تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۸۶

محمود سريع‌القلم: مشکل اول ایران عدم گردش قدرت است

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/12/12 ـ شماره 4549 ـ صفحه 2)

یک استاد دانشگاه گفت: نمی‌شود با یک دست به دنیا بگوییم می‌خواهیم جهانی شویم و از طرف دیگر بگوییم ما یک کشور امنیتی نظامی‌هستیم.

به گزارش ایسنا، محمود سریع‌القلم در افتتاحیه یازدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران در سخنرانی با عنوان « کدام افکار آینده ایران را رقم خواهد زد» اظهار کرد: اولین قدم پذیرفتن پلورالیزم( Pluralism) است. توجه حاکمیت باید به این موضوع باشد. پذیرفتن پلورالیزم به عنوان کانون فلسفی مدرنیته یکی از مبانی مهم مطالعاتی است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که ما نیاز به یک قرارداد اجتماعی داریم. هیچ ملتی نمی‌تواند فراتر از قرارداد اجتماعی در آرامش مدنی به تولید ثروت ملی بپردازد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بپذیریم که وظیفه دانشجویان علوم سیاسی طراحی‌های فکری، اندیشه‌ای و نظری است و تا زمانی که به قرارداد اجتماعی با توجه به تکثر و تفاوت‌ها و‌... نرسیم پیش نمی‌رویم. این موضوع قرارداد اجتماعی هم در فرانسه و هم در هند وجود دارد. هیچ جامعه پیشرفته وجود ندارد مگر‌ آنکه این قرارداد اجتماعی را داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگر از من بپرسید مشکل یک ایران چیست می‌‌گویم مشکل اول ایران عدم گردش قدرت است. اگر افراد در چارچوب یک ساختار چهار دهه بمانند مفاهیم جدید ایجاد نمی‌شود. ما ساختار تصمیم گیریمان در ایران این طور است که واژه‌ها، مفاهیم و دیدگاه‌های جدید وارد آن نمی‌شود.

سریع‌القلم افزود: ما گروه‌هایی در کشور داریم که در حوزه سیاست خارجی و تولید ملی و... همگن هستند، گروه‌های همگن نوآوری ندارند. علم سیاست می‌گوید با بیان نظرات مختلف افراد می‌توانند از طریق عقلانیت آینده را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه هویت، امنیت و توسعه یافتگی سه ضلع مثلث توسعه یافتگی هستند گفت: ما نیاز داریم که تکلیف مثلثی در کشورمان مشخص شود. هویت، امنیت و توسعه یافتگی سه ضلع این مثلث هستند. امروز امنیت موضوع اصلی کشور ما است. اما متون ما که شامل صدها کتاب می‌شود و تجربه بشری می‌گوید کشوری که نتواند ثروت و ارزش افزوده تولید کند، پس انداز نداشته باشد برای امنیتش باید از جیب خودش خرج کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر یک کشوری می‌خواهد هویت ایرانی و شیعی خود را حفظ کند، باید امکانات داشته باشد. چین امروزه برای هویت خود هزینه می‌کند. ۵۰۰ موسسه کنفسیوس‌شناسی در دنیا فعالیت می‌کند. سال گذشته ۱۶ رادیو با مبلغ یک میلیون دلار خریداری کرده است و گفته است فقط یک در صد از برنامه‌های شما درباره چین باشد. می‌خواهند آرام و با حوصله هویت خود را در جهان بشناسانند بنابراین این مثلثی که گفتم در کشور ما با مشکل روبه‌رو است.

وی همچنین گفت: نکته چهارم در رابطه با شکل گیری افکار برای آینده ما موضوع مدنیت است. تاریخ به ما می‌گوید مدنیت مقدم بر دموکراسی است. امروز یک قرن نشده که در دنیا دموکراسی وجود دارد اما سیصد سال است که آزادی در دانشگاه‌های آن‌ها وجود داشته است. هنوز یک قرن نشده که کشور انگلستان اجازه رای دادن به شهروندانش را داده اما در همان کشور سیصد و خرده‌ای سال است که مطبوعات آزاد حرکت می‌کنند.

سریع‌القلم در تبیین مفهوم مدنیت گفت: من ایرانی باید بدانم وقتی از خانه‌ام بیرون می‌آیم وارد عرصه عمومی‌شدم. طراحی و رشد این چارچوب برای آینده ایران ضروری است.

وی ابراز عقیده کرد که گلوبالیز بر گلوبالیزیشن مقدم است و گفت: اگر می‌خواهیم در دنیا نقش آفرینی کنیم باید ابتدا به گلوبالیز توجه کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های جهانی شدن ایران گفت: تا زمانی که از لحاظ اقتصادی با جهان چفت نشویم نمی‌توانیم پیش برویم. برای ایجاد شایسته‌سالاری و رقابت به ساختار نیازمند هستیم. زمانی که وارد صحنه جهانی شویم متوجه خواهیم شد که باید با جهان رقابت کنیم. وی در پایان تاکید کرد: کشوری که می‌خواهد پیشرفت کند باید سیگنال‌های با‌ هارمونی بالا به جهان بفرستد. نمی‌شود با یک دست به دنیا بگوییم که می‌خواهیم جهانی شویم و از طرفی بگوییم یک کشور امنیتی نظامی‌هستیم. باید به جهان سیگنال‌های با ‌هارمونی بالا بفرستیم تا جهان به ما اعتماد کند تا کشور ما در پروسه جامعه مدنی قرار بگیرد.

http://www.mardomsalari.net/4549/page/2/33703

ش.د9605210

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات