صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۷۹

حرف روز/ فرصت‌های مبارک!

پایان سال که در ایران با خانه‌تکانی و آماده‌سازی برای استقبال از فصل تحول و بهار مصادف است، روزهای پرکاری را برای جلسات هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس با بررسی سؤال ۱۰۱ نماینده از رئیس‌جمهور درباره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین بررسی طرح استیضاح وزرای راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی رقم زده است[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: پایان سال که در ایران با خانه‌تکانی و آماده‌سازی برای استقبال از فصل تحول و بهار مصادف است، روزهای پرکاری را برای جلسات هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس با بررسی سؤال ۱۰۱ نماینده از رئیس‌جمهور درباره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین بررسی طرح استیضاح وزرای راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی رقم زده است.
فردا و پس فردا، «عباس آخوندی»، «علی ربیعی» و «محمود حجتی» در مجلس حاضر می‌شوند تا با پاسخ به پرسش‌ها و انتقادات نمایندگان از رویکردها و عملکردهای حوزه‌های تحت مدیریت خود دفاع کنند. اگر جلسات استیضاح هر سه وزیر برگزار شود، تعداد استیضاح‌های اعضای کابینه دو دولت روحانی، به عدد هفت می‌رسد که سه استیضاح آن به نام آخوندی است.
حاشیه‌های خبری و تحلیلی این طرح پرسش و استیضاح که از سازوکارهای قانونی نمایندگان خانه ملت برای انجام مأموریت نظارتی مجلس شورای اسلامی است، از متن آن بیشتر بوده و این روزها با طیفی از اقدامات فشرده از تلاش‌های لابی‌گرانه برای بی‌اثر کردن طرح سؤال و استیضاح تا سیاسی و غیر مصلحتی خواندن آن در داخل مجلس و بیرون از آن به ویژه در حوزه رسانه‌ای و سیاسی روبه‌رو بوده‌ایم. این در حالی است که مجلس وفق قانون اساسی، حق دارد هر گاه لازم دید و مبتنی بر ادله روشن و متقن از مسئولان دولت سؤال کند؛ از این رو بسیاری از اقدامات انجام شده نه با شأن مجلس و دولت جمهوری اسلامی همخوانی دارد و نه مورد رضایت مردم است.
اگر از ایجاد تردید در عزم نمایندگان با گفتن اینکه تردید در رأی اعتماد به وزرا پس از شش ماه به مصلحت نیست از سوی رئیس دولت در جلسه دیشب بگذریم، آقای روحانی حرف درستی زد که گفت سؤال و استیضاح حق نمایندگان و فرصتی برای تبیین خدمات دولت است. واقع مطلب هم همین است و کمترین اثر پرسش‌ها و پاسخ‌ها ارتقای آگاهی مردم از وضعیت و ترمیم و افزایش اعتماد به سیستم دولتی و دیگر قوای حاکمیتی است که حوادث اخیر نشان داد تا حدودی آسیب دیده است. این رفت‌وآمدها پویایی در امر تصمیم‌گیری را ایجاد کرده و مردم را به پیگیری جدی امور امیدوار می‌کند. بنابراین خوب است با صبوری اجازه دهیم امور قانونی جلو برود. این کار متضمن ایجاد سه فرصت است؛ 1ـ نظارت کارآمد مجلس، 2ـ اعتمادآفرینی برای مردم و 3ـ تبیین خدمات دولت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات