صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 اسفند

علت اصلی حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسات مجمع/دولت ترامپ در سانسور رکورد زد/ثبت غیر قانونی سفارش واردات با بسته بودن پایگاه اینترنتی/روزنامه اعتماد: تیر دولت باز هم به سنگ خورد...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
زمان‌ پاسخگويي!

رهبر معظم انقلاب اسلامي امسال را سال «اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال» نامگذاري کردند و با تأکيد بر اين حقيقت که اقتصاد مقاومتي يک مجموعه است و اين مجموعه اگر فقط در زير نام اقتصاد مقاومتي مورد توجّه قرار بگيرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ علاج را در اين ديدند که اين مجموعه را به نقاط مهم تقسيم کرده و براي هر نقطه‌ کليدي و مهم يک فصلي از زمان را اختصاص دهند و از مسئولان و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهند که همه‌ همت خود را بر روي آن نقاط کليدي متمرکز کنند!
اما امسال متأسفانه بخشي از فرصت دولت در حال گذار به انتخابات معطوف شد و تا تشکيل کابينه جديد، نزدیک به نيمي از سال از دست رفت. در نيمه دوم نيز سياست‌هاي دولت به طور کامل معطوف به اقتصاد مقاومتي نبوده و همچنان چشم به راه‌ گشايشي است که پس از برجام وعده آن داده شده بود و متأسفانه با حضور رئیس‌جمهوري ديوانه در آمريکا، کور سوي اميد اين جريان نيز به خاموشي گراييده است!
بدون شک، در تحليل ناآرامي‌هاي دي ماه عدم توجه صحيح دولت به توصيه‌هاي رهبري نقش اساسي داشته است. کافي است مروري بر مطالبات و شعارهاي داده شده در اين تجمعات را پیش از آنکه بيگانگان ميدان‌دار آن شوند، مرور کنیم تا معلوم شود چه اندازه بيکاري و در مجموع آنچه تحت عنوان مشکلات معيشتي که ترکيبي از معضلات اقتصادي‌ـ اجتماعي است، در شکل‌گيري اين حوادث نقش داشته است. بدون شک، اگر چنين توصيه‌هايي مورد توجه کامل قرار مي‌گرفت، امروز شاهد آن نبوديم که رهبر حکيم انقلاب اسلامي با صراحت اعلام کنند: «درباره‌ عدالت ما عقب‌مانده هستيم، خودمان اعتراف مي‌کنيم! در همه‌ زمينه‌ها پيشرفت اتفاق افتاده اما در زمينه‌ عدالت بايد کار کنيم و بايد از مردم و خدا عذرخواهي کنيم. درباره عدالت مشکل داريم.»
اکنون چرخ روزگار ما را به پايان سال 1396 رسانده و زمان پاسخگويي فرا رسيده و ملت و رهبري منتظرند مسئولان امر پاسخ دهند که در زمینه توليد ملي و اشتغال چه اقدامات حائز اهميتي انجام داده‌اند و تا چه اندازه اين دو مؤلفه مهم در اقتصاد کشور را پيش برده‌اند! اميد که اين پاسخ‌ها مستدل و قانع‌کننده بوده و اگر قصور و تقصيري نيز وجود داشت، لااقل شجاعت و جسارت عذرخواهي وجود داشته باشد!

▼ گزارش روز
دوراهی تصمیم

روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» می‌نویسد: «دولت ماه‌ها پس از توافق هسته‌ای، به هوای چیدن میوه‌های برجام نشست و بر پایه این دلخوشی، برنامه‌ها و سیاست‌های کاری خود‌ـ دوران پسابرجام‌ـ را نوشت، اما ماحصل این انتظار، فرصت‌سوزی، از دست رفتن منابع موجود به هوای گشایش برجام و در نهایت کاهش صبر اجتماعی با استمرار فشارهای اقتصادی بود... با گذشت ماه‌ها از انتخابات و علیرغم هشدار حامیان و آگاهان، موتور دولت دوازدهم دور لازم را پیدا نکرد... انتظار این بود که دولت دوازدهم در اتوبانی که فراخ‌تر از قبل شده‌ـ با سنگ تمام مجلس در رأی به کابینه و داشتن چهار سال تجربه کاری‌ـ با سرعت راه بپیماید نه اینکه با دنده سنگین حرکت کند و ترافیکی از مطالبات را پشت سر خود ایجاد کند!» این جملات اگرچه پیشتر نیز از زبان بسیاری از منتقدان عملکرد دولت و چهره‌ها و رسانه‌های منتقد برجام نیز بیان شده است، اما بیان آن از سوی رسانه‌ای همچون آفتاب یزد، که همواره در دفاع و مطلوب نشان دادن توافق با غرب و به ویژه آمریکایی‌ها پیشگام بوده است، معنای دیگری دارد؛ نوشتاری که البته تنها به این روزنامه اصلاح‌طلب محدود نیست و روزنامه‌های دیگری، چون «قانون» و «شرق» نیز پیشتر بر این موضع تأکید کرده‌اند که اکنون و پس از گذشت چند سال از برجام و محقق نشدن انتظارات ایران از این توافق، با وجود اجرای مو به مو و حتی فراتر از متن این توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران دیگر نمی‌توان به ثمر دادن این توافق و منتفع شدن کشور امیدوار بود؛ اما حال که برجام به این نقطه رسیده و آمریکایی‌ها هم هر روز تهدید می‌کنند که از آن خارج خواهند شد، چه باید کرد؟ آیا آن‌طور که مقاله‌‌نویسان و ستون‌نویسان این نشریات می‌نویسند، باید امتیازات بیشتری به غرب داد و اجازه انتقاد را از منتقدان داخلی گرفت تا گشایش اقتصادی به وجود آید؟ یا آنکه باید با استفاده از آنچه در دوران پسابرجام رخ داد، به قدرت درونی کشور بازگشت و برای تقویت قدرت درونی و حل مشکلات با تکیه بر نیروی جوان و کارآمد کشور و کشورهای قابل اعتماد در مسیر پیشرفت گام برداشت؟ تصمیم با ماست، اصرار بر یک تجربه تلخ یا پای گذاشتن در مسیر پیشرفت به کمک توان درون‌زای کشور.

▼ خبر ویژه
علت اصلی حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسات مجمع

پس از حواشی به وجود آمده درباره حضور نیافتن دو ماهه سران قوا در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرچند برخی تحلیلگران آن را به حضور احمدی‌نژاد مرتبط می‌دانستند و برخی شایعات حاکی از نوشتن نامه خطاب به رهبری برای عزل احمدی‌نژاد بود؛ اما حسام‌الدین آشنا در یادداشتی تلگرامی دلیل حضور نیافتن روحانی در جلسات مجمع را عدم ریاست روحانی بر مجمع ذکر کرده است. سخنی که در هفته‌های اخیر به صورت شایعه به گوش می‌رسید تا اینکه مشاور رئیس‌جمهور با انتشار متن اخیر رنگ واقعیت به آن بخشید. حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در یادداشتی به بهانه بررسی سیر تاریخی ریاست بر مجمع می‌نویسد: «رؤسای‌جمهور قاعدتاً بنا به نص قانون اساسی خود را شخص دوم کشور می‌دانند و انتظار دارند مانند دو دوره اولیه مسئولیت مجمع بر عهده ریاست‌جمهور بماند تا محوریت قوه مجریه در سیاست‌های اجرایی تثبیت شود و از برآمدن یک شبه قوه جلوگیری شود. آنها وقتی با عنوان حقوقی خود در مجمعی قانونی شرکت می‌کنند، نمی‌توانند ریاست فرد دیگری را بر آن بپذیرند.»

▼ اخبار
1ـ دولت ترامپ در سانسور رکورد زد
نتایج تحلیلی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی انجام داده، نشان می‌دهد دولت ترامپ طی یک سال گذشته، بیش از هر مقطع زمانی دیگر در دهه گذشته در پاسخ به درخواست شهروندان و روزنامه‌نگاران این کشور برای دسترسی به اسناد دولت فدرال، این اسناد را سانسور کرده یا گفته است قادر به یافتن سند مورد نظر نیست. این تحلیل مربوط به یک بازه زمانی هشت ماهه از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است که در آن رفتار دولت او در برابر درخواست‌های ذیل «قانون آزادی اطلاعات» بررسی شده است. آسوشیتدپرس نوشته است، شمار افرادی که خواستار دسترسی به اسناد دولت فدرال شده‌اند اما دست خالی برگشته‌اند، بیش از هر زمانی در دهه گذشته افزایش‌ یافته است. مطابق این گزارش، از میان مجموع 823222 مورد درخواست برای دسترسی به اسناد به موجب قانون آزادی اطلاعات، در ۷۸ درصد موارد به متقاضیان اسناد سانسور شده تحویل داده شد یا سندی تحویل داده نشد.

2ـ ثبت غیر قانونی سفارش واردات با بسته بودن پایگاه اینترنتی

بهرام پارسایی درباره نشست کمیسیون اصل نود قانون اساسی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان گمرک و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، اظهار داشت: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت آن به ‌صورت افسارگسیخته و بدون هیچ‌گونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نود قانون اساسی انجام شد و مشخص شد متأسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است. وی افزود: از جمله تخلفات صورت گرفته در زمان بسته بودن پایگاه اینترنتی، ثبت سفارش حدود 19 هزار خودرو است که متأسفانه تعدادی از این خودروهای ثبت شده از گمرک ترخیص شده است. پارسایی در ادامه گفت: آمار دقیق خودروهای ترخیص شده در دسترس نیست و استعلامات لازم در این زمینه صورت می‌‌گیرد؛ اما به‌صورت کلی تعداد خودروهای ترخیص شده از چند صد دستگاه گذشته است.

3ـ نتایج ناامیدکننده یک نظرسنجی برای اصلاح‌طلبان

حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب و حامی روحانی اقدام به نظرسنجی در روزهای پس از حوادث دی ماه کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است: «بخش میدانی این نظرسنجی از اواخر بهمن تا اواسط اسفند 96 و در شهرهای مختلف 12 استان کشور اجرا شده است. در واقع، داده‌های این تحقیق پس از دی ‌ماه جمع‌آوری شده‌اند و از این رو می‌توان با بررسی این یافته‌ها به تصویری نزدیک به واقعیت از جامعه‌ ایرانیِ پس از اعتراضات دی ‌ماه دست یافت.» بر اساس این نظرسنجی، میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد دولت در زمینه اشتغال، 2/6 (از 10) است! و حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد کلی دولت ناراضی هستند. تنها 15 درصد از پاسخگویان از عملکرد دولت اعلام رضایت کرده‌اند؛ البته 36 درصد نیز میزان رضایت‌شان از عملکرد کلی دولت را بینابین اعلام کرده‌‌اند.

4ـ روزنامه اعتماد: تیر دولت باز هم به سنگ خورد

روزنامه «اعتماد» در گزارشی نوشت: «بانک مرکزی در آخرین اخبار خود از رشد ۱۴ درصدی حجم نقدینگی کشور خبر داد. به گزارش این نهاد پولی، در دی‌ماه امسال سطح نقدینگی نسبت به دی ‌ماه سال گذشته 3/22 درصد و نسبت به اسفند ماه 16/7 درصد افزایش دارد. همچنین حجم نقدینگی در آذر ماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل 15/3 درصد رشد داشت. روند نقدینگی در حالی در سطح کشور رو به افزایش بوده است که یکی از اهداف ارائه بسته پیشنهادی دولت کنترل همین نقدینگی و انتقال سرمایه‌های مردم به بانک‌ها است. انگار تیر دولت در رابطه با کنترل نقدینگی باز هم به سنگ خورده و بسته پیشنهادی آن فقط توانست نوع سپرده‌ها را از سپرده‌های ۱۵ درصدی به ۲۰ درصدی تغییر دهد.»

▼ اخبار کوتاه
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» در مطلبی با عنوان «دست شهردار در جیب مردم» نوشت: «پس از اینکه کلید بهشت در دست محمدعلی ‌نجفی قرار گرفت، پیشنهادات و تصمیماتی از سوی این نهاد عمومی برای شهر و همشهریان تهرانی اتخاذ شد که به اعتقاد بسیاری، مهم‌ترین هدف آنها کسب درآمد از مردم است؛ به عبارت ساده‌تر قرار است تمام هزینه‌های شهر تهران از جیب مردم تأمین شود و در این زمینه مسئولان شهرداری توجیه اعمال و تصمیمات خود را کمبود منابع اعلام می‌کنند.»
بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (بیس) که انجمن بانک‌های مرکزی جهان است، در آخرین گزارش خود اعلام کرد: تا ربع سوم سال ۲۰۱۷، دارایی‌های مالی برون‌مرزی بانک‌های چینی حدود ۲ تریلیون دلار است. بیس اضافه کرد: از آنجایی که بانک‌های چینی در خارج از مرزهای این کشور وام‌های خود را به دلار ارائه می‌کنند، آنها در واقع سومین تأمین‌کننده دلار آمریکا در نظام بانک‌داری بین‌المللی هستند.
سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: اگر به این نتیجه برسیم که لزوم فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام وجود دارد، این کار را انجام می‌دهیم. وی همچنین افزود: پیام‌رسان‌های داخلی اگر می‌خواهند مردم آنها را بپذیرند و از آنها استفاده کنند، باید خدمات خوبی ارائه دهند، خدمات‌شان پایداری داشته باشد و خدمات اضافه‌تری از آنچه پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌دهند، عرضه کنند.
براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، دولت از محل دریافت مالیات بر فروش سیگار در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۶، بالغ بر 370 میلیارد تومان درآمد داشته و طبق مصوبه بودجه سال ۹۶، درآمد دولت از مالیات فروش بر سیگار در پایان سال جاری باید به ۴۶۰ میلیارد تومان برسد، از این رقم سهم ۱۰ ماهه ابتدایی سال، ۳۹۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰ میلیارد تومان آن هنوز وصول نشده است.
«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن تکرار ادعا‌های اثبات‌نشده درباره توسل دولت سوریه به حملات شیمیایی، این کشور را به حمله نظامی تهدید کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از مکرون نوشت: فرانسه آماده حملات هدفمند علیه هر پایگاهی در سوریه است که از آنها برای حملات شیمیایی استفاده می‌شود.
بر اساس آخرین آمار، میانگین مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال تا ۱۹ اسفند ماه ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر (۸ درصد) رشد داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات