تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۹۱

اهداف پنهان آمریکا برای تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری در سوریه

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/11/26 ـ شماره 26942 ـ صفحه 12)

پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه، آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن اکنون با تشکیل نیروی مرزی جدید متشکل از ۳۰ هزار نفر تلاش می کنند بستری را برای حضور، ویران سازی بیشتر و تجزیه این کشور فراهم و در مسیر حل بحران چند لایه سنگاندازی کنند.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به سردمداری آمریکا اعلام کرد: به دنبال تشکیل یک نیروی مرزبانی موسوم به نیروهای امنیت مرزی در مناطق زیر کنترل کردهای سوریه است که این نیرو متشکل از ۳۰ هزار نیرو خواهد بود.ائتلاف آمریکا گفت:هدایت و فرماندهی نیروی مرزبانی جدید در سوریه بر عهده «نیروهای دموکراتیک سوریه» است و در حال حاضر ۲۳۰ نفر در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. این نیروها قرار است در مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و در کنار رودخانه فرات مستقر شوند. رسانه‌های عربی اخبار و تحلیل‌هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن‌ها می پردازد.

تلاش بیهوده واشنگتن برای برهمزدن معادلات

روزنامه‌های «الحیات» چاپ لندن و«الاخبار» لبنان با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل یک نیروی مرزی جدید در سوریه با هدف مبارزه با نظام این کشور، تحولات میدان‌های نبرد سوریه را به سود نظام سوریه و همپیمان آن ارزیابی کردند که چنین ماجراجویی‌ها نیز نخواهد توانست روند نبرد را به سود دشمنان سوریه تغییر دهد. روزنامه الحیات در گزارشی با عنوان آموزش ۳۰ هزار جنگنجو به دست ائتلاف برای حمایت از مرزهای عراق و ترکیه نوشت: در حالی که ترکیه علیه جنگجویان کرد در شمال سوریه وارد تنش شده و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است طی روزهای آینده در منطقه عفرین عملیات نظامی آغاز خواهد شد ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سردمداری آمریکا از همکاری با گروه‌های مخالف سوری همپیمان خود برای تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری پرده برداشت که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه آن را فرماندهی خواهند کرد. روزنامه الاخبار در گزارشی با عنوان واشنگتن نیروهای مرزبانی در شمال و شرق سوریه تشکیل می دهد نوشت: حاکمیت سوریه و منافع ترکیه تهدید می شود. پرده برداشتن از جزئیات طرح ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش برای تشکیل نیروی جدید در مناطق تحت کنترل خود در شمال و شرق سوریه که ماموریت حفظ امنیت مرزها را بر عهده خواهند داشت بار دیگر تنش واشنگتن با مسکو و دمشق و آنکارا را به دنبال داشت. این در شرایطی است که ترکیه به دخالت نظامی علیه یگان‌های کُرد تهدید کرده است. همه شاخص‌ها نشان می دهد پس از این تصمیم آمریکا روابط واشنگتن با ترکیه و روسیه درباره پرونده سوریه به سوی تنش بیشتر پیش خواهد رفت. این تصمیم آمریکا با اقدامات تازه ترکیه برای بسیج نیروهای خود در حومه عفرین به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای حمایتی کردها همزمان شده است. در شرایطی که دمشق تاکنون درباره این موضوع عکس العمل نشان نداده است «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه معتقد است هدف از تشکیل نیروهای امنیت مرزی فراهم کردن شرایط برای برهم زدن ثبات اوضاع در سوریه و تلاشی برای ساقط کردن نظام سوریه است.

او اقدام واشنگتن و همپیمانان آن را شرم آور و در تضاد با قوانین بین المللی خواند که همه مرزهای و چارچوب‌های اخلاقی را نادیده گرفته اند. افزون براین «کنستانتین کوساچف» رئیس شورای اتحادیه روسیه گفت: تصمیم دولت آمریکا در این زمینه به منزله نادیده گرفتن منشورهای سازمان ملل و حاکمیت سوریه است. به نوشته روزنامه الاخبار، پیروزی‌های ارتش سوریه ادامه دارد و بسیج مخالفان نظام سوریه در مثلث حلب، حماة و ادلب سودی به دنبال نخواهد داد. ارتش سوریه و همپیمانان آن در بسیاری از نبردها در حال پیشروی و پیروزی هستند، آنان به فرودگاه نظامی ابوالظهور خواهند رسید و حمایت از گروه‌های مسلح به هدف ایده ال نخواهد رسید و پیشروی در فرودگاه ابوالظهور فرصتی بزرگ و نقطه عطفی پراهمیت در میدان‌های نبرد و سیاست به شمار می رود. به نوشته روزنامه الاخبار با وجود مبهم بودن مسائل سیاسی، اوضاع در میدان‌های نبرد به شدت آشکار است. با وجود آماده سازی فراگیر گروه‌های مسلح مخالف طی هفته‌های اخیر باز هم پیروزی ارتش سوریه و همپیمانان آن در حومه حلب جنوبی و غربی با روند بالایی ادامه دارد. تحولات میدان‌های نبرد نشان می دهد ارتش سوریه و همپیمانان آن در میدان‌های نبرد دست برتر را دارد و پیروزی‌هایی که این نیروها با آغاز نبرد در محور سنجار – ابوالظهور به دست آورده‌اند جایگاه آنان به سرعت تقویت و تثبیت شده است.

همگرایی ایران، روسیه، سوریه و ترکیه

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن همگرایی ترکیه با ایران، روسیه و سوریه را ضامنی برای به شکست کشاندن طرح‌های آمریکا در سوریه و منطقه معرفی کرد.

این روزنامه نوشت: تصمیم دولت آمریکا برای تشکیل نیروهای مسلح متشکل از ۳۰ هزار سرباز برای استقرار در مرزهای شمال سوریه به معنی برخورد با ترکیه و مقدمه سازی برای برپایی دولت کردی است که از حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا برخوردار است. نیروهای دموکراتیک سوریه هسته این نیروها را – که در مرزهای جنوبی ترکیه و در سرزمین‌های سوریه مستقر هستند- تشکیل می دهند. راهبرد ترکیه درباره این موضوع نامشخص و مبهم است. اردوغان چگونه میخواهد علیه این کمربند امنیتی در طول مرزهای سوریه و عراق که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است مقابله کند؟ اگر اردوغان می خواهد با این طرح خطرناک آمریکا در شمال سوریه رویارویی کند او تنها یک راه بیشتر ندارد و آن هم این است که با ایران و روسیه و سوریه وارد ائتلاف شود.

سنگ اندازی دوباره در مسیر پیروزی‌های ارتش سوریه

روزنامه «الوطن» عمان با اشاره به شکست تروریست‌ها و حامیان آن در میدان‌های نبرد سوریه نوشت: این طرح آمریکا بیانگر نیات شوم و خبیثانه آمریکا است. در شرایطی که ارتش عربی سوریه و همپیمان آن در آستانه پیروزی کامل در حومه جنوبی و شرقی حلب هستند و به تدریج عملیات پاکسازی ادلب از تروریست‌ها آغاز شده است دشمنان سوریه برای سنگ اندازی در برابر پیشروی‌های ارتش در میدان‌های نبرد تلاش می کنند.ائتلاف مبارزه با تروریسم به سردمداری آمریکا اعلام کرد با گروه‌های همپیمان خود در سوریه برای تشکیل نیروهای امنیتی جدید در مرزها تلاش می کند و این موضوع قابل توجه است. بسیار روشن است که محاسبات آمریکا و همپیمانان آن با نیت‌های شومی علیه سوریه همراه است.آنها از یک سو برای تجزیه سوریه تلاش می کنند و آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی برخی گروه‌های کُرد و گروه تروریستی داعش و جبهه النصره با هدف ویران سازی و تجزیه سوریه شرط بندی کرده است. از سوی دیگر آنها برای به شکست ارتش سوریه و همپیمانان آن در ادلب تلاش می کنند تا آنان نتوانند این شهر را تروریست‌های وابسته به ائتلاف آمریکایی پاکسازی کنند.

توطئه‌ای آمریکایی علیه سوریه

توطئه بزرگی از سوی آمریکا به طور ناگهانی با عنوان حمایت از کردها در شمال سوریه سربرآورده و ارتش آمریکا و حدود ۳۰هزار سرباز از یگان‌های مدافع خلق کرد درصدد تشکیل ارتش سازمان یافته و مجهز با تانک‌ها، توپخانه‌ها و موشک‌ها برای تسلط بر ۲۵درصد از خاک سوریه هستند .به گزارش ایسنا، روزنامه لبنانی الدیار در تحلیلی نوشت، این نیروها در منطقه‌ای تشکیل خواهند شد که بیشترین مناطق کشاورزی سوریه را در خود جای داده و سوریه از گندم این منطقه به حد خودکفایی رسیده است و این منطقه در هر فصل به میزانی که برای پنج سال کافی باشد محصول گندم برداشت می‌کند. سوریه علاوه بر آن گندم را به خارج و حتی به کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق، ایتالیا و اسپانیا صادر می‌کند چراکه گندم سوریه که از زمین‌های حاصلخیز شمال این کشور به دست می‌آید مرغوب‌ترین نوع گندم است.نکته دیگر اینکه شمال سوریه از منابعی برای صادرات گاز و نفت برخوردار است و منطقه‌ای بسیار غنی به شمار می‌آید.کردها یک و نیم میلیون مسیحی سریانی را از تمامی استان حسکه، رقه و قامشلی بیرون رانده‌اند که در آنجا قدیمی‌ترین طایفه سریانی که قدمتی ۲۰۰۰ساله دارد، سکونت داشتند.آمریکا برای تجزیه سوریه طرح‌ریزی می‌کند؛ همان آمریکایی که با شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین به دلیل ارائه تمامی تسلیحات‌ها به اسرائیل برای حمله به کشورهای عربی طرفی ظالم قلمداد می‌شود و آمریکا در حال حاضر با تلاشش برای تقسیم سوریه با جنگ ویتنام دیگری مواجه خواهد شد که این جنگی چریکی از عراق، سوریه، ایران، لبنان و از مقاومت سوریه خواهد بود و یک جنگ متعارف به راه نخواهد افتاد. این جنگ فقط نبرد جنگنده‌ها نخواهد بود بلکه جنگ پارتیزان‌هایی خواهد بود که با کردهای ملحق شده به آمریکایی‌ها خواهند جنگید.

ادامه جنگ در سوریه

در حال حاضر می‌توان گفت که جنگ در سوریه برای دو سال ادامه خواهد یافت و نیروهای مقاومت عراق و بسیج مردمی و نیروهای مقاومت از میان مردم سوریه و نیروهای حزب‌الله و همچنین نیروهای ایران و علاوه بر آنها نیروهایی که از لبنان برای مبارزه با حضور آمریکا در سوریه به آنجا خواهند رفت و همچنین مردم فلسطین که بخشی از آنها از اردوگاه‌ها برای نبرد علیه کردها به سوریه خواهند رفت تمامی اینها جنگی را علیه آمریکا به راه خواهند انداخت که در این جنگ هیچ رحمی وجود ندارد و آمریکا متحمل بزرگترین شکست در شمال سوریه خواهد شد و اگر آمریکا معتقد است که ۱۰۰جنگنده را برای حفاظت از کردها و ۳۰هزار سرباز را اختصاص داده‌ باید بگوییم که ما میلیون‌ها نفر از امت سوریه از عراق، اردن، فلسطین، لبنان و تمامی نیروهای جنگجو با هم‌پیمانمان وارد جنگ با کردهایی خواهیم شد که ایالات متحده تلاش می‌کند بذر اشغالگری آنها را به همراه ارتش آمریکا در شمال سوریه بکارد.

پایگاه جنگی محرمانه آمریکا

اینجا یادآور می‌شویم که آمریکا یک پایگاه هوایی سری را در سوریه تاسیس کرده است که اخیرا از آن پرده برداشته است. این پایگاه می‌تواند میزبان ۱۰۰جنگنده آمریکایی باشد و در مسافتی با پایگاه نظامی التنف سوریه قرار دارد، اما آمریکا این پایگاه را به صورت سری ساخته است و ۱۰۰جنگنده آمریکایی را در این پایگاه برای حفاظت از یک چهارم خاک سوریه که آنجا را با کردها اشغال کرده‌ است، مستقر خواهد کرد. تا به این لحظه واکنش‌های بین‌المللی بسیار تند و شدید بوده است چراکه روسیه اعلام کرده است که این طرح آمریکایی بسیار خطرناک بوده و سازش در سوریه را مورد لطمه قرار می‌دهد و بعد از این اقدام آمریکا، راه حل در سوریه بسیار دشوار می‌شود.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفته است که ترکیه ارتش کردها را در نطفه و تا قبل از اینکه از سوی آمریکا تاسیس شود، خفه خواهد کرد. ایران نیز اعلام کرده است که آمریکا گور خود را در شمال سوریه کنده است و هیچ نیرویی در جهان نمی‌تواند در مقابل نیروهای مقاومت که برای جنگ به شمال سوریه خواهند رفت، بایستد اما نیروی ضربتی که موشک‌های زمین به زمین و نیروهای جنگی در اختیار دارد که حمص، حماة، تدمر، حلب و حومه‌های آن را با ارتش سوریه تحت کنترل دارد همان نیروی حزبالله است و حزب‌الله اجازه وجود پایگاهی آمریکایی در جنوب سوریه را نمی‌دهد و حزب‌الله در کنار ارتش سوریه با تمامی قوا خواهد جنگید و ارتش آمریکا را شکست خواهد داد.به نظر می‌رسد که آمریکا در تصمیمگیری‌هایش دچار دستپاچگی شده است و تصمیمات کورکورانه‌ای را اتخاذ می‌کند چراکه چطور ممکن است ارتش آمریکا با وجود نیروی هوایی خود و با وجود ارتش کردها، از اشغالگری خود در یک چهارم خاک سوریه محافظت کند در حالی که میلیون‌ها تن از مردم سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و حتی اردن با حضور آمریکا مقابله خواهند کرد .این مساله کافی است که مقاومت مردم سوریه و مردم لبنان از طریق حزب الله و همچنین هم‌پیمانان دیگری از جمله نیروهای عصائبالحق در عراق و بسیج مردمی عراق و علاوه بر آن نیز ترکیه و ایران با موضع‌گیری خود شمال سوریه را تبدیل به گورستانی برای ارتش آمریکا خواهند کرد.

مسافتی که آمریکا در شمال سوریه اشغال کرده است به ۳۵هزار کیلومتر مربع یعنی سه برابر و نیم مساحت لبنان می‌رسد و آمریکا ۳۰۰تانک و بیش از ۶۰۰خودروی زرهی نفربر را به کردها داده است و موشک‌های ضد سپر و تمامی تجهیزات فردی، تفنگ و مهمات را در اختیار آنها قرار داده است و استحکامات بزرگی را در مناطق شمال سوریه برای حفاظت از آنها از حملات موشکی و حمله به کردها ایجاد کرده است.این گام آمریکا که فرماندهی ارتش آمریکا تصمیمی درخصوص آن گرفته است نمی‌تواند به موفقیت بینجامد و ارتش آمریکا سال ۲۰۱۸با سقوط ارتش آمریکا در افغانستان و سقوط ارتش آمریکا در شمال سوریه روبه‌رو خواهد شد. همانطور که توطئه آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه عراق و سوریه شکست خورد.

شمال سوریه مرکزی برای مقاومت نیروهای حزب الله خواهد شد که اشغالگر اسرائیلی را در جنوب لبنان در هم شکستند و سپس در سال ۲۰۰۶این ارتش را مجددا شکست دادند. نیروهای کرد و آمریکا قویتر از ارتش اسرائیل در جنوب لبنان و قویتر از ارتش اسرائیلی که جنگ را علیه لبنان به راه انداخت و شکست خورد، نیستند. پس از اشغالگری آمریکا و کردها در ۲۵درصد از خاک سوریه، این کشور وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است و از اکنون به بعد می‌گوییم که جنگ تا قبل از آزادسازی شمال سوریه برای چندین سال ادامه خواهد یافت و آمریکایی‌ها بهای جنگ دوم ویتنام خود را در خاک سوریه خواهند پرداخت.

http://www.ettelaat.com/etiran/?p=347183

ش.د9605214

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات