صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 اسفند

علیه جریان انقلابی/افشای طرح صهیونیستی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران/اعتراف به اولویت نداشتن رفع حصر/ورود مقامات روسی به انگلیس ممنوع می‌شود!/...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فرصت‌های مبارک!

پایان سال که در ایران با خانه‌تکانی و آماده‌سازی برای استقبال از فصل تحول و بهار مصادف است، روزهای پرکاری را برای جلسات هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس با بررسی سؤال ۱۰۱ نماینده از رئیس‌جمهور درباره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین بررسی طرح استیضاح وزرای راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی رقم زده است.
فردا و پس فردا، «عباس آخوندی»، «علی ربیعی» و «محمود حجتی» در مجلس حاضر می‌شوند تا با پاسخ به پرسش‌ها و انتقادات نمایندگان از رویکردها و عملکردهای حوزه‌های تحت مدیریت خود دفاع کنند. اگر جلسات استیضاح هر سه وزیر برگزار شود، تعداد استیضاح‌های اعضای کابینه دو دولت روحانی، به عدد هفت می‌رسد که سه استیضاح آن به نام آخوندی است.
حاشیه‌های خبری و تحلیلی این طرح پرسش و استیضاح که از سازوکارهای قانونی نمایندگان خانه ملت برای انجام مأموریت نظارتی مجلس شورای اسلامی است، از متن آن بیشتر بوده و این روزها با طیفی از اقدامات فشرده از تلاش‌های لابی‌گرانه برای بی‌اثر کردن طرح سؤال و استیضاح تا سیاسی و غیر مصلحتی خواندن آن در داخل مجلس و بیرون از آن به ویژه در حوزه رسانه‌ای و سیاسی روبه‌رو بوده‌ایم. این در حالی است که مجلس وفق قانون اساسی، حق دارد هر گاه لازم دید و مبتنی بر ادله روشن و متقن از مسئولان دولت سؤال کند؛ از این رو بسیاری از اقدامات انجام شده نه با شأن مجلس و دولت جمهوری اسلامی همخوانی دارد و نه مورد رضایت مردم است.
اگر از ایجاد تردید در عزم نمایندگان با گفتن اینکه تردید در رأی اعتماد به وزرا پس از شش ماه به مصلحت نیست از سوی رئیس دولت در جلسه دیشب بگذریم، آقای روحانی حرف درستی زد که گفت سؤال و استیضاح حق نمایندگان و فرصتی برای تبیین خدمات دولت است. واقع مطلب هم همین است و کمترین اثر پرسش‌ها و پاسخ‌ها ارتقای آگاهی مردم از وضعیت و ترمیم و افزایش اعتماد به سیستم دولتی و دیگر قوای حاکمیتی است که حوادث اخیر نشان داد تا حدودی آسیب دیده است. این رفت‌وآمدها پویایی در امر تصمیم‌گیری را ایجاد کرده و مردم را به پیگیری جدی امور امیدوار می‌کند. بنابراین خوب است با صبوری اجازه دهیم امور قانونی جلو برود. این کار متضمن ایجاد سه فرصت است؛ 1ـ نظارت کارآمد مجلس، 2ـ اعتمادآفرینی برای مردم و 3ـ تبیین خدمات دولت.    

▼ گزارش روز
علیه جریان انقلابی

«صادق زیباکلام» در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» با این تیتر که «می‌خواستید معترضین به گلوله بسته شوند؟» گفت: «اینکه یک تعرض نمایشی چند ساعته با واکنش‌های زیادی از سوی محافظه‌کاران مواجه شده، بار دیگر ثابت می‌کند بخشی از مخالفان دولت منتظر هستند تا هر حادثه‌ای را جهت اهداف و اغراض سیاسی خود تفسیر و تبیین کنند. بدیهی است این جریان نمی‌خواهد روابط خوبی میان ایران و کشورهای غرب شکل بگیرد و به دنبال تیره و تار کردن روابط ایران و بریتانیا هستند و به همین دلیل است که خیلی زود انگشت اتهام را به سمت دولت انگلیس بردند یا در سطحی تعدیل شده روی این مواضع تأکید می‌کنند که پلیس لندن کم‌کاری کرده یا به عمد از چنین تعرضی حمایت کرده است. آنها می‌خواهند از هر حادثه‌ای نگاه ضد غربی بسازند. برخی علاقه‌مند بودند پلیس انگلیس در همان لحظه اول معترضین را به گلوله می‌بست.» زیباکلام همچنین مدعی شده است، تعرض چند ساعته به سفارت ایران به انگلیس ربطی نداشته و نباید این اتفاق در روابط بین دو کشور تأثیرگذار باشد. این اظهارات و هجمه به جریان انقلابی و به کار بردن تعبیر محافظه‌کار برای نیروهای انقلاب در حالی است که همین رسانه‌ها و همین چهره‌ها پس از اتفاقات سفارت انگلیس و حوادث سفارت عربستان در تهران در قامت حامی آن کشورها ظاهر شدند و با اینکه قاطبه نیروهای انقلابی آن اقدامات را اشتباه خوانده بودند، شروع به جنجال کردند تا این اقدامات مشخص کند زیباکلام و هم‌قطارانش دنبال کوچک‌ترین بهانه‌ها هستند تا علیه نیروهای انقلاب سخن بگویند. آنها از هر اتفاقی می‌خواهند علیه جریان انقلابی استفاده کنند! فرقی نمی‌کند بدعهدی‌های آمریکا و غرب در برجام باشد، آشوب‌ها و جنایت خیابان پاسداران باشد، حمله به سفارت ایران در لندن باشد یا هر اتفاق دیگر، هدفی که حتی حاضرند منافع ملی را پای آن قربانی کنند و اتفاقی مانند حمله به سفارت ایران پیش چشم پلیس انگلیس را که به مثابه حمله به خاک ایران است، نادیده بگیرند!

▼ خبر ویژه
افشای طرح صهیونیستی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران

نشریه «پولتیکو» در گزارشی درباره طرح رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای می‌نویسد: «تامیر پاردو» دست راست رئیس موساد می‌گوید، در شرایطی که ایران در حال کسب قدرت هسته‌ای است، در برابر آن سه گزینه بیشتر نداریم: 1ـ تصرف ایران، 2ـ تغییر رژیم در ایران، 3ـ اقناع سلسله‌مراتب سیاسی در ایران، به این منظور که هزینه ادامه برنامه هسته‌ای خیلی بیشتر از سودی است که توقف این برنامه به ایران می‌رساند. پولتیکو در ادامه می‌نویسد: گزینه اول و دوم علیه ایران غیر واقعی است و تنها گزینه سوم باقی می‌ماند که از طریق افزایش فشار بر ایران و عملیات‌های مخفی و آشکار به تسلیم ایران منجر خواهد شد. همچنین «میر داگان» رئیس موساد به طور خلاصه می‌گوید تا زمانی که ایران نتیجه بگیرد برنامه هسته‌ای ارزش هزینه دادن ندارد، باید ابزارهای متعددی علیه آن به کار ببریم و این کشور را به نقطه‌ای برسانیم که به آسانی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند به این منظور رئیس موساد پنج راهکار ارائه می‌دهد: فشار سنگین دیپلماتیک و بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی، حمایت از اقلیت‌ها در ایران و گروه‌های اپوزیسیون و کمک به آنها برای تغییر رژیم، ممانعت از دستیابی ایران به تجهیزات و مواد خام مورد نیاز برنامه هسته‌ای و در نهایت عملیات مخفی مانند خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و ترور شخصیت‌های کلیدی مرتبط با این برنامه.

▼ اخبار
1ـ رفتارهایی از یک جنس
«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه «جوان» نوشت: «خبرهای متواتر حاکی از آن است که سران سه قوه در سه جلسه پی‌در‌پی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نیافته‌اند. هم از تحلیل‌‌ها و هم از اخبار چنین برمی‌آید که حضور نیافتن آنان در جلسات مجمع در اعتراض به حضور احمدی‌نژاد است. اگر علت عدم حضور منظم و هماهنگ آنان در اعتراض به چرایی حضور احمدی‌نژاد در این جلسات است، باید گفت شما عیناً از منطق احمدی‌نژاد بهره برده‌اید یا منطق وی را توجیه و قابل پذیرش کرده‌اید. احمدی‌نژاد با شخصی‌سازی مسائل با رؤسای قوا و خصوصاً دستگاه قضا به آنان هجمه می‌کند و حتی برایش مهم نیست که منصوب‌کننده رئیس دستگاه قضا (رهبری) درباره سخنان وی چه نظری دارد. اگر سران سه قوه معترضند که چرا رهبری احمدی‌نژاد را در مجمع منصوب نموده یا چرا اخراج نمی‌کند و به همین دلیل از حضور و تأثیر خود در مجمع صرف‌نظر می‌کنند، آنان نیز مانند احمدی‌نژاد فکر می‌کنند.»

2ـ اعتراف به اولویت نداشتن رفع حصر

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «اصلاحات اساسی، رفع فقر است»، به نقل از «عبدالله نوری» نوشت: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع ‏حصر ‏‏‏کمتر مطرح ‏است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‏خانه دارد، اولویت ‏‏اولش ‏رفع حصر باشد.» گفتنی است، «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات هم در مراسم روز دانشجوی امسال‌ـ 18 آذرـ در دانشگاه شریف گفته بود: «اگر از هزار خانواده اولویت‌هایش را بپرسیم، قطعاً بین رفع حصر و رفع بیکاری به رفع مشکل بیکاری تأکید می‌کند.» اما در مرداد ماه سال جاری محمود صادقی، نماینده فراکسیون امید در توئیتی که بیشتر به شوخی شبیه بود، خواسته اصلی مردم را رفع حصر معرفی کرد. وی در این توئیت نوشته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و... منتظر بودم از ریزگردها، فقر، بیکاری و... شِکوه کنند؛ اما رفع حصر خواسته اصلی بود.»

3ـ ورود مقامات روسی به انگلیس ممنوع می‌شود!

روزنامه انگلیسی «تلگراف» در گزارشی نوشت: مقامات انگلیس درصدد هستند ممنوعیت ویزا برای برخی مقامات روسی را در نظر بگیرند. این روزنامه افزود: وریس جانسون، وزیر خارجه و اَمبر راد، وزیر کشور انگلیس موافقت کرده‌اند نسخه انگلیسی «لایحه ماگنیتسکی» را ارائه کنند. در طرح انگلیس، نام 49 روسی به عنوان ناقضان حقوق بشر که مرتکب جرایمی از جمله شکنجه و قتل شده‌اند، وجود دارد که ممنوعیت دریافت ویزا برای ورود به بریتانیا را خواهند داشت. این طرح می‌تواند تنش‌ها میان لندن و مسکو را شعله‌ورتر کند. گفتنی است، در سال 2012 میلادی، کمیته سنای آمریکا به اتفاق آرا، لایحه‌ای را به تصویب کرد که طبق آن علیه مقامات روسیه به دلیل مرگ «سرگئی ماگنیتسکی» وکیل روسی در سال 2009، تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت  مسافرتی تحمیل شد.

4ـ شیعیان جهان از اعماق دل ایران را دوست دارند

سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در سخنانی، نگاه‌های سیاسی ایشان را تبیین کرده و درباره دیدگاه ایشان در زمینه ایران می‌گوید: در خصوص اهتمام آیت‌الله سیستانی به مسائل ایران باید بگویم، ایشان همیشه بر وحدت اصرار دارند. همیشه صحبت‌شان این بوده است که اختلاف ایجاد نشود. متأسفانه آقایان ایرانی هم قدر خود را نمی‌دانند. اکنون تنها کشوری که در قانون اساسی‌‌اش تصریح شده که حاکم باید شیعه اثنی‌عشری باشد، ایران است. درست است که در عراق توافق شد نخست‌وزیر از شیعه است، اما در قانون خبری نیست. همچنان که در لبنان توافق شده و بین طوایف تقسیم مسئولیت صورت گرفته است. دیگر شیعیان جهان از اعماق دل ایران را دوست دارند و به ایرانی‌ها و این سرزمین علاقه‌مندند.

▼ اخبار کوتاه
احمدزاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دوره احمدی‌نژاد گفته است: در دو سال پایانی دولت احمدی‌نژاد، بقایی نفر اول و آخر شده بود. بقایی در دو سال آخر، اگر نگویم یک رئیس‌جمهور مثلاً غیر رسمی، تقریباً یک معاون اول و معاون اجرایی پر قدرت شده بود و هر تصمیمی که دلش می‌خواست، می‌گرفت و انجام می‌داد و متأسفانه ایشان دچار فقر اطلاعاتی، فقر نظری، فقر تئوریک و فقر تجربی بود.
عباس آخوندی، وزیر راه در فاصله دو روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح، نمایندگان منتقد خود را آماج حمله قرار داده است. وی طی مطلبی که در کانال خود منتشر کرده، نمایندگان استیضاح‌کننده را به متشنج کردن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاه اجرایی و تهدید کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل متهم کرده و استیضاح خود را بدون طی مراحل مورد پذیرش عرف حقوقی خوانده است!
حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در قانون دوتابعیتی‌ها داریم که به هیچ وجه اینها نمی‌توانند کارمند دولت باشند. چگونه است برخی از آنها در مقامات بالای کشور جا خوش کرده‌اند. در قانون دوتابعیتی گفته شده است، امول آنها باید مصادره شود و حق ندارند مالک چیزی باشند.
مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: متأسفانه در بعضی از پایگاه‌ها و رسانه‌ها استیضاح را جوری جلوه می‌دهند که انگار بعضی از نمایندگان قصد باج‌خواهی دارند. استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است و مجلس به دنبال حاکمیت قانون است.
نشریه ميدل‌ايست‌آي نوشت: «در دوران زمامداري محمدبن‌سلمان، عربستان منبع بي‌ثباتي در منطقه خاورميانه خواهد بود و اگر اوضاع تغيير نکند، اين پادشاهي از هم فروخواهد پاشيد، بنابراين انگليس با تأييد کامل و پرشور محمدبن‌سلمان، در واقع با آتش بازي مي‌کند.»
«مایک پمپئو» از یاران نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا که همان ماه اول ریاست‌جمهوری ترامپ به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی منصوب شد، حالا اعتراف کرده است روس‌ها در انتخابات منجر به ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، دخالت کرده‌اند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه واگذاری‌ دارایی مازاد و غیرمرتبط بانک‌های دولتی تاکنون به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده، عنوان کرد: با واگذاری یکی از مزایده‌های خصوصی‌سازی در چند روز آینده، نقطه عطف واگذاری‌ها آغاز خواهد شد.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در توئیتر خود نوشت: حسین مرعشی‌قزوینی از اصحاب جریان شیرازی وی را به قتل در لندن تهدید کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات