تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۴۰

اسد: غرب مقابل ما بسيار ضعيف شده است

(روزنامه جوان - 1395/08/17 - شماره 4952 - صفحه 15)

در شرايطي كه كشورهاي غربي به كناره‌گيري رئيس‌جمهور سوريه از قدرت اصرار دارند اما بشار اسد با بيان اينكه غرب ضعيف‌تر از گذشته شده است، گفت كه در نهايت غرب ناگزير خواهد شد وي را بپذيرد. همزمان با پيشروي نيروهاي مقاومت در حلب، نيروهاي دموكراتيك سوريه بدون حضور تركيه و با هماهنگي امريكا عمليات حمله به رقه را شروع كرده‌اند.

به گزارش «جوان»، هرچند مقامات غربي و سعودي تمام تلاش خود را براي تقويت و تسليح مجدد تروريست‌ها به‌كار بسته‌اند تا بتوانند به اهداف شش ساله خود، يعني سرنگوني دولت سوريه جامه عمل بپوشانند اما بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه تأكيد كرد كه غرب نسبت به گذشته ضعيف‌تر شده است. روزنامه «ساندي تايمز» انگليس در مصاحبه‌اي كه با بشار اسد داشت، روز يك‌شنبه به نقل از وي نوشت: «بشار اسد و هم‌پيمانان روسش براي حمله گسترده‌اي به شرق شهر حلب ظرف چند روز آينده آماده مي‌شوند. بشار اسد معتقد است كه اكنون همه شرايط به نفع وي پيش مي‌رود و غرب مجبور به قبول وي خواهد بود». بشار اسد در اين مصاحبه تأكيد كرده كه از هيچ چيزي پشيمان نيست و هيچ گزينه‌اي جز گزينه نظامي پيش رو ندارد. اسد گفت: «ما قبلا گفتيم كه آماده حل و فصل اوضاع با كساني هستيم كه سلاح را كنار بگذارند. ما گذرگاه‌هاي انساني را براي خروج مردم ايجاد كرديم اما تروريست‌ها مراكز ما را بمباران مي‌كنند. حلب شهري است كه تروريست‌ها آن را اشغال كرده‌اند در نتيجه ما بايد آنها را از اين شهر بيرون كنيم.»

در هفته‌هاي اخير روسيه و ارتش سوريه حملات هوايي عليه تكفيري‌ها در شهر حلب را متوقف كرده‌اند و با آتش بس‌هاي يكجانبه به تروريست‌ها فرصت داده‌اند تا از اين شهر خارج شوند ولي گروه‌هاي مسلح حاضر به خروج از حلب نشده‌اند و به غيرنظامياني كه قصد خروج از شهر را دارند، شليك مي‌كنند، زيرا مي‌خواهند در شرايط اضطراري از آنها به عنوان سپر انساني در مقابل نيروهاي مقاومت استفاده كنند. روسيه اخيراً گفته است در صورتي كه تروريست‌ها از حلب خارج نشوند به شدت سركوب مي‌شوند. اسد در ادامه مصاحبه ادعاهاي مقامات غربي عليه خودش را رد و تأكيد كرد: «درباره من مي‌گفتند كه ديكتاتوري است كه مردمش را مي‌كشد و بشكه‌هاي حاوي مواد منفجره را بر سر آنها مي‌ريزد. آنها چيزي بيشتر از اين را ندارند كه درباره من بگويند. در گذشته هرچه مي‌گفتم، مي‌گفتند از واقعيت خبر ندارد و اكنون همه چيز تغيير كرده است. غرب بسيار ضعيف‌تر شده و ديگر هيچ چيزي ندارد كه براي شرح رخدادهاي سوريه به آن استناد كند».

مقامات امريكايي و سعودي همچنان به كناره‌گيري اسد از قدرت اصرار دارند و اين مسئله را تنها راه حل بحران سوريه مي‌دانند اما روسيه و ايران گفته‌اند تنها مردم سوريه حق دارند درباره آينده و سرنوشت كشورشان تصميم بگيرند. به رغم ادعاهاي غرب، بشار اسد هفته گذشته در سخناني گفت كه دست‌كم تا سال ۲۰۲۱ و تا پايان دور سوم رياست‌جمهوري خود در رأس قدرت باقي خواهد ماند. اظهارات اسد در شرايطي عنوان شده است كه نيروهاي مقاومت با پشتيباني روسيه به پيشروي‌هاي خود در حلب و ساير مناطق ادامه مي‌دهند و در موضع برتر نسبت به تروريست‌ها قرار گرفته‌اند.

سكوت غرب در مقابل داعش

در حالي كه كشورهاي غربي مدعي هستند تحت لواي ائتلاف ضد داعش با اين گروه تكفيري مقابله مي‌كنند اما بشاراسد گفت كه غرب در مقابل جنايات داعش عملاً هيچ اقدامي انجام نداده است. رئيس‌جمهور سوريه از سكوت غرب و متحدانش در مقابل اقدامات داعش انتقاد كرد و گفت: «داعش نفت سوريه را قاچاق مي‌كند و از چاه‌هاي نفت عراق با وجود اينكه ماهواره‌هاي امريكايي نظاره‌گر هستند استفاده مي‌كند. غرب هم هيچ چيزي نمي‌گويد اما روسيه وارد عمل شد و داعش كم‌كم عقب كشيد». روسيه بارها فيلم‌ها و تصاويري منتشر كرده كه نشان مي‌دهد تروريست‌هاي داعش با تانكر نفت سوريه را به تركيه قاچاق مي‌كنند ولي اين مسئله در سكوت كشورهاي غربي انجام مي‌شود. جنگنده‌هاي ائتلاف امريكايي در برخي موارد به جاي بمباران مواضع داعش، ارتش سوريه و عراق را مورد هدف قرار داده‌اند. از سوي ديگر بشار اسد روز شنبه با گروهي از پژوهشگران و خبرنگاران امريكايي در دمشق ديدار و گفت‌وگو كرد.

بشار اسد در جواب خبرنگار مجله «نيويوركر» گزارشاتي را كه درباره حملات نظام سوريه عليه غيرنظاميان منتشر شده رد كرد و گفت: «فرض كنيم اين ادعاها درست باشد و من رئيس‌جمهوري باشم كه مردمش را مي‌كشد و جنايت مرتكب مي‌شود و غرب و مردم آزاده جهان به مردم سوريه در مقابله با اين مرد بدذات كمك مي‌كنند، اكنون و بعد از گذشته پنج سال چه كسي به من كمك مي‌كند؟ اگر من مردمم را مي‌كشم و مردمم عليه من هستند، چگونه اكنون رئيس‌جمهور هستم؟ اين مسئله فراتر از واقعيت است.» سازمان ملل و امريكا اخيراً در گزارشي مدعي شده‌اند ارتش سوريه از سلاح شيميايي عليه تروريست‌ها استفاده كرده است تا به اين بهانه فشارها را به روسيه و دولت سوريه افزايش دهند و كشورهاي غربي اخيراً در نشستي تصميم گرفته‌اند به خاطر بحران سوريه، مسكو و دمشق را تحريم كنند.

شروع عمليات رقه بدون تركيه

نيروهاي دموكراتيك سوريه اعلام كردند عمليات آزادسازي شهر رقه كه به پايگاه اصلي داعش در سوريه تبديل شده، آغاز شد و بر اساس توافق صورت‌گرفته ميان كردها و واشنگتن، تركيه در اين عمليات مشاركت نخواهد داشت. به گزارش شبكه خبري «الميادين»، نيروهاي دموكرات سوريه روز يك‌شنبه اعلام كردند اين عمليات كه «خشم فرات» نام دارد با هماهنگي ائتلاف ضدداعش آغاز شده و نيروهاي دموكراتيك به تنهايي اين عمليات را پيش‌ مي‌برند. اين درحالي است كه پيشتر برخي رسانه‌ها از مشاركت نيروهاي ائتلاف ضدداعش در اين عمليات خبر داده بودند. نيروهاي سوريه دموكراتيك مقادير زيادي سلاح و تجهيزات از ائتلاف ضدداعش براي آغاز عمليات آزادي شهر رقه دريافت كرده‌اند. براساس اين خبر نيروهاي دموكراتيك سوريه اعلام كردند دست‌كم 30 هزار نيرو در عمليات آزادسازي رقه مشاركت خواهند داشت كه 10 هزار نفر آنها از عرب‌هاي سوريه هستند.

امريكا و نيروهاي دموكراتيك سوريه مرداد ماه گذشته قصد داشتند پس از آزادي شهر منبج در شرق حلب، عمليات آزادسازي رقه پايتخت خودخوانده داعش در سوريه را شروع كنند كه به دليل واكنش تند رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، عمليات را متوقف كردند. مقامات آنكارا بارها اعلام كرده‌اند در عملياتي كه كردهاي سوريه حضور داشته باشند مشاركت نخواهند كرد. همزمان با شروع عمليات آزادسازي موصل در عراق، مقامات واشنگتن اعلام كردند به زودي عمليات رقه شروع خواهد شد. جان دوريان، سخنگوي ائتلاف ضدداعش روز جمعه از آمادگي حدود ۴۰ هزار نيرو براي محاصره شهر رقه و شروع عمليات پاكسازي آن خبر داده بود.

http://www.Javann.ir/821257

ش.د9504606

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات