی رفتار خویش در این بخش از مراسم که ناشی از رسانه‌ای شدن و لو رفتن بوده، سعی بر رفع و رجوع آن و پذیرش وجود ایراد و اشکال داشت؛ ‌اما هیچ تضمینی برای جبران خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از این قبیل برنامه‌های ضد فرهنگی و مغایر با شرع و عرف سازمان تحت مدیریت ایشان وجود ندارد. 
سازمانی که چند هفته پیش نسبت به باز نگه‌داشتن معابر عمومی در پی بارش و برف زمستان زمین‌گیر شد و زندگی مردم را با اختلال مواجه کرد، همچنین دو ساعت تعطیلی روزانه را بر شهروندان تهرانی تحمیل کرد، ‌نمی‌تواند هیچ توجیهی برای این قبیل برنامه‌ها و اقدامات فرصت‌سوز و پرهزینه داشته باشد. همان‌گونه که تأخیر در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران و کارمندان مجموعه شرکت‌های وصل به شهرداری، توجیه ‌صرف هزینه برای برپایی محفل رقص و پایکوبی، آن هم با دست‌افشانی جناب شهردار محترم را بسیار سخت می‌کند. شاید هم این رقص و دست‌افشانی با اطلاع از بازتاب‌های آن یک راه برای حاشیه‌سازی و فرار از پاسخگویی به مسئولیت‌ها و وظایف بر زمین مانده باشد که اصلاحات و اعتدال در دستور کار قرار داده‌اند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات