تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۱۴

ترامپ اسیر توهمات ضد ایرانی

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/12/17 ـ شماره 26959 ـ صفحه 12)

گروهی از رسانه‌های غربی در تحلیل رویکردهای «دونالد ترامپ»، یکی از اصلی ترین ریشه‌های خصومت‌ورزی وی با ایران را درک نادرست رئیس جمهوری آمریکا از جامعه ایرانی دانسته‌اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، خصومت آمریکا با مردم ایران آشکار و هر روز بیشتر شد. در این مدت دشمنی آمریکا خود را به شکل انواع اقدام نظامی، تهدید، فشار، تحریم، اتهام زنی و دامن زدن به ایران هراسی نشان داد. در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» نیز وی دشمنی با ایران را بی پرده فریاد می زند. ترامپ در چند ماه اخیر بر شدت حملات لفظی خود علیه ایران افزوده است. وی با وقوع برخی اعتراضات در ایران و پس از آن در سخنرانی سالانه در کنگره باز هم بر طبل دشمنی با جمهوری اسلامی کوبید. اما نکته ای که رفتار و اظهارات ترامپ به همگان اثبات کرد این است که وی شناخت درستی از ایران ندارد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به این رفتارهای ترامپ در توئیتی نوشته است: ترامپ بار دیگر نادانی خود را نسبت به ایران و منطقه اثبات کرد. همه موضع وی را می‌دانند که به طور قطع با ایرانیان نیست. ظریف در ادامه پیام خود، به شکلی کنایه آمیز یکی از مهمترین مشتریان و دوستان ترامپ را دولتی «مردم سالار» و «پاکدامن» دانست که در عین «استبداد» مشتری دائم سلاح‌های آمریکایی است. برخی رسانه‌های غربی به ویژه رسانه‌های منتقد ترامپ در آمریکا نیز بر درک نادرست وی از ایران و خاورمیانه صحّه گذاشته و گزارش‌هایی را در ارزیابی خط مشی‌های غیر منطقی وی ارائه کرده اند.

نگاه ترامپ به اسلام و ایران از منظر سعودی‌ها

بسیاری از سیاست‌هایی که ترامپ طی یک سال اخیر در مورد خاورمیانه به ویژه ایران اتخاذ کرده است حاکی از ناآگاهی وی از واقعیات منطقه و جمهوری اسلامی است. این موضوعی است که روزنامه «واشنگتن پست» به آن اشاره کرده و در تحلیل رویکردهای ضدایرانی رئیس جمهوری آمریکا نوشته است: ترامپ ایران را نمی‌شناسد و خط مشی‌های خود را بر اساس بزرگنمایی‌های خنده‌دار اتخاذ می‌کند. این روزنامه رویکردهای ترامپ در زمینه برجام را منتهی به شکست توصیف و نگاه وی به جامعه ایرانی را غیرسازنده دانسته زیرا ترامپ درک نکرده ایران با سال‌های گذشته خود و حتی با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است. یکی از نشانه‌های درک نادرست وی از ایران در شعار مرگ بر آمریکا است که مفهوم آن در زبان فارسی به طور کلی با شناخت ترامپ و آمریکایی‌ها متفاوت است. حتی ترامپ در برخی سخنان خود ایران را متحد طالبان و القاعده عنوان کرده است حال آنکه ایران از دشمنان مهم این دو گروه بوده است.

نکته دیگری که از نگاه این روزنامه نشان از شناخت ناکافی ترامپ دارد این است که مردم ایران با وجود انتقاد از سیستم کشور خود، طرفدار رئیس جمهوری آمریکا و سخنان ضدایرانی وی نیستند. نشانه علاقه‌مندی ایرانی‌ها، ساعت‌ها ایستادن در صف و رای دادن به کسی است که تشخیص می دهند مناسب است نه رویکردی که دولت آمریکا به آن تمایل دارد و آن را توصیه می کند.

به نوشته واشنگتن پست، ایران قرن‌ها است کشوری متعادل بوده و با همسایگان خود و دیگر کشورها درگیری نداشته است. یکی از نشانه‌های صلح طلبی ایرانی‌ها هم توافق هسته‌ای است. تارنمای روزنامه «هافینگتون پست» هم در این زمینه نوشت: درک کلی آمریکایی‌ها از اسلام نه از دریچه ایران بلکه از چارچوب و با توجه به نفوذ عربستان شکل می گیرد که بر رویه‌های وهابیت استوار است. وهابیت از دو فرقه بزرگ اسلامی یعنی شیعه و سنی سرچشمه نمی‌گیرد بلکه بر بیگانه هراسی، تنفر از زن، استثمار مردم و نفرت پراکنی تاکید دارد. با این حال بسیاری از آمریکایی‌ها یک کشور مسلمان که قوانین اسلامی را اجرا می کند مانند عربستان می بینند. آن‌ها توجه ندارند ایران رویکردی بسیار متفاوت از عربستان و وهابیت را نسبت به دین به اجرا در می‌آورد.

برخلاف نظر ترامپ، جامعه ایران پویا است

بسیاری از رسانه‌های غربی از جمله تارنمای نشریه معتبر «فوربس» ناآشنایی ترامپ به محیط و جامعه ایران را در حمایت رئیس جمهوری آمریکا از معترضان در تحولات اخیر بسیار تاثیرگذار می‌دانند. نشریه «آتلانتیک» هم درتحلیل اظهارات و پیام‌های دونالد ترامپ آورد: ترامپ درک نمی کند در ایران چه اتفاقی رخ می‌دهد. به همین دلیل اظهارات رئیس جمهوری در مورد تحولات اخیر ایران گمراه‌کننده و خطرناک است. این گزارش با اشاره به رخدادهای سال ۱۳۸۸، ماهیت اعتراض‌های اخیر را به طور کامل متفاوت دانست و نوشت: ایرانیان با چالش‌های خود از طریق صندوق‌های رای برخورد می کنند و نه در خیابان‌ها. نمونه بارز این طرز فکر در دو انتخاب اخیر ریاست جمهوری و مجلس ایران رخ داد که افراد میانه رو توانستند به عنوان رئیس جمهوری و نماینده مجلس رای بیاورند. نکته این جااست که ناآرامی‌های اخیر به علت آن است که پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بهبود شرایط اقتصادی که بسیاری از مردم انتظار داشتند حاصل نشد.به نوشته آتلانتیک، همانطور که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران بیان داشته در واقع اعتراض‌ها به علت شرایط اقتصادی بوده اما دریافت آمریکا از تحولات و آینده ایران چیز دیگری است. از زمانی که این تحرکات آغاز شد ترامپ از مخالفت مردم ایران با نظام و رهبرانش داستان‌های فراوانی ساخت و در چند مرحله خوشنودی خود را با پیام‌هایی در شبکه اجتماعی با مضامین زیر ارسال کرد که «جهان در حال تماشای شما است»، «مردم خوب ایران تغییر می خواهند» و… آتلانتیک افزود: در مقابل اظهارات و تحلیل‌های ترامپ، ایرانیان نشان دادند جامعه مدنی پویایی دارند و فرصت‌های گوناگونی را برای پیشرفت و اصلاح در خود آفریده‌اند. این فرآیند ده‌ها سال است که در ایران وجود داشته است. ایرانی‌ها با مشارکت فعال در انتخابات و تلاش‌های‌های مختلف مدنی، صدا و خواسته خود را انتقال داده‌اند. برخلاف تاکید ترامپ اعتراض مردم ایران به خاطر سیاست خارجی یا قوانین داخلی نبوده است. جهل ترامپ نسبت به جامعه ایرانی را می‌توان از نتایج نظرسنجی که دانشگاه «مریلند» با همکاری موسسه «ایران پُل» انجام داده دریافت. چند هفته قبل این دو مرکز پژوهشی، نظرسنجی را در شهرهای مختلف ایران انجام دادند و به نتایج جالب توجهی دست پیدا کردند. آمارها نشان می دهد رویکردهایی که ترامپ در مورد حمایت از اعتراض‌ها در پیش گرفت نادرست بوده و نمی‌تواند هیچ کمکی به آن کند. نتیجه این نظرسنجی نشان داد به طور عمده اعتراض‌ها به فساد و سوءمدیریت در اقتصاد مربوط می شود. آمار نظرسنجی این موسسه‌ها تصریح می دارد برخلاف ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا مسائلی همچون اجرای قوانین شرعی یا سیاست‌های ایران در سوریه و لبنان، دلیلی برای نارضایتی مردم نبوده است.

۸۵ درصد مردم ایران عنوان داشتند نگاه مثبتی به دولت آمریکا ندارند. تنها یک درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نگرش خود به کاخ سفید را مطلوب و مناسب بیان داشتند. بیشتر از ۶۰ درصد مردم ایران رویکرد کاخ سفید با ایران را خصومت آمیز می دانند.

شورای امنیت، صحنه نمایش نخ‌نمای آمریکا

آمریکا پس از ناکامی در به بن‌بست کشاندن روند اجرای برجام با تکیه بر جایگاه و قدرت چانه زنی در شورای امنیت از این شورا در جهت پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی سود می جوید؛ رویه ای تکراری که به سرانجام نرسیده است.

دولت ایالات متحده از نمایندگان ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت درخواست کرد تا ضمن سفر به واشنگتن از بقایای موشکی که ادعا می شود از سوی ایران در اختیار انصارالله یمن برای حمله به ریاض قرار گرفته رونمایی کند. در جریان این سفر، فرصت برای طرح ادعاهای بی پایه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری و نماینده وی در شورای امنیت علیه تهران فراهم شد تا بخشی از برنامه‌های ایران هراسانه خود را انعکاس دهند. در این نشست که گویی برای باج‌خواهی آمریکا تدارک دیده شده بود نیکی هیلی گفت:تلاش‌های ملموس جهانی برای تنبیه ایران از بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون موشک‌های بالستیک، می‌تواند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند.از سخنان هیلی می توان این برداشت را داشت که آمریکا قصد امتیازگیری از اعضای ۱+۵ به ویژه اعضای اروپایی آن را دارد. از آنجا که دولتمردان این کشور تاکنون مستقیما قادر به خروج از برجام نشده اند اما با طرح برنامه موشکی ایران درصدد اعمال فشار بر تهران برآمده اند. البته تعویق تایید برجام از سوی ترامپ و ارجاع رسیدگی به این پرونده به کنگره در این جهت قابل ارزیابی است چرا که به احتمال زیاد او قصد خرید زمان داشت تا فرآیند امتیازگیری از دیگر اعضای شورای امنیت را تسهیل کند. واشنگتن بهترین راه را برای همراه سازی بازیگران بین‌المللی با خود در تهدید نشان دادن ایران و آزمایش‌های موشکی کشور ما می داند. از این رو چنین نمایشی اواخر آذرماه امسال نیز از جانب نماینده آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون صورت گرفت. نماینده آمریکا در سازمان ملل با نشان دادن بقایای یک موشک که گفته می شد از سوی انصارالله یمن به عربستان سعودی شلیک شده، ایران را سازنده و بانی پرتاب موشکی قلمداد کرد.

تلاش نافرجام کاخ سفید

تاکنون تلاش‌های کاخ سفید برای متهم نشان دادن ایران در حمله انصارالله یمن به ریاض راه به جایی نبرده و شخصت‌های برجسته و تاثیرگذار در سطح بین المللی هر کدام به نوعی از تایید ادعاهای آمریکا اجتناب کرده اند. پس از اولین نمایش ساختگی هیلی، «فرحان حق» جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان تاکید کرد هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اظهارات هیلی را با سخنرانی «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از حمله به عراق مقایسه کرد و نوشت که «این نمایش و نتایج آن را قبلا در سازمان ملل دیده بودم.«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم به ادعاهای نماینده آمریکا در این سازمان پاسخ داده و ضمن رد آن، به بیان برخی اهداف هیلی و سیاست ضدایرانی آمریکا پرداخت. به باور وی و تایید بسیاری از صاحب نظران، این جار و جنجال‌ها برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه و جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و همچنین حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی طراحی شده است. جای شگفتی است که آمریکا در حالی ایران را به افزایش توان دفاعی و فعالیت‌های موشکی متهم می کند که هزینه نظامی این کشور در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

کاخ سفید با هدف دریافت سود بیشتر به ایجاد خاورمیانه ای آشوب زده و جهانی ناامن برای فروش تسلیحات دامن زده و بزرگترین توافقات تسلیحاتی را با بازیگران ستیزه جوی منطقه به امضا رسانده است همانند توافقی که چند ماه پیش به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی منعقد کرد. مداخله گری واشنگتن و حضور نظامی گسترده آمریکا در اقصی نقاط جهان از جمله خاورمیانه و آسیای مرکزی بر تشدید تنازعات افزوده است. ضمن این که ترامپ و مشاوران وی در حالی تسلیح ایران را خطری بزرگ برای منطقه معرفی می کنند که خود حتی از تولید و انباشت سلاح‌های هسته ای ابایی ندارند؛ موضوعی که روز جمعه سیزدهم بهمن ماه در دکترین جدید ایالات متحده انعکاس یافت و در آن آمد که آمریکا قصد دارد زرادخانه اتمی خود را با بمب‌های هسته‌ای کوچک‌ تر نوسازی کند. برخلاف ادعای ترامپ و شعارهای انتخاباتی وی، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده بیش از پیش آمریکا را به سمت نظامی گری و آشفته سازی اوضاع جهانی سوق داده است.

http://www.ettelaat.com/etiran/?p=352124

ش.د9605255

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات