تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۷۷
رئيس‌جمهور در جمع سران سازمان همکاري اسلامي تأکيد کرد

صهيونيسم منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري

(روزنامه جوان - 1395/01/28 - شماره 4789 - صفحه 2)

رئيس‌جمهور در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي با بيان اينکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه در سازمان همکاري اسلامي قطعاً بي‌اعتبار است، رژيم صهيونيستي را منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري در منطقه و جهان توصيف کرد.

در اجلاس سه‌روزه سران سازمان همکاري اسلامي در ترکيه که آل‌سعود و برخي همپيمانانش تلاش کردند، فضايي ضدايراني و ضد‌حزب‌الله بر آن حاکم کنند، دکتر روحاني رئيس‌جمهور کشورمان تقويت روابط با کشورهاي اسلامي را از اولويت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و با تأکيد بر اينکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي در سازمان همکاري اسلامي قطعاً بي‌اعتبار است، اظهار داشت: اختلافات در جهان اسلام، معضل همه ماست و حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، روحاني در اين اجلاس طي سخناني گفت: امروز که با شعار «وحدت و همبستگي براي عدالت و صلح» گردهم آمده‌ايم، فرصت مناسبي است تا به سرنوشت مشترک تمامي مسلمانان در جهان، بينديشيم. تنها چند قرن پيش، زماني که تمدن بزرگ اسلامي در اوج قدرت و اقتدار خويش قرار داشت، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي جهان اسلام گرفتار اين‌همه ضعف و سکون شده و در برابر تمدن غربي که در رشد فکري و علمي، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گيرد يا آن روز که تمدن اسلامي همه نحله‌هاي فکري و اقوام و طوايف مختلف را در درون خود جاي‌ داده و همزيستي مسالمت‌آميزي را بين آنان برقرار کرده بود، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي چنان فرقه‌گرايي و افراطي‌گري در بين مسلمانان شايع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امري عادي بدل گردد.

همه مي‌دانند گروه‌هاي افراطي از کجا حمايت مي‌شوند

روحاني افزود: واقعيت آن است که افول تمدن اسلامي از زماني آغاز شد که قدرت‌هاي بزرگ اسلامي به‌جاي هم‌افزايي به درگيري بي‌حاصل با يکديگر پرداختند و زمينه را براي تهاجم‌هاي خارجي فراهم کردند. و اکنون متأسفانه تاريخ تکرار مي‌شود. هجوم همه‌جانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و به‌خصوص فکري و اعتقادي به جهان اسلام مجدداً شدت گرفته است ولي اين بار به شکلي جديد و با استفاده از اسلام عليه اسلام و مذهب عليه مذهب، گروه‌هاي افراطي و تکفيري، که همگان مي‌دانند از کجا و چگونه شکل‌گرفته‌اند و چطور حمايت مي‌شوند، به خشن‌ترين و بي‌رحمانه‌ترين شکل ممکن مسلمان و غيرمسلمان را قتل‌عام مي‌کنند. خشونت محض بر عطوفت اسلامي غلبه کرده و ارزش‌هاي جاهلي جايگزين ارزش‌هاي اخلاقي اسلام شده است. متأسفانه اين سبعيت تحت نام و لواي اسلام صورت مي‌گيرد و قرباني اصلي در اين ميان «اسلام» است و اصول و ارزش‌هاي آن.

جهان اسلام سزاوار آن نيست که در موج ناامني، خشونت و تروريسم سازمان‌يافته درغلتيده و مبتلا به عقب‌ماندگي و توسعه‌نيافتگي همه‌جانبه گردد. بلکه سزاوار آن است که بر جايگاهي برتر بنشيند؛ اين ممکن نيست مگر آنکه با دغدغه بيشتر به وضعيت کنوني و دنياي پيراموني خويش بينديشيم؛ اين عمل ماست که مبناي قضاوت مردم جهان اسلام در مورد اسلاميت رفتار ما قرار مي‌گيرد نه ادعاها و القاب و عناوين ما. اگر کمک‌هاي مالي و نظامي، به برخي گروه‌هاي ضداسلام امکان داد که نام اسلام را به گروگان بگيرند و چهره زيباي اسلام را به جنايت و آدمکشي بيالايند و براي توطئه زشت اسلام‌هراسي، شاهد و بهانه بسازند، چگونه مي‌شود از سلم و سلام اسلام دفاع کرد؟

جنايت محکوم است چه در فلسطين و چه در بروکسل

جمهوري اسلامي ايران، از همان روزي که عهده‌دار رياست هشتمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي در تهران شد تا زماني که ايده «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» (WAVE) را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح نمود، بر يک‌سخن محوري تکيه داشت و آن اينکه گفت‌وگو و تعامل سرآغاز درک دردها و مسائل اساسي زمانه و درمان مؤثر آنهاست. ما بايد به نام اسلام در ائتلاف جهاني براي صلح و مقابله با خشونت، پيشگام باشيم و امنيت پايدار و حيات مطمئن و حقوق همه‌جانبه انسان را به منطقه و جهان بازگردانيم. اسلام به ما آموخته است که جنايت به هر نامي و در هر مکاني که انجام شود، جنايت است؛ چه در سرزمين مظلوم فلسطين باشد و چه در لاهور و بيروت و دمشق و استانبول يا در نيويورک و پاريس و بروکسل.

مهم آن است که ريشه‌ها و زمينه‌ها را به‌درستي بشناسيم و با عزمي استوار و اراده‌اي راسخ، درصدد مقابله با همه صورت‌هاي آن برآييم.

رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: به نام جمهوري اسلامي ايران براي نيل به اين مقصود با صراحت اعلام مي‌کنم: 1- بايد به اولويت گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌هاي ديپلماتيک در ميان کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي، براي حل همه اختلافات وفادار ماند؛ تا سوءظن‌هاي سياسي و تاريخي و غفلت از مداخله‌ها و نقش‌آفريني قدرت‌هاي بزرگ و صهيونيسم اولويت گفت‌وگو را تحت‌‌الشعاع تصميمات شتاب‌زده و آرايش‌هاي خاص سياسي قرار ندهد.

2- بايد امنيت پايدار، پيشرفت علمي و توسعه همه‌جانبه اعضاي سازمان همکاري اسلامي را امنيت، پيشرفت و توسعه جهان اسلام دانست و از آن استقبال کرد و اجازه نداد با ايجاد موقعيت‌هاي هراس‌انگيز و خلق خطرهاي موهوم اين ضرورت به محاق برود. جمهوري اسلامي ايران از همه اعضاي سازمان، مجدانه مي‌خواهد که ظرفيت‌هاي علمي، اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي ايران را از آن خود نيز دانسته و قدرت آن را قدرت خود بدانند، همان‌گونه که جمهوري اسلامي ايران همين باور را نسبت به ساير کشورهاي اسلامي دارد.

رژيم صهيونيستي منبع توليد خشونت

3- بايد خطر رژيم صهيونيستي را به‌عنوان منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري همواره به خاطر داشت و پذيرفت که استمرار قتل‌عام مردم بي‌گناه فلسطين و عمدتاً زنان و کودکان در سرزمين‌هاي اشغالي و حملات غيرانساني و محاصره غزه، حاکي از سرشت خشونت‌آميز رژيمي است که متأسفانه با تغافل جامعه جهاني و به‌خصوص قدرت‌هاي غربي به سبعيت خود ادامه مي‌دهد.

دکتر روحاني اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران با دوري از هرگونه تنش و بي‌ثباتي در منطقه، با سياست منطقه‌اي و بين‌المللي شفاف خود، همواره در راستاي گسترش همبستگي و وحدت امت اسلامي تلاش نموده، تقويت روابط با کشورهاي اسلامي را از اولويت‌هاي اصلي خود قرار داده و بر اين اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر مي‌باشد. براي همه روشن است که نه عربستان مشکل ايران است و نه ايران مشکل عربستان. مشکل اصلي، جهل و تعصب و خشونت‌ورزي است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.

ايران در کنار مسلمانان مظلوم مي‌ماند

رئيس‌جمهور با يادآوري اين نکته که جمهوري اسلامي ايران همواره پشتيبان کشورهاي اسلامي و مسلمانان در برابر تجاوز و تهديد و اشغال و تروريسم بوده و هست، گفت: آن روز که صدام به کويت تجاوز کرد؛ اين ايران بود که قبل از همه اين تجاوز را محکوم نمود و به آوارگان کويتي و عراقي پناه داد؛ آنگاه ‌که تروريست‌هاي تکفيري به دروازه‌هاي بغداد و اربيل نزديک شدند، اين ايران بود که در برابر تهاجم وحشيانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت؛ آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودي تروريست‌ها قرار گرفت اين ايران بود که در کنار سوريه ايستاد؛ زماني که غزه مورد تجاوز صهيونيست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشيد و ‌ايران در کنار ملت فلسطين ايستادند و روزي هم که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت باز هم حزب‌الله بود که در پيشاپيش مردم لبنان درصحنه نبرد قرار گرفت. اگر روزي تروريست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامي يا اماکن مقدس اسلامي را تهديد کنند و از ما کمک خواسته شود، بي‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهيم بود.

روحاني در پايان تأکيد کرد: از اجلاس سازمان همکاري اسلامي که به نام وحدت برگزارشده است، نبايد هيچ‌گونه پيامي که به تفرقه در ميان امت اسلامي دامن بزند برخيزد و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي از آنجا که اجماع اين سازمان و امت اسلامي را به همراه ندارد و با فلسفه تشکيل اين سازمان در تعارض است، قطعاً بي‌اعتبار است. ما به‌حکم رحمانيت و عقلانيت اسلامي، وظيفه ‌داريم که هرگونه غبار خشونت و افراطي‌گري و فرقه‌گرايي را از چهره دين بزداييم.

http://www.Javann.ir/779021

ش.د9504641

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات