تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۸۲
آل سعود چگونه بزرگترین بحران انسانی پنجاه سال اخیر را رقم زد؟

یمن در آستانه سومین سالِ آتش و خون

عربستان با همه شکست ها و جنایاتی که در یمن داشته است، همچنان معادله دلار-اسلحه را که از سوی غربی ها طراحی شده، ادامه می دهد و جهان اسلام باید این وضعیت را چاره کند و سازمان های بین المللی اسلامی هر چه زودتر به این فاجعه بزرگ قرن 21 پایان دهند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
تجاوز عربستان و امارات به یمن در حالی به پایان سومین سال خود نزدیک می شود که بزرگترین بحران انسانی 50 سال اخیر در منطقه غرب آسیا به دست آل سعود رقم خورده است و این جنایت بزرگ که به سبب معادله دلار-اسلحه شکل گرفته، همچنان کانونی برای رونق صنایع تسلیحاتی غرب محسوب می شود. طبق آخرین اخبار عربستان سعودی و انگلیس روز جمعه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که براساس آن عربستان 48 فروند جنگنده تایفون از انگلیس خریداری خواهد کرد.
مقامات عربستان به دنبال آن هستند که خود را برنده این نبرد سه ساله نشان دهند، در حالی که جز کشتار مردم بی گناه موفقیت دیگری نداشته اند.

یمن در آستانه سومین سال آتش و خون

یمن همواره به عنوان فقیرترین کشور عربی معروف بوده، چرا که این کشور از دهه 60 میلادی شاهد درگیری های داخلی و مداخله قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است. جنگ بین دو بخش شمالی و جنوبی در سال ۱۹۹۴ منابع مالی بسیاری را از این کشور نابود کرد و هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی را افزایش داد، اما از سال 2015 و آغاز تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، وضعیت فقر و اقتصاد این کشور بسیار وخیم شده است.
محاصره اقتصادی سه ساله یمن در کنار نابودی زیر ساخت های این کشور توسط ائتلاف سعودی باعث شده است تا این کشور عملا به عنوان یک اقتصاد ورشکسته مطرح شود. البته با این وجود گروه های یمنی همچنان توانسته اند در برابر تمامی حربه های آل سعود مقاومت کنند و حتی جنگ را به استان های جنوبی عربستان نیز انتقال دهند، اما در سه سال گذشته بسیاری از شاخص های اقتصادی یمن به نقطه بحران رسیده است.
 مرکز پژوهش و اطلاع رسانی اقتصادی یمن اخیرا در گزارشی اعلام کرد: 85 درصد (23 میلیون یمنی) از کل جمعیت 27 میلیونی یمن با فقر دست و پنجه نرم می کنند، این در حالی است که این رقم پیش از آغاز جنگ 45 درصد بود. طبق گزارش شاخص های اقتصادی یمن در نیمه نخست سال 2017، بالغ بر 17 میلیون نفر از مردم این کشور فقیر از نبود امنیت غذایی، 20 میلیون و 700 هزار نفر نیز نیازمند کمک های فوری بشردوستانه و 9 میلیون و 800 تن دیگر نیز در خطر قحطی و مرگ ناشی از گرسنگی قرار داشته اند.
بر اساس این گزارش، حدود 2 میلیون و 200 هزار کودک از سوء تغذیه حاد و 462 هزار تن دیگر نیز از سوء تغذیه وخیم رنج می برند، افزون بر آن که تعداد زنان یمنی دارای سوء تغذیه به یک میلیون و 100 هزار نفر و شمار زنان بارداری که به دلیل سوء تغذیه جانشان در خطر است، به 2 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.
 همچنین طبق گزارش سازمان ملل، یمن رتبه 151 را از میان 177 کشور بررسی شده در زمینه شاخص های توسعه انسانی داراست. این شاخص مبتنی بر معیارهایی مانند امید به زندگی، تحصیلات و سطح زندگی است.
با توجه به وضعیت جنگی یمن، آمارهای جدید و قابل اعتنایی در مورد شاخص های اقتصادی یمن منتشر نشده است، اما برخی گزارش های منتشر شده نشان می دهد تجاوز عربستان به یمن باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در این کشور شده است. مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی یمن در گزارشی همزمان با شروع جنگ در سال 2015 اعلام کرد: نرخ بیکاری بین افراد 30 تا 60 ساله حدود 64 درصد است. بانک جهانی نیز در سال 2017 نرخ بیکاری در یمن را 64 درصد اعلام کرد. علاوه بر این وزارت دارایی یمن از افزایش ۶۰ درصدی نرخ بیکاری و افزایش ۸۵ درصدی شمار افراد زیر خط فقر طی سه سال تجاوز و محاصره ائتلاف عربی علیه یمن خبر داده است.
از سوی دیگر درآمد عمومی کشور یمن طی سه سال از آغاز جنگ تا نوامبر ۲۰۱۷، در مقایسه با درآمد سرانه سال ۲۰۱۴ که بالغ بر ۲۲۲۰۶ میلیارد بوده است، کاهش ۸۶ درصدی را تجربه کرده است. وزارت دارایی یمن تاکید کرد که درآمد نفت در سال 2017 در مقایسه با درآمد سال ۲۰۱۴ به 99.9 درصد کاهش یافته آن هم به دلیل اینکه طی سه سال از آغاز تجاوز ائتلاف عربی علیه یمن تولید و صادرات نفت و گاز خام در یمن متوقف شده است. وزارت نفت یمن نیز تاکید کرد که طی سه سال جنگ و تحریم یمن خسارت بخش نفت از این مسئله، بیش از 100 میلیون بشکه نفت برآورده شده است. به طور کلی ۲۵ میلیارد دلار هزینه اولیه خسارت به دارایی ها در زیرساخت های عمومی و مسکن یمن تخمین زده می شود، که نزدیک به 20 میلیارد آن  هزینه اولیه آسیب به مناطق مسکونی و شهرها تا ماه ژوئن ۲۰۱۷ میلادی است و ۵ میلیارد خسارت وارده به نیروگاه های برق طی این ۱۰۰۰ روز اول جنگ است.

یمن در آستانه سومین سالِ آتش و خون

نتیجه تجاوز ائتلاف سعودی به یمن باعث شده است تا بحران یمن به عنوان بزرگترین بحران انسانی در 50 سال اخیر مطرح شود. البته با وجود تبعات منفی این نبرد برای یمن، عربستان نتوانسته است بر انقلابیون این کشور مسلط شود.
محمد بن سلمان اخیرا در جریان سفر به مصر اعلام کرد، عربستان اهداف خود را در خصوص حمایت از دولت یمن و مشروعیت آن محقق کرده است. وی تاکید کرد: ما در یمن تنها با تعدادی از افراد باقیمانده از انصار الله مواجه هستیم، اما آمارهای منتشر شده در مورد این نبرد نشان دهنده کذب بودن این ادعاها است.
نیروهای ارتش یمن و انصارالله، گزارشی را درباره آمار کشته شدن نظامیان ائتلاف سعودی و انهدام تجهیزات آنها و تعداد موشک‎های شلیک شده یمن منتشر کرده اند. طبق گزارش‎های میدانی به دست آمده، نیروهای یمنی در ماه فوریه (بهمن ماه) موفق شده اند ۱۵۰ خودروی نظامی دشمن را منهدم و ۱۰ فروند موشک بالستیک و ۲۰۴ موشک گوناگون دیگر به سمت مواضع شبه نظامیان ائتلاف سعودی شلیک کنند. در ماه گذشته میلادی ۶۹ نظامی سعودی نیز به دست تک تیراندازان یمنی کشته شدند. علاوه بر این ۱۴۵ مزدور وابسته به ائتلاف سعودی نیز در یک ماه گذشته کشته شده اند. این آمارها به خوبی نشان دهنده وضعیت وخیم عربستان در این جنگ است.
از سوی دیگر طی هفته های اخیر عربستان و امارات وارد درگیری در جنوب یمن شده اند. علت اصلی این درگیری نیز به شکست های میدانی دو طرف بر می گردد. علاوه بر این، برخی خبرهای منتشر شده نشان دهنده این است که عربستان و امارات به دنبال اشغال استان «المهره» در مرز جنوب شرق یمن با کشور عُمان هستند. حتی رسانه های عربی نیز مدعی هستند که امارات و عربستان به دنبال انتقال بحران به عمان می باشند، چرا که به ادعای آن ها، عمان به عنوان گذرگاه انتقال سلاح به انقلابیون یمن تبدیل شده است.
در مجموع عربستان با همه شکست ها و جنایاتی که در یمن داشته است، همچنان معادله دلار-اسلحه را که از سوی غربی ها طراحی شده، ادامه می دهد و جهان اسلام باید این وضعیت را چاره کند و سازمان های بین المللی اسلامی هر چه زودتر به این فاجعه بزرگ قرن 21 پایان دهند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات